Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1933965
Ik ben naar Lupa geweest begin van de middag en heb allerlei lekkere dingen meegenomen :)
Ik zou graag wat advies van jullie krijgen hoe ik nu het beste de verschillende dingen kan gaan combineren.

Eerst wat algemene info:
Het betreft een volwassen parson russell terrier die momenteel zo'n 11,5 kg weegt, maar zijn ideale gewicht ligt op 10-10,5 kg. Hij is dus ietsje te zwaar. Hij is verder helemaal gezond en heeft geen gevoelige maag of darmen ofzo. Als hij bv. kippenekken eet (die krijgt ie zonder extra spiervlees of orgaan, dus als volledige maaltijd) poept ie nog steeds prima. Dus niet gevoelig voor te veel bot ofzo. Momenteel eet ie alleen smuldier en hij kent dus alleen de smaken van rund en kip. Af en toe vervangen we een maaltijd smuldier door een portie kippenekken.

Ik heb nu in huis:

kiezebrink eendenmix (70% vleesbot, 30% orgaan)
kiezebrink konijnenmix (70% vleesbot, 30% orgaan)
grofgemalen vismix
paardenvlees gemalen
kipkarkas
kwartelkarkas
kippenekken
rundvlees snippers
smuldier hart

Alles is 1 kg, behalve de smuldier hart (400 gr) en de kwartelkarkas (500 gr).

Kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit nu het beste kan aanpakken, wat ik met wat kan combineren en in hoeveel porties ik het allemaal het beste kan verdelen voor in de diepvries? Als ik uitga van 2% van zijn ideale gewicht (10 kg) zou ie per dag 200 gram moeten eten, en hij krijgt 2x per dag eten dus 100 gram per keer. Zal ik dan gewoon overal porties van 100 gram van maken? Maar hoe ga ik iets als kipkarkas in porties van 100 gram verdelen..? Snoeischaar ofzo? Oh ja, hij kan nogal een mieperd zijn met nieuwe dingen, ik heb er ook best wel lang over gedaan om hem die kippenekken te leren eten.

Wat natuurlijk ook kan is dit gewoon combineren met smuldier compleet, dat krijgt hij normaal altijd te eten. Hebben we nu even niet in huis maar kan maandag weer aangeschaft worden :)

Hopelijk hebben jullie tips voor mij, want ik weet nu even niet zo goed wat ik er mee moet haha.
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op wo 23 feb 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1933998
Wil je er dan nog wel smuldier bijgeven?

Want met die mixen maak je het jezelf heel lastig om compleet te voeren, omdat je daarmee moet gaan rekenen.
En je hebt geen pens  ;)
Voor een compleet menu zou je hondje nodig hebben aan grammen per week, even uitgaande van deze percentages:
50% vleesbot = 700gr
20% orgaan, waarvan de helft pens = 140gr orgaan + 140gr pens
30% spiervlees = 420gr

Dan zit je alleen nog met de mixen, waarvan ik weet dat alleen de eendenmix lever bevat.
Dat maakt het lastig want lever is wel een noodzakelijk orgaan en zit maar 15% in de eendenmix.
150gr dus totaal als je een kilo hebt.
Het zou veel makkelijker rekenen zijn als je gewoon lever (en evt nier) apart hebt, miss kun je daar nog aankomen?
Dan kun je best een leuk menu hiervan maken.
De mixen geef je dan gewoon 2x in de week tussendoor ofzo.
Door Molllie
#1934000
He ga je ook beginnen met barf? Ik lees even mee met je, vind het ook allemaal eng, heb al het bot wat ik had gekocht wegggegooid en kvv gekocht, ik durfde niet meer, en ook zit ik te twijfelen of ik wel genoeg geef, dus als ge het niet erg vindt?

