Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rowena
#1939676
Grr katten!!!

Ik heb een beetje hulp nodig!

Ik heb twee katten die al geruime tijd barfen maar mijn katten willen niet variëren!
Ze eten graag kipfilet en kippennek :-X

Ik bied ze 1 keer per week eendennek of konijnkarkas aan, als ik het vaker geef eten ze het niet! (ook niet na een dag geen eten en langer vasten lijkt me geen goed plan)

Ik heb al meerder dingen geprobeerd wat ze dan twee weken eten en er dan ineens niet meer moeten (oa eenden vlees, kalkoen, parelhoen en kwartel)

Ook bied ik ze 1 keer per week orgaan aan bestaand uit konijnen nier met konijnen lever of eenden hart met eenden lever of kippen maag/hart/lever hier van eten ze vaak maar de helft (ik heb porties gemaakt op basis van twee keer per week orgaan ze eten dus ongeveer 1/4 van de gewenste hoeveelheid)
Bram de jongste kat eet en lust wel kvv,  Tom de oudste kat eet het wel maar kan het om de een of andere rede niet binnenhouden.
Ik heb ook al verschillende supplementen (vitamines)  geprobeerd maar dan wordt het eten ook gestaakt!  >:(

Ik ben toch wel bang voor tekorten wat niet de bedoeling is. dus ik heb jullie advies/hulp nodig  :please:
wat is nu wijsheid

zo door gaan?
Of Bram een x aantal dagen kvv te geven?
En Tom evt. blik bij te gaan voeren (of heeft dat geen zin)?

Zijn er nog andere opties?
Alvast heel erg bedankt
Door Tamomi
#1939737
Op welke temperatuur geef je het vlees? Hier vinden ze er vaak niks aan als het te koud is.
Daarom leg ik het even in een bakje warm water, zodat het prooi-temperatuur krijgt en de geurtjes vrijkomen. Helpt bijna altijd.  :)
Door Rowena
#1939865
Tamomi schreef: Op welke temperatuur geef je het vlees? Hier vinden ze er vaak niks aan als het te koud is.
Ik leg het vlees ook altijd even in warm water ;) anders wordt het weer uitgekotst :-X
Door Robian
#1939903
Wat vinden ze bijvoorbeeld van paardenvlees of hertenvlees?
Heb je ook al eens lamshart geprobeerd? (verkopen ze hier in de supermarkt)

Het kattentuig hier wil eigenlijk het liefst ook alleen maar kip.
Ik gebruik dus gemalen kipkarkas als bot basis en meng daar dan paardenvlees of hertenvlees door.
Lamshart vinden ze ook nog wel te knagen en eendagskuikens ook.

Hier dus ook niet veel variatie maar toch nog 4 diersoorten.
Door Rowena
#1940715
Robian schreef: Wat vinden ze bijvoorbeeld van paardenvlees of hertenvlees?
Heb je ook al eens lamshart geprobeerd? (verkopen ze hier in de supermarkt)

Het kattentuig hier wil eigenlijk het liefst ook alleen maar kip.
Ik gebruik dus gemalen kipkarkas als bot basis en meng daar dan paardenvlees of hertenvlees door.
Lamshart vinden ze ook nog wel te knagen en eendagskuikens ook.

Hier dus ook niet veel variatie maar toch nog 4 diersoorten.
Ze eten alle twee geen paard en hert
Lams hart heb ik nog niet geprobeerd maar ben bang dat Tom (de lastigste van de twee) dat ook niet eet omdat hij ook geen lam/kip kvv wil eten. Maar ik ga het mogen gelijk halen en proberen!
Eendagskuikens gaan er goed in maar komen er vaak na 12uur weer heel uit (bij Tom)
Rianne145 schreef: Hertevlees en konijn wordt hier ook erg gewaardeerd maar ook nooit langer dan 1 keer per week/twee weken. Ja, katten grrrrr
:-*
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met grrrrrrrr katten ;)
Door Lonaa
#1940740
Oh, die hebben we hier ook hoor. ;)

Ze eten allemaal niks dat gemalen is.
Mickey eet verder eigenlijk alles maar is niet zo dol op prooi. Houdt wel heel erg van lam, rund en orgaan. De rest met geen lam. Rund vindt alleen Liza ook lekker. Liza eet echt alles. Is dol op prooi, orgaan en wild.
Catchie eet ook alles, vindt prooi lekker, maar orgaan niet zo.
Abby lust geen prooi, geen lam, geen wild. Eigenlijk alleen maar diverse vogels en konijn. Eet wel hartjes, verder geen orgaan.
Ziva eet alleen maar vogeltjes en konijn, geen orgaan, geen niks.

Zucht..
Door Rowena
#1940749
Lonaa schreef: Oh, die hebben we hier ook hoor. ;)

Ziva eet alleen maar vogeltjes en konijn, geen orgaan, geen niks.

