Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door geer
#193766
Menu van Ted en Sophie

Omdat ik nog steeds een ieniemienie-vriezertje heb, waar amper 3 kilo CB in kan, wil het echte Barfen hier nog niet echt lukken. Toch probeer ik de dames zo veel mogelijk afwisseling te geven.

Ted is nu ruim een jaar en weegt 5,4 kilo... Zij krijgt ca. 120 gram CB per dag, soms wat meer, soms wat minder.
Sophie is van 13 juni 2004, zij weegt ruim 8 kilo en krijgt ruim 600 gram CB per dag. Meer dan ze zou moeten krijgen, maar ze blijft erg dun, hoewel ze wel goed groeit. Ze poept er ook niet veel op, dus het wordt goed opgenomen... Ze krijgt vier keer per dag te eten, juist omdat ze meer krijgt dan ze ‘nodig heeft’.
Sophie is nu druk aan het wisselen, momenteel liggen haar hoektanden er vrijwel allemaal uit, waardoor ik de wat hardere botten maar even laat liggen, die krijgt ze niet weg. Dit is wat de dames afgelopen week gegeten hebben:

Maandag:
’s ochtends:    Sophie 3 kuikens (150 gram)
      Ted 1 kuiken (ca 40 gram)
      als ‘toetje’ een bakje karnemelk
’s middags:    Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds:   Ted 60 gram CB
      Sophie 150 gram CB

Dinsdag
’s ochtends:    Sophie 30 gram CB en 1 eendennek
      Ted 80 gram eendennek
’s middags:    Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds:   Ted 60 gram CB
      Sophie 150 gram CB


Woensdag
’s ochtends:    Sophie 160 gram vis (dit keer hele sardienes)
      Ted 50 gram vis
      Aangevuld met yoghurt en een rauw eitje
’s middags:    Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds:   Ted 60 gram CB
      Sophie 150 gram CB

Donderdag
’s ochtends:    Sophie 100 gram CB en lamsrib om af te kluiven (eet ze niet op, ze trekt alleen het vlees eraf en knaagt eraan)
      Ted lamsrib (ca. 150 gram)
’s middags:    Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds:   Ted 30 gram CB en wat komkommer (of wat er maar van het aanrecht ‘valt’)
      Sophie 150 gram CB

Vrijdag
De hele dag CB, ’s avonds voor Sophie als ‘kluifje’ een “kalfskrab” (stuk kalfsnek), Ted eet dit op en krijgt daar nog een beetje CB bij.

Zaterdag
’s ochtends:    Sophie penslap van 200 gram
Ted penslap van 100 gram
’s middags:    Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds:   Ted 40 gram CB      
Sophie 150 gram CB

Zondag:

’s ochtends:   Ted 60 gram CB
      Sophie 160 gram CB
’s middags:    Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds:   Ted twee kippenvleugels
      Sophie een een kuiken en een kippennek

De botten varieren een beetje, ’t ligt er maar net aan wat ik kan krijgen en wat ik kwijt kan. De vis varieert ook. Dit was nogal een ‘bottig’ weekje...
Laatst gewijzigd door geer op ma 25 okt 2004, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#193783
En dan ook maar meteen de dames poes... Die staan op Carnibest, afgewisseld met vis (snoezepoes of vers) en brokjes (3-mix van Quality en perfect)... De brokjes zijn meer voor de lekker en blijven ze het einde vinden, toen ze alleen CB kregen lieten ze het op een gegeven moment staan. Nu ik het afwissel gaat alles schoon op en ze doen het er fantastisch op. Doris heeft al maanden geen pil meer gezien, ze verharen niet meer en glimmen als spiegeltjes...
Af en toe probeer ik ze een kippenek, vleugel, kuiken, vissekop oid te geven, maar daar likken ze aan en dan laten ze het liggen. Rauwe kip, hart en aanverwante artikelen gaan er (althans bij Doris), in als koek. Dap eet alleen maar wat ze gewend is, die vindt het al heel knap van zichzelf dat ze Carnibest eet ;D
Door Lizzy
#193797
Nou Geer, te kort zullen ze bij jou niet komen!! Ik vind dat ze een goed kosthuis hebben ;)!
Maandag:
’s ochtends: Sophie 3 kuikens (150 gram)
Ted 1 kuiken (ca 40 gram)
als ‘toetje’ een bakje karnemelk
’s middags: Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds: Ted 60 gram CB
Sophie 150 gram CB
Geen idee uit hoeveel vlees en bot een kuiken bestaat maar ik denk zelf iets van 10% bot en de rest vlees, orgaanvlees en huid enzo.
Dinsdag
’s ochtends: Sophie 30 gram CB en 1 eendennek
Ted 80 gram eendennek
’s middags: Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds: Ted 60 gram CB
Sophie 150 gram CB
Eendennekken bestaan volgens mij voor het grootste deel uit bot. Mochten ze op deze dag lastig poepen, dan zou je wat groenvoer en spiervlees kunnen toevoegen aan de nekken.