Komt bovendien bij dat mijn man me voor gek verklaart omdat ik wil barfen, en als de hond iets heeft krijg ik altijd de schuld, hij is nog overtuigd van brokken, maar ja hij ruimt ook geen poep op :-\
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1934008
Molllie schreef: He ga je ook beginnen met barf? Ik lees even mee met je, vind het ook allemaal eng, heb al het bot wat ik had gekocht wegggegooid en kvv gekocht, ik durfde niet meer, en ook zit ik te twijfelen of ik wel genoeg geef, dus als ge het niet erg vindt?

Komt bovendien bij dat mijn man me voor gek verklaart omdat ik wil barfen, en als de hond iets heeft krijg ik altijd de schuld, hij is nog overtuigd van brokken, maar ja hij ruimt ook geen poep op :-\
Je geeft nu kvv?
Eng is barf uiteindelijk niet, al vonden de meeste mensen (waaronder mezelf) het toch wel spannend in het begin.
Belangrijk is dat je je goed inleest hier bij de beginnersdocumentatie o.a.
Dan ga je kijken waar je wil bestellen. Voordat je besteld maak je dan een menu met de soorten erin verwerkt.
Dat bestel je en je kunt beginnen.
Vragen staat natuurlijk altijd vrij  ;)
Door Linda_Bonbon
#1934014
May Linn schreef: Wil je er dan nog wel smuldier bijgeven?

Want met die mixen maak je het jezelf heel lastig om compleet te voeren, omdat je daarmee moet gaan rekenen.
En je hebt geen pens  ;)
Voor een compleet menu zou je hondje nodig hebben aan grammen per week, even uitgaande van deze percentages:
50% vleesbot = 700gr
20% orgaan, waarvan de helft pens = 140gr orgaan + 140gr pens
30% spiervlees = 420gr

Dan zit je alleen nog met de mixen, waarvan ik weet dat alleen de eendenmix lever bevat.
Dat maakt het lastig want lever is wel een noodzakelijk orgaan en zit maar 15% in de eendenmix.
150gr dus totaal als je een kilo hebt.
Het zou veel makkelijker rekenen zijn als je gewoon lever (en evt nier) apart hebt, miss kun je daar nog aankomen?
Dan kun je best een leuk menu hiervan maken.
De mixen geef je dan gewoon 2x in de week tussendoor ofzo.
Ik heb juist die mixen gekocht omdat de hond nog helemaal niks kent wat ongemalen is.. Dus om hem aan nieuwe smaken te leren wennen zonder dat ie meteen moet kauwen (want ik heb al zoveel moeite moeten doen voor die kippenekken dat ik nu zoiets had van, eerst nieuwe smaken daarna pas ongemalen). Maar dat was dus geen handige keuze?  :-\

Mijn ouders willen als basis wel smuldier blijven geven. Ze vinden dat gewoon makkelijk, goed verkrijgbaar en goedkoop. Af en toe iets barferigs vinden ze wel goed, maar het moet allemaal niet te moeilijk met percentages enzo... Het wordt dus geen echte barf-hond, hij blijft een kvv-hond maar dan met af en toe een barf extraatje :) De voornaamste reden voor mij om naar Lupa te gaan en wat andere spulletjes te kopen was omdat de hond anders veel te eenzijdig eet met alleen maar kip en rund smuldier!

Pens (en andere orgaan) heb ik expres niet gekocht omdat dat al veel in de smuldier zit, en de hond dat dus toch wel binnen krijgt.

