Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#1934513
Kaio heeft gisterochtend door de bossen gecrost en nog gezwommen en geapporteerd in het water.
Daarna was ie "stijf" dus dacht eerst dat het water iets te koud was geweest. Maar later bleek dat een foute aanname, er was wel meer aan de hand.
Ik heb zijn poot nagevoeld en niets, ook niet dikker of zo, maar op het moment dat ik zijn pols scharnierde schreeuwde hij het uit. Zijn pols dus. Als ie wat liep was het op 3 poten en hij kon amper opstaan of weer gaan liggen (dat ging dan ook wel weer eens gepaard met wat gillen)
Hij heeft traumeel en salisprin gekregen.

Vanochtend staat de bikkel op en loopt nog steeds hoofdzakelijk op 3 poten. Sterker nog meneer rent op 3 poten, af en toe gebuikt hij zijn poot een beetje. Wel al vooruitgang ten opzichte van gisteren. Ik meen nu dat de pols ietwat dikker is.
Meneer is wel de bank op gekropen  >:( Dus hoe hij er dalijk weer afmoet? Maar dat zal hij wel weten hoe dat moet. ::) (Ondertussen is meneer er vakkundig afgekropen zonder zijn pijnlijke poot te gebruiken)

Maar nu herstellen hiervan en beter voorkomen. Herstellen is lijnrust en langzaam opbouwen. Verder zou ik bij (wat langer) wandelen zijn poot kunnen inzwagtelen. Maar goed Kaio is een hond die graag crost en springt etc. M.a.w. ik zou graag dus zijn polsen willen (moeten) verstevigen. Hij is wel al 7 nu.

Hebben jullie ideeen hoe ik dit het best aan kan pakken? Bepaalde oefeningen, of bv een fysio inschakelen en welke?
Door nienk
#1934565
ik heb wel eens een hond zien lopen met een soort bandage, maar dat kan je natuurlijk ook met zwachtelen doen. Belangrijk daarbij is wel dat het precies goed zit, anders kan hij er raar van gaan lopen en dan zijn ellebogen of schouders verkeerd belasten.

zodra het weer kan zonder dat Kaio begint te gillen, zou je misschien de loop beweging kunnen maken met de poot, zodat deze wel soepel blijf. Dan kan hij dat oefenen zonder er gewicht op te zetten, net als dat je als je als mens iets aan je knie hebt bijvoorbeeld, je begint met fietsen in een hele makkelijke versnelling, zodat je knie beweegt zonder dat je kracht hoeft te zetten.

je zou het kunnen koelen nadat hij het belast heeft, om verder zwelling te voorkomen.

jammer dat het water nog koud is (vind Reus ook!), anders was zwemmen goed geweest denk ik. en die beer van jou zet je ook niet even in het bad om een baantje te trekken.  ;)

Nouja, dit is wat ik zo kan bedenken met mijn persoonlijke ervaring met dit soort dingen bij mensen. zou het kunnen dat er echt iets stuk is in de poot? want dan zijn bovenstaande dingen misschien wel juist niet goed. Heb geen ervaring met een dierenfysio, maar zou denk ik zelf graag uit willen sluiten dat er niets beschadigd is, wat gezien Kaio zijn leeftijd sneller het geval zal zijn dan bij een jonge hond.

Succes, beterschap voor Kaio!

(ik vind ze zoooooo tof hè, later als ik groot ben en een groot huis heb... droomdroomdroom)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door