Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1932887
Hoi,

Ik heb geprobeerd een menu samen te stellen op basis van het vlees wat ik nu in de vriezer heb liggen voor de aankomende +/- 2 maanden,
ik wou een menu samenstellen met een 2 wekelijks rooster.

Het betreft een gezonde amerikaanse stafford pup van 4,5 maand oud van ongeveer 16 kg, ik geef haar dus 5 % van d'r huidige lichaamsgewicht (800gr. per dag)

De groentemix +/- 250 gr in de week mix ik verdeeld over de week bij haar eten omdat ze het niet zo lekker vind.

graag hoor ik wat jullie er van vinden

Week 1

Maandag    800 gr. Kippennekken / Kippenkarkassen
Dinsdag      800 gr. Vleesmix 2 (Rund/Schaap/Geit, Kop/Spier/Orgaan)
Woensdag  500 gr. orgaanmix / 300 gr. Rundspiervlees
Donderdag 800 gr. Kippennekken / Kippenkarkassen
Vrijdag       300 gr. Zalmbotmix / 1 hele zalmkop
Zaterdag    800 gr. Kippennekken / Kippenkarkassen
Zondag      800 gr. Vleesmix 1 60% Rundvlees/20%kipkarkas/20 % pens

Week 2

Maandag    800 gr. Kippennekken / Kippenkarkassen
Dinsdag     500gr. Rundspiervlees/ 300gr. Pens
Woensdag 300 gr. Zalmbotmix / 1 hele zalmkop
Donderdag 800 gr. Kippennekken / Kippenkarkassen
Vrijdag       500 gr. Rundspiervlees / 300 gr. orgaanmix
Zaterdag   800 gr. Kippennekken / Kippenkarkassen
Zondag     500 gr. Wildassorti vlees / 300 gr. Runderhart

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Maurice79 op vr 11 feb 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#1932954
sommige honden gaan heel dun poepen van veel orgaan tegelijk, als dat het geval is zou je misschien je orgaan meer over de dagen kunnen verdelen, zoals je ook met de groenten doet.  Dat geldt misschien ook voor de vis, de kop en het de mix niet op de zelfde dag geven.
#1932975
Wat een prachtig koppie :D

Je voert 11700 gram per 2 weken en je percentages zijn: (ik ga in vleesmix 2 uit van dezelfde percentages als in vleesmix 1)

spiervlees 2760 = 24%
orgaan 1720 = 15%
vleesbot 6720 gram = 57%
groentemix 500 gram = 4%

Op zich zijn de percentages goed, als blijkt dat je hond het er goed op doet. De verdeling zou ik wat veranderen, zeker als het in het begin is. Ik zou bij het vlees en orgaan ook wat vleesbot voeren. Je hebt anders kans dat de ontlasting slap wordt. Kwestie van uitproberen wat de juiste verhoudingen per maaltijd zijn voor jouw hond.
Verder kun je misschien op den duur wat variatie brengen in de soort vleesbot. Nu is het kip en zalm. Hoeft niet perse uitgebreid, maar als het lukt zou dat mooi zijn.
Variatie in spiervlees lijkt me prima.
Wat zit er in de orgaanmix? Ik zie pens en hart, maar zie niet wat er in de rest zit. Ik zou zeker ook lever voeren.
Je kunt nog een eitje toevoegen zo nu en dan, rekenen als groentemix/tafelrestjes.
#1933194
Allereerst bedankt voor de opbouwende kritiek, neem het zeker ter harte, ze is de afgelopen 8 weken alleen maar aan de KVV, complete maaltijd, pens, kip, rund, en barf lamshart, kippennekken en kippenkarkassen geweest, dus ze is al wat gewend , alleen krijgt ze van de kippennekken en kippenkarkassen iets hardere ontlasting en heeft ze moeite om dit er soms uit te gooien, lijkt op opstipatie maar het komt er wel uieindelijk uit, vandaar dat ik wat voorzichtig ben met geven van andere grotere botsoorten, van vis gaat ze inderaad iets dunner poepen maar niet schrikwekkend, heb haar paar keer zalm uit blik gevoerd en koolvis alleen vond ze het laatste niet zo lekker.

[quote="nienk"]
sommige honden gaan heel dun poepen van veel orgaan tegelijk, als dat het geval is zou je misschien je orgaan meer over de dagen kunnen verdelen, zoals je ook met de groenten doet.  Dat geldt misschien ook voor de vis, de kop en het de mix niet op de zelfde dag geven.


[/quote]

Ok gaan ik het iets meer verdelen over de week, zowel de vis als de orgaanmix.