Ik ben zo bang dat als ik niertjes en lever enzo ga kopen dat ie dat niet gaat eten  :-\ En dat wil ik echt voorkomen, want als ie het niet eet dan hebben mijn ouders echt zoiets van, je hoeft niets meer te kopen want de hond eet toch niks behalve smuldier. Dus dat mag echt niet gebeuren ;)


@mollie, je man moet net als mijn ouders gewoon nog even wennen denk ik ;)
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op za 12 feb 2011, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Molllie
#1934023
De hond kreeg diaree van gemalen kipkarkassen van de poelier dat ik van schrik weer even op brok ben gegaan; ook al lees ik me rot het blijft eng en spannend, geef m nu dus weer kvv voorlopig maar ik wil zo graag zelf samenstellen dat ik me afvraag of ik het niet gewoon voor mezelf doe in plaats van voor de hond, heb het er wel moeilijk mee nu hoor, hier een geval van de baas wil het zo graag miss koste wat kost en de hond reageert niet altijd even goed op wat de baas wil dat hij eet, en dat maakt alles moeilijk en een man die het niets vind verergert de zaak alleen maar
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1934043
Linda_Bonbon schreef: Ik heb juist die mixen gekocht omdat de hond nog helemaal niks kent wat ongemalen is.. Dus om hem aan nieuwe smaken te leren wennen zonder dat ie meteen moet kauwen (want ik heb al zoveel moeite moeten doen voor die kippenekken dat ik nu zoiets had van, eerst nieuwe smaken daarna pas ongemalen). Maar dat was dus geen handige keuze? :-\

Mijn ouders willen als basis wel smuldier blijven geven. Ze vinden dat gewoon makkelijk, goed verkrijgbaar en goedkoop. Af en toe iets barferigs vinden ze wel goed, maar het moet allemaal niet te moeilijk met percentages enzo... Het wordt dus geen echte barf-hond, hij blijft een kvv-hond maar dan met af en toe een barf extraatje :) De voornaamste reden voor mij om naar Lupa te gaan en wat andere spulletjes te kopen was omdat de hond anders veel te eenzijdig eet met alleen maar kip en rund smuldier!

Pens (en andere orgaan) heb ik expres niet gekocht omdat dat al veel in de smuldier zit, en de hond dat dus toch wel binnen krijgt.

Ik ben zo bang dat als ik niertjes en lever enzo ga kopen dat ie dat niet gaat eten :-\ En dat wil ik echt voorkomen, want als ie het niet eet dan hebben mijn ouders echt zoiets van, je hoeft niets meer te kopen want de hond eet toch niks behalve smuldier. Dus dat mag echt niet gebeuren ;)


@mollie, je man moet net als mijn ouders gewoon nog even wennen denk ik ;)
Ah ok, dan is het niet zo moeilijk  :)
Hij krijgt wel smuldier compleet toch? (omdat ik kip en rund lees)

Zou dan idd pakketje maken van 100 of 200gr, bij 200gr kun je dan 100gr bewaren in de koelkast voor de volgende dag.
Als je het niet in de koelkast bewaart kun je 100gr doen.
En dan spiervlees of orgaan combineren met de kipkarkas en kwartelkarkas want die zijn wat kaler dan kippennekken.
De mixen kun je dan dus al zo zien als goede combinatie.
De kwartel en kipkarkas zou je dan zelf kunnen mixen, gewoon een karkasje van zo'n 70-80gr en 20-30gr spiervlees erbij.
De kippennekken kun je dan ook gewoon als portie geven. Net als de vis.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1934048
Molllie schreef: De hond kreeg diaree van gemalen kipkarkassen van de poelier dat ik van schrik weer even op brok ben gegaan; ook al lees ik me rot het blijft eng en spannend, geef m nu dus weer kvv voorlopig maar ik wil zo graag zelf samenstellen dat ik me afvraag of ik het niet gewoon voor mezelf doe in plaats van voor de hond, heb het er wel moeilijk mee nu hoor, hier een geval van de baas wil het zo graag miss koste wat kost en de hond reageert niet altijd even goed op wat de baas wil dat hij eet, en dat maakt alles moeilijk en een man die het niets vind verergert de zaak alleen maar
Had hij ookal kvv een tijdje gegeven voordat je die kipkarkas gaf?
Hoelang voer je nu weer kvv?
Is dat al een tijdje (2 maanden of meer) dan kun je eens een kippennekje uitproberen en kijken of hij dat nu wel goed verteerd.
Ik vind kipkarkas geen beginnersbot, zou dan eerder kippennekken of eendennekken geven, daar zit veel meer vlees aan en het bot is ook veel zachter.
Gaat dat goed, dan zou ik pas wat verder gaan expirimenteren met andere vleesbotsoorten.
Door Linda_Bonbon
#1934052
Aha, ok nu is het me al een stuk duidelijker hoe ik het aan moet pakken :)

