Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jantina
#1936633
Onze kleine Lizzy is zaterdag gekomen en sinds zondag eet ze de Energique KVV. Ze woog 1.8 kg dus ik gaf haar 3/4 van een schijfje verdeelt over 4x. Nu woog ze gisteren een ons minder, dat is op zo'n gewicht toch wel wat... Ik heb haar vanochtend dus iets meer gegeven, maar dat kreeg ze niet helemaal weg. Is het normaal dat ze iets afvallen op KVV?
Dan nog een vraag, ik heb ook Naturis pup liggen. Maar vanaf wanneer is het verantwoord om af te gaan wisselen?
Door Micha7
#1936670
Zou willen dat ik je goede raad kon geven, maar ben zelf nog "nieuw". Wij hebben ook een pup (sheltie), ze is ondertussen bijna 5 maanden, zij krijgt elke dag zo'n 200g carnibest. Ze weegt nu 3,9 kg.Tot nu toe komt ze zo'n 150 à 200 g per week aan. Ze is stevig gespierd, en zeker niet dik.
Ik ga deze topic dus effe volgen, om te zien, of ik er ook nog wat van kan opsteken!
Veel succes met je puppy!!!
Door nienk
#1936672
Van wat ik hier op het forum begrepen heb is het niet raar dat pups de eerste dagen bij nieuwe baasje wat afvallen. wat kreeg ze bij de fokker te eten? persoonlijk zou ik zeggen dat afwisselen gelijk al wel kan, maar ik heb nooit een pup in huis gehad.
Door Lizzy
#1936691
[quote="Jantina"]
Onze kleine Lizzy is zaterdag gekomen en sinds zondag eet ze de Energique KVV. Ze woog 1.8 kg dus ik gaf haar 3/4 van een schijfje verdeelt over 4x. Nu woog ze gisteren een ons minder, dat is op zo'n gewicht toch wel wat... Ik heb haar vanochtend dus iets meer gegeven, maar dat kreeg ze niet helemaal weg. Is het normaal dat ze iets afvallen op KVV?
Dan nog een vraag, ik heb ook Naturis pup liggen. Maar vanaf wanneer is het verantwoord om af te gaan wisselen?
[/quote]

Dat is niet ongewoon hoor. Het komt vaak voor bij pups, in de eerste week bij het nieuwe baasje. En als de pup bij de fokker brokjes heeft gegeten, dan heb je dubbel veel kans dat pup afvalt. Omdat brok nu eenmaal zeer koolhydraatrijk is (een luie energie leverancier waardoor pups vadsig opgroeien) en KVV koolhydraat-arm. Je kunt dus wat meer geven maar het is blijkbaar zo dat pup zelf aangeeft dat dit teveel is. Gewoon wat meer geduld hebben, dit komt vanzelf goed! Ik neem aan dat ze wel goed actief is en helemaal in orde is?
Door Hanny
#1936705
Geef je haar 3/4 schijfje verdeeld over vier maaltijden? Zo ja, dan is dat wel erg zuinigjes. Zo nee, dan begrijp ik het verkeerd.
Als onze pupjes hier verhuizen, dan hebben ze ook ongeveer  het gewicht van jouw pup, maar dan eten ze toch wel zo'n 120 gram.
Ik zou alleen een ander voer er bij geven, als het helemaal goed gaat op wat je nu geeft.

Hanny
Door Jantina
#1936721
Ja het was een brokkenpupje inderdaad. Merk durf ik niet eens te noemen, een schaamteloos slecht supermarkt merk... Terwijl de fokker hoog staat aangeschreven.... Snap daar weinig van  :-\ Het zijn twee woorden en beiden beginnen ze met een 'P'....

En het 3/4 schijfje verdeel ik over 4x.
Verder doet ze het helemaal goed! Super actief en speels, oogt gezond verder. 2x per dag ontlasting.
Dan ga ik toch proberen de Energique een beetje meer te geven, ze heeft ''s middags en 's avonds sneller haat schoteltje leeg, dus misschien dat ze dan wel meer lust.
Bedankt zo ver!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1936728
Ze weegt 1,8 kg en je voert 75 gram? Vertaal ik dat goed? Dat vind ik idd ook niet veel.... Joris kreeg als pupje 10% van zijn lichaamsgewicht. Zou in Lizzy's geval 180 gram zijn. Dat misschien wel weer heel veel...., maar ik zou idd proberen iets meer te voeren.
Door Hanny
#1936776
Dat advies is niet voor pupjes hoor, die hebben echt wel meer nodig en volwassen honden van een kleiner ras zouden broodmager blijven op dat advies.
Lekker een hapje meer geven.

Hanny
Door Jantina
#1936786
Dat ga ik ook doen, maar dit is echt het advies voor pups, kijk maar in de link. Da's wel vreemd dan toch... ik als nieuwbakken puppenmoeder ga daar toch op af  >:( !
Door M@rina
#1937298
Voor kvv kan je als algemene richtlijn 40 tot 60 gram kvv per kg lichaamsgewicht aanhouden. Je pup mag dus ergens tussen 72 en 108 gram. maar dit is een erichtlijn iedere hond is anders iedere hond verbruikt anders de energie.
Je zit dus met die 75 gram zo'n beetje aan het minimum, ik zou dus langzaam de hoeveelheid wat opvoeren. 5 gram per maaltijd meer is al 20 gram per dag. Doe dit een paar dagen en verhoog dan weer iedere maaltijd met 5 gram. De hoeveelheid eten mag voorlopgi nog wel even mee groeien met het gewicht van je pup.

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door