Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1924521
Ik heb een Yorkshire van 15 jaar die last heeft van zijn nieren.
Het is volgens de dierenarts nog niet heel erg en daarom wil ik nu beginnen om Boran speciaal voedsel te geven.

Er schijnt een dieetboek voor honden te zijn die nierproblemen hebben.

Het nierdieet moet volgens de dierenarts bestaan uit het vogende:
- Groenten zoals spinazie, broccoli ,wortels etc.
- Koolhydraten zoals macaroni, brood.
- Fruit.

Wie weet hoe dit dieetboek heet en waar ik dit kan bestellen?

Wie weet waar ik goede recepten kan vinden voor een hond met nierproblemen?

Via de dierenarts heb ik 2 produkten gekregen om uit te proberen:
- Royal Canin Renal 430g (voor nieeranndoening).
- Specific Kidne Support 330g (voor nier-, lever- en hartaandoeningen).

Binnenkort ben ik 2 maanden in het buitenland en dan neem ik mijn Yorkshire mee.
Ik wil dan eten voor mijn Yorkshire maken omdat ik de blikken niet kan meenemen.

Daarom de vraag over het dieetboek.

Groetjes,

Huub
#1924528
Sappas schreef: Ik heb een Yorkshire van 15 jaar die last heeft van zijn nieren.
Het is volgens de dierenarts nog niet heel erg en daarom wil ik nu beginnen om Boran speciaal voedsel te geven.

Er schijnt een dieetboek voor honden te zijn die nierproblemen hebben.

Het nierdieet moet volgens de dierenarts bestaan uit het vogende:
- Groenten zoals spinazie, broccoli ,wortels etc.
- Koolhydraten zoals macaroni, brood.
- Fruit.

Wie weet hoe dit dieetboek heet en waar ik dit kan bestellen?
Ik denk dat je hier meer aan hebt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html. Een hond met nierproblemen hoef je namelijk helemaal geen koolhydraat geven en al helemaal geen brood.
Wie weet waar ik goede recepten kan vinden voor een hond met nierproblemen?
Ik zou zeggen: geen recept, gewoon zelf samenstellen volgens het BARF nier dieet.
Via de dierenarts heb ik 2 produkten gekregen om uit te proberen:
- Royal Canin Renal 430g (voor nieeranndoening).
- Specific Kidne Support 330g (voor nier-, lever- en hartaandoeningen).

Binnenkort ben ik 2 maanden in het buitenland en dan neem ik mijn Yorkshire mee.
Ik wil dan eten voor mijn Yorkshire maken omdat ik de blikken niet kan meenemen.

Daarom de vraag over het dieetboek.

Groetjes,

Huub
Huub, echt niet vervelend bedoeld hoor, maar heb je wel in de gaten dat je lid bent geworden van BARFplaats? Wij zijn een rauw/vers forum. Dus we doen niet aan brokken en niet aan blik....... Ik zou je dat ook zeker afraden, deze brokken/blik te geven. Troep is het!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 04 feb 2011, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#1924562
Lizzy nu ben ik helemaal in de war.

Bij mijn Yorkshire is door de dierenarts geconstateerd dat hij last heeft van zijn nieren.
Ik heb een vrouwelijke dierenarts die zeer begaan is met dieren en waar ik veel vertrouwen in heb.

Zij heeft me deze blikken geadviseerd en als ik zelf eten maak dan is koolhydraten zoals macaroni, brood goed voor mijn hond.
Volgens jou is dit dus niet goed.

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik zelf eten wil maken voor mijn hond als ik in het buitenland zit.
Dus vermoedelijk is dit niet het juiste forum voor mij?

Lizzy kan je dit boek wat ik gevraagd heb?

Groetjes,

Huub
#1924623
Sappas schreef: Lizzy nu ben ik helemaal in de war.

Bij mijn Yorkshire is door de dierenarts geconstateerd dat hij last heeft van zijn nieren.
Ik heb een vrouwelijke dierenarts die zeer begaan is met dieren en waar ik veel vertrouwen in heb.

Zij heeft me deze blikken geadviseerd en als ik zelf eten maak dan is koolhydraten zoals macaroni, brood goed voor mijn hond.
Volgens jou is dit dus niet goed.

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik zelf eten wil maken voor mijn hond als ik in het buitenland zit.
Dus vermoedelijk is dit niet het juiste forum voor mij?

Lizzy kan je dit boek wat ik gevraagd heb?

