Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#193727
In het e-book van Mogens Eliasen staat uitgelegd dat een pup van 8-12 weken nog niet goed in staat is om rauwe voeding te verteren. Ondanks dat ze het wel opeten (rauwe voeding), kunnen ze (volgens hem) nog niet alle voedingsstoffen uit de rauwe voeding opnemen.

Hij schrijft dan dat er manieren zijn om het verteren makkelijker te maken voor de pup.

1)Voedsel pureren in foodprocessor
2)Gekookte voeding geven (gekookt vlees en gekookte groentes)
3)Geweekte granen geven. Volgens hem makkelijk te verteren ???
4)Voedsel geven dat gegeten wordt door opgroeiende dieren zoals melk, zuivel en eieren (een eierdooier is de voeding voor het kuiken als ie nog in het ei zit)

Nou goed, verder stelt hij dus dat je niet 1 van deze manieren moet kiezen maar dat je ze moet combineren. En, omdat de pup zo snel mogelijk aan rauwe voeding gewend moet raken, is het de bedoeling dat je de pup drie verschillende type maaltijden moet geven:

1)Een maaltijd die de voorverteerde maaltijd vervangt
2)Een maaltijd die de moedermelk maaltijd vervangt
3)Een maaltijd die de echte maaltijd vervangt (rauw)

De eerste maaltijd die wegvalt (niet later dan bij 5 maanden) is de moedermelk maaltijd. Niet later als bij 10 maanden moet je de voorverteerde maaltijd laten wegvallen en de enige maaltijd die dan dus over blijft is de echte rauwe maaltijd.

Dan staat er verder in het boek dat je dus met drie maaltijden begint (als je de pup mee krijgt van de fokker) en dat is:

*'s morgens het puppy-supplement, de voorverteerde maaltijd
*'s middags het energie-supplement, de moedermelk maaltijd
*'s avonds de echte rauwe maaltijd

Het puppy-supplement bestaat uit:
*Geweekte graanvlokken met melk en beendermeel
*gekookte en gepureerde groentes
*Gekookt vlees of eieren

Het energie-supplement bestaat uit:
*Gemalen dierlijk vet met graan, beendermeel en water (50% vet en 50% geweekte granen)

De echte/rauwe maaltijd bestaat uit:
*1/3 rauw vlees en orgaanvlees
*1/3 rauwe gepureerde groentes
*1/3 vet en botten
Voeg daar aan toe: kruiden, olie en vitamines

Poeh. Dit was een lange inleiding! Maar nu mijn vragen:

1)Wat vinden jullie van bovenstaande? Logisch? Bewezen? Onlogisch? Ingewikkeld? Overbodig? Zou je het zo doen? (en zo ja, waarom?) of zou je het zo nooit doen? (en zo nee, waarom?). Gooi je mening er maar in!

2)Heeft iemand van jullie ervaring met het op deze manier grootbrengen van pups? Zo ja: hoe was deze ervaring?

Alvast bedankt!
Groetjes, Lizzy
p.s., de pup is nog niet eens verwekt maar ja, je moet je toch alvast inlezen en voorbereiden, nietwaar ;D?
#193746
Ik heb mijn pup vanaf de dag dat hij bij mij kwam (9 weken) op de energique gezet. Ik kan niet zeggen dat hij er slechter van geworden is ;D het is nu een grote stoere (nou ja stoer :-\) bink.
Hij kreeg er wel af en toe een rijst groente prutje bij en extra vitamine C (maar daar zijn de meningen over verdeeld).

Trudie
#193796
Ik vind het verhaal van Eliasen voor wat betreft de pups wat onlogisch klinken, voorverteerd, okee, dat gebeurt bij wolven ook dmv het opbraken van eten voor de pups, dus dat zou je kunnen imiteren door het vermalen van het vlees en de botten.

Wat melk betreft, ik weet eerlijk gezegd niet tot wanneer wolvenpups gespeend worden, dus daar zou nog een kern van waarheid in kunnen zitten, maar die geweekte graanvlokken en beendermeel? :-\

Ik heb helemaal geen ervaring met deze methode bij pups, zelfs niet eens met pups en kvv, maar als ik lees dat veel pups hier op diverse kvv's groot zijn geworden, waarom dan niet op zelf samengestelde maaltijden die je de eerste paar weken maalt/pureert en dan langzaam aan steeds grover gemalen geeft?
Net zolang totdat je het malen helemaal achterwege kunt laten, ik weet alleen niet op welke leeftijd je dat zou kunnen doen, een half jaar oud, negen maanden? :-\.
#193815
Er zit een grote onlogica in.
Eerst staat er datpups van 8-12 weken (2-3 maanden) nog geen rauwe maaltijden kunnen verteren.
Maar dan staat er dat je de melkmaaltijden tot 5maanden en de voorverteerde zelfs tot 10 maanden volmoet houden!!!!!!!
Ik zal vanavond nogeens in Mech opzoeken hoe dat zat met wolvenpups, wanneer die wat precies eten,maar ik zou me hier niet aan houden. Melk en granen zou ik niet doen in die hoeveelheden, en koken????????????? al helemaal niet.
De pup die hier komt, gaat eerst op de CB, met dan steeds meer toevoegingen (zo snel ogelijk alle rare dingen die Chooky nu weigert te eten, zodat het allemaal lekker is, vooral vis enzo ;D).
#193833
Ik ben het er niet mee eens ;)