Hij krijgt voornamelijk de complete smuldier, maar af en toe ook de kip (is gemalen kipkarkas), de pens, en nu ligt er dus toevallig een keer hart in de koelkast. Maar als hoofdvoer krijgt ie de complete versies hoor :)

Zou dit dan een idee zijn? :

kipkarkas of kwartelkarkas (80 gram ofzo?) combineren met wat smuldier hart of pens
rundvlees snippers combineren met wat hart of pens, en/of met karkas
paard ook combineren met karkas en/of hart/pens
de mixen gewoon als volledige maaltijd, niet combineren
kippennekken kan ik misschien combineren met hart of pens?

Ik wil zo min mogelijk mengen met smuldier eigenlijk, omdat ik wil weten welke smaken ie wel en niet lust.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1934056
Ik zou het spiervlees niet zo gauw combineren met orgaan omdat je dan kans hebt dat je hondje wat dunne ontlasting krijgt.
Spiervlees apart zonder iets erbij kan natuurlijk ook.
Door spickenstef
#1934083
kwartelkarkas van Lupa is uitstekend beginnersbot zeker niet fijnmalen en eens laten kraken zien hoe hij reageert en als hij nekjes niet graag kraakt eens stukjes van 1 cm knippen tot hij de smaak te pakken heeft en ze dan heel geven sommige honden die nooit hebben moeten kraken kunnen dit niet en het duurt best lang eer ze zo iets door hebben . Ik heb er eens een uit het asiel gehaald daar heb ik 2 maanden alles voor in inimini stukjes geknipt maar dus niet gemalen en wel geknipt en na 2 maanden ging het vanzelfs . Veel geduld hebben das de boodschap  :D
Door Angela_Bodhi
#1934695
Misschien is deze verdeling iets?

Dag 1: 130 gram vleesbot (nek) + 70 gram pens
Dag 2: 130 gram vleesbot (karkas) + 70 gram pens
Dag 3: 200 gram spiervlees (gemalen paardenvlees)
Dag 4: 100 gram vleesbot + 100 gram vismix
Dag 5: 200 gram Kiezebrink konijn + 20 gram nier
Dag 6: 200 gram spiervlees (rundersnippers)
Dag 7: 200 gram Kiezebrink eend

Je komt dan aan ongeveer 45% vleesbot (640 gram), 29% spiervlees, 19% orgaanvlees en 7% vis. De pens liefst een lapje vuile pens, maar pens van Smuldier is ook oké als er niets anders is. Nier mis je in je menu, dit is wel belangrijk. Nier kun je in kleine stukjes snijden of malen en gewoon door de Kiezebrink heen doen. Eventueel met wat groente of een eitje.
1x Vleesbot kun je vervangen door Smuldier kip, 1x spiervlees kun je vervangen door Smuldier vlees.

Mocht je nog Smuldier compleet willen geven (bijvoorbeeld 2x per week), dan moet je het menu over 5 dagen berekenen. Je moet dan ongeveer 450 gram botvlees, 300 gram spiervlees, 200 gram orgaanvlees (waarvan 100 gram pens) en 50 gram vis aanhouden.
Door Linda_Bonbon
#1934999
Bedankt voor jullie hulp allemaal! Echt super fijn :)

Ik had inderdaad geen rekening gehouden met het feit dat spiervlees+orgaan wat dunnere ontlasting kan geven. Ik zal dit meenemen in het advies wat ik aan m'n ouders ga geven ;) (ik heb alles gister in kleine porties in hun vriezer gelegd, maar zij weten niet wat ze er mee moeten dus ik zal ze een 'menuutje' moeten toesturen..)