Groetjes,

Huub
Nou ja, het is natuurlijk nooit te laat om wat te leren! Maar dat moet je willen. Kijk, je zult best een goeie DA hebben. En dat is hartstikke mooi. Maar van hondenvoer hebben de meeste werkelijk geen kaas gegeten en daarom adviseren ze kant en klare brokkies en blikkes (en daar verdienen ze ook vet aan dus dat is mooi meegenomen). En op zich is wat koolhydraat voeren niet zo erg (als de nierproblemen vergevorderd zijn en je echt minder eiwit/fosfor moet voeren - dat hoeft in geval van milde nierproblemen niet eens echt), maar dan voer je dus geen brood. 100 gram brood bevat 229 mg fosfor!! En naast veel fosfor bevat het ook ongezonde broodverbeteraars. Witte rijst bevat minder fosfor, namelijk 42 mg per 100 gram. Macaroni bevat 54 mg fosfor, op 100 gram. Maar zo zie je dus dat het advies om brood te voeren echt geen goed idee is bij nierproblemen, waar je fosfor wilt beperken. Gekookte couscous bevat trouwens 22 mg fosfor op 100 gram. Havermout 119 mg fosfor per 100 gram (dus ook geen goed idee). Er is geen brood dat onder de 100 mg per 100 gram brood uit komt. Zelfs witbrood bevat nog 100 mg fosfor.

Ik ken geen specifieke boeken voor honden met nierproblemen maar zoals ik je dus al schrijf ben ik van mening dat je het beste een zelf samengesteld dieet kunt geven van zachte geschikte vleesbotten (niet teveel), rauw/vers spiervlees, een beetje orgaanvlees maar wel weer meer pens, groenten, vette vis, visolie, etc.

Om te bepalen in hoeverre je fosfor en eiwit moet beperken, moet je eerst weten hoe ernstig de nierproblemen zijn. Ik neem aan dat deze nierproblemen geconstateerd zijn middels bloedafname en bijv. het creatinine en ureum gehalte? Hoe waren deze voor jouw hond? Als je die waardes weet, weet je meer over de ernst van de nierproblemen en weet je meer over wat je je hond het beste kunt voeren.

Ik zet het topic uit de bieb even hier neer, dan kun je dat even nalezen:


Uit de barfplaats bieb:
Bij nierdieten raadt men een laag fosforgehalte in de voeding aan. Maar, men raadt ook vaak een laag eiwitgehalte aan. Toch vind ik dat geen juiste benadering. Niet de hoeveelheid eiwit vind ik belangrijk. De kwaliteit van het eiwit is belangrijk. En voor een hond is er maar 1 geschikt eiwit: rauw/vers vlees. Maar goed, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn. 

Goed, ik zou zelf gaan samenstellen. Want je kunt het dieet exact aanpassen aan dat van een nierpatient. Je weet exact wat je geeft en in welke hoeveelheden. En dat is bij nierproblemen dus wel zo prettig. Aangezien je dan ook fosfor kunt beperken en eiwit in bepaalde zin kunt beperken.

Wat ik zou geven: 20% tot maximaal 30% rauwe vleesbotten van gevogelte. Geef geen botten van grote dieren zoals geit en lam en kalf, want die bevatten teveel fosfor. Begin dus met kippennekken en eendennekken en dit kun je dan uitbreiden naar eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc.

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 25%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor dan niet-biologische groente. Je kunt een hond met nierproblemen ook heel goed gekookte zoete aardappel en pompoen geven, dat bevat wat meer calorieen dan andere groentes en omdat honden hun energie halen uit vetten, eiwitten en koolhydraten en je minder eiwit voert, kan het goed zijn om wat koolhydraatrijke groentes te voeren.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. En geef zeer beslist wel visolie voor de omega 3 vetzuren! Visolie is essentieel bij nierproblemen! Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de dunne.

Belangrijk: Ander plantaardig vet (zonnebloemolie en maiskiemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit, kabeljauw, etc. Je kunt een beetje zuivel in de vorm van yoghurt geven (Geen kaas! Dat bevat echt veel te veel fosfor) en af en toe een rauw eitje.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever/nier. Ik zou een uitzondering maken voor vuile pens. Ik zou lekker wat pens geven. Pens bevat relatief weinig fosfor. Je mag dus best 5% hart en lever geven en dan ongeveer 20% pens.

Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

Belangrijk: Geef geen zeewier/kelp: dat bevat teveel zout!