Zoals je zelf allemaal uit ondervinding wel zal weten is voer op een uur of 3 niet verteerd. Als ze is te hard geschrokt hebben ofzo en het komt er 2 uur later terug uit komt het er hier terug uit net hetzelfde als het erin is gegaan. In een documentaire he ik is een teef voedsel zien opbraken voor haar pups en dat waren gewoon hompen vlees, geen verteerde brij. Die pups kunnen niet veel ouder dan een week of 8-9 zijn geweest.

Beendermeel zou ik nooit bijgeven!! en gekookte dingen al helemaal niet! Granen zie ik ion de verste verte het nut ook niet van in! Ik zie echt geen reden om een puppylichaam daarmee te gaan belasten!

Ikzelf heb nog geen kleine pups grootgebracht maaaaar Shaggy is bij de fokster groot geworden op Duck, dus gewoon rauw vlees in principe he. En hij heeft er echt niks aan overgehouden integendeel ;) Ja een aversie tegen brokken hahahaha.

Mijn volgende pup gaat absoluut direct op vers rauw voer. Mijn kittens krijgen nu ook gewoon rauw voer (ok is wel een ander beest maar toch.)

Maaaaaaar het malen vind ik wel zinnig. Ik denk dat gemalen voer iets makkelijker verteerbaar is dan hele lappen..geen idee of dat klopt maar het is een gevoel. Ik zou wel snel botten enzo introduceren in de theorie..jong geleerd is oud gedaan!

Weet je dit gaat heel idioot klinken, maar zijn er hier die de aardkinderen hebben gelezen? Op een punt heeft het hoofdpersonage een wolf als huisdier. Een welpje...haar theorie was pups kunnen alles eten wat moeder kan eten als het maar fijner gemaakt is. Het klinkt heel simpel maar ik vind het een waarheid als een koe. (Ik vond het ook geweldig om te lezen dat die wolf barfte: rauwe botten met wat vlees aan. Ik durf ervoor wedden dat de schrijvster een hond heeft en dat die barft ;))
#193838
Hier hebben de pups vanaf 4 weken naast de moedermelk CB gegeten. De moedermelk bouwt zich vanzelf af na tig weken. Na de 9 weken wordt er in ieder geval nog maar heel weinig bij mamas geslobberd (hier, misschien is het bij anderen langer of korter)

De pups hebben op geen enkele manier problemen gehad met het verteren van de CB, vanaf dag 1 mooie drollen ::)
Het vorige nest heb ik Rodi + geweekte brokken vanaf 4 weken gegeven. De Rodi ging prima, de geweekte brokken :-X gaven een blubberontlasting, daar zijn we dus ook na 2 maaltijden meteen mee gestopt en daarna geen problemen meer gehad.

Het verhaal van Eliassen vind ik persoonlijk wat onnodig ingewikkeld. Ik ben wel van mening dat je de KVV kunt vervangen door een zelf samengestelde prak met de nodige afwisseling en extraatjes (zoals een ei) erbij.
Het granenverhaal zie ik niet zitten. :-X evenals het melkverhaal tot 10 maanden.
IK zou het dus niet zo doen.

Uiteraard mag je op de zaken vooruit lopen ;D

Hou je nog steeds vast aan je eis van (voor)ouders die ook vers gegeten moet hebben?
#193876
Angelique schreef: Uiteraard mag je op de zaken vooruit lopen ;D

Hou je nog steeds vast aan je eis van (voor)ouders die ook vers gegeten moet hebben?
Dat is iets waar ik ook mee bezig ben. ik zou mijn volgende pup ook graag zien opgroeien bijd e fokker zonder brokken en het is ook wel leuk dat mams geen brokken krijgt, maar hoe begin je daaraan he? Als je daar mee bezig bent Lizzy (want dat weet ik niet goed, ik lees niet alles ;) ) heeeeel veel succes want ik kan me inbeelden dat dat een heuse zoektocht is! Lijkt me wel echt super als het lukt, een echte barfhond :D
#193943
Mijn honden hebben bij de fokker al van hun 3 weken vers bijgekregen.
Ik heb hun 1x per dag kvv gegeven en de rest van de maaltijden waren zelfsamengesteld en alles gemalen natuurlijk. Ik geef ook enkele keren per week een beetje yoghurt of id. Langzaam aan ben ik dan grotere stukken beginnen geven.
Ze aten met ongeveer 5 maand al konijnenkoppen en kleine kippen en zachte lamsribbetjes.
Nu zijn ze 14 maanden en 8,5 maand en de jongste eet al vanaf haar 6 maanden hetzelfde als de oudste.
Het is heel leuk dat ik kan zeggen " mijn honden kennen geen brokken" ;D
De moeders van mijn honden zijn ook echte barfers ;)
#193946
An schreef:

