Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MarjanR
#1934555
Hallo allemaal.
Zoals de naam van het topic al verraad; Teun likt zich kaal.
Even wat informatie;

Teun is een 3,5 jarige asiel kat, en ik werd verliefd op het moment dat ik hem zag.
Hij was drie maanden ervoor binnengebracht als zwerver.
En was toen ik er kwam net twee weken bij een andere meneer geweest.
Ik kreeg hem bijna niet mee omdat hij zich had kaal gelikt bij de vorige adoptieouder  ;).
En ze niet wisten waarom hij zich kaal likte. (ze hadden wel het vermoeden dat Teun het niet goed had bij de vorige eigenaar, maar in het asiel werd hij zwaar gedomineerd door een andere kater.)
Ik heb echt staan lullen als brugman, zo erg zelfs dat ze de dierenarts erbij haalde.
Die Teun ook helemaal (nog maals) binnenstebuiten heeft gekeerd.
Hij heeft mij gezegd dat ik erg moest oppassen met Teun, hem een stabiele en rustig huishouden moest geven.
En toen ik hem dat met de hand op m'n hart heb beloofd mocht hij eindelijk mee (ja, ik heb zeker 1,5 uur staan praten... zonder grap)
Eenmaal thuis heb ik het was gedrag in de gaten gehouden, maar dat overdreven likken is niet meer geweest.
En z'n kale plekken verdwenen.
Mijn conclusie, Teun is een stress likker.
Staart, boven op de rug tegen de staart aan en flanken aan de achterkant is kaal geweest.

Nu zag ik vanmorgen dat Teun weer een streep op z'n flank had dat hij overmatig heeft zitten likken.
Nog maar aan 1 kant, maar van wat ik van hem ken weet ik dat de staart en andere kant er ook aan zitten te komen.
M"n arme teuntje.
Nu kan ik aan de volgende zaken denken


* Weinig thuis geweest vorig weekend en gisteren
* Sinds twee weken volledig op KVV
* Vrijdag 1x de bakken overgeslagen (Maar Teun doet het gewoon naast de bak als de bak hem niet bevalt. Had ik al een beetje op gerekend, maar was niet zo)
* Ben zelf een beetje stressie op het moment (werk)
* De rui; Teun had het dus ook van overgang van zomer naar winter (september is hij bij mij in huis gekomen), nu is het overgang van winder naar zomer. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
* Feliway verdamper is nu sinds half januari op, die had ik aangeschaft ivm Oud en Nieuw. (maar Teun was toen al lang gestopt met likken, nog voordat ik de feliway stekker aangeschaft had)

Ik ben komende tijd weer gewoon geregeld thuis.
En ik ga hier en daar wat doekjes met valeriaan neer leggen.
Ogenschijnlijk reageert Teun daar niet op, maar in september kwam hij wel wat losser toen ik het ook had gedaan.
Teun is een heel onzekere grote kater.
Komt ook op me afgelopen als hij iets wil met afschuddende pootjes (alsof ze nat zijn).
Dan heeft hij zichzelf overwonnen en komt iets aan me vragen (spelen, snoepje, kroeltje, eten... wat hij dan ook wil) terwijl hij dat eigenlijk heel erg eng vindt.

Maar is dit misschien ook een voorbode voor de verstopte plasbuis?
Ik heb namelijk Teun naar de da gebracht net een week nadat hij bij mij thuis was.
Hij had een verstopte plasbuis. Ik had het toen ook op de stress gegooid en het is daarna ook niet meer voorgekomen.
Maar ik vind nog steeds mooie grote plassen in de bak (ik kan zien welke van hem zijn, grote kater... grote plassen...)

Lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie met me willen meedenken.

Vast bedankt.
Door Mirj@m
#1934577
Hm ik heb het ook wel eens gehoord, dat blaasproblemen getriggerd worden door stress. Maar heel concreet durf ik je er niet op te antwoorden..