Qua versvleesvoeding (kant en klaar) weet ik niet zo goed wat je het beste kan geven. Bij mijn weten zijn er twee merken die een speciaal versvlees nierdieet hebben samengesteld. Dat is Bandit en Duck. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze met het voer gedaan hebben om het geschikt te maken voor nierpatienten.... Ik vermoed dat ze het vetgehalte hebben verhoogd. Verse voeding is bij nierproblemen sowieso te preferen boven iedere brok omdat a)de kwaliteit van het eiwit van rauw/vers vlees veel beter is en b)omdat deze manier van voeren vochtrijk is en als er iets belangrijk is bij nierproblemen, dan is het wel vochtrijke voeding (brokken zijn echt arm aan vocht!) en c)omdat brokken sowieso zooi is en in mijn ogen volstrekt ongeschikt is als hondenvoeding, laat staan voor honden met zieke nieren!

Ter ondersteuning zou ik zelf Solidago geven. Dit is een fytotherapeutisch middel dat de nieren helpt bij verhogen van de urine-uitscheiding. Je kunt dit gewoon bij de drogist kopen.

Van: http://www.dogaware.com/kidney.html. Vrij vertaald door Lizzy.

Gebaseerd op alle studies die er de afgelopen 10 jaar gedaan zijn (ook door brok fabrikanten!), is het pas nodig om een eiwit beperkt dieet te geven wanneer je hond uremie heeft - dat wil zeggen: een verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft. En wanneer het BUN/UREA gehalte is het bloed hoger is dan 80 mg/dL (of 28.6 mmol/L) en wanneer het creatinine hoger is dan 4,0 mg/dL (oftewel hoger dan 354 umol/L) en wanneer de hond dus symptomen heeft zoals overgeven, misselijkheid, geen honger heeft, zweren heeft, slaperig is wat, wat veroorzaakt wordt door een verhoogde stikstof in het bloed. Zelfs dan wordt het leven van de hond niet verlengt door het verlagen van de hoeveelheid eiwitten in de voeding, maar het helpt de hond zich minder ziek te voelen. Onderhuids vocht inspuiten helpt in deze gevallen ook (bij een verhoogd stikstof gehalte in het bloed en wanneer de hond dus misselijk is, etc).

Wanneer je hond dus geen verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft (volgens de waardes die Mary opgeeft), dan is het een goed idee om gemiddeld eiwitten te voeren van een zeer hoge kwaliteit. En het is dus geen goed idee om een dieet te voeren met een verlaagt eiwitgehalte.

Eieren hebben de hoogste kwaliteit eiwitten maar de eierdooier bevat weer veel fosfor, gevolgd door rauw vlees, gevolgd door licht gekookt vlees, gevolgd door goed doorgekookt  vlees. En de slechtste kwaliteit eiwit komt van bewerkt vlees zoals je in commercieel hondenvoer vindt en van graan.

Wanneer je een dieet wilt samenstellen voor een hond met nierfalen, voer je dus gemiddeld tot veel vet, gemiddeld eiwit van hoge kwaliteit, weinig fosfor en weinig koolhydraten.

In het algemeen kun je zeggen dat dierlijke eiwitten van hogere kwaliteit zijn dan eiwitten van plantaardige oorsprong.

Hier wat richtlijnen:

Voer gemiddeld tot veel vet. Vet levert veel calorieen en weinig fosfor dus het kan gebruikt worden om het aantal calorieen te verhogen, zonder dat het fosfor gehalte verhoogt wordt. In tegenstelling tot mensen hebben honden geen problemen met cholesterol. Teveel vet kan natuurlijk wel weer problematisch zijn voor honden. Nierziektes kunnen de hond gevoelig maken voor alvleesklierontstekingen (het kan ook dat de combinatie van een laag eiwit gehalte en veel vet dat je ziet in voorgeschreven nierdieten de onderliggende oorzaak is aangezien deze combinatie vaak een alvleesklierontsteking veroorzaken). Als je hond te zwaar is of weinig beweging krijgt, heeft het niet veel calorieen nodig en kun je dus een gemiddelde hoeveelheid vet voeren. Wanneer je hond actief is en veel calorieen nodig heeft, kun je dus meer vet geven zodat het calorieen gehalte verhoogd wordt zonder dat je meer fosfor voert. Teveel vet kan leiden tot diarree en honden die gevoelig zijn voor alvleesklierontstekingen moet je niet teveel vet geven. Het is wel belangrijk dat je de hoeveelheid vet langzaam verhoogt. Daarmee voorkom je dus diarree en mogelijk alvleesklierontstekingen. Wanneer je signalen ziet van problemen (zoals dat je hond zich na het eten niet lekker voelt of overgeeft of diarree krijgt): dat is een signaal om de hoeveelheid vet te verminderen.

