Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maryana
#1936905
Vrijdag 11 febr. jl heb ik mijn lieve Jack Russel, Bobby moeten laten inslapen :'(, hij is 16 jaar en 3 maanden geworden, best oud, maar voor mij te jong.
Ruim een maand geleden heb ik hem op BARF gezet omdat hij zo sloom werd en ja hij fleurde helemaal op en werd zelf weer aktief en had weer plezier in het leven.
Donderdag nog gewandeld, zijn dikke buik viel me op, maar hij wilde nog wel mee wandelen en naar zijn voerbak ging het met een holletje.
Die avond kreeg hij een tia, dit komt bij honden bijna niet voor, doch dit was het wel. Onmiddelijk naar de dierenarts.
Het bleek dat hij een zeer snelgroeiend kankergezwel had, 1n 3 dagen zo groot als een voetbal.
Dat hij al langer kanker had moet wel denk ik, maar mijn vraag is kan BARF voer het proces versneld hebben?
Ook at hij de laatste paar dagen zwarte aarde en donderdag wel erg veel.
Graag een reactie.
Laatst gewijzigd door Maryana op di 15 feb 2011, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#1936918
Gecondoleerd met het verlies van je maatje.
Ik kan me je vragen/zorgen voor stellen, maar denk dat het een ongelukkige samenloop geweest is. Je bent vers gaan voeren omdat je Bobby sloom werd. Achteraf gezien vermoedelijk nav de kanker. Hierdoor is hij, vertel je, hartstikke opgefleurd en heeft nog een maand ontzettend van zijn leven genoten. Een maand vitaliteit die niemand jullie ooit nog af pakt. Dat is voor Bobby zelf hoe dan ook van grote waarde geweest, want een hondje denkt natuurlijk niet in tijdsduur, maar in kwaliteit/plezier.
Je kunt nooit met zékerheid zeggen hoe het gelopen was mbv andere voeding, omdat we het nou eenmaal niet kunnen over doen, maar je kunt wél met zekerheid zeggen dat je hem een ontzetetnd groot plezier gedaan hebt door je keuze voor vers en dit de ziekte ook absoluut niet veroorzaakt heeft.
Sterkte!
Door Patj88
#1936921
Wat jammer van je hond :( Sterkte met dit verlies.
Mijn vorige hond een duitse herder is ook gestorven aan kanker.
Ze han een klein gezwel op haar tong en hier beet ze op tijdens het eten.
We wisten nog niet dat dit een kanker gezwel was dus de da gaf haar antibiotica en stelte een verder onderzoek van het gezwel uit omdat ze hiervoor onder narcose moest.
Hij had haar wel verder onderzocht en betast op andere knobbels of gezwellen en niets gevonden.
2 weken later was haar toestand verslechterd maar bij weer een volledige controle merkte de da een gezwel op aan de hals zo groot als een tennisbal.
Op 2 weken tijd was er een gezwel gegroeid op de lymfeklier van falco.
De da onderzocht het en merkte dat het een zeer agressieve tumor was die zichzelf snel uitzaaid.
Falco werd 12.5 en heeft heel haar leven diner voeding gehad.

Of een plotse overstap naar barf de oorzaak is van het snel groeien van de kanker bij jouw hond weet ik niet.
Maar ik zou het moeilijk kunnen geloven.

Groeten en nogmaals sterkte Peter
Door Lizzy
#1936994
Maryana schreef: Vrijdag 11 febr. jl heb ik mijn lieve Jack Russel, Bobby moeten laten inslapen :'(, hij is 16 jaar en 3 maanden geworden, best oud, maar voor mij te jong.
Ruim een maand geleden heb ik hem op BARF gezet omdat hij zo sloom werd en ja hij fleurde helemaal op en werd zelf weer aktief en had weer plezier in het leven.
Donderdag nog gewandeld, zijn dikke buik viel me op, maar hij wilde nog wel mee wandelen en naar zijn voerbak ging het met een holletje.
Die avond kreeg hij een tia, dit komt bij honden bijna niet voor, doch dit was het wel. Onmiddelijk naar de dierenarts.
Het bleek dat hij een zeer snelgroeiend kankergezwel had, 1n 3 dagen zo groot als een voetbal.
Dat hij al langer kanker had moet wel denk ik, maar mijn vraag is kan BARF voer het proces versneld hebben?
Ook at hij de laatste paar dagen zwarte aarde en donderdag wel erg veel.
Graag een reactie.
Gecondoleerd met het verlies van Bobby :'(. Wat verdrietig voor je..... :'(

