Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#1932950
Na een aantal maanden zo tussen kvv en barf gezeten te hebben, maar neer naar de barf kant gaande,
ben ik eigenlijk nog steeds wat aan het aanmodderen...
Ik ben niet zo slim geweest n heb nog niet genoeg structuur en regelmaat gebracht.

Zo nu en dan komt dit weer boven zijlen en voel ik me weer ongemakkelijk. Als je begint sta je natuurlijk voor veel
dingen open en is zeker advies van de wat meer doorgewinterde barf-ver fijn om te horen om weer wat meer op de hoogte te zijn en om er uberhaubt mee bezig te blijven.

Op de site http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/
Heb ik zitten lezen en dat vind ik een fijne overzichtelijke site waar voor mij als beginner fijne uitleg op gegeven wordt, op barfplaats ook trouwens!! :biggrin2:
Maar ik had het met een vriend van mij die ook nog zijn draai aan het zoeken is over wat nu makkelijk en praktisch is.
Daarnaast welke percentages zijn nu logisch.  voor de verdeling van vleesbot spiervlees ed. Dat hangt natuurlijk af van welke richtlijnen je volgt van 'deskundigen'.
Hij zei: als ik als wolf denk en ik ga een prooidier neem bijv een hert opeten, dan zou ik als wolf lijkt me geen 40 tot 50 procent vleesbot eten. Het lijkt me dat je als wolf veel meer spiervlees eet en daarnaast natuurlijk het andere nodige! Ik vond dat vrij logisch klinken eigenlijk, en daardoor de percentage's die op rauwevoedingvoorhonden.nl
gegeven wordt ook logisch:

60%-70% spiervlees (incl. vet/huid/vacht)
10%-20% orgaan
10%-20% bot
10%-20% overige

Natuurlijk is vleesbot ook spiervlees.

Wat vinden jullie hiervan?
En zijn er ook mensen op barfplaats die meer volgens deze percentage's voeren.
Ik kan me zo voorstellen dat honden die veelal door het jaar heen ook meer halen uit meer spiervlees dan bot..
Ben benieuwd wat jullie bevindingen hierover zijn...?
Groetjes Gaby
En zijn er ook mensen
Door **Jolanda**
#1932967
Wij voeren 40-50% vleesbot. Een vleesbot bestaat uit 50% spiervlees en 50% kaal bot. Dus dat betekend dat we 20-25% kaal bot voeren. Iets meer dan de percentages die jij nu aangeeft.

Deze percentages zijn, als ik me niet vergis, gebaseerd op een prooidier (konijn, fazant, haas) en die dieren eet een hond/wolf best in 1x op hoor ;)
Door wolfdolf
#1933106
Na een aantal maanden zo tussen kvv en barf gezeten te hebben,
Jaiks, neem maar een lange douche!
Hij zei: als ik als wolf denk en ik ga een prooidier neem bijv een hert opeten, dan zou ik als wolf lijkt me geen 40 tot 50 procent vleesbot eten. Het lijkt me dat je als wolf veel meer spiervlees eet en daarnaast natuurlijk het andere nodige
Een hert wordt neergehaald door meerdere wolven. En wolven in een roedel mogen niet kliezen wat ze eten...
Er gaan er zijn die vooral met de sappige organen gaan lopen en andere die het vooral met bot/merg en kraakbeen moeten doen.
m.a.w. het hangt van uw hond zijn spijsvertering af welke percentages goed zijn.
Door Inez87
#1933122
Ik voer meer volgens de NRV-methode, dus 30% vleesbot, 15% orgaan en 55% spiervlees. En dat is volgens mij het prooidiermodel. En eigenlijk ook een beetje om die reden die jouw vriend aangaf toen ik ermee begon.

