Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#1936409
Hallo,

Kemi doet het hartstikke goed op 'vers' maar, ik als beginnende hondenbaasje zie weer beren op de weg :cowboy:...of niet?!
Ze (witte herder) is nu bijna 12 weken en vanaf 7,5 wk hier op vers, daarvoor kvv en brokjes bij de fokker.
Ze weegt nog steeds niet ontzettend veel, maar eet als een tierelier en komt wel goed aan. Op de curve is het een constant-stijgende lijn, zij het iets onder het gemiddelde.

Maar nu. Jeuk...de hele dag. Ze is een langharige witte herder dus mijn eerste gedachte is: verandering van vacht? Het puppy-pluis verdwijnt nu misschien en daar heeft ze jeuk van?!?
Als ze gewoon staat krabt ze met haar achterpoten onder haar oksels die langzaamaan kaal en de huid donker worden. Vooral rechts.
Het begint echt een beetje een tick te worden lijkt wel. Standaard krabmomentje op de mat voordat we naar buiten gaan, 's nachts lekker tegen de bench aan bonken met d'r pootje tijdens het krabben en in haar vacht geen zwarte stipjes dus vlooien lijkt me sterk.

Qua eten krijgt ze kip, parelhoen, eend, konijn, kwartel, geit, rund, lam en paard. Verder groentemix zonder nachtschade-familieleden, 2x per week een sardientje, ei en de notenmix zoals aangeraden op het forum.

Ik ben nu van plan om voor de zekerheid te stoppen met geit (spiervlees en pens) omdat ik las dat sommige honden daarop reageren.

Zou ondersteuning van een anti-jeuk-iets haar verlichting kunnen geven? Zoiets als 'Puur jeuk' bijvoorbeeld?
Iedere hond is een apart geval, dus wat voor de één geldt, heeft voor de ander geen zin, maar ik hoop toch op reacties! ;)
Laatst gewijzigd door Kemi op di 15 feb 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1936412
Ik zou zelf beginnen met iets tegen vlooien. Mijn ervaring is dat er veel meer vlooien in omloop zijn dan je zou denken en er hoeven geen poepjes in de vacht te zitten.
Door flodder en dwarrel
#1936455
Mevroi Kruim schreef: Ik zou zelf beginnen met iets tegen vlooien. Mijn ervaring is dat er veel meer vlooien in omloop zijn dan je zou denken en er hoeven geen poepjes in de vacht te zitten.
2 mensen dezelfde gedacht  ;)
Door Borke
#1936458
Mijn ervaring is krabben is vlooien... was je hond met een goede vlooienshampoo, krijg je meteen veel los pluis haar uit de vacht en bestrijd je de vlooien.
Met een witte hond, is wennen aan wassen wel handig denk ik, dus het dient meerdere doelen  :biggrin2:
Door Lizzy
#1936523
Kemi schreef: Hallo,

Kemi doet het hartstikke goed op 'vers' maar, ik als beginnende hondenbaasje zie weer beren op de weg :cowboy:...of niet?!
Ze (witte herder) is nu bijna 12 weken en vanaf 7,5 wk hier op vers, daarvoor kvv en brokjes bij de fokker.
Ze weegt nog steeds niet ontzettend veel, maar eet als een tierelier en komt wel goed aan. Op de curve is het een constant-stijgende lijn, zij het iets onder het gemiddelde.

Maar nu. Jeuk...de hele dag. Ze is een langharige witte herder dus mijn eerste gedachte is: verandering van vacht? Het puppy-pluis verdwijnt nu misschien en daar heeft ze jeuk van?!?
Als ze gewoon staat krabt ze met haar achterpoten onder haar oksels die langzaamaan kaal en de huid donker worden. Vooral rechts.
Het begint echt een beetje een tick te worden lijkt wel. Standaard krabmomentje op de mat voordat we naar buiten gaan, 's nachts lekker tegen de bench aan bonken met d'r pootje tijdens het krabben en in haar vacht geen zwarte stipjes dus vlooien lijkt me sterk.