Woensdag
’s ochtends: Sophie 160 gram vis (dit keer hele sardienes)
Ted 50 gram vis
Aangevuld met yoghurt en een rauw eitje
’s middags: Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds: Ted 60 gram CB
Sophie 150 gram CB
Sardientjes bevatten nog minder dan 10% graat (dus bot). Dus qua botgehalte is het hier prima. Geef je ei met schil?
donderdag
’s ochtends: Sophie 100 gram CB en lamsrib om af te kluiven (eet ze niet op, ze trekt alleen het vlees eraf en knaagt eraan)
Ted lamsrib (ca. 150 gram)
’s middags: Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds: Ted 30 gram CB en wat komkommer (of wat er maar van het aanrecht ‘valt’)
Sophie 150 gram CB
Ik neem aan (net als hierboven) dat Ted geen bot-poepproblemen heeft?
Vrijdag
De hele dag CB, ’s avonds voor Sophie als ‘kluifje’ een “kalfskrab” (stuk kalfsnek), Ted eet dit op en krijgt daar nog een beetje CB bij.
Zelfde laken een pak
Zaterdag
’s ochtends: Sophie penslap van 200 gram
Ted penslap van 100 gram
’s middags: Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds: Ted 40 gram CB
Sophie 150 gram CB
Lekker pensdagje, zonder bot dus.

Zondag:
’s ochtends: Ted 60 gram CB
Sophie 160 gram CB
’s middags: Sophie 2 keer 150 gram CB
’s avonds: Ted twee kippenvleugels
Sophie een een kuiken en een kippennek
Nou, qua bot valt dit ook wel mee. Een vleugel bestaat voor 50% uit bot en 50% uit vlees en een kuiken + nek is samen ook zoiets, denk ik.

Je zou eventueel iets spiervlees en bijv. groente toe kunnen voegen voor de variatie en om aan minder bot te komen, maar ik vind het er goed uit zien en lekker afwisselend.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 25 okt 2004, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#193800
Ted heeft inderdaad geen 'botprobleem', die poept er goed op... Deze week lag er toevallig relatief veel bot in de vriezer, volgende week kan het weer meer (spier)vlees zijn... Groente krijgen ze af en toe, als wij zelf overhebben. Als Sinterklaas mij nu een iets grotere vriezer geeft, dan wil ik het uit gaan breiden ;D
Door geer
#193802
Overigens... Ted krijgt een heel ribstuk, maar ik laat haar niet alles opeten. Meestal een rib en het vlees, dan neem ik hem weer af. Die 'kalfskrabben' zijn vrij klein en er zit re-de-lijk vlees aan...
Door Helen
#193914
De eendennekken van Corinne (als die dat zijn) daar vind ik toch heel veel vlees op zitten. Ik reken ze 40- 60 en sommigen zelfs 50-50. Ach ja het blijft giswerk...
Ik vind het er ook heerlijk uitzien Geer!!
Door Lizzy
#193916
[quote="Helen"]
De eendennekken van Corinne (als die dat zijn) daar vind ik toch heel veel vlees op zitten. Ik reken ze 40- 60 en sommigen zelfs 50-50. Ach ja het blijft giswerk...
Ik vind het er ook heerlijk uitzien Geer!!
[/quote]