Voedingsmiddelen die veel vet bevatten:
* Vet vlees.
* Volle yoghurt, volle kwark, volle huttekase, ricotta kaas. Maar, aangezien deze voedingsmiddelen weer veel fosfor bevatten, moet je deze in niet te grote hoeveelheden voeren. Maar, neem in ieder geval de vetste versies van zuivel.
* Eierdooiers bevatten veel vet maar ook veel fosfor dus voer ze niet teveel.
* Vet kan ook toegevoegd worden in de vorm van spekvet, kippenvet, boter.
* Plantaardige vetten moet je niet toevoegen, ze bevatten teveel omega 6 vetzuren.
* In plaats van plantaardige vetten kun je visolie en olijfolie geven. Lijnzaadolie bevat omega 3 vetzuren maar ook veel omega 6 vetzuren en moet je dus niet geven.

Let goed op je hond wanneer je langzaam meer vet aan het dieet van je hond toe voegt!

Voer gemiddeld aan eiwitten: hoeveel eiwit je moet voeren: daar wordt nog steeds over gediscussieerd. Maar, het is dus definitief niet nodig om een laag eiwit dieet te voeren, tenzij je hond een verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft (zie boven).

Aanbevolen wordt voor honden met een licht tot gemiddeld verhoogd creatinine gehalte (1.6 tot 4,5 mg/dL of 141 - 398 µmol/8 L) is 2.0 tot 2.2 g/kg lichaamsgewicht wanneer je hoge kwaliteit (met een hoge biologische waarde) voert of ongeveer 1 gram eiwit per pond lichaamsgewicht.

Zo lang je niet teveel fosfor voert en zolang je hond geen sterk verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft en geen ernstige proteinurie heeft (volgens mij is dat ernstig eiwitverlies via de urine?) hoef je je niet druk te maken over teveel eiwit voeren. Je moet wel uitkijken dat je niet te weinig eiwit voert. Het is wel belangrijk dat je de goede kwaliteit eiwitten voert. Eieren hebben de hoogte kwaliteit eiwit maar eidooiers bevatten weer veel fosfor dus geef ongeveer 2 tot 3 eiwitten met 1 eierdooier. Gekookte eiwitten verhogen de biologische waarde. Rauw vlees is een andere bron van hoge kwaliteit eiwitten. Pens is uitstekende voeding voor honden met nierproblemen.

Voer een verlaagt fosfor gehalte:
Minder fosfor voeren lijkt echt goed te zijn voor honden met nierziektes. De NRC richtlijnen schrijven niet meer dan 22.25 mg per kg lichaamsgewicht (dagelijks) voor, voor honden met vergevorderde nierziektes. Dat is ongeveer 10 mg per mond lichaamsgewicht. Voor honden in een vroeg stadium van nierproblemen, de voorgeschreven hoeveelheden fosfor zijn: 60 mg/kg (of 30 mg/per pond). Ergens tussen de 15 - 40 mg/kg (7 tot 18 mg/per pond) is een laag fosfor dieet. In z'n algemeen kun je zeggen dat voedingsmiddelen die hoog in fosfor zijn zijn: botten, vis met graat, zuivel, orgaanvlees en eierdooiers. Dat betekent dus niet dat je deze voedingsmiddelen niet meer mag voeren. Ze zijn een belangrijk component in een gezond dieet. Maar, ze moeten in gemiddelde hoeveelheden gevoerd worden. Let ook op de hoeveelheden fosfor in graan en de groentes die je voert.

* Hond van 10 pond (= 5 kg) : 68-182 mg (tot 282 mg in een vroeg stadium).
* Hond van 25 pond (12.5 kg) : 170 - 455 mg (tot 682 mg in een vroeg stadium).
* Hond van 50 pond (25 kg) : 340 - 900 mg (tot 1364 mg in een vroeg stadium).
* Hond van 75 pond (37,5 kg): 511 - 1364 mg (tot 2045 in een vroeg stadium).
* Hond van 100 pond (50 kg): 680 - 1818 mg (tot 2727 in een vroeg stadium).

Koolhydraten: honden hebben koolhydraten niet nodig. Maar, om het fosfor gehalte in de voeding te verlagen, zul je ongeveer 50% koolhydraten moeten voeren. In z'n algemeen kun je zeggen dat je calorieen wilt toevoegen zonder het fosfor gehalte te verhogen. Om deze reden kan het zinvol zijn om zoete aardappel en pompoen te voeren. Dat zijn goede keuzes.