Zucht..
En wat doe je dan om tekorten te voorkomen?
want (in mijn geval) een menu op basis van kip en af en toe eend en konijn.....
of maak ik me gewoon druk om niks? ???
Door Lonaa
#1940763
Rowena schreef: En wat doe je dan om tekorten te voorkomen?
want (in mijn geval) een menu op basis van kip en af en toe eend en konijn.....
of maak ik me gewoon druk om niks? ???
Ziva eet kip, eend, parelhoen, kwartel, konijn, kalkoen.
Van kip eet ze de filet, karkassen, nekjes, vleugels
Parelhoenders krijgen ze hier heel, of goed bevleesd karkas of vleugels
Kwartels krijgt ze ook heel, zonder veren.
Konijn krijgt ze vlees en karkassen van.
Kalkoen krijgt ze het vlees van.
Eend krijgen ze vlees van, ruggen, halzen en vleugels

Die variatie is er dus wel. Orgaan krijg ik er bij haar gewoon echt niet in. Heb al vanalles geprobeerd. Ik compenseer dat bij haar een beetje door een vitaminepasta. En ze mag mijn vinger aflikken als ik een boterham met leverpastei heb gehad. Net als de mayonaise lepel..

Als ik heel eerlijk ben, merk ik geen verschil. In het begin heb ik het niet gecompenseerd en was ze gezond, vol energie en mooi in de vacht. Nu nog steeds.

Eerlijk gezegd, dan moet ze maar geen orgaan eten. Ze doet het er goed op. :)

Ze eet trouwens volgens mij ook struisvogel en wat antiloop, maar niet zoveel, meer omdat het moet.
Door Too
#1941258
Wat 'doet' Tom als je vers door blik roert komt t er dan ook uit ? Ook als t maar een beetje vers vs veel blik is
T kan een kwestie van langdurige gewenning zijn langzaaaam meer kvv toevoegen

Als je ca 60-70% kvv naar binnenkrijgt is t risico op tekorten minimaal -voor Bram een prima optie- van daaruit heb je alle ruimte om met andere soorten/barf te experimenteren
Door hannabelgje
#1941334
Jeetje hier zijn het na veel startproblemen ware barfmonsters geworden. Ze eten nu echt alles! Of het nou pens is of orgaanvlees, alles gaat naar binnen. Op kippennekken wordt niet meer gekauwd, die schuiven ze zo naar binnen. Die krijgen ze ook niet meer zo vaak.
Door Nathascha
#1942781
Hi
Ik ben ook nog maar net 4 maanden bezig. En net as bij jou is kip populair. Maar ook vis! vooral die stinksardienes uit blik.....Maar ze houden ook heel erg van Junkfood ( ander woord voor blikvoer  ;) )

Omdat ik vorige week heel erg mijn best heb staan doen op diverse mixen....wil ik eigelijk dat ze die mixen ook gewoon opeten.  ::) Maar hoe krijg ik dat voor elkaar?! ik heb dus ook GGrrrrrr katten. De onderdelen los van elkaar eten ze dus wel. maar doe ze in een mix....en ze lusten het niet meer. Aangezien bij madam tandloos het niet te doen is om stukken barf te geven moet ik dus wel mixen maken. Nu roer ik er een theelepel blikvoer doorheen. Of zo'n stinksardiene. Eten dat ze doen!!  ;D ze krijgen dus toch de variatie binnen die ze moeten krijgen!

Maar denk vooral: droge brokken is altijd slechter dan welk vers vlees je ook geeft.
Door Rowena
#1942958
Emytje schreef: Heb je parelhoen al geprobeerd? Dat word hier erg lekker gevonden.
Ja dit hebben ze ongeveer 3 keer gegeten en nu laten ze het staan zelfs na 24uur vasten!
ik denk dus dat ze het niet meer lekker vinden.
Too schreef: Wat 'doet' Tom als je vers door blik roert komt t er dan ook uit ? Ook als t maar een beetje vers vs veel blik is
T kan een kwestie van langdurige gewenning zijn langzaaaam meer kvv toevoegen
Dan wordt het ook uitgespugt, ben in het begin begonnen met kvv zodat ze er eerst aan konden wennen maar dat was bij tom geen succes toen hij ineens kip ging jatten uit de keuken (wat voor de honden was) dacht ik Yes die is om! en ben toen door gegaan met kip.
Ze eten nu kipfilet, kippennek, eendennek, konijnkarkas en kippen orgaan maag, hart en lever.
Is dit voldoende? ik mis dan nier, al eten ze heel soms wat konijnennier.
Too schreef: Als je ca 60-70% kvv naar binnenkrijgt is t risico op tekorten minimaal -voor Bram een prima optie- van daaruit heb je alle ruimte om met andere soorten/barf te experimenteren

Ik heb al een hoop geprobeerd oa kalkoenvlees, eendenvlees, parelhoenvlees, kwartels, runder kopvlees lappen en gehakt, zalm en sardines soms eten ze het een keer maar 9 v.d. 10 keer kan ik het weggooien. Ik moet wel zeggen dat ik ze ook nooit langer als 24uur laat vasten.
Nathascha schreef: Maar denk vooral: droge brokken is altijd slechter dan welk vers vlees je ook geeft.
Daar heb je helemaal gelijk in ;)
Door Mevroi Kruim
#1943411
Nathascha schreef: Hi

Maar denk vooral: droge brokken is altijd slechter dan welk vers vlees je ook geeft.

Daar ben ik het ook van harte mee eens ;)

Heb je al eens paard geprobeerd? Dat vinden ze hier heel lekker. En konijnenniertjes zijn prima, lamsnier ook als je er aan kunt komen.
Je hebt nu 3 diersoorten + vis, da's al een leuk begin en ik denk dat ze daarmee niet snel tekorten oplopen.

Wb orgaan eten, als ze dat echt helemaal niet doen moet je toch wel aanvullen met vitamines en mineralen. Je zult niet binnen 1 maand problemen krijgen maar toch wel op de lange duur.
Heb je koken/drogen/bakken geprobeerd?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door