Je verhaal doet me in ieder geval heel erg denken aan de kater van een vriendin van me. Hij had ook constant blaasgruis en likte zich helemaal kaal. Is medisch helemaal binnenstebuiten gekeerd maar er werd niets gevonden.
Inmiddels geeft zij hem sinds een tijdje Zylkene tabletjes. Dat is dus een middeltje dat erg effectief kan zijn bij angst of stress. Bij de kater van die vriendin van me werkt het in ieder geval supergoed!

Wellicht is dat wat voor Teun, ter overbrugging van stressvolle periodes..

Sterkte ermee!
Door Mevroi Kruim
#1934698
Ach jee, die Teun  :-*

Sjors likte zich ook elke zomer helemaal kaal, te beginnen met bovenop de rug bij de staartwortel en eindigend bij z'n oren  :P Bij hem was het een ernstige vlooien-allergie. Er hoefde maar 1 vlo langs te komen en hij ging aan het werk. In de br*kkentijd was het dus voortdurend vlooien bestrijden en heel goed opletten want ook in een zachte winter kon hij wel een vlo opdoen.
Na het overgaan op barf werd het kaalvreten geleidelijk aan minder en na 2 zomers was het volledig afgelopen. Er waren zeker nog wel vlooien in de buurt, ik deed nauwelijks nog aan bestrijding, maar om een of andere reden had hij er geen last meer van.
Door MarjanR
#1934728
Bedankt voor jullie reacties.
Iets kalmerends zou ik wel willen geven, maar ja.
Wanneer is die stressvolle periode voor hem dan voorbij?
Hij kan moeilijk zeggen; ik hoef die niet meer hoor.. heb geen stress meer.  :D
Hij heeft het gelukkig (denk ik) niet zo heel erg als de kat van die vriendin.
Maar ik houd het zeker in m'n achterhoofd.
Ik ga eerst maar eens proberen met valeriaan en regelmatiger thuis komen en zijn.
En mocht dat inderdaad geen oplossing bieden iets anders/iets kalmerends proberen.
Och, m'n grote man toch ::)

Ik hoop dat het geen voorbode op blaasgruis is.
Dat is ook een rede waarom ik ben overgestapt op kvv/barf voor hem.
En zo te lezen dus ook goed om m'n mannetje vlo vrij te houden, of in ieder geval minder aantrekkelijk.

Ik heb zelf ook eerder een katje gehad met huidproblemen (alles kwam voorbij) en voornamelijk door vlooien.
Zij zat dan helemaal onder met de bultjes en korstjes maar dat heeft Teun niet.
Maar het kan zich natuurlijk bij elke kat anders ontwikkelen toch?

Bedankt voor het meedenken  :)
Door Limpy
#1934834
Je zou ook eens een matatabi-stokje kunnen geven, werkt ook rustgevend als ze er op sabbelen of knagen.

Werkt niet bij alle katten maar hij zijn ze er alle 4 idolaat van, ze gebruiken het meestal ook alleen maar als ze er behoefte aan hebben.
Door Mirj@m
#1934907
MarjanR schreef: Bedankt voor jullie reacties.
Iets kalmerends zou ik wel willen geven, maar ja.
Wanneer is die stressvolle periode voor hem dan voorbij?
Hij kan moeilijk zeggen; ik hoef die niet meer hoor.. heb geen stress meer.  :D
Is waar. Maar je merkt op een bepaald moment natuurlijk wel of hij rustiger is, bijvoorbeeld omdat ie is gestopt met likken en omdat de kale plekjes weer begroeid zijn. En dan langzaam weer afbouwen en kijken of het goed blijft gaan ;)
Maar kan me goed voorstellen dat je daar niet direct voor kiest.