[quote="Esther Q"]
Wat een prachtig koppie :D

Je voert 11700 gram per 2 weken en je percentages zijn: (ik ga in vleesmix 2 uit van dezelfde percentages als in vleesmix 1)

spiervlees 2760 = 24%
orgaan 1720 = 15%
vleesbot 6720 gram = 57%
groentemix 500 gram = 4%

Op zich zijn de percentages goed, als blijkt dat je hond het er goed op doet. De verdeling zou ik wat veranderen, zeker als het in het begin is. Ik zou bij het vlees en orgaan ook wat vleesbot voeren. Je hebt anders kans dat de ontlasting slap wordt. Kwestie van uitproberen wat de juiste verhoudingen per maaltijd zijn voor jouw hond.
Verder kun je misschien op den duur wat variatie brengen in de soort vleesbot. Nu is het kip en zalm. Hoeft niet perse uitgebreid, maar als het lukt zou dat mooi zijn.
Variatie in spiervlees lijkt me prima.
Wat zit er in de orgaanmix? Ik zie pens en hart, maar zie niet wat er in de rest zit. Ik zou zeker ook lever voeren.
Je kunt nog een eitje toevoegen zo nu en dan, rekenen als groentemix/tafelrestjes.
[/quote]

het is de orgaanmix van herby zit in Long/nier/lever/hart)(25/25/25/25)

het eitje krijgt ze al 2x in de week was ik nog vergeten te vermelden maar wist niet dat ik die kon rekenen alszijnde groente.
Door Too
#1933209
Weet je wat ik zou doen om t 'poep-technisch' een beetje in balans te houden....
elke dag vleesbot en spier óf orgaan geven, t allemaal een beetje verdelen over de week
En vis met orgaan kán wat losse poep geven maar dat zou je moeten proberen.

Als je dan in de toekomst ook nog wat ander botwerk [eend, parelhoen, knijn is allemaal niet zo hard] kunt bemachtigen ziet t er helemaal goed uit
#1933279
[quote="Molllie"]
ik lees even mee, ik heb ook een AST en ik wil ook zelf gaan samenstellen maar ik durf niet zo goed meer
[/quote]

wat is er aan de hand dan?

[quote="Too"]
Weet je wat ik zou doen om t 'poep-technisch' een beetje in balans te houden....
elke dag vleesbot en spier óf orgaan geven, t allemaal een beetje verdelen over de week
En vis met orgaan kán wat losse poep geven maar dat zou je moeten proberen.

Als je dan in de toekomst ook nog wat ander botwerk [eend, parelhoen, knijn is allemaal niet zo hard] kunt bemachtigen ziet t er helemaal goed uit
[/quote]

mooie is natuurlijk dat alles wat ik in de vriezer heb liggen per kg is verpakt, dus hou dagelijks 200 gr. over wat ik denk ik dan meeneem naar de volgende dag en vanzelf ook dus vis met wat anders zal moeten mixen, ik denk dat ik het 2 of 3 dagen op spaar in de koelkast en dan erna ga voederen als het niet bedorven is.
#1933290
als je het in de koelkast laat ontdooien dan duurt dat sowieso wel even, en zolang je het maar goed afgesloten bewaard blijft het zo een paar dagen goed. het moeilijke poepen van de kippenkarkasjes dat kan, dat kan je dus voorkomen door wat karkas en pens/spiervlees als maaltijd te geven ipv alleen het botwerk.

en dan nog even dit, welkom hier natuurlijk, en het is een mooi hondje! Persoonlijk ben ik blij met iedere staff baas die de moeite neemt goed voor zijn hond te zorgen, dat je zo bezig bent met voeren doet mij denken dat je ook goed aandacht besteed aan haar opvoeding. En dat is mooi, het zijn immers geweldige honden! heb er zelf wat nare ervaringen mee, duidelijk omdat die bazen de hond voor  het stoere genomen hadden en er verder niets moeite voor deden. dat doe jij wel, en dat is mooi!!  8)
#1933323
[quote="nienk"]


en dan nog even dit, welkom hier natuurlijk, en het is een mooi hondje! Persoonlijk ben ik blij met iedere staff baas die de moeite neemt goed voor zijn hond te zorgen, dat je zo bezig bent met voeren doet mij denken dat je ook goed aandacht besteed aan haar opvoeding. En dat is mooi, het zijn immers geweldige honden! heb er zelf wat nare ervaringen mee, duidelijk omdat die bazen de hond voor  het stoere genomen hadden en er verder niets moeite voor deden. dat doe jij wel, en dat is mooi!!  8)
[/quote]

mja.......ben zelf mans zat, ik heb me hond niet nodig om dat te compenseren, het is waar wat je zegt, ik zie vaak zat stereotypes met dit type honden lopen........met een strakke lijn achter je hond aangesleept worden want dat is stoer.