Qua eten krijgt ze kip, parelhoen, eend, konijn, kwartel, geit, rund, lam en paard. Verder groentemix zonder nachtschade-familieleden, 2x per week een sardientje, ei en de notenmix zoals aangeraden op het forum.

Ik ben nu van plan om voor de zekerheid te stoppen met geit (spiervlees en pens) omdat ik las dat sommige honden daarop reageren.

Zou ondersteuning van een anti-jeuk-iets haar verlichting kunnen geven? Zoiets als 'Puur jeuk' bijvoorbeeld?
Iedere hond is een apart geval, dus wat voor de één geldt, heeft voor de ander geen zin, maar ik hoop toch op reacties! ;)
Bij jeuk in de oksels denk ik niet direct aan vlooien maar het kan nooit kwaad om haar toch te wassen. Ik denk niet dat je aan geit of pens moet denken. Ik zou eerder de noten voorlopig eens schrappen. En ik zou zelf meer omega 3 vetzuren gaan geven in de vorm van visolie. Voorlopig tijdelijk.
Door Kemi
#1936674
Ik heb het nog eens goed gadegeslagen en ze krabt voornamelijk haar buik. Ik zie haar niet happen of krabben op haar rug/staart/koppie.
Haar ene oksel is kaler dan haar andere maar de vacht op haar buik is over het geheel wat dunner en de huid wat donkerder aan het worden.

Ik stop meteen met de noten, hoewel ze dat maar 2x per week krijgt, (en voor de zekerheid ook met de koekjes, ze krijgt soms een krokant hondenkoekje,), ik ga straks even een goede shampoo en zalmolie halen en ik probeer haar verder zoveel mogelijk af te leiden als ze krabt.

Wat ik verder aan tussendoortjes/trainingssnoepjes geef zijn van die zachte minikluifjes pens en kip van de intratuin (in 6 stukjes zodat het echt ministukjes zijn), gedroogde long, konijnenoortjes en pensstaafjes. Ook gedroogde kipfiletplakjes van c1000 en kipfiletreepjes en 'sushi' van ProLine. Zien jullie daar nog iets opvallends tussen waar jullie nadelige ervaringen mee hebben?
Ze heeft de afgelopen week ook een paar keer biogarde gekregen...smullen! Zou dat een nadelig effect kunnen hebben?

Zou iets 'anti-jeukerigs' als Puur Jeuk verlichting kunnen geven of moet dan ook de oorzaak direct aangepakt worden?

Alvast super bedankt!
Door nienk
#1936679
zou bij wat ze aan tussendoortjes krijgt goed op letten of er graan in zit. Daarbij zijn veel gedroogde dingen (zeker de 'merk' dingen uit de supermarkt) bewerkt met iets om het langer houdbaar te maken, daar kunnen honden ook op reageren.

wat betreft dat afleiden als ze jeuk heeft, pas wel op dat het afleiden geen aandacht geven wordt, want dan zal ze juist meer gaan krabben. wellicht kan je het beter negeren. (ik heb hier een jeuker in huis, als ik die af ga leiden met iets iedere keer als hij jeukt, dan heeft ie in een dag door dat hij gewoon moet gaan zitten krabben als hij iets van me wilt)

Reus heeft een  tijdje Puur Jeuk gehad, dat hielp hem wel. ondertussen was ik wel ook bezig om de oorzaak te vinden, dat wel. Zou eerst proberen dingen uit te sluiten (vlooien, graan, verharen).

Het jeuken voor ze naar buiten gaat kan er ook op duiden dat ze het spannend vind. net als het s nachts jeuken in de bench.
Door Lizzy
#1936694
Kemi schreef: Ik heb het nog eens goed gadegeslagen en ze krabt voornamelijk haar buik. Ik zie haar niet happen of krabben op haar rug/staart/koppie.
Haar ene oksel is kaler dan haar andere maar de vacht op haar buik is over het geheel wat dunner en de huid wat donkerder aan het worden.

