Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miauw
#1937755
Was bij de dierenarts die kwam natuurlijk met de vraag over voeding. Rauwe zalm en lever is wel ok maar kip is af te raden zelfs de biologische. Het gaat dan niet eens over de salmonella maar meer andere zaken die helaas ook in de kip zitten en de kat kan binnenkrijgen.
Helaas was ik zo zenuwachtig tijdens het bezoek dat ik vergeten ben te vragen naar een notitie met namen. Maar omdat een dierenarts het zei ben ik gaan twijfelen. De poes voelde zich blijkbaar op d'r gemak en liet zich rustig onderzoeken. Dus zij heeft wel ervaring met katten en zal niet zomaar iets zeggen.
Toch?
Ook het lichaam van een huis tuin en keuken kat is toch anders dan van een wilde. De laatste zal meer kunnen verdragen en is meer ingesteld op laat ik het maar noemen ruwe voeding.
Ik maak me wat zorgen over de kip die ik gaf. Gelukkig heb ik nog geen rare zaken ontdekt bv in de uitwerpselen of ziekachtig gedrag.
Ik vind het ook eng om te experimenteren met voeding, oa gezien de hoge leeftijd.

Wat is jullie mening hierover?
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1937790
Mijn katten zijn heel moeilijk met vlees.  :(Ze lusten alleen gemalen kip en rundergehakt.
Dus heel eenzijdig. maar ondanks dat zien ze er heel goed uit.
helaas eten ze ook nog steeds brokken erbij. Want sommige katten staken anders. En katten kunnen nu eenmaal niet vasten.
Elke keer bied ik ze toch wat anders aan en hoop dat ze nog een keer omgaan.
Maar het is de eerste keer dat ik hoor dat kip niet goed zou zijn voor katten.
Al zolang ik weet geef je katten als ze bv slecht eten, of ziek zijn.....kip!
Door Tamomi
#1937933
Waarschijnlijk bedoelde je dierenarts ESBL bacteriën – dat zijn bacteriën die resistent kunnen zijn voor de meeste antibiotica. En die resistentie kunnen ze overdragen op andere bacteriën. Van ESBL-bacteriën op zich word je dus niet ziek, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat ándere infecties moeilijk behandelbaar worden.
ESBL-bacteriën komen ook voor in andere vleessoorten en op groenten en fruit.
http://dieet.blog.nl/algemeen/2010/04/14/esbl-bacterien-niet-alleen-in-kip

Voor mij persoonlijk is het geen reden geweest om geen rauwe kip en eieren te voeren, maar dat ligt natuurlijk voor iedereen anders.

"Ook het lichaam van een huis tuin en keuken kat is toch anders dan van een wilde."

Nee hoor, een huiskat is anatomisch en genetisch identiek aan zijn wilde neef, de Afrikaanse wilde kat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Felis_silvestris_libyca

Over het algemeen wordt aangenomen dat het simpelweg dezelfde kat is, alleen in gedomesticeerde vorm. Dus ook de spijsvertering is hetzelfde; die paar duizend jaar dat katten bij mensen wonen zijn veel te kort om daar iets aan te veranderen. :)
Laatst gewijzigd door Tamomi op wo 16 feb 2011, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1938615
Gaan we weer  :D

Jouw dierenarts is vast heel lief voor katten en heeft het beste met ze voor. Dat wil nog niet zeggen dat ze ook verstand heeft van voeding helaas. Dus ben ik bang dat ze wel degelijk iets zegt zonder er voldoende van te weten. Dierenartsen leren helaas erg weinig over voeding in hun opleiding, en wat ze leren gaat over commerciele voeding, brokken en blik dus.

Ja, op rauw vlees (niet er in) zitten bacterien. Dat is nu zo en is al miljoenen jaren zo. Katten hebben al miljoenen jaren prima overleefd op dood beest inclusief bacterien. ALs ze dat niet konden waren er geen katten meer. Het feit dat wij ze zo nodig sinds een jaar of 30 (langer niet hier in NL) konijnenvoer in de vorm van uit granen en wat vleesmeel bestaande brokken moeten voeren betekent echt nog niet dat hun spijsvertering ineens radicaal anders in elkaar zou zitten. Daar is echt wel wat meer voor nodig.
In brokken zitten overigens ook bacterien en er worden met enige regelmaat partijen teruggehaald door fabrikanten omdat er salmonella of akelige gifstoffen in terecht zijn gekomen.

Aan rauw voeren kleven risico's, dat is zo. Geen enkele vorm van voeding is 100% veilig. De risico's van brokken zijn echter vele malen groter: vrijwel alle brokkenkatten ontwikkelen blaas- en nierproblemen, om maar te zwijgen van ellende met de gebitten. Voor mij is de afweging dus heel duidelijk: 1000 maal liever voeding die past bij de spijsvertering en de fysiek van de kat.
Door Nathascha
#1941957
dank je wel mevroi kruim,
ik wilde deze vraag over kip nl ook gaan vragen. niet omdat ik het niet meer zou willen gaan voeren. Want mijn katten zijn er gek op. Maar juist omdat een poelier waar ik een deal mee wil gaan sluiten, me afrade om kip te voeren aan mijn honden... :o En dus indirect ook de katten. neem ik tenminste aan, want ik heb maar niet gezegt dat ik mijn katten ook rauw voer. Hij wilde in eerste instantie zelfs geen prijs per kilo gaan noemen omdat hij kip geen honden/kattenvoer vind. was zo met stomheid geslagen dat ik promt vergeten ben te vragen waarom.

Wild en rund wilde die juist wel weer verkopen.....nou ja.  :D daar zitten toch ook bacterien op?!

Voor mij blijft kip dus ook in het menu. Als ik kijk wat het me brengt nu de katten ook over zijn op vers....ja ze weigeren echt nog wel eens een smaak, maar het is echt stukken beter als toen ze op brok zaten. En wat je zegt, de nadelen van brok wegen zeer zeker op tegen de nadelen van vers vlees.

Daarbij vraag ik me de laatste tijd af.... Eet ik zelf wel zo gezond en doordacht als mijn katten en honden ::) ::) ::) hmmm moet zelf ook nog eens nadenken geloof ik  ;)
Door Sky High
#2011061
Met fenomeen 'alles rauw' ben ik nieuw, maar mij is verteld dat bij kippen veel meer als bij andere diersoorten antibiotica wordt gebruikt.
Daar komen inderdaad de ESBL-bacteriën van, maar daarnaast krijgt je kat dus ook die antibiotica binnen, wat resistentie voor die antibiotica op zou kunnen leveren (moet je wel veel kip, en langere tijd voeren)
Dat dit ook bij de biologische kippen een probleem is wist ik dan niet... Jammer, want mijn kat krijgt dus veel biologische kip, vanwege nierdiëet
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door