Dank je voor de positieve feedback, bij ons thuis is het gewoon een familie hond, ze speelt en luistert vreselijk goed naar me dochters van 7 en 8 jaar oud. Onze vorige hond hebben we voor 8 weken terug moeten laten inslapen, wou dat ik haar ook eerder op barf had overgezet dan had ze het vast langer uitgehouden denk ik, nu 9,5 jaar geworden, vol met tumoren en uitgezaaide kanker, was overigens een rottweiler.
#1933336
ai dat is naar, van je vorige hond. Nu fijn genieten van de pup, leuk te horen dat het zo goed gaat met je kinderen ook! Heb het een paar keer meegemaakt hier in een park in Amsterdam, jongens met staffs die met een stok en ketting lopen om de hond de baas te zijn (ahum), hem dan wel los laten. gelukkig had ik Reus op dat soort momenten goed onder appèl, die ging er dan niet naar toe. andere jonge, enthousiaste honden wel en heb meerdere baasjes met een bloedende hond weg zien gaan. Nu (aangezien reus zijn gedrag ook niet helemaal top is op het moment) ga ik daar niet meer heen, kom wel eens nog een staff en een amerikaans pitt tegen en die zijn super leuk, goed opgevoed, een en al speelse, brave knuffeligheid en daar kan Reus leuk mee spelen (heeft ie wel een beetje nodig, beetje  tegen gas). Dus, hoe meer baasjes die laten zien dat het hoewel het een enorm sterk ras is toch echt brave beesten kunnen zijn, hoe beter!

je komt er zo wel uit met je menu denk ik? je merkt van zelf wel wat je beter over meerdere dagen kan geven enzo. en ik denk dat zo'n sterke pup ook wel snel andere botten dan kippenkarkasjes aan kan, of eet ze erg gulzig?
#1934088
Hey,

Ik heb zelf een Old english bulldog pup van 19 weken en een am.bull x dogo argent. Ik wilde in eerste instantie ook mixen geven maar heb me na advies van forumleden bedacht en ben volledig zelf gaan samenstellen. Klopt het dat je bij Herby besteld? Dat haal ik uit de mix 1 en mix 2 hoeft niks te zeggen maar toch  :)

Ik geef elke dag van alles wat om moeilijk poepen te voorkomen. Vooral Manu (x am.bull) is hier erg gevoelig voor. Als er ook maar een beetje te veel bot bij zit is het feest de dag erna. Rana (pupje) gaat goed maar ook zij krijgt van alles wat. Moeilijk poepen heeft dacht ik niet zoveel met harde botten te maken wel met wat je bij die botten geeft. Dat is in ieder geval mijn ervaring maar goed ik geef alleen relatief zachte botten. Rana heeft de eerste weken alleen kippennekken, karkas en na 2 weken ook af en toe een eendennek gegeten. Nu krijgt ze ook konijn, haas, patrijs hmmm en nog een paar van die "lichte" vogel soorten waarvan ik nu zo snel niet op de naam kom. Voorlopig laat ik het qua bottenwerk hier ook bij. Ze krijgen voldoende variatie en eten dit goed.....

Ik weeg alles af en verdeel het vlees bij voorkeur als het half ontdooit is. Wat er over blijft gaat in zakjes weer terug de vriezer in met een etiketje wat het is en voor wie het is. Uiteindelijk houd ik dus allemaal kant en klare pakketjes over.

Menu Rana:
350 gr. vleesbot (hier valt bv ook de zalmmix onder)
140 gr. spiervlees
140 gr. orgaan
70 gr. groentemix -> deze weeg ik niet af maar lepel ik om de dag door de bakken

Percentages zijn gebaseerd op een gewicht van 13 kilo dacht ik is wel alweer van een paar weken geleden maar ze doet het er nog goed op is niet mager ofzo. Rond het voor haar wel vaak naar boven af. Bij de volgende bestelling ga ik de hoeveelheden opnieuw bekijken en zullen ze waarschijnlijk aangepast worden naar boven.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gr. Karen
#1934716
Ik heb het idee dat je in week 1 iets teveel vleesbot hebt en te weinig spiervlees en er mist pens in het menu. In week 2 heb je meer spiervlees, maar ook weer een stuk meer orgaanvlees (echter alleen pens en hart). Ik zou dit allemaal even narekenen. Ik zou per week dezelfde percentages aanhouden. Je kunt ook per 2 weken compleet voeren, maar met lever en nier wordt dat bijvoorbeeld al lastig (daar mag je niet teveel van geven). Dus dat kun je beter per week geven. Het lijkt mij handiger om per week compleet te voeren, maar dat je wel elke keer verschillende soorten diersoorten voert. Je kunt dan eindeloos variëren, maar je basismenu per week is hetzelfde. Maar het mag wel hoor, om per 2 of 3 weken compleet te voeren. Bereken iig de percentages spiervlees, orgaanvlees en vleesbot, zodat je wel weet dat je aan de percentages komt. Per week zou dit dan zijn: 15-20% orgaanvlees, (waarvan de helft pens, maximaal 5% lever, maximaal 3% nier en de rest hart), 40-50% vleesbot en 20-30% spiervlees. De rest kun je aanvullen met groente, ei e.d..

Je zou bijvoorbeeld ook de vleesmix 1 en 2 en de visdag samen als compleet kunnen beschouwen en de rest over 4 dagen uit kunnen rekenen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door