Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1933791
Hallo Barfers,

In dit topic ga ik de komende weken de vorderingen van Jasco zen eliminatie-dieet neerschrijven en ook andere vragen waarmee ik nog zit :)

Voor diegenen die nog niet mee zijn.
Ik heb een beauceron van 1 jaar oud die heeft tijdens dit jaar 3 soorten brok gehad royal canin, hills en farmfood.
Op allemaal de brokken slechte ontlasting en last van schilfers en overmatige productie van talg.
Even een combinatiedieet gehad van farmfood met barfdagen en nu volledig op verse voeding een eliminatiedieet van konijn dus :)

Update week 2:

Tijdens week 1 was Jasco 400gram vermagerd ik gaf toen 1kg per dag.
Tijdens week 2 voerde is de heft van de week 1.2kg en hab het daarna verhoogd naar 1.5kg.
Vandaag had ik hem gewogen en hij is weer is 400gr afgevallen :(
Hij mag zeker niet meer verder afvallen hij is al mager genoeg.
Veder moet hij ook wat nog wat groeien ik hoop dat door het afvallen dat niet verstoord raakt.
Ik heb al spijt nu dat ik met konijn ben gestart en niet met een vette eend maar omdat hij last had van zen ontlasting wou ik niet meteen te vettig gaan voeren.
Zen ontlasting was ook in de 2e week in orde mooi vast dus daarover ban ik heel positief :).
Wel eet hij veel gras deed hij ook als hij brok kreeg ... Op wat kan dit wijzen?
De huidschilfers zijn er nog steeds, maar dat had tijd nodig zeiden jullie me al he.

Nu zit ik met wat vragen :)

Blijf ik nog even 1.5kg voeren om te zien hoe het verder gaat de volgende dagen  of moet ik nog meer gaan voeren?  :o
Of kan ik een overstap naar een iets vettere diersoort als eend overwegen? Of de combinatie konijn /eend? Maarja wat dan met de eliminatie??? :-\

Ook ben ik al op zoek naar leveranciers voor in de toekomst vlees bij aan te kopen.
Hebben jullie adressen voor hertenpens & geitenpens (vuile)? Ik ben wel van België maar ook de nederlanders mogen hun leveranciers vermelden :)

Ik las ook deze week op internet een tekst over NRV  voeren volgens prooidiermodel zoals Tom Lonsdale het voorschrijft.
Hier werd pens gezien als een complete maaltijd die gerust tot 3 maal per week aan een hond mag gevoerd worden.
Omwille van een goede calcium/fosfor verhouding en een goede verhouding tussen vet en eiwit werd er gezegt (geschreven).
Wat vinden jullie hiervan want hier wordt pens meestal gerekend als de helft van het orgaan percentage...

Zo nu weten jullie weer wat er deze week gebeurd is :)

Ik ga nu 9kg konijn  fijnhakken en malen voor men grote beer ;)

Groeten Peter ;)
Laatst gewijzigd door Patj88 op zo 24 jul 2011, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#1933822
Dat afvallen kan best van de overstap naar ander voer zijn, wat weegt Jasco nu? Geef je hem al zijn eten in 1 keer of krijgt hij 2 maaltijden per dag?

Konijn is inderdaad erg mager vlees, reus viel er ook enorm van af, zo'n 500 gram in 3 weken tijd denk ik. (en dat op 6 kilo) Ik ben toen heel  langzaam aan wat meer gaan voeren, en nu hij ook eend krijgt komt hij al wel weer wat aan. Aangezien Jasco nog wat moet groeien is dat afvallen extra vervelend, maar of hem meer geven de oplossing is.. misschien moet hij nog wat wennen aan het vlees, doet zijn spijsvertering nog niet helemaal juist de voedinsstoffen er uit halen. ik zou dus zeggen om nog even door te gaan met wat hij nu krijgt, en het nog een weekje aan te kijken.

Of je er nu al eend bij kan gaan pakken, dat vind ik lastig om te zeggen.

Ik vind het namelijk heel goed dat je er voor gekozen hebt om vers te gaan voeren, maar aangezien Jasco altijd brokken heeft gehad zou het heel goed kunnen dat zijn klachten slechts door de granen in die brok kwamen. Aan de ene kant zeg ik dus, als je met een elaminatiedieet begint moet je het afmaken, maar aan de andere kant zou het goed kunnen dat alleen de granen weg elimineren al Jasco zijn problemen weg neemt. Je zal dus zelf moeten beslissen of je doorgaat met elimineren, of nu er al diersoorten bij pakt. Met pens voeren is er wel de kans dat Jasco gaat reageren op de maaginhoud van de dieren, dus daar zou ik wel mee uitkijken.