Groentes: moeten gepureerd of gekookt worden. Gekookte groenten is mogelijk een beter idee dan het voeren van rauwe groenten omdat koken het fosfor gehalte verlaagt (noot Lizzy : ik ben het hier niet echt mee eens maar kom daar nog wel op terug). Selderij, peterselie en paardenbloemblad zijn mogelijk niet geschikt voor honden met nierproblemen, vanwege hun vochtafdrijvende werking. Honden met artritis moet je geen groenten uit de nachtschade familie geven. Koolsoorten zijn goed voor zweren, die je vaak ziet bij nierproblemen.

Groenten en hun fosforgehalte: asperges (56), biet (40), broccoli (66), wortel (44), bloemkool (44), selderij (25), andijvie (28), snijbonen (19-38), groene paprika (19), artisjokken (78), boerenkool (56), peterselie (58), pastinaak (71), doperwten (77-117), pompoen (44), rode kool (42), romain sla (45), butternut pompoen (27), tomaten (24), waterkers (60), courgette (32).

Fruit en hun fosforgehalte: appel (7), avocado (41), banaan (20), meloen (17), cranberries (9), komkommer (20), mango (11), perzik (12), peer (11), ananas (7). Fruit hoef je niet te pureren of te koken. Gekleurde fruitsoorten zoals papaya en mango zijn zeer gezond voor honden met artritis. Banaan en pomoen bevatten veel fosfor. Geef geen graperuit en rozijnen.

Granen: Als je granen voert, voer dan de granen die het laagst in fosfor zijn. In z'n algemeen bevat witte rijst minder fosfor dan bruine rijst. Pasta bevat ook weinig fosfor.

Honing: is erg gezond en bevat weinig fosfor.

Zout: honden met nierproblemen hebben ook vaak een hoge bloeddruk. Standaard wordt aangeraden om weinig zout te voeren. Het is de vraag of dit een goed idee is. Een echt laag sodium dieet is misschien zelfs schadelijk. Een dieet dat minder dan 0.4 - 0.5 mg/1000 kcal bevat, heeft een schadelijk effect op de nieren. Als je dus het zoutgehalte wilt verlagen, is het belangrijk dit langzaam te doen. Doe je het snel bij honden met nierziekten, kan dit uitdroging en een ernstige verergering met zich meebrengen.

Honden met nierproblemen doen het beter op meerdere kleine maaltijden per dag dan op 1 of 2 grotere maaltijden per dag.

Vleesbotten: de mensen die hun hond een menu voeren dat gebaseerd is op rauwe vleesbotten, kunnen dit blijven voeren maar de hoeveelheid bot moet verlaagt worden wanneer de ziekte erger wordt (en BUN en creatinine verhoogt wordt). Vleesbot bevat veel fosfor en andere mineralen die lastig kunnen zijn voor honden moet nierziekten.

Een hond met nierproblemen heeft altijd toegang tot water nodig.
#1924675
Hallo Huub, welkom op Barfplaats  :)

Ik denk dat als je zelf eten wil maken voor je hond, je nu zeker op het juiste forum zit.
Velen van ons stellen zelf het eten samen voor onze honden en katten.

Een dierenarts kan een absolute topper zijn op het gebied van medische zaken, maar dat maakt nog niet dat hij/zij ook verstand heeft van voeding.
Tijdens de opleiding tot dierenarts wordt hier helaas weinig aandacht aan besteed en de lessen die daarover gegeven worden,
worden veelal georganiseerd / gesponsord enz. door brokkenfabrikanten.

Er zijn ook dierenartsen die zich verder verdiept hebben in (o.a.) voeding en daarvan zijn er ook een paar vertegenwoordigd op Barfplaats.

Lizzy is geen dierenarts, maar als er iemand is die zich verdiept heeft in zelf samengestelde voeding voor honden, dan is zij het wel.
Dus ik denk dat je met een gerust hart haar adviezen aan kan nemen.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat het even een behoorlijke omschakeling van gedachten is
(dat was denk ik het voor de meesten van ons toen we voor het eerst gelezen hebben over BARF)
en het is eerst en vooral jouw hond en jij moet doen wat je denkt dat goed is.

Wat je ook doet, ik hoop dat je hondje er van opknapt.
#1924707
Lizzy weer bedankt.

Op 31-01-2011 is bloedonderzoek gedaan.
De DA heeft het volgende op geschreven:

Kreatinine 121 umol/l  n=<65
Ureaum    20,5 mmol/l  n=<9

Lizzy zo staat het op een brief die ik van de DA heb gekregen.

