Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door saskiadrost
#1935967
Luna staat nu sinds een klein maandje op BARF en het bevalt ons beide zeer goed.
Nu begint ze ook eindelijk groente en fruit makkelijker te eten.

Maar nu wou ik eigelijk haar elke avond na de laatste wandeling een stuk fruit geven (appel, peer heel af en toe banaan etc.)
maar is dat teveel van het goede? Ook mede omdat luna juist aan het afvallen is...
Door Lizzy
#1935979
Fruit bevat erg veel suikers. Dus in combinatie met afvallen is het niet echt aan te bevelen. Maar ach, een klein stukje... Waarom geef je haar elke avond fruit?
Door TMG1961
#1936260
Ik geef Pixie 's ochtends 3 kleine hapjes van de appel en 's middags 3 hapjes van de peer die ik tijdens de wandelingen eet. Ze komt ze zelf halen en na hapje 3 loopt ze weer verder.
Door Kemi
#1936273
Ik geef fruit niet als vast onderdeel van kemi's menu maar wel een paar keer per week een schijfje mandarijn of partje appel. Ze is er dól op!
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de andere ervaringen, ik lees dus mee! ;)
Door nienk
#1936284
Reus vind appelschil erg lekker en leuk (zo'n lange sliert slingert eerst de kamer door), appel stukjes wel raar maar lastig te eten ofzo. klokhuis kijkt ie niet naar om (dat is ook slecht voor mens&dier, geloof ik) van te veel appel gaat ie dun poepen. banaan is ware delicatesse voor hem. Mandarijn&sinaasappel vind hij eng, toen ik  hem dat eens aan bood likte hij eraan en schoot vervolgens in de hoek onder tafel, helemaal klein, met zo'n kop van "BAAS! wou je me dan òp laten eten!? moet ik dood!?!?" hij vind kersen ook erg lekker, maar die verteren niet. aardbei zo zo, frambozen at hij van de zomer van de struik af.

zou banaan bij honden ook voor verstopping zorgen, en pruimen laxerend? zeg ik dan iets raars dat het wellicht een goed idee is de hond een pruim te geven als hij moeilijk poept omdat hij voorbeeld te veel bot heeft gehad? (als er pruimen te krijgen zijn, natuurlijk)
Door *Natasja*
#1936314
Een aantal jaar geleden kregen de honden hier ook wat fruit voor het slapen gaan, met een schep biogarde. Het bleek al snel dat dat geen goed idee was, Beau moest er zo'n beetje iedere nacht uit om te poepen  ::)
Door Limpy
#1936322
Pruimen bij verstopping werkt bij de meeste dieren goed (zei ik als oud-primatenverzorger en andere excoten, bij dezen hielp dat altijd goed) bij wijlen mn ouwe kater gaf ik dat soms ook, hij vond het heerlijk én kon er mee poepen.
Qua bananen heb ik altijd geleerd dat het goed was tegen diarree maar niet (persé) verstopte (ligt ook aan indivudu) en dat je er magere dieren mee kon laten aankomen vanwege de vezels die erin zitten.
Mandarijn/sinasappel kan zuur zijn vandaar wellicht reus zn reactie, hier ooit eens een x siamees die er juist dol op was.
Katten die graag fruit eten zie je niet zo vaak, zij was een v/d uitzonderingen.
Door Angela_Bodhi
#1936378
Misschien niet meer 's avonds laat geven omdat je hond aan het afvallen is? Ik zou het 's morgens of in de loop van de middag geven. Bodhi krijgt ook elke dag fruit, puur omdat hij het lekker vindt eigenlijk... Kleine stukjes mandarijn, appel of sinaasappel.
Door saskiadrost
#1936423
Dank iedereen voor de reacties!
Ik geef luna nog niet iedere avond fruit, maar ze heeft nu al 3 keer de peer die voor mijn paard bedoeld was 
met smaak opgegeten, dus dat zette me eigelijk aan het denken.
Voordat luna aan BARF begon deed ze heel moeilijk met alles wat nieuw en anders was dan de standaad snoepjes.
Na een maandje BARF eet ze al winterpenen (die ze ook weer van mijn paard steelt) peren, banaan en morgen gaat ze voor het eerst appel proberen.
Groente gaat ook steeds beter dus ze begint het te leren  ;)

Maar misschien is het dan inderdaad slimmer om áls ik wat geef het bijv na de middag wandeling te geven.
Bedenk me namelijk ook dat er natuurlijk ook meer vocht inzit en dan heb je natuurlijk grote kans dat ze snachts moet plassen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door