Eet hij het gras op, of kauwt hij er alleen maar een beetje op en spuugt het dan weer uit? Veel honden eten gras als ze misselijk zijn, zodat ze gaan spugen. Maakt Jasco verder een misselijke indruk, doet hij smakken, tongelen of veel gapen? Er zijn ook honden die gras gewoon enorm lekker vinden. Dan zijn er ook nog mensen die stellen dat het duidt op een tekort in de voedingsstoffen, maar persoonlijk geloof ik daar niet zo in.

Over die andere percentage's bij NRV van Lonsdale, ik denk dat  het net is waar je zelf het meeste in ziet en vooral waar jou hond het het beste op doet. Als ik Reus standaard 3 dagen per week pens zou geven dan poept hij zich een versuffing, hij heeft echter wel een paar keer een hele week achter elkaar pens gehad, bijvoorbeeld als hij ziek was geweest. met de pens help je dan zijn maag e.d. weer de bacterieën te herstellen, dan kan echter ook prima met pro-biotica en ontgiftkuurtjes. (daar zou ik als ik jou was toch ook even naar kijken hoor!)

Schilfers heeft even tijd nodig ja, kan zo een paar weken duren!

succes weer, je bent goed bezig hoor met je hond!! kun je eens foto's van hem plaatsen? of heb je dat al eens gedaan?
#1933831
Hey nienk,

Nu weegt hij 32kg het ideale gewicht van een volwassen beauceron is 40-45kg.
Ja de vraag over die pens is omdat ik nu voer volgens percentages van lonsdale.
Ik voer hem 2keer per dag.
Ik volg zen gewicht goed op.
Ja 500gram op 6kg is veel he !!!

Foto's zetten is me nog niet gelukt. Ik heb wel al is gelezen hoe het moet maar op welke site zet ik dan men foto's???
Ik had geprobreerd om te linken met men facebook-pagina maar dat lukte niet.

Kan jij het me uitleggen nienk?
Laatst gewijzigd door Patj88 op za 12 feb 2011, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#1933851
hmm ja misschien dan toch maar wat meer gaan voeren, wat je nu geeft is dus ongeveer 4,5% van zn gewicht. Dat lijkt al wel heel veel, maar ik denk dat sommige honden gewoon  meer nodig hebben dan de richt percentage's.

misschien kan iemand anders je daar meer over vertellen, ik heb geen ervaring met grote honden van die leeftijd. 
#1934112
Verder nog volgende vraag.

Welke diersoorten zouden jullie gaan testen na eliminatie en hoe lang?

Ik zelf had gedacht aan volgende volgorde: eend, hert,paard, geit, schaap, rund, zalm en andere vette vis en als laatste is kip testen maar enkel dan bio-kip

Ik zelf had gedacht om 4-6 weken te gaan testen maar Lizzy zei me al dat dit echt heel langzaam is :)
#1934116
Jasco is een mooie hond! maar er mag inderdaad wel wat meer vlees op zijn botjes.

ik heb Reus op 6 weken konijn gehad, nu 3 of 4 weken eend en ga morgen beginnen met hert. wou iedere 2 weken een soort toevoegen, maar een AB-kuur gooide roet in het eten. die 2 weken is prima denk ik, als de hond reageert op het voedsel zou je het heel snel moeten merken, en de 2 weken geeft dan even enige tijd om te kijken of het puur de overgang is die reactie geeft, of dat het echt een reactie is.
#1934139
nienk schreef: Jasco is een mooie hond! maar er mag inderdaad wel wat meer vlees op zijn botjes.

ik heb Reus op 6 weken konijn gehad, nu 3 of 4 weken eend en ga morgen beginnen met hert. wou iedere 2 weken een soort toevoegen, maar een AB-kuur gooide roet in het eten. die 2 weken is prima denk ik, als de hond reageert op het voedsel zou je het heel snel moeten merken, en de 2 weken geeft dan even enige tijd om te kijken of het puur de overgang is die reactie geeft, of dat het echt een reactie is.
Zoals ik al zei he nienk hij mag niet meer afvallen he anders gaat hij echt lelijk mager gaan lijken.
En een beauceron hoort een wat forsere bouw te hebben en niet de slanke bouw van bv een mechelaar :)

Maarja even nog wat meer konijn voeren he het is een prijzig ventje mijn Jasco :p

Men lading konijn voor volgende week is nog aan het ontdooien ik dacht dat ik het vandaag al ging kunnen hakken maar het zal voor morgen zijn. :)
Volgende week plan ik een bestelling bij kiezebrink
#1934143
Irish schreef: Ik zie een mooie slanke hond :smitten:
Overigens vind ik hem niet te dun hoor..
Hehe zoals ik al scheef hier hoort een beauceron forser te zijn.
Ik zie dat jij mechelaars hebt voor deze honden is een slanke bouw gewenst:)
Maar voor een ras als het mijne is denk ik toch wel wat meer vlees op de ribben gewenst.

