Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1933069
Onze twee oudste (allebei nu 16 maanden) ragdolls eten kvv en daarnaast elke dag iets om te knagen zoals kippenekken, kwartel, eendagskuiken, konijnenstukken.
Desondanks zijn ze op deze jonge leeftijd al tandsteen aan het ontwikkelen volgens de dierenarts.
Wie heeft er tips om dit zo veel mogelijk tegen te gaan?
Door Limpy
#1933174
Tja, sommige katten hebben daar helaas nu eenmaal aanleg voor.
Limpy (17) heeft ook al sinds zn 9e last van tandsteen, das wel minder geworden door t barfen.
Vooral door laten knagen!
Door Too
#1933220
T is inderdaad ook een kwestie van aanleg, je moet er toch niet aandenken hoe t eruit zou zien als ze aan de brokjes zouden zijn...
iig lekker laten kluiven

Tandjes/kiezen poetsen wil ook helpen bv met een gaasje om je vinger [ik durf dat niet aan hoor... barfkaken en dan je eigenste barf-onderdeeltje naar binnen schuiven  :o]
Gebruikersavatar
Door koekje
#1933276
Sien heeft volgens mij ook wat tandplak, Ot volgens mij niet, terwijl Ot primair gemalen en licht te knagen voer eet. Eendagskuikens zetten weinig zoden aan de dijk tegen tandplak of -steen heb ik het idee. Die dingen kunnen zonder al te veel moeite naar binnen gewerkt worden.
Bot is ook kraken en dan naar binnen. Een lap vlees of taai orgaan (half lamshart bv) zal het gebit echt moeten trekken en scheuren.
Door Mevroi Kruim
#1933348
Ligt volgens mij idd aan de aanleg, de zuurgraad in de bekkies is bij ieder dier/mens weer anders evenals de lokale bacterie-populaties. Ik zie het bij de honden, Tara had een mooi schoon gebit, Kátur heeft altijd wat aanslag (Logi is net een jaar, daar kun je nog weinig van zeggen). Ze aten hetzelfde en toch verschil.
Heer K heeft altijd veel tandsteen en ik vrijwel niks. En wij eten ook ongeveer hetzelfde menu.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1933407
Klinkt ook logisch; slechtere weerstand enzo. Mss is dat de reden waarom hier Sien (goede barfer) iets meer plak heeft dan Ot (wel een jaar jonger, maar gebruikt haar tanden amper). Sien is stresskip en als ze ziek worden, is Sien altijd eerst en steviger ziek.
Door flin
#1933436
Boendoek schreef: Onze twee oudste (allebei nu 16 maanden) ragdolls eten kvv en daarnaast elke dag iets om te knagen zoals kippenekken, kwartel, eendagskuiken, konijnenstukken.
Desondanks zijn ze op deze jonge leeftijd al tandsteen aan het ontwikkelen volgens de dierenarts.
Wie heeft er tips om dit zo veel mogelijk tegen te gaan?
kan je zelf ook kijken?
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1937068
flin schreef: kan je zelf ook kijken?
Ja, de dierenarts heeft het laten zien. BIj Eddie zat er zelfs een heel stuk, gelukkig kon ze dat er zo afbreken. BIj Luna zit er alleen een gelige aanslag.
We hebben nu een tandenborstel en tandpasta voor katten gehaald, en Bucco fresh.
Wens ons maar succes, dat tandenpoetsen zal wat voeten in aarde krijgen denk ik LOL+
Door Emytje
#1937725
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen, tanden poetsen bij katten. :biggrin2:

Dat er een verband bestaat tussen gebitsproblemen en niesziekte wist ik niet. Het klinkt wel logisch, maar ik heb er verder nooit echt over nagedacht. Hier heb ik ook een kater die chronisch niesziekte heeft en waar we gisteren voor naar de DA zijn geweest om zijn gebit te laten nakijken. Zijn tanden zagen er voor zijn leeftijd mooi uit (Barf helpt dus toch, jaaaa!), hij had wel hier en daar een plekje met wat tandsteen en een beetje rood tandvlees, maar dit was niet erg. Alleen helemaal achter in zijn bek, bij het boogje zeg maar tussen de onder- en de bovenkaak, zaten aan beide kanten ontstekingen. Er was ook hartruis te horen, dus fingers crossed dat dat aan die onstekingen lag/ligt en dat hij dat niet ineens heeft ontwikkeld. Vijf maandjes terug had hij het nog niet in ieder geval.
Door MarjanR
#1950893
Mijn oudje moet ik ook z´n tanden poetsen. Tis ff vervelend werkje, maar we leggen ons erbij neer dat het moet.
En daarna een lekkere knuffel. En daar doet die ouwe het voor hoor  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door