Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door roger
#19337
een gevreesde botziekte, ofte Engelse ziekte, waarvan men dacht dat ze sinds 1950 sterk op de terugweg was zou volgens de ene of de andere Belg prof aan AZ van Jette terug meer en meer voorkomen bij kinderen.

Volgens "The Lancet" klopt dat en is het vooral te wijten aan te groot gebrek aan gezonde beweging in open lucht , zonlicht en het eten van junkfood.

Ik verdenk er die journalist van dat medisch tijdschrift van dat hij dat boek van Juliette uit 1955 gelezen heeft want die schreeft dat toen in haar boek "natural rearing for farm and stable" het volgende over rachitis:



Rachitis (Engelse ziekte)

Deze ziekte is volledig te voorkomen. Het ontstaat door ongezonde , onnatuurlijke voeding en onnatuurlijke fokmethodes. Gekookt,gedenatureerd voedsel, gebrek aan frisse lucht, zonlicht enbeweging zijn allemaal zaken die rachitis veroorzaken. Geef rauw voedsel , laat ze zo veel mogelijk van zon en licht profiteren en geef ze veel beweging.


Straffe Madam hé ons Juliette !


Gr.
Roger.
Door karin2
#19389
Uitgestorven botziekte duikt weer op bij Vlaamse kinderen

BRUSSEL - Steeds meer jonge kinderen lijden aan rachitis, een vorm van botontkalking die wordt veroorzaakt door een tekort aan calcium en vitamine D. Rachitis, ook wel de Engelse ziekte genoemd, is nochtans een aandoening uit een vervlogen tijdperk die sinds de jaren vijftig nog nauwelijks voorkwam.

De heropflakkering van de vergeten ziekte zou te wijten zijn aan moderne leefgewoonten en vervuiling. Schrik voor de zon en veganistische diëten of fastfood zouden de ziekte nieuw leven hebben ingeblazen.

Het bericht staat vandaag in de krant De Morgen.
30/10/2003
Door roger
#19399
<<Uitgestorven botziekte duikt weer op bij Vlaamse kinderen <<



Karin,

of hoe het "frutkotmysterie " een "frutkotmiserie" word !!! :D :D :D

Gr.
Roger;
Door karin2
#19400
roger schreef: <<Uitgestorven botziekte duikt weer op bij Vlaamse kinderen <<



Karin,

of hoe het "frutkotmysterie " een "frutkotmiserie" word !!! :D :D :D

Gr.
Roger;

hahaha (y)lol
Door roger
#19401
<<hahaha (y)lol<<

pas op , zo word den titel van het artikel dat Humo er over 6 maanden gaat over schrijven !
Laatst gewijzigd door roger op do 30 okt 2003, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin2
#19403
roger schreef: <<hahaha (y)lol<<

pas op , zo word den titel van het artikel dat Humo er over 6 maanden gaat over schrijven !
zou me niks verbazen ;D ;D ;D ;D
Door Nelly
#19474
Zou me niks verbazen Roger, als "ons Julliette" hierin volkomen gelijk heeft 8)
Door Lizzy
#19523
Ik vond dit wel een geinig stukkie (ook weer uit een van die boekies van mij van van der Velden). Ik kan mij namelijk herinneren dat we eens een discussie hebben gehad of een hond wel of geen vitamine D vormt door ultraviolet licht door de beharing:

"Vitamine D. Dit is een merkwaardige vitamine. In de eerste plaats omdat het wel noodzakelijk is, maar toch ook, in hogere hoeveelheden een vergift is. En verder omdat het nauwelijks in voedingsmiddelen voorkomt. (Alleen in lever, melkvet en ei) maar uit een stof in de huid gevormd wordt onder invloed van de zon.

Wat het eerste betreft, daar de functie van vitamine D is opname van calcium uit de darm te bevorderen kan een teveel aan vitamine D een te grote hoeveelheid calcium in het bloed veroorzaken. Deze situatie kan bovendien chronisch worden omdat vitamine D opgeslagen wordt in de vetweefsels van het lichaam en vandaar uit ook nog maanden nadat toediening van vitamine D is gestaakt werkzaam kan blijven. De te hoge calciumspiegel van het bloed kan kalkafzetting in de zachte weefseles veroorzaken en daarbij vooral de nier beschadingen.

