Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1932458
Vandaag is er een mestonderzoek gedaan van Baiko. Nu zijn er eitjes in de ontlasting gevonden. Wat zegt dat? Zijn er dan ook wormen? De DA adviseert een wormenkuur.
Laatst gewijzigd door WillyP op do 10 feb 2011, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Micha7
#1932642
Voor zover ik het begrijp (ben zelf ook "groentje"), is het wel aangewezen om een wormkuur te geven als er eitjes aangetroffen zijn. Als het mijn hond was, zou ik in ieder geval niet twijfelen.
Door Mevroi Kruim
#1932659
Eitjes -> wormen die de eitjes gelegd hebben.
Ik neem aan spoelwormen want lintwormen scheiden geen losse eitjes af maar hele stukjes waar de eitjes inzitten, en die kun je zelf goed zien in de ontlasting.
Aan jou de keus. Je kunt ontwormen en je kunt het zo laten. Ik laat het zelf afhangen van de ernst van de besmetting. Bij flinke aantallen eitjes zou ik zeker ontwormen, dan zijn er veel wormen en a. heeft je hond daar last van en b. is hij kennelijk nu op dit moment niet in staat om het zelf aan te kunnen dus moet je hem helpen. Ik zou dan zeker proberen de weerstand op te vijzelen. Zijn het een paar eitjes dan zou ik het zelf ff aankijken en de weerstand verhogen zodat de hond zelf in staat is om de besmetting baas te kunnen. Maar dat is nadrukkelijk mijn keus, je moet het zelf beslissen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1933511
Na het zoeken naar informatie over de bestrijding van wormen kwam ik het volgende tegen: http://www.wormbestrijding.nl/hond_wormbestrijding.html

Wormbestrijding bij de hond


De European Scientific Counsel Companian Animal Parasites (ESCCAP), is een onafhankelijke niet-commerciële organisatie die als doel heeft het opstellen van richtlijnen voor een goede wormbestrijding bij de hond en kat. In deze gezaghebbende groep zitten een aantal gerenomeerde europese parasitologen. Voor de Nederlandse omstandigheden zijn deze richtlijnen aangepast; zo komt hartworm in Nederland bijna niet voor, en is er tevens een zeer laag risico op (gevaarlijke) lintworminfecties. Regelmatig ontwormen en onderzoek van de ontlasting van de hond staat centraal in deze richtlijnen. Daarnaast maken hygiënische maatregelen een wezenlijk onderdeel uit van een goede wormbestrijding.

De richtlijnen voor een goede wormbestrijding bij honden berust op drie pijlers.

1. Laat tenminste 2 maal maar beter 4 maal per jaar de ontlasting van uw hond controleren op de aanwezigheid van wormeitjes. Bij een positief onderzoek behandel dan uw hond met een goed en breed werkzaam ontwormingsmiddel. VPL 'Het Woud' kan u daarbij adviseren.
Als alternatief kunt u uw huisdier 4 maal per jaar blind behandelen. Dat wil zeggen dat u niet weet of u dier wel een behandeling nodig heeft. Het moet wel gezegd worden dat deze laatste manier van wormbestrijding bij ander diersoorten tot grote problemen heeft geleid met wormresistentie; wormmiddelen werken op termijn niet meer.
Voor pups is het advies om standaard op 2, 4, 6 en 8 weken te behandelen, met vervolgens een maandelijkse behandeling totdat de pups 6 maanden oud zijn. Het zijn vooral de pups die de wormcyclus instand houden en de omgeving besmetten met eitjes en larfjes.
2. Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen, nageboortes of afgedreven foetussen van schapen of runderen.
3. Hygiëne is de derde pijler onder een goede wormbestrijding. Houdt de omgeving van uw hond vrij van ontlasting(sresten)! De eitjes van spoel- en zweepwormen kunnen jaren lang overleven en zijn de bron voor toekomstige besmettingen voor uw dier en uzelf!
Risico groepen voor het oplopen van een wormbesmetting zijn mensen met een verlaagde weerstand (bijv. bejaarden) en kinderen. Speel- en trapveldjes voor kinderen zijn verboden terrein voor honden. Laat kinderen hun handen wassen nadat ze een hond geaaid hebben. Ook zullen zandbakken van kinderen moet worden afgedekt, opdat huisdieren geen mogeljkheid krijgen hier te poepen.