Het bevalt prima. Ik heb het bot echt verdeeld over de week en als ik eens een keer wat meer geef (sommige karkassen zijn zo lastig te verdelen), dan heeft Luna gelijk moeite met poepen. Dus ik kan echt niet meer vleesbot gaan voeren.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1933267
Als ik hier zo weinig vleesbot zou voeren dan krijgt Kjell geheid dunne ontlasting.
Dus probeer het en kijk hoe het bij jouw hond(en) gaat zou ik zeggen, elke hond is anders  :)
Door Mevroi Kruim
#1933350
Idd kijken naar je hond. Logi kan veel meer bot hebben dan Kátur, ze krijgen dus verschillende hoeveelheden vleesbot.
Overigens zijn honden goeie aas-eters en aas bestaat vaak voor een aardig deel uit botwerk. Dat honden meer bot eten dan katten lijkt mij dus voor de hand liggen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1933367
Twee van mijn honden krijgen 50% vleesbot, een krijgt maximaal 45%. Maar.... dit geldt voor vleesbot dat ongeveer 50% bot en 50% vleesbot is. Daar is hun menu met 50 resp. 45% vleesbot op gebaseerd; eendenekken, kipkarkassen, fazantkarkassen, dat soort dingen. Geef ik echter bot dat veel meer vlees dan bot is, bijvoorbeeld kippepoot, konijnebout of hazebout, trek ik dat op tot 65 resp. 60%. En als ze een half konijn of een halve parelhoen krijgen, dan trek ik dat op tot zelfs 70% en krijgen ze er geen spiervlees meer bij want er zit al meer dan genoeg vlees aan hun bot. Ik geef geen kaal bot, maar als ik dat wel zou doen dan zou ik waarschijnlijk niet hoger gaan dan 15% resp. 10%.
Kortom, het percentage wat je hanteert is
a. afhankelijk van je hond en
b. afhankelijk van de mate van bevleesdheid van je bot
En wat een goed percentage is voor je hond daar kom je al doende vanzelf heel snel achter.    ;)
Laatst gewijzigd door pike op za 12 feb 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gaby
#1933948
**Jolanda** schreef: Wij voeren 40-50% vleesbot. Een vleesbot bestaat uit 50% spiervlees en 50% kaal bot. Dus dat betekend dat we 20-25% kaal bot voeren. Iets meer dan de percentages die jij nu aangeeft.

Deze percentages zijn, als ik me niet vergis, gebaseerd op een prooidier (konijn, fazant, haas) en die dieren eet een hond/wolf best in 1x op hoor ;)
Ja dat doe ik zelf ook, 50% vleesbot.
Maar als ik uiteindelijk naar het vleesbot kijk, ik heb bijvoorbeeld prachtige kipkarkassen van 150 gram per stuk waar ook zeker wat vlees aan zit, maar ik geloof niet dat dit vleesbot 50/50 is.
De lambsribben lijken mij ook niet 50% spier vlees 50% bot, daar zit toch ook meer bot aan. De eendenruggen zijn wel mooi bevleesd, dan klopt de theorie wel weer van een mooi bevleest bot.
Heb je zelf wel 50/50 vlees/bot?
Thanks voor het antwoord :)
Door Gaby
#1933949
pike schreef: Twee van mijn honden krijgen 50% vleesbot, een krijgt maximaal 45%. Maar.... dit geldt voor vleesbot dat ongeveer 50% bot en 50% vleesbot is. Daar is hun menu met 50 resp. 45% vleesbot op gebaseerd; eendenekken, kipkarkassen, fazantkarkassen, dat soort dingen. Geef ik echter bot dat veel meer vlees dan bot is, bijvoorbeeld kippepoot, konijnebout of hazebout, trek ik dat op tot 65 resp. 60%. En als ze een half konijn of een halve parelhoen krijgen, dan trek ik dat op tot zelfs 70% en krijgen ze er geen spiervlees meer bij want er zit al meer dan genoeg vlees aan hun bot. Ik geef geen kaal bot, maar als ik dat wel zou doen dan zou ik waarschijnlijk niet hoger gaan dan 15% resp. 10%.
Kortom, het percentage wat je hanteert is
a. afhankelijk van je hond en
b. afhankelijk van de mate van bevleesdheid van je bot
En wat een goed percentage is voor je hond daar kom je al doende vanzelf heel snel achter.    ;)
Thanks voor de duidelijke uitleg. zoals iedereen eigenlijk weer schrijft laat je hond uiteindelijk ook wel zien wat goede percentages zijn, dus daar zal ik me op gaan richten.
Aangezien ik redelijk fanatiek ben met mijn borders bij de schapen wil je uiteindelijk dat zij voldoende energie
uit hun voeding kunnen halen om in goede conditie te blijven, en dan ga je, je toch eens achter je oren krabben..
Door Angela_Bodhi
#1934702
Ik houd zelf de NRV-percentages aan en geef wat extra groente en rauwe eieren bij. Ik denk dat je goed naar de ontlasting moet kijken; de ene hond is wat meer gebaat bij meer orgaanvlees of bot, de ander bij minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door