Het antwoord op je vraag is eigenlijk vrij eenvoudig. Het antwoord is namelijk nee. Sterker nog, BARF remt/vertraagt de groei van kanker juist omdat kanker zich voedt met koolhydraat en BARF koolhydraat-vrij is. Dus BARF is eigenlijk het allerbeste dieet om kanker te voorkomen en om kankergroei te vertragen. Hetgeen helaas niet wil zeggen dat je hond geen kanker kan krijgen. Was het maar zo simpel....... :-\

Ik heb overigens ook een hond verloren aan kanker. Ze hebben een stukje tumor opgestuurd naar het laboratorium om te bepalen wat voor tumor het was. En het bleek een zeer agressief snelgroeiend kankersoort te betreffen, eentje die inderdaad binnen luttele dagen groeit van een erwt naar een tennisbal (en bij haar was de tumor zo groot als een flinke mannenhand). Daar is helaas geen redden aan.
Door mvans
#1937019
Sterkte met dit verlies!!

Jouw vragen over het barf gedeelte kan ik niet voor je beantwoorden.

Maar ik heb ook een Jack Russel die een tia heeft gehad. Hij is is 11 jaar en is er doof van geworden. Volgens mijn  da komt dit toch wel vaker voor een tia bij honden.

Nogmaals sterkte
Door Gilmour
#1937028
Allereerst heel veel sterkte met het verlies.
Weet helaas hoe het voelt een dierbare te moeten missen.

Ik heb laatst via het sharpei forum meegedaan met een enquete, onderstaand de uitkomsten.

Enige tijd geleden heb je een door mij opgestelde enquete ingevuld: inventarisatie leefomstandigheden en kanker bij honden. Daarvoor nogmaals hartelijk dank!
Honderden eigenaren van honden met en van honden zonder kanker hebben de inventarisatie ingevuld. Een teken dat kanker bij honden een onderwerp is dat sterk in de belangstelling staat!

Uitkomsten
De inventarisatie heeft enkele belangrijke uitkomsten opgeleverd. Het lijkt er sterk op dat er een verband is tussen het karakter en opvoeding van de hond en het risico dat de hond loopt om kanker te krijgen. De honden met kanker zijn volgens aanmerkelijk veel eigenaren  “makkelijk”.  Uit de inventarisatie komt ook een relatie met over-vaccineren én met voeding naar voren. Honden zonder kanker krijgen gemiddeld vaker verse voeding dan honden met kanker.
Vanzelfsprekend is het te kort door de bocht om te zeggen dat dit de factoren zijn die kanker veroorzaken. Helaas krijgen ook honden die amper gevaccineerd zijn, verse voeding krijgen of wel “lastig” zijn kanker. Ik hoop dan ook dat deze uitkomsten een aanzet zijn tot verdere discussie en hopelijk meer onderzoek!

Boek
In de hoop een bijdrage te leveren aan deze discussie schrijf ik een boek over kanker bij honden. Hierin komt de inventarisatie aan bod, maar het boek wordt ook dé bron van informatie over dit onderwerp. Eigenlijk de informatiebron die ik zelf zo gemist heb toen ik drie keer over geconfronteerd werd met een hond met kanker.
De inventarisatie en het boek waren niet mogelijk geweest zonder jouw medewerking. Je kunt daarom het boek tegen de voorinschrijfprijs bestellen via http://www.kankerbijhonden.nl. Het boek wordt alleen uitgegeven bij voldoende voorinschrijvingen; dus als je interesse hebt, schrijf je in (voor 10-12 met korting)!

Groetjes,
Monique Bladder
Auteur Kanker bij honden (http://www.kankerbijhonden.nl)
Kynologisch gedragstherapeut
Natuurgeneeskundige voor dieren
SATS-trainer (http://www.bridgeandtarget.nl)
Door Benjy en Misty
#1938853
Als eerste heel veel sterkte met het overlijden van Bobby.

Ook ik ben een tijdje voor het overlijden van Eddy BARF gaan geven. Heel even heb ik hem weer terug gezet op brok omdat de DA zei dat dit beter was voor hem. Hoe stom heb ik kunnen zijn maar wanneer je van je dieren houdt dan doe je gewoon alles voor ze, ook tegen beter weten in. Het is de laatste strohalm waaraan je je vast grijpt...

Na het overlijden van Eddy vroeg ik me ook dingen af waar ik helaas nooit antwoord op zal krijgen want zoals gezegd, we kunnen het niet overdoen. Ik ben in ieder geval blij dat hij de laatste maanden van zijn leven kennis heeft gemaakt met rauwe voeding want hier genoot hij intens van en dat neemt niemand hem meer af!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door