Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#1937545
Toen ik begon met Barf heb ik tijdens het inlezen van het bottendocument vaak gelezen dat kalkoen bekend staat om de scherpte van het vleesbot . Ik heb dus nog nooit bv kalkoennekken gevoerd om deze reden . Maar nu wil ik graag weten of iemand van jullie weleens kalkoenvleugels voert , het schouderdeel . En is dit qua scherpte te vergelijken met bv de kalkoennek ?
Of is dit deel ook scherp ? Ik twijfel ..... de vleugels zien er wel goed bevleesd uit . Maar als ze net zo scherp zijn gok ik liever niet . Ze hebben genoeg andere variatie qua vleesbot

Afbeelding
Door miik
#1937568
Tja, ik heb blijkbaar zachte kalkoen nekken. Want ook mn kleine Mickey van 10 met een half gebitje krijgt ze zonder problemen weg. Ik zou even kijken of je het kunt knippen met een snoeischaar. Lukt het niet dan is het te hard. Knipt het makkelijk dan kun je  het voeren.
Door 202Spots
#1937572
De bot in kalkoenpoot is niet alleen veels te hard,maar verschrikkelijk scherp wanneer het in stukken word gebeten.
De kalkoen vleugel is nog erger, want heeft hele dunne scherpe botten die veel op scheermesjes lijken.
Hier geef ik helemaal geen kalkoen bot ...tenzij het gemalen is.
Ik vind het ongemalen veel te gevaarlijk om te geven.

btw, er zit veel verschil in kalkoennekken, en dat is wat bot betreft makkelijke dan de rest van de kalkoen.
De reden waarom ik geen nek geef, is omdat mijn honden de hele nek in 1 x willen doorslikken..
en de doorsnee van kalkoen nek kan dan in de keel van de hond vast komem zitten,met alle gevolgen van dien..
Dus daarom ook alleen maar gemalen nekken.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 15 feb 2011, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1937582
202Spots schreef: De bot in kalkoenpoot is niet alleen veels te hard,maar verschrikkelijk scherp wanneer het in stukken word gebeten.
De kalkoen vleugel is nog erger, want heeft hele dunne scherpe botten die veel op scheermesjes lijken.
Hier geef ik helemaal geen kalkoen bot ...tenzij het gemalen is.
Ik vind het ongemalen veel te gevaarlijk om te geven.

btw, er zit veel verschil in kalkoennekken, en dat is wat bot betreft makkelijke dan de rest van de kalkoen.
De reden waarom ik geen nek geef, is omdat mijn honden de hele nek in 1 x willen doorslikken..
en de doorsnee van kalkoen nek kan dan in de keel van de hond vast komem zitten,met alle gevolgen van dien..
Dus daarom ook alleen maar gemalen nekken.
Dit is ook mijn ervaring en mening.
Ik heb met een kalkoenpoot eens de proef op de som genomen en doorgeknipt met de snoeischaar (heb sterke handen), de splinters vlogen ervan af en waren scherp.
Kalkoennekken geef ik wel af en toe, maar daar kauwen ze ook prima op.

Zou het vlees eraf snijden, is prachtig spiervlees!
Gebruikersavatar
Door nova
#1937632
ik  geef alleen het vlees van de kalkoenpoten.
Nu moet ik wel erbij zeggen dat de poten op de foto, pootjes zijn tegenover  wat ik steeds koop.
Mijn kalkoenpoten wegen makkelijk 350 gr, en ik heb er al eens een gehad van bijna een kilo.
Door smulpaap
#1937746
Allemaal bedankt voor het meedenken . Ik ga ze dus wel kopen en ga het spiervlees geven . De botten gaan de kliko in ! Ik twijfelde dus echt over de scherpte van de vleugels .
Door Deesje
#1937872
ik voer mijn honden veel kalkoen, nekken en karkassen, en nooit problemen.. ik vind ze ook niet harder of scherper dan bijv gans.. het wordt hier probleemloos gegeten en ik merk nooit iets van scherpe stukken, ook niet dat het hard is want het gaat net zo makkelijk als bijv eend.  de nekken vallen sowieso uit elkaar in de maag, hier zie ik nooit stukjes terug na een flinke kalkoenmaaltijd dus verteren doet het ook goed..

ik vraag me ook altijd weer af, waarom zou kalkoen nu scherper zijn??? het is een grote vogel met grotere botten maar wat maakt dat de structuur 'harder' is? waarom wel gans of fazant en geen kalkoen?
Door miik
#1938125
202Spots schreef: btw, er zit veel verschil in kalkoennekken, en dat is wat bot betreft makkelijke dan de rest van de kalkoen.
De reden waarom ik geen nek geef, is omdat mijn honden de hele nek in 1 x willen doorslikken..
en de doorsnee van kalkoen nek kan dan in de keel van de hond vast komem zitten,met alle gevolgen van dien..
Dus daarom ook alleen maar gemalen nekken.
Voor mijn honden (borders- dus kleiner dan de dalmaten) zijn de nekken te groot om in 1x door te slikken... Dus die kauwen er wel goed op. Dit probleem heb ik wel met eende nekken, dat is precies zo'n maatje die ze net wel/ net niet door kunnen slikken, daarom vind ik de eendenekken dus doodeng en die krijgen ze dan ook niet.
Door miik
#1938127
Deesje schreef: ik vraag me ook altijd weer af, waarom zou kalkoen nu scherper zijn??? het is een grote vogel met grotere botten maar wat maakt dat de structuur 'harder' is? waarom wel gans of fazant en geen kalkoen?
De gans check ik ook altijd even met de snoeischaar. Een heel enkele keer zit er namelijk een super oude gans ofzo bij met knijterharde botten.... die krijgen ze dan niet. Maar de meeste gans is goed te doen.
Door Xada
#1941384
Ik geef twee keer per week kalkoenvleugels en heb tot nu toe geen problemen gehad. Als ik die moet schrappen blijft er veel te weinig variatie over. Hoe malen jullie de kalkoenbotten? Wel geef ik er altijd wat lever bij of de volgende dag lever etc. Verwijderen van de botten lijkt mij lastig, temeer omdat er hier per dag 3 kilo vlees door gaat.
Door malimaniac
#1943113
Heb al best vaak kalkoenvleugels gegeven en nooit geen problemen mee gehad. Nu vind ik ze te duur geworden en geef ik ze dus niet meer.
Wel heb ik vorige week in Duitsland een hele jonge kalkoen gekocht van 4,6 kg. Hier porties van gemaakt van een halve kilo en ze heeft al 2 dagen een portie gehad. Ze is er een lekker poosje mee bezig geweest en het was helemaal niet te hard. Ontlasting was ook gewoon goed de volgende dag. Van mij mogen ze het hier ook bij de supermarkt gaan verkopen  ;D
Door orinake
#1943247
Kalkoenbouten heb ik nog maar 1 keer gehad en de buurman had ze toen in stukken gezaagd. Kheb er toen de kleine stukjes bot wel uitgevist omdat ik het precies maar gevraarlijk vond dat ze dat in een keer zouden inslikken (stukjes van ongeveer 2cm).
Maar vind kalkoen vaak vrij prijzig.
En tis niet dat ik niet voldoende variatie heb in diersoorten :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door