Dat zou natuurlijk goed kunnen. Die nekken ken ik niet maar zoveel vlees zou alleen maar mooi zijn! Heb jij ook de indruk dat kippennekken minder vlees bevatten?
Door Helen
#193919
[quote="Lizzy"]
[quote="Helen"]
De eendennekken van Corinne (als die dat zijn) daar vind ik toch heel veel vlees op zitten. Ik reken ze 40- 60 en sommigen zelfs 50-50. Ach ja het blijft giswerk...
Ik vind het er ook heerlijk uitzien Geer!!
[/quote]

Dat zou natuurlijk goed kunnen. Die nekken ken ik niet maar zoveel vlees zou alleen maar mooi zijn! Heb jij ook de indruk dat kippennekken minder vlees bevatten?
[/quote]

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik al een poos geen kippennekken gekocht heb. Ik koop tegenwoordig kippenruggen met de nek er nog aan. Maar daar vind ik ook aardig wat vlees op zitten. Die reken ik 50/50.
Ik knijp er altijd een beetje in ;D En als ik er duidelijk vlees tussen voel zitten vind ik het een 50/50. Als het mij iets te bottig is een 30/70 of een 40/60. De vleugeltjes van een parelhoen vind ik bijvoorbeeld vaak veel minder dan 50% vlees bevatten. Die zijn zo droog.
Door geer
#193972
De eendennekken zijn inderdaad dikker en vleziger dan de kippenekken. Alleen moet ik Ted niet te vaak eend geven, want ze is er altijd een dagje een beetje 'onder de indruk' van 8)
Door geer
#193994
[quote="Lizzy"]
Want? Hoezo onder de indruk?
[/quote]

Nou, ik weet niet of Ted die eendennekken echt lekker vond... ze lag in ieder geval de hele dag op de bank te kijken van "mijn buik zit HEEL erg vol met eendennek" ;D Misschien dat ze wat zwaarder op de maag liggen? Of ze had ze gewoon te snel naarbinnen gewerkt...
Sophie is nu praktisch al haar hoektanden kwijt, die moet het doen met een setje grotemensenvoortanden en puppykiezen, dus de komende weken krijgt zij even makkelijk te beknagen eten...'t arme ding...

Maarrr...ze doen het er prima op! Ze glimmen als spiegeltjes en zitten mooi in hun vel/vacht. Vandaag vroeg een mevrouw of ik ze soms in de vernis had gezet 8) en d'r is een oud mannetje in het park die continu uitroept "Die Teckel lijkt wel een aal!"...laten we dat maar als compliment beschouwen ;D
Laatst gewijzigd door geer op ma 25 okt 2004, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#193997
[quote="geer"]
[quote="Lizzy"]
Want? Hoezo onder de indruk?
[/quote]

Nou, ik weet niet of Ted die eendennekken echt lekker vond... ze lag in ieder geval de hele dag op de bank te kijken van "mijn buik zit HEEL erg vol met eendennek" ;D Misschien dat ze wat zwaarder op de maag liggen?
Sophie is nu praktisch al haar hoektanden kwijt, die moet het doen met een setje grotemensenvoortanden en puppykiezen, dus de komende weken krijgt zij even makkelijk te beknagen eten...'t arme ding...

Maarrr...ze doen het er prima op! Ze glimmen als spiegeltjes en zitten mooi in hun vel/vacht. Vandaag vroeg een mevrouw of ik ze soms in de vernis had gezet 8) en d'r is een oud mannetje in het park die continu uitroept "Die Teckel lijkt wel een aal!"...laten we dat maar als compliment beschouwen ;D

[/quote]

Oh OK. Moet zeggen dat Pinkel zo ook kijkt na eend. Ze vindt eend ook eigenlijk niet lekker maar is te gierig om het aan Brutus te geven....

Ik denk dat die van die aal inderdaad als een compli beschouwt kan worden. Hihihi, is wel erg geinig! Aan het menu te zien hebben ze het echt erg goed hoor Geer dus logisch dat ze zo glimmen :D
Door Peet
#194376
T is misschien niet helemaal on topic, maar ik moet altijd grijnzen als ik van die Tedje-ienie-mienie porties lees....hihihi 60 gram CB...dat past bij Beau in zijn holle kies....!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door