Wat zeggen deze waarden je?

Boran weegt minder dan 4 kilo.

Lizzy je schrijft ook:
rauwe vleesbotten van gevogelte.
Bij Boran zijn op 31-01-2011 alle tandjes getrokken en rauwe vleesbotten lijkt me dan moeilijk voor hem.
Bij het trekken van de tandjes is het nierprobleem ontdekt.

Lizzy samen gevat kan ik o.a. het volgende geven:
- Zoete aardappelen, pens en gekookte groente.
- Zoeteaardappelen, kabeljauw en gekookte groente.
- Pasta of witte rijst met kalkoen en gekookte groente.

Boran eet ongeveer 200 gram per dag.
Wij willen dan een grotere hoeveelheid maken en dat verdelen in porties van 200 gram en de rest dan invriezen.
Boran krijgt ook veel fruit omdat hij daar gek op is.

Wij willen door het eten ook Solidago mengen. Hoeveel moet ik dan op 200 gram eten gebruiken.

Lizzy wij zijn zeer blij dat je ons zo goed helpt en wij zijn ook overtuigd dat een dergelijk eten beter voor Boran is.
Boran eet ook graag met de pot mee en nu krijgt hij zijn eigen pot.  ;D
Groetjes,

Huub
#1924745
Sappas schreef: Lizzy weer bedankt.

Op 31-01-2011 is bloedonderzoek gedaan.
De DA heeft het volgende op geschreven:

Kreatinine 121 umol/l   n=<65
Ureaum     20,5 mmol/l  n=<9
Voor een kleine hond is het creatinine gehalte volgens mij wel flink verhoogt ja. Maar dan nog hoef je pas eiwit te gaan beperken (echt laag eiwitten te gaan voeren) wanneer UREA boven de 28.6 mmol komt en CREA hoger dan 354. Omdat jouw hondje al ouder is en klein, zou ik zeker niet teveel eiwit voeren en dat eiwit dat je voert: dat moet van uitmuntende kwaliteit zijn. En er is maar 1 eiwitleverancier voor de hond van uitmuntende kwaliteit en dat is vlees.
Lizzy zo staat het op een brief die ik van de DA heb gekregen.

Wat zeggen deze waarden je?

Boran weegt minder dan 4 kilo.
Zie boven. Ze zijn te hoog inderdaad. De vraag is natuurlijk altijd waar deze hoge waardes vandaan komen. Want je kunt wel zeggen dat de nierwaardes te hoog zijn maar dat zegt nog weinig/niks over de oorzaak. Heeft jouw DA daar verder nog onderzoek naar gedaan?

Is Boran misselijk? Eet hij nog goed?
Lizzy je schrijft ook:
rauwe vleesbotten van gevogelte.
Bij Boran zijn op 31-01-2011 alle tandjes getrokken en rauwe vleesbotten lijkt me dan moeilijk voor hem.
Bij het trekken van de tandjes is het nierprobleem ontdekt.
Ja nee, dat wordt lastig. Dan kun je hooguit nog gemalen vleesbot geven. Maar gezien de leeftijd van Boran kun je het vleesbot misschien beter helemaal weg laten. Want het lijkt me lastig, om vleesbotten te gaan staan malen in het buitenland. Ik zou hier in NL een doosje eierschaalpoeder maken, als ik jou was. En dat meenemen. Je maakt in NL een keer een flinke omelet, je spoelt de eierschalen af met koud water, je droogt de schalen op de verwarming of in de oven op 50 graden en met een koffiemolen maak je er poeder van. Je geeft dan 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees. Aangezien jouw hond waarschijnlijk niet verder komt dan 200 gram a 250 gram eten op een dag, zou ik een kwart theelepel eierschaalpoeder geven (dus 1/4 theelepel op zijn hele maaltijd).
Lizzy samen gevat kan ik o.a. het volgende geven:
- Zoete aardappelen, pens en gekookte groente.
- Zoeteaardappelen, kabeljauw en gekookte groente.
- Pasta of witte rijst met kalkoen en gekookte groente.
Dat ziet er prima uit. Je mag de spiervleessoorten met elkaar afwisselen. Dus je mag ook best eens wat rundvlees geven. En een beetje runderhart. En af en toe een miniscuul stukje lever (van rund of kip).
Boran eet ongeveer 200 gram per dag.
Wij willen dan een grotere hoeveelheid maken en dat verdelen in porties van 200 gram en de rest dan invriezen.
Boran krijgt ook veel fruit omdat hij daar gek op is.
Ik had dit nog niet eens gezien maar dat dacht ik dus wel, dat hij ongeveer 200 gram per dag zou eten. Ik zou dan zelf de helft vlees geven, 1/4 zoete aardappel of rijst of pasta en 1/4 groenten. Als hij daar te weinig aan heeft, kun je van alles wat meer geven. Dus resume: 100 gram vlees (of pens of 80 gram vlees/pens en 20 gram hart/lever) en dan 50 gram aardappel, zoete aardappel, rijst, pasta en 50 gram gekookte groenten. En daarop doe je dan 1/4 theelepeltje (maximaal, liever iets minder) eierschaalpoeder. Dit kun je inderdaad prima invriezen. Het vlees, de pens, hart en lever kun je allemaal rauw geven, dat hoef je dus niet te koken. Rauw vlees verteerd makkelijker.
Wij willen door het eten ook Solidago mengen. Hoeveel moet ik dan op 200 gram eten gebruiken.
Ik zou 15 druppels geven.