Deze site werd verwezen door Lizzy http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 273.0.html

Hoe zit het dan met met onze honden die juist alleen rauw vlees eten )van dieren die besmet kunnen zijn). Hebben ze juist vaker last van wormen? Of kan de zuurgraad van de maag ze vaak tegenhouden?

Nu zijn er bij Baiko eitjes in de ontlasting gevonden. Hoe weet je of dit nog levende eitjes zijn? Of hoe weet je of het alleen eitjes zijn en nog geen wormen?

Ik heb hem nu wel ontwormt en zal voortaan iets vaker een mestonderzoek laten doen. Maar als het bv. dode eitjes zijn geef ik hem alsnog voor niks een wormen kuur. Hoe los je dat op?
Door Mevroi Kruim
#1934084
Dode muizen kunnen tussengastheren zijn van lintwormen, van andere knaagdieren weet ik dit niet.
De kans dat er wormen in het vlees zitten dat onze dieren eten die ook besmettelijk zijn voor honden en katten is heel klein. Varkensvlees is het grootste risico maar dat voeren we niet.

Een lichte wormbesmeting is voor een dier niet schadelijk, sterker nog, het houdt de afweer tegen parasieten op peil.
Als je eitjes vindt in de ontlasting weet je dat er wormen in de ingewanden zitten die die eitjes hebben gelegd. Het verschil tussen eitjes, larven, poppen en wormen is heel goed te zien onder de microscoop dus als een deskundige naar de mest heeft gekeken en eitjes gevonden kun je ervan uitgaan dat dat idd eitjes zijn. Dat is de manier waarop de wormen zich voortplanten. De eitjes komen buiten de gastheer tot ontwikkeling en worden dan als larf of pop weer opgenomen via de mond of neus. Sommige parasieten hebben een tussengastheer nodig om zich volledig te ontwikkelen.

En verder vind ik dit verhaal over verplicht verhit voedsel paniekzaaierij. Honden zijn al miljoenen jaren aangepast aan het eten van dode dieren inclusief hun parasieten en ze zijn uitstekend in staat om daarmee om te gaan. Dierenartsen hebben vaak de neiging om van elke besmetting, of dat nou een ziekte of een parasiet is, in een stuip te schieten met het idee dat dat per definitie foute boel is. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Van kinderen weten we al lang dat juist zo steriel opvoeden zonder ooit in aanraking te komen met ziektekiemen of andere zaken uit de buitenwereld maakt dat het immuunsysteem slecht tot niet functioneert, waardoor de kinderen extreem kwetsbaar worden. Een immuunsysteem moet werken en leren, use it or lose it geldt hier. Streven naar een ziekte- en parasietvrij bestaan is a. luchtfietserij en b. nergens voor nodig.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1934395
Duidelijk uitgelegd. En helemaal mee eens. Ik heb de hond en de kat nu wel allebei een wormenkuur gegeven, en over 14 dagen zou ik er nog een moeten geven. Hoe nodig is dat?

De kat eet trouwens wel vaak muizen. De hond nooit.
Door Parelridder
#1939129
De herhaling van de kuur wordt aanbevolen omdat over een dag of 10 de eitjes zijn uitgekomen. Dus om de behandeling van een besmetting succesvol te laten zijn, zou je herhaling nodig zijn.
Dat vind ik ook zo raar aan het 'preventief' 4x per jaar ontwormen: preventief werkt het sowieso niet, maar in dat geval wordt ook geen herhaling aanbevolen, want immers geen besmetting geconstateerd. 't Is zo krom als maar kan :-\
Door Lizzy
#1939546
Het Woud is een prima laboratorium on mestonderzoek te laten doen. Ze zijn snel en betrouwbaar en geven aan welke wormen er gevonden zijn. Neemt niet weg dat ze van voeding drie keer geen kaas gegeten hebben. Tja, je kunt (misschien) niet overal goed in zijn? Ik vind het in ieder geval fijn om de mest van mijn honden hier naartoe te sturen omdat mijn DA mestonderzoeken allemaal 3 keer flauwekul vindt en ik geen zin heb in discussie.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1939605
Lizzy schreef: Het Woud is een prima laboratorium on mestonderzoek te laten doen. Ze zijn snel en betrouwbaar en geven aan welke wormen er gevonden zijn. Neemt niet weg dat ze van voeding drie keer geen kaas gegeten hebben. Tja, je kunt (misschien) niet overal goed in zijn? Ik vind het in ieder geval fijn om de mest van mijn honden hier naartoe te sturen omdat mijn DA mestonderzoeken allemaal 3 keer flauwekul vindt en ik geen zin heb in discussie.
Geef je dan ook een bij verschillende soorten wormen ook een ander soort wormmiddel. of is één soort wormmiddel voldoende.

