Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1937038
Ik heb een beetje rare vraag. Kan een hond last krijgen van een maagontsteking veroorzaakt door de Helicobacter Pylori bacterie?

Ik zit een beetje met een theorie in mijn hoofd....

Naar aanleiding van mijn eigen maagpijn-avontuur, vertelde ik de osteopaat waar ik kom vandaag dat ik ontzettende last van mijn maag heb. Toen hij vroeg of ik de pijn wilde beschrijven, vertelde ik hem dat het leek op hele erge honger, gewoon pijn van de honger en dan maal 100. Waarop hij direct zei "ja, bekend verschijnsel bij maag/twaalfvingerige darm irritatie of ontsteking. En het eten van voedsel bij zo'n aanval van pijn: helpt". En dat klopt als een zwerende vinger. Of eigenlijk maag.

Goed, ik heb daar eens op gegoogled en kwam natuurlijk ook de Helicobacter Pylori bacterie tegen als veroorzaker. En nu vroeg ik mij ineens af of honden hier ook last van hebben? Want, als ik nou terug kijk naar Whoofer. Whoofer had bij tijd en wijlen last van aanvallen van misselijkheid (En Whoofer is natuurlijk bij lange na niet de enige hond met dit probleem!!!). Waarbij ze de grond begon te likken en alles vrat wat los en vast zat. Volgens mij golfde het maagzuur tot aan haar keel en terug, op zulke momenten van aanvallen. En dat is ook wat je leest bij maagontsteking bij mensen, veroorzaakt door deze bacterie, golven van maagzuur en misselijkheid.

En die aanvallen die Whoofer had.... Die lijken eigenlijk wel heel erg op de aanvallen zoals ik ze de afgelopen dagen heb gehad. Je voelt je afschuwelijk! En je MOET eten. Maar je hebt helemaal geen trek in eten want daar ben je eigenlijk de beroerd voor. Dat lijkt dus ook op Whoofer's aanvallen. Zij begon dan gras, takken, bladeren en zelfs schoenveters of sliertjes van het vloerkleed op te eten. Ik gaf haar vaak wat yoghurt en als ik dat maar snel genoeg gaf, dan zakte zo'n aanval van misselijkheid ook wel weer. Die beschrijving staat ook bij de mens. Dat eten helpt en dat zuivel vaak ook helpt.

Nou, nu lees ik dus dat bij de mens een maag/twaalfvingerige darmontsteking vaak veroorzaakt wordt door de Helicobacter Pylori bacterie en onbehandeld kan dit lijden tot maagkanker. En uiteindelijk is Whoofer overleden aan maagkanker.

Zou het kunnen dat Whoofer gedurende haar leven last heeft gehad van maagontsteking door de Helicobacter Pylori bacterie en dit uiteindelijk tot kanker heeft geleid? Vinden jullie het gek dat ik een overeenkomst lijk te zien? Of vinden jullie dat ik ze zie vliegen?
#1937560
Ik vind het ook logisch klinken en vraag me zoals mijn voorgangers af wat er dan gedaan kan worden aan die bacterie.
Ik ga even googelen...

Hij kan bestreden worden (en daarmee de klachten van brandend maagzuur of gastritis) door 'tripletherapie': één zuurremmer met twee soorten antibiotica. Als zuurremmer wordt vaak gebruikt: omeprazole, Lansoprazole. De antibiotica die vaak wordt voorgeschreven zijn clarithromycin en amoxicillin. In de loop der jaren zijn er ook andere varianten bijgekomen door bijvoorbeeld één van de antibiotica te vervangen door metronidazole ( vooral bij mensen die allergisch zijn voor penicilline). Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de bestrijding met minder medicatie uit te voeren. Een mogelijke alternatieve therapie is de toepassing van monoglyceriden van middellangeketen vetzuren. Van monolaurine, de monoglyceride van laurinezuur, is aangetoond dat het H. pylori kan doden, naast ander micro-organismen.

