Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lonaa
#1934109
Ik word er gek van. Wij hebben 5 katten. Tot van de zomer hadden we er 3, en daarvan had er nooit eentje diarree. Sinds we de twee 'kleintjes' erbij hebben, ligt er bijna altijd diarree in de kattenbak. De kleintjes zijn meerdere malen ontwormd, krijgen het zelfde eten als de rest en zien er, net als de rest goed uit.

Kortom:
5 katten, eten allemaal goed, zijn levendig, drinken goed, zien er goed uit, maar er is er 1 met diarree.

Mijn gevoel zegt dat het Mickey is. Vooral omdat hij een tijdje weg is geweest, en toen was er ook geen diarree meer.
Op zijn andere adres, waar hij tijdelijk gewoond heeft, kreeg hij brokken en was zijn ontlasting goed/redelijk, maar stonk wel heel erg.
Ik denk dat zijn diarree komt omdat hij geen bot wil/kan kauwen.

Is er iemand die tips heeft?
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1934121
Is hij altijd aan de diaree?
Smuldier kip, zitten gemalen botten in. Worden ze ook wel harder van.
Ook kan je isogel door het voer doen, dit helpt de darmen.
Door Lonaa
#1934125
Ze eten allemaal vers ja.

En ja, hij is altijd aan de diarree (voor zover ik dat kan beoordelen he ;))

Ik heb wel eens het idee dat hij het bot niet kan/wil kraken en dus alleen maar het 'makkelijke' er vanaf eet.

Zit te denken of ik hem voorlopig op kippennekken (platgeslagen) moet zetten, gewoon om te kijken of het verandering brengt?
Door Lonaa
#1934160
C@rine schreef: Probeer eens  een paar keer alleen lamshart..dat is het middel tegen diarree bij katten ;)
Oh echt? dat wist ik niet. :) Dan weet ik wat Mickey morgen eet. ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1934169
Als ik Sien een paar dagen alleen lamshart geef, kan ik zeker rekenen op stinkende platte drollen. Ik zou het botpercentage wat ophogen of anders wat meer losse vleesbotjes bij de kvv geven. Stress kan trouwens ook een slechte darmwerking geven. Als ik de deur uitmoet en Sien moet kakken, is het zeker dat ze een platte drol weglegt als ik mn jas aan het aandoen ben of als ik wegben. Sommige mensen hebben dat ook; die krijgen buikpijn en diarree van de zenuwen.
Door Lonaa
#1934302
koekje schreef: Als ik Sien een paar dagen alleen lamshart geef, kan ik zeker rekenen op stinkende platte drollen. Ik zou het botpercentage wat ophogen of anders wat meer losse vleesbotjes bij de kvv geven. Stress kan trouwens ook een slechte darmwerking geven. Als ik de deur uitmoet en Sien moet kakken, is het zeker dat ze een platte drol weglegt als ik mn jas aan het aandoen ben of als ik wegben. Sommige mensen hebben dat ook; die krijgen buikpijn en diarree van de zenuwen.
Ze krijgen hier barf, dus bot is voorhanden, alleen denk ik wel eens dat hij ietwat lui is zeg maar. Ik ga hem vanaf vandaag apart voeren, met als bot alleen maar nekken.

Stress lijkt me niet de oorzaak bij hem. Als ji lamshart geeft, dan krijgt Sien dus diarree en geen vaste poep?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1934337
Als ik haar alleen lamshart zou voeren, voor zeg een halve tot hele week, al ze idd slappe poep krijgen. Sien krijgt normaal op woensdagavond hart, maar altijd een vleesbotje erbij (meestal een kippennek). Op die manier krijgt ze geen slappe drollen ervan.
Maar Sien heeft dan ook gevoelige darmen en krijgt in haar barfmenu een wat hoger botdeel dat Otje. Ik merk bij Sien ook heel erg dat lever en vette vis nogal laxeren.
Als we aan het logeren zijn (extra stress), krijgt Sien daar dan ook weinig tot geen orgaan; alleen vleesbot en spiervlees en hele kwartels (waar nog wel wat orgaan inzit).

Eten ze bij jou allemaal samen van 1 groot bord of voer je ze apart met eigen bakje? Ik zou eens kijken hoeveel bot hij effectief naar binnen krijgt.
Door Lonaa
#1934351
In principe eten ze van 1 groot bord met z'n alle. Orgaan verdeel ik wel, anders eten mickey en liza alles op. Ik ga mickey in ieder geval apart voeren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1934364
Als ze allemaal van 1 bord eten, is de kans heel groot dat hij te weinig bot eet. Hij is mss langzamer met vleesbotjes of vindt deze idd minder lekker of teveel werk. Dan is er zo een gevlekte zus die het wel opeet en als het bord leeg is, is het leeg en heeft hij met de maaltijd mogelijkerwijs geen bot gegeten.
Door Lonaa
#1935099
Mickey eet altijd als eerste, dus alleen het spiervlees eraf denk ik.
Ik heb vandaag wat pakjes Smuldier kip gekocht, want dat is alleen gemalen kipkarkas toch? Dat krijgt ie van mij de komende paar dagen + een beetje spiervlees en orgaan. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door