Toch bedankt voor je reactie ;)

Ik denk soms dat hijn echt te mager is en dat mensen zouden gaan denken dat ik hem niet goed voer ...
#1934152
nou, jij weet toch dat je goed bezig bent? daar gaat het om. Ik krijg ook nog wel eens opmerkingen op Reus dat hij te dun is, maarja, kan ik er wat aan doen dat de meeste jacks die hier op straat lopen tonnetje rond dik zijn, en mijne mooi gespierd? dan lijkt hij inderdaad dun ja, vergeleken bij die andere met hun bolle buikies. Je zal met Jasco waarschijnlijk ook wel gaan merken dat hij een veel gespierdere bouw zal krijgen dan vergelijkbare honden die op brok/blik staan.

als je je echt zorgen maakt dat hij te dun wordt dan maar meer voeren, zou ik zeggen.

en is het niet bij dit soort rassen ook zo dat ze eerst in de hoogte groeien, en dan later pas in de breedte?
#1934165
nienk schreef: nou, jij weet toch dat je goed bezig bent? daar gaat het om. Ik krijg ook nog wel eens opmerkingen op Reus dat hij te dun is, maarja, kan ik er wat aan doen dat de meeste jacks die hier op straat lopen tonnetje rond dik zijn, en mijne mooi gespierd? dan lijkt hij inderdaad dun ja, vergeleken bij die andere met hun bolle buikies. Je zal met Jasco waarschijnlijk ook wel gaan merken dat hij een veel gespierdere bouw zal krijgen dan vergelijkbare honden die op brok/blik staan.

als je je echt zorgen maakt dat hij te dun wordt dan maar meer voeren, zou ik zeggen.

en is het niet bij dit soort rassen ook zo dat ze eerst in de hoogte groeien, en dan later pas in de breedte?
Qua hoogte moeten we er ver zijn hij is ongeveer 70cm groot dus nu zal hij het volgende jaar wat uitzetten in de breedte.
Hij is al mooi gespierd op zen schouders maar op de ribben vind ik hem te dun :).
Ik zal effe kijken wat de 1.5kg per dag doet.
#1934321
Is idd een goeie tip die Ulla zeg, wilde ik ook roepen.
Konijn is idd mager en evt mag je nog steeds naar wel meer per dag.

Waar ik vooral op zou letten is of zijn bespiering goed is en niet afneemt?
Is dat zo dan is hij niet te mager, want hij verbruikt (nog) niet zijn reserve's de spieren  ;)
Toch is het natuurlijk wel prettig als hij wat meer reserve heeft, zou dus proberen om nog wat meer te voeren en miss dat je ook aan vetter vlees of niertjes met vet kan komen.

Ter vergelijking, de jonge kruising mechel hier at rond een jaar tussen de 1200-1400gr per dag met 28kg. Dat had hij echt nodig om niet te mager te worden en dan at hij wel alle diersoorten.
Dus nog iets verhogen voor jou jonge actieve hond is niet raar, zeker niet met mager vlees  ;)

Zou dus nog wel even doorgaan met het eliminatie-dieet, je bent nu net mooi op weg.
De ontlasting verandert als 1 van de eerste dingen, de vacht duurt best een tijdje vaak voordat die weer helemaal mooi is op vers.
Wel zou je al wat verbetering moeten zien na die weken eliminatie.
Maar echt een mooie vacht zie na 1 á 2 rui-beurten, je zult verbaasd staan  :biggrin2:

Over de pens, pens is niet compleet. Compleet is een heel prooidier, als je daar de vitamine's en mineralen naast die van pens legt zie je heel duidelijk verschil.
Ik geef 10% pens, maar ben ook geen tegenstander van 1x per week een pensdag houden wat meer mensen doen.
2-3 dagen in de week vind ik echt teveel.
Zeker als je kijkt naar het prooidier model, pens is maar een gedeelte van een herkauwer en geen 1/3 van het hele dier.
Het meest is spiervlees, dan bot en dan pens, lever, hart, nier. Vandaar hier de percentages tussen de 40-50% vleesbot (goed bevleesd), 15-20% orgaan (waarvan de helft pens) en de rest spiervlees. Evt groente naar keuze.

Hertenpens heb ik geen adres voor, miss heeft lupa dat weleens?
Geitenpens en lamspens koop ik via Slagerij West in Rotterdam, Orinake hier van het forum komt uit België en gaat daar af en toe wel heen.
Miss kan zij je ook verder helpen aan andere adresjes.
#1934360
ulla schreef: Voer je ook orgaan?
Je kan niertjes van konijn bijvoeren, die zijn erg vet.
Mij te vet. :)
Bedankt voor je reactie ulla :)
momenteel voedde ik panklare konijnen met long lever hart en nier en 2 dagen mix van kiezebrink.
Ik zit ver door men voorraad heen en ga volgende keer bij kiezebrink aankopen doen daar kan ik appart niertjes in vet kopen.

Groeten Peter
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door