Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
#1939783
we zitten aan te modderen met een poot-aanknagen probleem. Is de ene voet geheeld, is de andere weer de klos. Een tijdje gedacht dat het misschien door een allergie voor iets kwam. maar inmiddels is duidelijk dat de voet alleen de klos is, als meneer alleen thuis gelaten wordt. Toevallig meer als een week niet zonder hond weggeweest, poot is geen probleem en geheeld. Gisteren moest ik even weg, en bingo, voet aan de onderkant helemaal nat en rood, en meneer strompelt weer >:(

Is er iets om er op te doen, zoals voor mensen van dat viessmakende spul voor nagelbijters of zoiets? :-\
En wat kan ik doen om hem dit weer af te wennen? Ik heb geen idee :-\
Door nienk
#1939807
lijkt er op dat hij het doet omdat hij het alleen zijn niet leuk vind, misschien vind hij het eng, of hij verveelt zich gewoon.

- het alleen zijn weer  helemaal vanaf begin af aan op bouwen.
- waar zit de hond in huis als hij alleen is? veel honden hebben minder last van het alleen zijn als ze in een kleinere, hun vertrouwde, ruimte zijn, zoals bijvoorbeeld de gang of keuken.
- als hij zich gewoon verveelt en dan maar op zn pootje gaat liggen kluiven, kan je hem als je weggaat bijvoorbeeld een Kong geven met wat lekkers erin. dan richt hij zich daarop en komt het wellicht niet in hem op om aan zijn pootje te beginnen.

succes!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1939839
Het lijkt mij idd ook een alleen-zijn probleem, zoals jij het omschrijft..... En ik vind dat Nienk hele zinnige tips geeft.

Zelf film ik J&J altijd met de webcam als ik weg ben zodat ik een duidelijk inzicht krijg in wat er gebeurt en waarom, misschien ook iets voor jou?
Door mcSnurk
#1939897
het is idd een gedragsprobleem. Ik kan eens een Kong proberen, goed idee!
Moeilijk is dat hij maar zelden alleen hoeft te blijven, geen idee in hoeverre dat opnieuw opbouwen dan blijft plakken :D.
Hij rent ook niet gestressed rond of zo als we niet thuis zijn. Gaat op zijn favoriete plek in de gang liggen, kijkt soms wat naar buiten. Ik kan nog wel eens filmen, maar waar moet ik dan op letten ????
Door nienk
#1939920
het zou kunnen dat hij aan zijn pootje gaat knagen als hij bijvoorbeeld van iets schrikt of iets hoort, Reus piepte in het begin wel eens als hij alleen was, eventjes als in net weg was. als ik dan na vroeg of mijn buren hem gehoord hadden, dan zeiden ze dat hij soms weer even piepte als zij langs mijn deur liepen.

kluift hij aan zijn pootje als je net weg zijn, of begint hij pas later? als hij pas later begint dan zou het kunnen betekenen dat jullie te lang weg zijn.

hoe vaak moet hij hoe lang alleen zijn? ik kan me namelijk voorstellen dat een hond die maar heel af en toe alleen is, maar dan wel gelijk lang, het daar niet mee eens is.
Door mcSnurk
#1939938
ah OK, het gaat om de timing!
Schrikken lijkt me niet, het is hier hartstikke rustig, en is ook niet erg lang alleen. Tijdens boodschappen doen of zo.
Door Borke
#1939972
Sofi heeft dit ook gedaan en wel om dezelfde reden.
Met haar vanaf seconden het alleen thuis zijn opgebouwd en nu kan ze als het moet knaag- en likloos 7 uur alleen thuis zijn, samen met Borke en wel in de werkkamer waar ze minder zaken hoort en ziet, omdat die aan de achterkant van het huis is.

Ook ik heb heel lang gefilmd en dat is wel verhelderend, want soms lijkt het alsof het goed gaat, maar dan is het dus niet zo.
Echter ook andersom, soms lijkt de hond enorm opgewonden, maar was ze rustig alleen.

