Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1933066
Ben ik weer :D
Puppies worden volgende week dinsdag 5 weken. Tandjes zijn al aanwezig. Ze eten nu nog 3x per dag kkv. Maar wanneer kan ik ze wat knaagwerk geven?
Vanmorgen jonge geitenribben en lams en geitenbotjes meegenomen. Dat kunnen ze in geen geval wegkrijgen, zou dat wat zijn dan? Of pas met een week of 7 geven? En wanneer mogen ze kippennekjes voor t eerst eten? Dat vind ik wel eng nl, of gewoon de nekjes in stukjes hakken. Eigenlijk wil ik barfpuppen meegeven aan de nwe baasjes. Of toch maar kkv puppen?
Alvast bedankt voor jullie advies, groetjes Ingrid
Door Parelridder
#1933686
Waarom krijgen pups aanvankelijk een andere verhouding bot/spiervlees/orgaan/groenten?
Het lijkt me zo ontzettend veel bot, 60% vleesbot? Ik zou uit mezelf voor 50% gekozen hebben uit vrees voor te harde ontlasting. Wie heeft er ervaring met 60% bij pups?
En de hoeveelheid groenten, wat is daarvan de reden? Ik moet namelijk denken aan een advies wat ik jaren geleden eens hoorde om een pup er een boterham bij te geven, omdat het anders te snel door de darmen ging. En mijn Maartje poepte als pup idd erg veel van de Carnibest weer ongebruikt uit. Is dat wellicht waarom er mer groenten wordt toegevoegd bij puppy's? En tot welke leeftijd worden deze verhoudingen geadviseerd?
Ik keek op van de geadviseerde supplementen? Welke supplementen zijn voor pups nodig en waarom? Vanuit de gedachte (overtuiging) dat complete voeding alles bevat wat we/ze nodig hebben, lijken mij supplementen overbodig voor gezonde dieren/mensen. Welke fokkers geven zelf samengestelde voeding aan de pups en welke keuzes hebben jullie gemaakt tav supplementeren (en vooral: waarom)?
Door vagebond
#1933935
Ja, precies wat jij opmerkt ???  Ik ga voor de vleugeltjes en de nekjes en een lapje pens, af en toe eens. Voor de rest kkv.
Ik heb trouwens geen vleesmolen.
Straks barft ons eigen puppie gewoon met de anderen mee.
Gr. Ingrid
Door Esther Q
#1933987
Parelridder schreef: Waarom krijgen pups aanvankelijk een andere verhouding bot/spiervlees/orgaan/groenten?
Het lijkt me zo ontzettend veel bot, 60% vleesbot? Ik zou uit mezelf voor 50% gekozen hebben uit vrees voor te harde ontlasting. Wie heeft er ervaring met 60% bij pups?
En de hoeveelheid groenten, wat is daarvan de reden? Ik moet namelijk denken aan een advies wat ik jaren geleden eens hoorde om een pup er een boterham bij te geven, omdat het anders te snel door de darmen ging. En mijn Maartje poepte als pup idd erg veel van de Carnibest weer ongebruikt uit. Is dat wellicht waarom er mer groenten wordt toegevoegd bij puppy's? En tot welke leeftijd worden deze verhoudingen geadviseerd?
Ik keek op van de geadviseerde supplementen? Welke supplementen zijn voor pups nodig en waarom? Vanuit de gedachte (overtuiging) dat complete voeding alles bevat wat we/ze nodig hebben, lijken mij supplementen overbodig voor gezonde dieren/mensen. Welke fokkers geven zelf samengestelde voeding aan de pups en welke keuzes hebben jullie gemaakt tav supplementeren (en vooral: waarom)?
Het stuk is een richtlijn volgens Ian B. maar Lizzy heeft daar enkele noten bijgeschreven. Oa die waar ze supplementen afraadt en ook de grote botten. 60% vleesbot is het percentage wat Ian B. ook aanhoudt bij volwassen honden. Vanuit zijn visie dus geen afwijkend percentage voor pups.
Wij voeren rond de 40% vleesbot, ook aan pups. Dat zijn wel vrij kale vleesbotten.
Door Angela_Bodhi
#1934645
Ik zou niet beginnen met bot van schaap/geit, dat is behoorlijk hard en voor gevorderden. Ik zou met een kipnekje of eendennekje beginnen, qua vleesbot. En eens een lapje pens, hartjes of spiervlees geven.
Door Lizzy
#1936682
Parelridder schreef: Waarom krijgen pups aanvankelijk een andere verhouding bot/spiervlees/orgaan/groenten?
Het lijkt me zo ontzettend veel bot, 60% vleesbot? Ik zou uit mezelf voor 50% gekozen hebben uit vrees voor te harde ontlasting. Wie heeft er ervaring met 60% bij pups?
Ian Billinghurst heeft sinds 1970 ervaring met 60% vleesbot bij pups. Hij voert wel vleesbotten die zeer rijk zijn aan vlees. Dus minimaal 50% vlees en 50% bot. Dat komt dus neer op een percentage kaal bot van 30%. En ik vind dat wel hoog. Hoewel Ian B er dus blijkbaar geen problemen mee heeft ervaren in de afgelopen 40 jaar. Ik voer een pup en volwassen hond 40% a 50% vleesbot. En die vleesbotten zijn in de regel dus goed bevleesd dus dan praat je gemiddeld over zo'n 20% kaal bot.
En de hoeveelheid groenten, wat is daarvan de reden? Ik moet namelijk denken aan een advies wat ik jaren geleden eens hoorde om een pup er een boterham bij te geven, omdat het anders te snel door de darmen ging. En mijn Maartje poepte als pup idd erg veel van de Carnibest weer ongebruikt uit. Is dat wellicht waarom er mer groenten wordt toegevoegd bij puppy's? En tot welke leeftijd worden deze verhoudingen geadviseerd?
Groenten levert vezels. Maar niet alleen dat, ze leveren ook (micro) nutrienten en pre biotica. En Ian voert veel groenten ja. Ik vind geen groenten goed idee maar ik vind een percentage van 10% persoonlijk genoeg. Uit ervaring. Ik voer een pup vanaf 8 weken 10% groenten. Ze kunnen de nutrienten en prebiotica goed gebruiken, daar ben ik van overtuigt.
Ik keek op van de geadviseerde supplementen? Welke supplementen zijn voor pups nodig en waarom? Vanuit de gedachte (overtuiging) dat complete voeding alles bevat wat we/ze nodig hebben, lijken mij supplementen overbodig voor gezonde dieren/mensen. Welke fokkers geven zelf samengestelde voeding aan de pups en welke keuzes hebben jullie gemaakt tav supplementeren (en vooral: waarom)?
Ik zeg: geen. Je weet nooit wat je overhoop gooit wanneer je onnatuurlijke supplementen voert. Dus ik voer geen supplementen. Ik voer wel heel voedingsstoffenrijk. Pups krijgen bij mij echt regelmatig eieren en vette vis en lever voor de vitamine D. Maar ik geef dus geen supplementen. Ik vind het eerder eng dan geruststellend, het geven van supplementen. En ik vertrouw erop dat als je natuurlijk voert, het wel goed komt. Nou komt een pup van een huishond niet zo vaak buiten (in de zon) als een pup van een wolf. En daarom voer ik voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D (lever, vette vis enzo) maar ik zou zelf alleen in de donkerste wintermaanden af en toe een klein theelepeltje levertraanolie durven geven en meer niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door