In ieder geval succes.
Door MarjanR
#1934975
Ik heb een matatabi staafje liggen, maar hij doet er niets mee.
Ik heb het hem net aangeboden, maar z'n kleine vriendinnetje is er nu mee weg gespurt  ::)

Ik heb 3x een kwartier met hem (en z'n kleine vriendinnetje natuurlijk ook) gespeeld vandaag.
Straks nog een keertje, wellicht doorbreek ik z'n lik gedrag ook op die manier.
Ik heb hem goed geborsteld (heeft ie toch een hekel aan!).
En dan z'n plekjes heel rustig aan, want daar heeft ie al een dunne vacht natuurlijk.

Als ik volgende week nog geen verbetering zie ga ik met hem naar de holistisch dierenarts.
Ik ken Teun van wat ik hier van hem zie, maar ik begrijp hem nog niet zo heel erg goed.
Ik heb steeds katten gehad die ik kon lezen, met Teun vind ik dat wat lastiger.
Dus ik denk dat het goed is wanneer iemand die daar zicht op heeft ook eens naar kijkt.
Kan nooit kwaad natuurlijk :)
En dan komen wellicht ook de kalmerende zaken aan de orde.

Ik houd jullie op de hoogte :)
Door Limpy
#1934986
Zal het ook niet een combi kunnen zijn met het nieuwe verse voer? Overschakel-ellende?

Een holistische da lijkt me ook zo´n slecht idee niet, die haalt er meer uit dan reguliere da.
Door Too
#1935376
Als hij gezond is zou je ook Homeo Natura [www.homeo-natura.nl] kunnen benaderen Astrid [Borke op t forum] heeft daar heel goede ervaringen mee
Ik denk nl dat je een deel van z'n spanning met de juiste middelen kunt verminderen waardoor hij minder heftig reageert op veranderingen
Door MarjanR
#1935513
Ik kan inderdaad wel een navulling feliway halen :)

Bedank voor de tip Too, ik zal het zeker onthouden mocht ik er niet uitkomen met de holistich dierenarts die hier in Zaandam werkt.
Door MarjanR
#1949744
Ondertussen heeft Teun zich van de week, onder m'n neus (wat hij niet eerder gedaan had) zich kaal gelikt :(
Hele pluk hing er aan z'n bekkie.
Stumpertje  :-\

Ik heb nu weer de feliway stekker hangen en ik hoop dat Bach weer doet wat het voor hem gedaan heeft toen hij net bij ons was.
Dat na overleg met de holistisch da die aangesloten is bij m'n ds.
Ik moet dat een maand blijven geven en aanzien hoe hij erop reageert.
Ik ga trouwens ook geen verschillende smaakjes kvv proberen. Hij is dol op Darf Eko en dat is wat ik hem ga blijven geven... geen gemor meer.

Z'n staart (waar hij het toen ook deed) raakt hij gelukkig nog niet aan.
Dus ik hoop dat het hier bij blijft.
Door MarjanR
#1957625
Ik zie helaas geen verbetering.
Toch maar even een afspraak maken met de holistisch dierenarts van de week.
Hij is voor de rest z'n lieve ikje.
Speelt ook op eigen initiatief etc. Maar dat likken. Ik kom soms thuis en dan zie ik de plukken alweer liggen.
Zn plekken worden nu ook echt kaal  :-\
Door Benjy en Misty
#1957659
Wij hebben ook eens een asielkat gehad die zo'n jaar lang half kaal door het leven ging. Vele oorzaken gezocht maar niet gevonden totdat de DA ineens een lichtje opging. Onze kat, Ben, lag graag op een dikke deken op de verwarming te slapen. Hield van hitte. Het kon niet warm genoeg.

Volgens de DA zou het daarvan kunnen komen en dus werd Ben de hele tijd weggejaagd van de verwarming. Resultaat was dat de haren weer terug kwamen!

Misschien slaapt Teun ook wel op of aan de verwarming? Succes en sterkte want je kunt behoorlijk radeloos worden ervan!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door