Dat is iets waar ik ook mee bezig ben. ik zou mijn volgende pup ook graag zien opgroeien bijd e fokker zonder brokken en het is ook wel leuk dat mams geen brokken krijgt, maar hoe begin je daaraan he? Als je daar mee bezig bent Lizzy (want dat weet ik niet goed, ik lees niet alles ;) ) heeeeel veel succes want ik kan me inbeelden dat dat een heuse zoektocht is! Lijkt me wel echt super als het lukt, een echte barfhond :D
Mijn toekomstige pup groeit helemaal op zonder brokken! En ook mams eet geen brokken dus ik ben een gelukkig mens :D
#193950
Lizzy schreef:

Mijn toekomstige pup groeit helemaal op zonder brokken! En ook mams eet geen brokken dus ik ben een gelukkig mens :D
Paps helaas wel.... >:( Ik krijg de andere eigenaar nog niet zover dat ie overgaat op vers.

Alleen als ie bij ons is krijgt ie vers, dus als ie Ko gaat dekken dan is ie hier een week en eet hij supergezond.
#193964
Joh, wie weet Erna, krijg je de eigenaar ooit nog zo ver! Maar rond de conceptie van "mijn pup" krijgt hij in iedergeval vers/rauw te eten dus het is alsof er een droom uit komt!!

Ik was overigens ook niet van plan om volgens Mogens Eliasens manier te gaan voeren want persoonlijk spreekt het mij ook niet aan. Met bonemeal bedoeld hij overigens ook dat het gemalen/rauwe botten mogen zijn. Maar die granen spreken me niet aan en gekookte voeding spreekt me ook niet aan. Ik zal het vlees/orgaanvlees en botten voor mijn pupje gewoon malen in de vleesmolen en de groente pureren zoals ik dat altijd doe. Eigenlijk ben ik gewoon van plan om de kleine mee te laten eten met wat onze Brutus en Whoofer eten. Maar dan gemalen. Voorlopig.

Ik was wel heel benieuwd wat jullie er van vonden, van deze manier van Mogens... vandaar dus mijn vraag! En dank dus voor jullie antwoorden!

(meer meningen zijn nog steeds welkom natuurlijk).
#194043
Tinus en Tara zijn(godzijdank!) zonder brokjes door de fokster grootgebracht!
Nog bedankt daarvoor Ria :-*
Wat was ik blij dat zij speciaal voor ons de brokjes achterwege liet omdat zij wist hoe gevoelig ik voor dat alles was na Kobus zijn dood!
Met 10 weken kloven ze al op een serieus lamsribbetje,nog wat later liep Tinus met een super-groot recreatiebot van de koe rond.
Melk of karnemelk,pap,graan etc het was en blijft nog steeds verboden voor mijn nollebakkies!
Terwijl Kobus vanaf zijn geboorte bij de fokster ook brinta,karnemelk,brokjes en later Rodi kreeg.
Toen wij Kobus net thuis hadden kreeg hij naar het voedingsadvies van de fokster nog steeds karnemelk etc.
Hij at ondertussen peperdure puppybrokjes die hij vanaf het eerste moment niet echt met smaak at....
Een karnemelkje tussendoor met wat brokjes aangelengd vond hij in ieder geval lekkerder dan die droge zooi!
Naderhand alleen karnemelk omdat hij dat zo lekker vond en graag luste.
Toen hij heel erg ziek werd is zijn leven door het rauwe vlees in ieder geval fors verlengd!
Als iets oudere pup was hij al een zorgenkindje,hevige groeipijnen(Da!) en een forse overbouw plus koehakkig ;)
Er werd met Kobus vanaf jonge pup niet overbodig gelopen,gespeeld etc.
En toch kreeg hij later last van alles en nog wat!
Toen Tinus en Tara bij ons kwamen hield ik vaak mijn hart vast!!!!
Ze waren zo wild in hun spel dat ik bang werd voor de toen nog broze puppie-botjes.
Zelfs nu ze al ruim 6,5 maand zijn sleur ik ze na een aardige wilde stoeipertij naar binnen, daar gaan ze gewoon verder ;D ;D
Wat ik nu aan mijn gigantische lekkere en soms ook lieve nollebakmonsters zie is dat ze vreselijk kompakt en in evenwicht opgroeien.
Tara is echt het kleinere teefje en Tinus is gewoon de MAN! ;D
Niets van enige overbouwing,de poten staan recht, kortom er staan 2 waanzinnige lekkere honden voor ons ;)
Leve het goddelijke versvlees :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door