Ik stop meteen met de noten, hoewel ze dat maar 2x per week krijgt, (en voor de zekerheid ook met de koekjes, ze krijgt soms een krokant hondenkoekje,), ik ga straks even een goede shampoo en zalmolie halen en ik probeer haar verder zoveel mogelijk af te leiden als ze krabt.

Wat ik verder aan tussendoortjes/trainingssnoepjes geef zijn van die zachte minikluifjes pens en kip van de intratuin (in 6 stukjes zodat het echt ministukjes zijn), gedroogde long, konijnenoortjes en pensstaafjes. Ook gedroogde kipfiletplakjes van c1000 en kipfiletreepjes en 'sushi' van ProLine. Zien jullie daar nog iets opvallends tussen waar jullie nadelige ervaringen mee hebben?
Ze heeft de afgelopen week ook een paar keer biogarde gekregen...smullen! Zou dat een nadelig effect kunnen hebben?

Zou iets 'anti-jeukerigs' als Puur Jeuk verlichting kunnen geven of moet dan ook de oorzaak direct aangepakt worden?

Alvast super bedankt!
Yoghurt kan zeker jeuk veroorzaken. Dus ik zou zeker even geen zuivel geven.

Ik zou zelf alleen gedroogd vlees geven (de kip van de C1000. de gedroogde long, konijnenoren, pens en zelf vlees drogen) en verder niks. Ik vind de minikluifjes van de Intratuin zooi en ik vind de Sushi van Proline ook zooi.

Verder zou je absoluut alvast Puur Jeuk kunnen geven hoor. Alleen is het punt dat je op een gegeven moment niet meer weet wat nou geholpen heeft. Maar goed, je kunt het dus ook andersom bekijken. Als ze weer jeukvrij is en je geeft yoghurt en de jeuk begint weer, dan is het bingo. Idem voor de yoghurt. Wat je wel het beste kunt doen is niet 2 dingen tegelijkertijd weer toevoegen die mogelijk de jeuk hebben veroorzaakt want anders weet je weer niet wat het geweest kan zijn. Die zooi-koekjes zou ik sowieso niet meer gaan toevoegen. En de Puur Jeuk geven is gewoon wel een goed idee om te kijken of je daarmee toch de tic kunt doorbreken.
Door Kemi
#1937051
Puur jeuk is in tha house  :D ze vond het nog lekker ook! Likte het zo van mijn handpalm.
Meteen tegen vlooien behandeld en nu even verder kijken.

Ik las een oud topic over een hond met kip en granen-allergie. Is het van mij logisch gedacht dat kippen veel graan eten en daardoor de allergenen via het vlees doorgeven? Stel dat ik de kip even niet wil geven om te kijken of dat scheelt, wat zou ik dan voor beginnersbotten kunnen geven? Ze krijgt qua botwerk nu kippennekken, kipkarkassen, hele (blote) kwartels en bioparelhoenkarkassen. Veel 'gevogelte' dus...
Zou konijnkarkassen te doen zijn voor een pup? Of iemand een andere suggestie voor niet-gevogelte-pupbotvlees?
Door nienk
#1937066
geen idee van je granen-kip theorie.

van alle honden die allergisch/overgevoelig zijn voor een diersoort komt, zijn de meeste dat voor kip. kip niet meer geven lijkt dus logisch, maar ik zou als ik jou was eerst even kijken wat de puur jeuk en vlooien behandeling doet. anders weet je namelijk nog niets! dus lekker kip blijven geven, even aan kijken hoe het gaat en dan verder vanaf daar.

Trouwens, van die honden dus die allergisch zijn voor kip is het meestal heel specifiek voor kip en gaat ander gevogelte wel goed. maar nogmaals, als je nu ook stopt met kip geven, en de jeuk gaat weg, dan weet je dus niet over de hond minder jeuk heeft doordat de vlooien dood zijn, door de jeuk minder is door de druppels, of dat het de kip is.
Door Lizzy
#1937072
Kemi schreef: Puur jeuk is in tha house  :D ze vond het nog lekker ook! Likte het zo van mijn handpalm.
Meteen tegen vlooien behandeld en nu even verder kijken.