Wat ik ook zou geven als ik jullie was, en echt elke dag, is een goede visolie capsule. Helaas bevatten de goede merken (zoals Solgar en Royal Green) iets teveel visolie in 1 capsule..... Dus dat is lastig met doseren..... Je zou dan een halve capsule over zijn eten uit moeten knijpen, de rest in de koelkast moeten bewaren en de dag erop de andere helft moeten geven. Zou dat lukken? Anders zou je een visolie moeten geven waar volwassen mensen er 2 of 3 per dag van in moeten nemen en dan kun je Boran 1 capsule per dag geven. Visolie is echt wel een must bij nierproblemen!
Lizzy wij zijn zeer blij dat je ons zo goed helpt en wij zijn ook overtuigd dat een dergelijk eten beter voor Boran is.
Boran eet ook graag met de pot mee en nu krijgt hij zijn eigen pot.  ;D
Groetjes,

Huub
Graag gedaan! Ik denk dat Boran zulk eten veel lekkerder vindt ja :)
#1924769
Lizzy je vroeg: Is Boran misselijk? Eet hij nog goed?

Boran is niet misselijk maar hij at wel niet goed. Het slechte eten had met zijn tandjes te maken.
We hebben wat te lang gewacht met de tandjes te trekken omdat de hond van mijn dochter bij
het schoonmaken van de tanden is overleden. Deze hond was ook wat ouder en heeft de narcose niet
overleefd.
Omdat Boran al 15 jaar oud was durfde wij hem niet zo goed onder narcose te brengen.
Nu hij de tanden kwijt is eet hij veel beter.

Groetjes,

Huub
#1925143
Hallo Lizzy, ik heb alles in huis gehaald om het juiste dieet voor Boran samen te stellen.

Ik heb wel nog een paar kleine vraagjes?

Als ik de zoete aardappel en de groente kook mag er dan helemaal geen zout in?

De gekookte aardappel en groente laat ik koud worden, of ontdooien als het uit de vriezer komt.

De 50 gram aardappel, 50 gram groente en de 100 gram pens meng ik .
Vervolgens doe ik er 15 druppels Solidago, 1 capsule visolie die ik uitknijp en ¼ theelepel fijngemaakte eierschaal er bij.

Wij zelf gebruiken Bakken en Braden Dieet (Bron van Oemega 3).
De gemiddelde voedingswaarde bestaat uit 1 portie van 10gram:
- Energiewaarde 88kcal.
- Eiwit <0,1 .
- Koolhydraat <0,1g.
- Vet 9,7 g.
  - Waarvan verzadigd vet 1,3g.
  - Enkelv. onverz. vet 3,3g.
  - Meerv. onverz. vet 5,0g.
  - Voedingsvezel 0g.
  - Natrium < 0,01 g.
  - Vitamine A 80 ug.
  - Vitamine D 0,75 ug.
  - Vitamine E 3,6 mg.
Mag ik iets van deze Bak en Braad warm maken en over het eten doen, omdat Boran toch vet moet krijgen.
Zo ja hoeveel?

Als dit niet mag kan ik dan b.v. de vleesjus van onze vleesbereiding er over heen doen.
Wij gebruiken wel Bakken en Braden zie hier boven?

Kan ik ook het vocht van de pens er over heen doen?

Als ik het goed begrijp krijgt Boran helemaal geen zout in het eten.
Moet hij niet een beetje zout hebben, zo ja hoe krijgt hij dit dan binnen?