Het menuutje hierboven vind ik heel duidelijk, ik zal dat doorsturen aan m'n ouders. Niertjes heb ik niet dus die moet ik laten vervallen. Vrijdag krijg ik wel niertjes van hanneke dus dan kunnen die toegevoegd gaan worden. Pens heb ik alleen gemalen van smuldier. Ik zal inderdaad zeggen dat ze ook een keer een eitje door zijn voer kunnen doen.

Iedereen bedankt voor de hulp  :-*

Ik had de hond trouwens gister een kipkarkasje gegeven, nou hij wist echt niet wat ie er mee moest hoor. Snapte er niets van  :D Heb hem in 3 stukken geknipt, at ie t nog niet, toen heb ik z'n voerbak weggehaald. Ga nu m'n ouders ff mailen om te vragen of ie het vanmorgen wel opgegeten heeft :)
Door Linda_Bonbon
#1946286
Angela_Bodhi schreef: Misschien is deze verdeling iets?

Dag 1: 130 gram vleesbot (nek) + 70 gram pens
Dag 2: 130 gram vleesbot (karkas) + 70 gram pens
Dag 3: 200 gram spiervlees (gemalen paardenvlees)
Dag 4: 100 gram vleesbot + 100 gram vismix
Dag 5: 200 gram Kiezebrink konijn + 20 gram nier
Dag 6: 200 gram spiervlees (rundersnippers)
Dag 7: 200 gram Kiezebrink eend

Je komt dan aan ongeveer 45% vleesbot (640 gram), 29% spiervlees, 19% orgaanvlees en 7% vis.
Hoe kom je aan die percentages? Ik ben zo vreselijk slecht in rekenen, en al helemaal met percentages... Ik begrijp er echt niets van, raak helemaal in de war van al die getallen  :-[ En ik kan ook niet terugvinden hoe de verhoudingen in de kiezebrink mixen zijn, die pdf-files van de site van kiezebrink doen het niet meer (en ook al kon ik die nog wel bekijken dan snapte ik er nog niets van vrees ik  :-X) Als je die verhoudingen niet weet, hoe weet je dan zeker dat je op deze percentages uit komt?

Ik was dit nog eens na aan het kijken omdat ik inmiddels natuurlijk ook de levering van slagerij west binnen heb, die heb ik afgelopen weekend geportioneerd. Heb overal maar zakjes van 100 gram van gemaakt want ik wist echt niet wat ik er mee moest :(
Ik heb inmiddels ook niertjes erbij, heb ik van hanneke overgenomen. Zijn nog niet geportioneerd, moet dit weekend even kijken hoeveel die per stuk wegen want volgens dit menuutje heeft Cootje echt maar héél weinig nier nodig?? En zou ik niet nog extra lever en hart moeten voeren? Lever zit overigens volgens mij wel in de kiezebrink eendmix. En hart kan ik eventueel smuldier voor gebruiken. Of hoef ik dat niet extra te voeren?

Als ik onderstaande aan mijn ouders mail als menu, klopt dat dan??

Dag 1: 130 gram vleesbot + 70 gram pens
Dag 2: 130 gram vleesbot + 100 gram vismix
Dag 3: 200 gram spiervlees
Dag 4: 100 gram vleesbot + 70 gram pens
Dag 5: 200 gram Kiezebrink konijn + 20 gram nier
Dag 6: 200 gram spiervlees
Dag 7: 200 gram Kiezebrink eend

* vleesbot = kipkarkas, kwartelkarkas, kippenekken, smuldier kip
* spiervlees = paard gemalen, rund snippers, kalfsgehakt, lamsgehakt, smuldier vlees
* niertjes zijn nog niet geportioneerd, weet ook niet hoeveel 1 niertje weegt.
* lamsmix hebben we ook nog, kun je afwisselen met de eendmix en konijnmix.
* voor pens kun je smuldier pens gebruiken, maar ook de zakjes pens die ik heb geportioneerd (gemalen en ongemalen)

deze hoeveelheden moeten voor Co dus in 2 maaltijden verdeeld worden.