Ik las een oud topic over een hond met kip en granen-allergie. Is het van mij logisch gedacht dat kippen veel graan eten en daardoor de allergenen via het vlees doorgeven? Stel dat ik de kip even niet wil geven om te kijken of dat scheelt, wat zou ik dan voor beginnersbotten kunnen geven? Ze krijgt qua botwerk nu kippennekken, kipkarkassen, hele (blote) kwartels en bioparelhoenkarkassen. Veel 'gevogelte' dus...
Zou konijnkarkassen te doen zijn voor een pup? Of iemand een andere suggestie voor niet-gevogelte-pupbotvlees?
Op zich geeft kip geen problemen door de granen (wij hebben hier honden gehad met een ernstige graan allergie die wel kip konden eten). Wat echter wel een probleem is voor honden die allergisch zijn voor granen is de kippennek en de kippenmaag, omdat daar echt restanten van graan in zitten.

Konijn en haas is prima te doen voor een pup.
Door Kemi
#1938451
Weet iemand hoe snel je resultaat moet merken als je iets weggelaten hebt? Of is dat te zeer afhankelijk van wat/hoeveel/hoelang?
Ik geef nu 4x per dag Puur Jeuk, en heb 2 rollen Tinlo gehaald, Eend en Konijn. Omdat ik qua botvlees voornamelijk kip heb liggen, durfde ik dat nu toch even niet aan. Gewoon omdat 'het zomaar zou kunnen' dat ze daarop reageerd...hoewel...het kan vooralsnog álles wezen...zucht.
Maar naast haar kvv heeft ze nu niets vreemds gekregen.

Even buiten het onderwerp om, maar barf kreeg ze ca 650 gr p/d en van de kvv nu 500 gr. Ze vloog me bijna aan van de honger, zou ik de hoeveelheid van Barf aan moeten houden? Of toch maar de 50gr p/kg van TinLo?

Morgen voor haar 12 weken enting naar de DA en zit te twijfelen of ik het aan zal kaarten. Zit niet te wachten op chemische smeersels of prikken. Als hij niets ziet, denk ik niet dat ik er over begin. Ik zal eens op zoek gaan naar een hol DA...klinkt mij prettiger in de oren.
Door nienk
#1938531
àls het een voedingsallergie is kan het zo een aantal weken duren voordat alle stoffen waar ze op reageert uit haar lijfje zijn. Vandaar ook dat bij elaminatiedieten wordt aangeraden om te beginnen met 6 weken 1 diersoort.

de puur jeuk zou geloof ik met een paar dagen wat moeten gaan doen, dat staat er ook op.

de Tinlo konijn (mijn Reus heeft die 6 weken gehad) is magerder dan een standaard barf menu, dus daar kan je denk ik echt wel minstens de barf hoeveelheid van geven. eend is weer wat vetter, dus je zal dat even uit moeten proberen.

Kan je alleen maar enorm aanraden om naar een holistische DA te gaan (heb je Reus zijn topic gelezen?), al die chemische middeltjes die alleen maar de symptomen onderdrukken, dat lijkt leuk maar is het niet. en de ander mogelijkheden voor kemi haar kriebel, zoals mijten e.d, daar zal een hol da ook naar kijken.

als je dat wilt, naar een holist, zou ik er persoonlijk niet te lang mee wachten, niet  te lang aankijken of het niet vanzelf over gaat, ik kom dus al een tijdje bij een holistische da, en hij vertelde mij dat het grootste deel van de honden en katten die hij in de praktijk in principe heel makkelijk kan helpen een veel uitgebreidere behandeling nodig hebben omdat er te lang gewacht is met actie ondernemen. Deze man komt zo eerlijk en oprecht over, dat ik er van overtuigd ben dat hij dat zegt omdat het zo is, en niet omdat ie meer klanten probeert te trekken.

succes!!

succes!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door