Moet ik dan ook die herhalingskuur geven? Of zijn er alternatieven?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1939683
WillyP schreef: Vandaag is er een mestonderzoek gedaan van Baiko. Nu zijn er eitjes in de ontlasting gevonden. Wat zegt dat? Zijn er dan ook wormen? De DA adviseert een wormenkuur.
Werd er ook aangegeven van wélke worm er eitjes gevonden zijn? Dat zou voor mij wel uitmaken v.w.b. het soort ontworming ik zou toepassen, en óf ik zou ontwormen.




Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar hieronder een voorbeeld zoals je de uitslag van het ontlastingsonderzoek van Het Woud krijgt:


Datum uitslag : 16-02-2011
Medewerker : xxxxxxxxx
Hond Moyra
Spoelworm -
Haakwormen ++
Zweepwormen -
Lintworm -
Wormbestrijdingsadvies :
Moyra heeft een positief ontlastingsonderzoek op haakwormen. Daarnaast zijn er ook enkele coccidien
gevonden.
Wij adviseren om Moyra binnen een week te behandelen met een breed werkend ontwormingsmiddel.
Wij adviseren van Moyra een volgend ontlastingsonderzoek begin juni.


Ik had hier nog Exil liggen (uit een grijs verleden maar nog niet aan de datum) maar daar staat niet expliciet op dat het ook tegen haakwormen werkt dus toch maar even langs de Da.
In overleg geef ik Moyra de komende 3 dagen 1x per dag een pil Flubenol speciaal. Al lees ik nu net op een andere website dat voor haakwormen 2 dagen geadviseerd wordt. :D Er is mij geen herhalingskuur geadviseerd.

Overigens ga ik voor het volgende ontlastingsonderzoek naar een andere Da hier in de buurt, die het wel wil doen. :)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1939784
Kijk, dat is duidelijk zo´n uitslag van de test van Moyra.
Ik weet alleen dat er eitjes gevonden zijn, verder niks. De DA heeft het onderzoek zelf gedaan, prima opzich, en mij een wormmiddel gegeven. Maar achteraf wil ik zelf dan weten of het levende eitjes zijn, of er dan ook daadwerkelijk wormen zijn en welke.
Voor deze keer zal ik het advies even navolgen, maar volgende keer stuur ik een sample op naar Het Woud. Dan is het voor mij echt duidelijk en kan ik specifiek gaan behandelen. Nu doe ik maar wat heb ik het idee.
tristan schreef:

Overigens ga ik voor het volgende ontlastingsonderzoek naar een andere Da hier in de buurt, die het wel wil doen. :)
Je zegt naar een andere DA bij jouw in de buurt, waarom niet weer naar Het Woud? Mijn DA wil het wel doen , maar ik denk dat ik de volgende keer het bij Het Woud laat doen.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1940614
WillyP schreef: Je zegt naar een andere DA bij jouw in de buurt, waarom niet weer naar Het Woud? Mijn DA wil het wel doen , maar ik denk dat ik de volgende keer het bij Het Woud laat doen.
Ik heb een Da hier dichtbij waar ik vlooienspul etc. haal, die staat niet zo open voor afwijkende dingen. Dus gaan we naar een andere voor de vaccinaties etc. Toen de 'behandelende' Da hoorde dat ik niet standaard ontworm maar ontlastingsonderzoek liet doen vroeg zij waar ik het dan heen stuurde en wat het kostte. Vervolgens stelde zij voor dat het ook wel bij hen kon, het zou dan niet duurder zijn, en ik bespaar de portokosten. ;)
Al met al maakt het niet veel uit, ik ben nu door m'n zakjes van Het Woud heen en laat het de volgende keer bij de Da testen. Bevalt dat niet ga ik weer terug naar Het Woud, want de afhandeling daar is zonder meer prima. :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door