Ik vind het zo lastig he, ik heb nu van alles gekocht en bij m'n ouders in de diepvries gedumpd, maar om er nu een volledig menu van te maken zodat de hond geen tekorten krijgt vind ik echt moeilijk  :-[
#1947036
Dit is de samenstelling van Kiezebrink eend:

http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/189.pdf

En dit is de samenstelling van Kiezebrink konijn:

http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/286.pdf

Ik ben uitgegaan van deze percentages:

50% vleesbot = 700 gram
20% orgaanvlees = 280 gram (140 gram pens, 140 gram ander orgaanvlees)
30% spiervlees = 420 gram

Bij Barf is het handig om 2x pens te geven en 2x ander orgaan (omdat orgaan laxerend werkt - afkijken bij menu's van anderen is altijd handig ::)). Dus dan krijg je 280 gram gedeeld door 4 = 70 gram orgaanvlees per keer. 2x Pens en 2x het orgaanvlees van Kiezebrink. In de Kiezebrink-mixen zit 30% orgaanvlees. Als je 200 gram op een dag geeft, geef je zo'n 60 gram orgaanvlees per keer. Aangevuld met 20 gram nier, kom je uit op 2x60 gram + 20 gram = 140 gram.
De Kiezebrinkmixen bestaan verder uit 70% vleesbot (nekken/karkas). Het is niet helemaal duidelijk hoe de vlees- en botverhouding precies is, maar ik ga er vanuit dat er wel spiervlees bij zit, gezien de kleur van de mixen. Er lijkt meer vlees in te zitten dan bot, dus moet er naast orgaanvlees wel spiervlees in zitten. Maar dat is idd een aanname, helemaal zeker weten wat er in zit, weet ik niet. Omdat je het 2x geeft, is het niet zo erg. Mocht de ontlasting keihard zijn, kun je altijd nog extra spiervlees toevoegen. Ik ga er iig nu vanuit dat de bot- en vleesverdeling zo'n 50-50% is.

Bij het spiervlees (420 gram) dacht ik: dat is ongeveer 2 dagen aan spiervlees. De rest van de dagen moet dus uit vleesbot bestaan. De 70 gram orgaanvlees had ik al staan, dus de aanvulling is dan 130 gram vleesbot. De Kiezebrinkmixen bevatten 140 gram vleesbot, dus 2x140 gram = 280 gram. Dan houd ik nog 3 dagen over. 3x 130gram = 390 gram. Met de 280 gram van de Kiezebrinkmixen zou dit op 670 komen. Ik vond 70 gram vis die je nog wilde toevoegen wat weinig, vandaar dat ik er 100 gram vismix en 100 gram vleesbot van heb gemaakt.  Ik dacht dat daar mogelijk ook bot in zou zitten, maar als dit alleen spiervlees zou zijn, zou het ook niet erg zijn. Want 50% vleesbot is best veel, dus iets daaronder zitten, is oké.  

Zo heb ik het een beetje uitgerekend en verdeeld...  :biggrin2:
Mocht je hond het beter doen op elke dag vleesbot, spiervlees en orgaanvlees, dan deel je het weer anders in. Gewoon kijken naar de hoeveelheden; kom je aan het eind van de week ongeveer op het aantal grammen voor vleesbot, spiervlees en orgaanvlees?! Dan zit je goed. Een grammetje meer of minder maakt niet uit hoor... Met voldoende variatie en je een beetje aan de percentages houden, krijgt je hond geen tekorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door