De opname van vitamine D, zoals gezegd, is nogal ongewoon. Utraviolet licht dringt to 1 tiende millimeter in de huid van de mens en zet daar het dehydrocholesterol om in vitamine D. Bij de hond kan dit niet omdat de beharing het verhindert; daar wordt vitamine D op de huid gevormd. Door het oplikken van het huidsmeer krijgt de hond het binnen (!!).

Vroeger kwam vitamine D-tekort bij honden vrij vaak voor. Vooral jonge honden kunnen er ernstig onder lijden en rachitis of Engelse ziekte vertonen. In onze tijd is het genoegzaam bekend dat jonge honden (evenals kinderen) vitamine D nodig hebben en rachitis wordt dan ook vrijwel nooit meer gezien.

Maar nu is het tekort in het tegendeel omgeslagen. Vitamine D wordt, meestal gecombineerd met vitamine A, in preparaten in de handel gebracht, die buitengewoon hoge concentraties van beide bevatten. Als men weet dat jonge honden ongeveer 20 IE vitamine D per kg lichaamsgewicht per dag nodig hebben, en dat er preparaten zijn die 85 IE per druppel bevatten dan is volgens een eenvoudige rekensom 1 druppel per dag voldoende voor een hond van 4 kg. Meestal komt daar niet veel van terecht - wat is nou 1 druppeltje? - er wordt een scheutje gegeven. Daarbij wordt dan nog soms door de bezorgde eigenaar van de jonge hond - hij wil het allemaal erg goed doen - een kalkpreparaat gegeven als poeder of tabletten waarin soms ook al vitamine D zit. Soms wordt tot 20 maal overgedoseerd!"
Door Lizzy
#19525
Volgens mij hangen de kinderen vandaag de dag inderdaad teveel voor de buis en achter de computer (alleen kinderen? ;D). Ik zie bijna nooit kinderen op straat spelen en dat terwijl ik toch in een kinderrijke buurt woon. En als ik zie wat ze daarnaast vaak naar binnen werken....................! Dan schieten de tranen me in de ogen! Volgens mij leven er veel op cola en chips.

Ik zal niet zeggen dat vroegah alles beter was. Maar als wij thuis uit school kwamen, dan kregen we een kopje thee met 1 of 2 biscuitjes. Tegen etenstijd hadden we dus trek! (dat mocht ik geen honger noemen). Je at dan wat de pot schafte, om de doodeenvoudige reden dat je trek had. Niks wEEr snacken om 20:00 uur, dus je zorgde wel dat je buik vol zat van het avondeten.

Als ik zie hoe sommige ouders moeten knokken om hun jonge kinderen 1 hap te laten eten.... 's Middags hebben ze zich volgegeten met bagger en logischerwijs hebben ze dan om 18:00 geen trek. Ik hoor ouders dan zeggen "Twee happen, anders krijg je geen toetje". Sorry, maar ik moet dan altijd wel lachen. Meestal eten de kids dan twee happen, krijgen een toetje, hebben om 20:00 uur weer honger en snacken er dan nog even een Snickertje in.

Tja.....

Nou heb ik geen kinderen, dus dat is makkelijk kletsen!
Door jeanne
#19599
Hier is de regel in huis, eerst fruit en dan krijg je later wel iets anders (snoep of koek)
Chips en priklimonada, heb ik alleen op speciale dagen of op zondag in huis.
Verder heb ik iets tegen die yogidrinks en chocomel.
Jeetje, wat ben ik degelijk zeg :-\
Ze hangen wel graag voor de tv, maar daar ben ik heel kordaat in, als ik het genoeg vind zet ik dat ding gewoon uit! Dan is het ff pruttelen, maar een kwartier later zijn ze heerlijk aan het spelen.
Honger voor het naar bed gaan, een boterham of peperkoek of een bord brinta kunnen ze krijgen!
Niet eten aan tafel, pech gehad, dan verder ook niks daarna. Dan eet je maar niks.
Pfffffff, zouden die twee koters nog wel van me houden :-[
En op school heb ik met overblijven geregeld dat ze melk mee kunnen nemen en dat dat dan in de koelkast mag. (het is een hele kleine school, en het overblijven is pas op gang gekomen)
Nou, ik weet wel zeker dat die Rachitis hier niet de kop op zal steken! ;D
Door avalon
#20653
Mijn dochter is net een jaar en als die het toetje gezien heeft gaat er ook geen gezonde hap meer in, (niet eten geen toetje) hebben we 1x gedaan toen zette ze midden in de nacht een keel op. Water te drinken gegeven en de volgende dag het toetje maar maken als ze gegeten heeft. Maar ze is wel dol op fruit :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door