Vieze spullen hebben we wel geprobeerd, maar is symptoonbestrijding en daar heb je niets aan.
Sofi ging dan aan het meubilair knagen en dat wil je ook niet...
Door miik
#1939977
Het is ook een beetje een vicieuze cirkel.,...
Door het knagen gaat het smetten en omdat het smet en het irriteert gaan ze knagen...
Mickey doet dat als reactie omdat ze allergisch is voor granen enzo. Zij krijgt dan een week of nog langer een kraag om- zo'n mooncollar om het gedrag te doorbreken....
Door Borke
#1939996
Bij Sofi hebben we er toen voor gekozen om geen kap om te doen, omdat het toch door stress kwam en een kap ook weer stress geeft.
Wat bij Sofi wel goed hielp was maatwerk homepathie, dat hielp beter dan de dingen die de reguliere DA gaf!
Door miik
#1940110
Borke schreef: Bij Sofi hebben we er toen voor gekozen om geen kap om te doen, omdat het toch door stress kwam en een kap ook weer stress geeft.
Ja dat is ook zo ! Ik weet ook niet of het de goede tip is voor dit hondje hoor... maar wel voor Mickey.
Door mcSnurk
#1940131
kap lijkt me hier geen goed idee, ik weet zeker dat dat stress zal veroorzaken. Ik was zelf aan het denken aan even zo'n sneeuwschoentje aan als ik weg moet :-\ En dan ook maar opnieuw opbouwen.
Alhoewel hij dit nog nooit heeft gedaan. Kan het een reaktie zijn op zijn ziek zijn, en niet lekker voelen? En daarom niet meer alleen willen zijn? :-\
Want dan zit je in een dubbele vicieuze cirkel. Knagen omdat het geïrriteerd is, en stressknagen wegens niet lekker voelen en alleen thuis
Door Borke
#1940148
gemmaa schreef: kap lijkt me hier geen goed idee, ik weet zeker dat dat stress zal veroorzaken. Ik was zelf aan het denken aan even zo'n sneeuwschoentje aan als ik weg moet :-\ En dan ook maar opnieuw opbouwen.
Alhoewel hij dit nog nooit heeft gedaan. Kan het een reaktie zijn op zijn ziek zijn, en niet lekker voelen? En daarom niet meer alleen willen zijn? :-\
Want dan zit je in een dubbele vicieuze cirkel. Knagen omdat het geïrriteerd is, en stressknagen wegens niet lekker voelen en alleen thuis
Ik denk zeker dat je zo in een vicieuze cirkel zit en als je niet oppast blijft.
Geloof me, ik heb er helaas zeer ruime ervaring mee.

Jij zoekt de oplossing nu in allerlei hulpmiddelen, mijn ervaring is dat je jouw eigen tijd en aandacht er in moet investeren.
Dus alsof het een pupje is weer overnieuw starten met alleen thuis blijven.
Verder zorgen dat de hond zo min mogelijk alleen is, zodat je kan afleiden als het gedrag vertoont wordt en de hond zoveel mogelijk afleiding en actie bieden, zodat je hond geen energie over heeft.

Denk aan een lange wandeling, daarna een maaltijd en dan de hond alleen thuis laten.
De meeste honden gaan na dergelijke activiteit voldaan slapen.

Een schoentje wordt er af gerukt of gebeten en daarmee stimuleer je het gedrag alleen maar, want het heeft succes...
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1940253
kiek doet t ook met vlagen..
soms maanden niet en dan ineens heeft ze dr poot weer te pakken en volgt de andere poot binnen enkele weken..
vaak merk ik t dan ook aan haar blafgedrag en aan krantjes die verscheurt worden..
om dit te doorbreken geef ik haar weer rust compositum met puur nervositeit op een boterham smorgens..
ik maak dan ook weer wat meer werk van het weggaan..
over t algemeen doet ze het hartstikke goed.. en dan verslap je soms wat..
hier is t bijv. belangrijk dat ze niet naar buiten kan kijken..
wandelende mensen reageert ze heel fel op..
ook doe ik de tv aan zodat het geluid van buiten wat wegvalt.. want dichtslaande autodeuren reageert ze op..
zo heeft jouw vierpootaugurk misschien ook wat handigheidjes nodig?

iig.. de RC en PN werken bij kiek heel goed..
Door nienk
#1940295
hihihi vierpootaugurk.

ontopic: ik laat voor Reus (zeker als ik langer weg ben) ook de radio aan, op een zender waar tussen door ook gepraat wordt. (ik heb geen tv). Verder laat ik ook eigenlijk altijd een trui of shirtje van mijzelf liggen, dat hij daar op kan liggen als hij dat wilt. meestal ligt dat dan in zijn hol of op de bank en is het warm als ik thuis kom, heeft hij er een lekker vertrouwd holletje van gemaakt. en het heeeeel langzaam opbouwen, mocht dat nodig zijn. nou bleek het bij hem geen probleem, maar de hond moet er vertrouwen in houden dat zijn baasje terug komt, en als hij dat bij 5 minuten alleen thuis zijn al niet heeft, tjah, dan zal hij bij langer wachten onzeker, bang of gestresst worden en dat moet zich op een manier uitdrukken..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door