Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda_Bonbon
#1935605
Ik ben dus zaterdag naar lupa gegaan en heb aan het eind van de middag, rond Cootjes etenstijd, alles staan portioneren. Cootje was errug nieuwsgierig wat ik toch allemaal aan het doen was waarbij zo'n lekkere luchtjes vrijkwamen!
Toen ik klaar was heb ik Cootje als avondmaaltijd een kipkarkas gegeven. Hij lust kip, en kan heel goed botten kauwen want de kippenekken kraakt ie heel netjes en beheerst (ik weet dat kipkarkas iets anders is dan kippenekken, maar ga er vanuit dat hij het prima kan kauwen, hij heeft een heel goed gebit en kan ook hele hard pensstaafjes en anders gedroogd spul eten). Maar meneer de verwende hond wil geen kipkarkas. Hij probeert het niet eens, trekt zijn neus er voor op lijkt het wel. De eerste keer nam ie het wel in zijn bek en legde het op de deurmat, maar deed er daarna niets meer mee. Sterker nog, hij heeft nu al 3 maaltijden overgeslagen (za.avond, zo.ochtend, zo.avond) omdat ie dat kipkarkas niet wil eten. Mijn ouders hebben het nu vanmorgen nog een keer aangeboden en hebben de voerbak laten staan. Zodat ie de kans krijgt overdag, als er niemand meekijkt, het alsnog op te eten.

Nu mijn vraag: Als nou blijkt dat ie vandaag dat kipkarkas niet heeft opgegeten, zouden jullie hem dan vanavond al iets anders voorzetten, of zouden jullie dat morgenochtend pas doen? Cootje is ietsje te zwaar (rond de 11,5 kilo en er zou wel een kilootje af mogen) dus hij kan het wel hebben. Maar kan dat verder geen kwaad, iets meer dan 2 dagen (dus van za.avond tot di.ochtend) niet eten?

Hij heeft trouwens helemaal niets tussendoor gehad dus moet ondertussen wel honger hebben zou je denken.
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op ma 14 feb 2011, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1935611
Als een hond niet gewend is te vasten, zou ik zelf een beetje uitkijken. Als ik mijn honden iets geef en ze moeten het niet, dan geef ik het de dag erop nog een keer. Als ze het dan nog niet eten, geef ik ze persoonlijk iets anders want dat betekent hier gewoon dat ze het echt goor vinden.
Door Linda_Bonbon
#1935615
Hij is niet gewend om te vasten nee. Ok dan zal ik mijn ouders mailen dat als ie dat karkas vandaag niet opgegeten heeft ze hem vanavond wat anders geven.

Ik geloof alleen niet echt dat hij het echt niet lust. Hij heeft het niet eens geprobeerd. Met de kippenekken ben ik toen ook wel lang bezig geweest voordat ie die wilde proberen, en die eet ie nu prima. En in mijn beleving is kip gewoon kip, of niet? Smuldier gemalen kipkarkas lust ie ook heel graag, dus waarom dat een heel karkas niet? Ik denk echt dat hij gewoon zeurt omdat ie het niet kent... Maar ik zal zeggen dat ze hem vanavond wat anders aanbieden. Bedankt voor je reactie :)
Door Xada
#1935638
Heb je het karkas al eens in stukjes aan hem aangeboden? Eén van mijn honden weigert eend te eten. Maar als ik het in hapklare stukjes hak en per stukje aanbied gaat er 90% op.
Door Linda_Bonbon
#1935643
Het was maar een klein karkas en die heb ik inderdaad al in stukken geknipt. In 3 stukken. Zodanig dat hij het makkelijk zou moeten kunnen eten. Maar ook dan doet hij er niets mee  :-\
Door wolfdolf
#1935655
Inderdaad, pens wordt hier bijvoorbeeld ook niet int geheel opgegeten.(of met hele lange tanden)
Ik snij die altijd in stukjes.

Honden kunnen heel goed een tijd op hun vetreserves teren. (zoals de meeste dieren)
Soms zitten er hier wel 4 dagen tussen 2 maaltijden. Ik las telkens langere vastepeeriodes in.
En des te langer ze niet gegeten heeft, des te meer energie ze lijkt te hebben.

Door heel onregelmatig (tijd + hoeveelheid) te voeden en lange vastenperiodes in te lassen, wordt je hond veel minder kieskeurig.
Door Lizzy
#1935676
wolfdolf schreef: Inderdaad, pens wordt hier bijvoorbeeld ook niet int geheel opgegeten.(of met hele lange tanden)
Ik snij die altijd in stukjes.

Honden kunnen heel goed een tijd op hun vetreserves teren. (zoals de meeste dieren)
Soms zitten er hier wel 4 dagen tussen 2 maaltijden. Ik las telkens langere vastepeeriodes in.
En des te langer ze niet gegeten heeft, des te meer energie ze lijkt te hebben.

Door heel onregelmatig (tijd + hoeveelheid) te voeden en lange vastenperiodes in te lassen, wordt je hond veel minder kieskeurig.

Vasten is ook prima en een carnivoor kan nog veel langer vasten dan 4 dagen. Maar dat zijn wel honden die vasten gewend zijn. En er wordt aangeraden om dat vasten langzaam op te bouwen. Niet zomaar van de 1 op de andere dag gewoon dagen geen eten geven, dat is dus geen goed idee.

Ik ben met je eens dat honden die onregelmatig gevoerd worden (in alle opzichten) minder kieskeurig worden!
Door Linda_Bonbon
#1935692
Als het mijn eigen hond zou zijn zou ik daar ook voor kiezen, voor voeren op onregelmatige tijden, en af en toe een vastendag inlassen. Maar het is niet mijn hond, en mijn ouders (vooral mijn moeder) zijn echt van het 'dat is zielig, hij moet gewoon 2x per dag eten krijgen en dan het liefst iets wat ie kent en wat ie meteen opeet'. Mijn ouders vinden dit al heel erg ver gaan, vers voeren..
Ik heb mijn ouders gemaild dat ze de hond vanavond maar gewoon rundvleessnippers of smuldier moeten geven zodat ie in ieder geval vanavond weer goed eet. En dan kunnen we morgen verder kijken. Ik ben echt heel erg bang dat ie dan het kwartelkarkas ook echt niet gaan eten... :(
Door Linda_Bonbon
#1936116
Heb net een mail van mijn ouders gekregen dat Cootje het kipkarkas niet heeft opgegeten. Hij heeft nu dus smuldier gekregen.
Heeft iemand tips hoe ik hem de kipkarkas tóch kan laten eten? Overgieten met heet water is al geprobeerd, werkt niet. Verder nog ideeën? Of moeten we maar gewoon accepteren dat ie de kipkarkas niet wil eten...
Door Linda_Bonbon
#1936123
Ok dan doe ik dat volgende keer. Ik had het nu de eerste keer gewoon in z'n geheel aangeboden, en toen ie dat niet wilde eten in 3 stukken geknipt. Maar toen at ie t nog niet...
Dan is platmeppen m'n laatste hoop anders zit ik met een kilo kkk wat niet gegeten wordt  :D (maar die kan ik dan weer hier aanbieden ;))
Door wolfdolf
#1936164
Geen idee of het echt kwaad kan, maar ik zou toch oppassen met heet water.
Het bot kan daardoor harder worden...

Ja, het enige dat je nog kan doen is het zo klein mogelijk maken.
Door nienk
#1936175
misschien kan je hem helpen? Als ik Reus iets geef wat hij nog niet (zo goed) kent, dan hou ik het vast voor hem en moedig hem aan als hij er aan eet en netjes knaagt, anders laat hij het ook liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door