Groetjes en weer bedankt,

Huub
#1925484
Sappas schreef: Hallo Lizzy, ik heb alles in huis gehaald om het juiste dieet voor Boran samen te stellen.

Ik heb wel nog een paar kleine vraagjes?

Als ik de zoete aardappel en de groente kook mag er dan helemaal geen zout in?
Nee.
De gekookte aardappel en groente laat ik koud worden, of ontdooien als het uit de vriezer komt.

De 50 gram aardappel, 50 gram groente en de 100 gram pens meng ik .
Vervolgens doe ik er 15 druppels Solidago, 1 capsule visolie die ik uitknijp en ¼ theelepel fijngemaakte eierschaal er bij.
Ja, ziet er goed uit.
Wij zelf gebruiken Bakken en Braden Dieet (Bron van Oemega 3).
De gemiddelde voedingswaarde bestaat uit 1 portie van 10gram:
- Energiewaarde 88kcal.
- Eiwit <0,1 .
- Koolhydraat <0,1g.
- Vet 9,7 g.
   - Waarvan verzadigd vet 1,3g.
   - Enkelv. onverz. vet 3,3g.
   - Meerv. onverz. vet 5,0g.
   - Voedingsvezel 0g.
   - Natrium < 0,01 g.
   - Vitamine A 80 ug.
   - Vitamine D 0,75 ug.
   - Vitamine E 3,6 mg.
Mag ik iets van deze Bak en Braad warm maken en over het eten doen, omdat Boran toch vet moet krijgen.
Zo ja hoeveel?
Nee, dit mag absoluut niet. Dit is serieus troep voor Boran! (en ook troep voor de mens maar dat is een heel andere discussie, die zal ik niet in gaan). Je mag geven: extra vergine olijfolie, visolie en extra vergine kokosolie. En natuurlijk vet vlees. Kijk uit dat je niet teveel vet geeft, anders gaat Boran aan de diarree.
Als dit niet mag kan ik dan b.v. de vleesjus van onze vleesbereiding er over heen doen.
Wij gebruiken wel Bakken en Braden zie hier boven?
Nee. Waarom zou je dat doen. Dit soort toevoegingen zijn absoluut ongezond voor je hond.
Kan ik ook het vocht van de pens er over heen doen?
Vleesvocht, pensvocht kun je prima gebruiken.
Als ik het goed begrijp krijgt Boran helemaal geen zout in het eten.
Moet hij niet een beetje zout hebben, zo ja hoe krijgt hij dit dan binnen?

Groetjes en weer bedankt,

Huub
Ja, dat heb je goed begrepen. Geen zout voor Boran. Er zit al genoeg natrium in vlees. Een voorbeeld: 100 gram runderhart bevat 98 mg natrium. 100 gram nier bevat 182 mg natrium. 100 gram lever bevat 69 mg natrium. Gewoon rundvlees bevat 54 mg natrium. 100 gram kip bevat 77 mg natrium. Die hoeveelheden zijn voor een carnivoor meer dan genoeg.
#1936032
Hallo Lizzy mijn Yorkshire Boran eet zeer goed van het eten zoals jij dit hebt samen gesteld.
Nogmaals mijn dank voor de uitgebreide beschrijving.

We hadden in het begin ook eten van de dierenarts gekocht maar dat eet hij bijna niet.
Het is een plezier als je nu ziet hoe Boran eet.

Boran loopt ook niet zo goed en heeft wat last van zijn gewrichten.
De dierenarts heeft hem nu 3/4 tablet Norocatp (carprofen) voorgeschreven en wij merken nu dat Boran iets beter loopt.
De dierenarts zegt wel dat deze tabletten niet zo goed zijn voor zijn nieren zijn en dat moet hij weer andere tabletten nemen om dit negatieve effect weer gedeeltelijk op te vangen.

Je zult begrijpen dat wij daarom eigelijk willen stoppen met deze tabletten.

Lizzy weet jij geen homeopatisch of een ander middel waardoor Boran minder last heeft van zijn gewrichtjes en deze pillen eigenlijk kunnen vervangen.

Groetjes en weer bedankt,

Huub
#1936064
Lizzy volgens de dierenarts is het vermoedelijk artrose in de gewrichtjes en daardoor loopt Boran bijna niet meer en heeft hij even tijd nodig om op gang te komen.

Hij heeft ook bij het op gang komen een bolle rug en zijn staartje hangt omlaag.

Met de pillen zien we wel enige verbetering.

Het vreemde is dat hij de ene dag veel beter loopt dan de andere dag.

Groetjes,

Huub
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door