Dit vond ik ook nog, dat stofje zit in broccoliespruiten:
? sulforaphaan heeft een bacteriewerende en bacteriedodende werking op de Helicobacter pylori;
? toediening van sulforaphaan aan muizen met de Helicobacter pylori verlaagt het aantal bacteriën in het maagslijmvlies van de dieren en stopt de tumorontwikkeling in de maag die wordt veroorzaakt door benzopyreen. Bij borstkanker zien we hetzelfde;
? toediening van sulforaphaan bij patiënten die geïnfecteerd zijn met de Helicobacter pylori vermindert het aantal bacteriën aanzienlijk.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op di 15 feb 2011, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#1937822
Mocht je zelf broccolispruiten willen telen. Van 'De Peuleschil' bestaan zakjes eko-broccolizaad (100 gr.) om te kiemen. Een flinke eetlepel 6 uur weken in een grote glazen pot met een horregaasje of stukje vitrage erop (dmv elastiek fixeren). Daarna water weg laten lopen, pot schuin op z'n kop zetten (in iets als een afdruiprekje ofzo). Twee of drie keer per dag even water erin gieten en weer de pot op z'n kop. Na een dag of 5 heb je heerlijke kiemen, en relatief goeikoop  :).
#1937904
[quote="Marjet"]
Mocht je zelf broccolispruiten willen telen. Van 'De Peuleschil' bestaan zakjes eko-broccolizaad (100 gr.) om te kiemen. Een flinke eetlepel 6 uur weken in een grote glazen pot met een horregaasje of stukje vitrage erop (dmv elastiek fixeren). Daarna water weg laten lopen, pot schuin op z'n kop zetten (in iets als een afdruiprekje ofzo). Twee of drie keer per dag even water erin gieten en weer de pot op z'n kop. Na een dag of 5 heb je heerlijke kiemen, en relatief goeikoop  :).
[/quote]

Hihi, ik was weer iets te enthousiast. Broccolispruiten is inderdaad wel wat anders dan broccoli.
Maar bedankt voor de tip. Dat wordt weer een reisje naar de natuurwinkel  :biggrin2:
#1937958
Ik heb een Boerenfox reu hij is 3 jaar. Van pup af aan is hij al misselijk en/ of aan de diarree. Hij is vaak 's nachts misselijk, word eerst onrustig en dan begint hij te smakken en vervolgens de grond te likken en eet dan het liefst gras maar als je zijn bak vol eten doet eet hij dat ook helemaal op. Overgeven doet hij niet hij heeft zijn oren slap hangen en staart tussen zijn poten met een bolle rug loopt hij dan zielig de grond/muur/kastje af te likken en te slikken of hij heel veel slijm heeft en eet soms mijn kleedje kaal als ik niet op let. Bij die onrust moet ik ook vaak over zijn buikje wrijven. Hij boert best vaak zeker na het drinken en winden doet hij soms. Moet ik nu ook hier aan gaan denken de dierenarts dacht aan een vlees allergie maar bij zijn visbrokken heeft hij het ook. Ik ben nu al 3 jaar met zijn eten aan het rommelen van brokken naar volledig op vlees (Rodi) en dan weer op alleen vis, niets blijkt te helpen. Hij is de hele nacht van ongeveer 12.00 uur tot 6.00 uur ieder uur misselijk. Nu krijgt hij wel iets dat voor katten is als ze hun haarbal niet kwijt kunnen en dat helpt even..

Ik heb hele theorieën er op los gelaten zoals; heeft hij te veel gegeten.. Heb ik niet goed op gelet bij het wandelen en heeft hij toch wat verkeerds gegeten.. Stres zeker! Dan is hij misselijk 's nachts. Ik kan overdag niet te veel dingen doen zoals de hele dag bezig zijn in huis ook al wandel ik tussen door wel met hem. Dan is hij zeker misselijk!
Verder weet ik het ook niet meer... alle ideeën zijn welkom.
Ik wou nog wel een echo laten maken van zijn buik maar zou daar iets uitkomen? Afwijking te zien?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door