Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Paquita
#1931971
Mijn zus heeft een anderhalfjarige Ruwharig Teckel, een teefje, ze weegt 4 kilo.
Ze heeft problemen gehad met haar spijsvertering en infecties en gaat nu over op KVV.
Ook de DA adviseerde KVV en pens! (Wat ik dan wel weer goed vond! ;))
Ik zie mijn zus geen rauwvoer geven, dat is teveel gedoe voor haar met botten, spiervlees etc.
De hond gaat nu over op Orijen, ik vind het er goed uitzien, 70 % vlees, 30 % groente en fruit en 0% graan. Link naar Orijen: http://www.orijen.nl/ac/index.php
En, makkelijk, in brokvorm! (Wel duur, maar ja, dat is geen probleem voor mijn zus).
Mijn zus wil nu 75 % van de voeding laten bestaan uit Orijen en 25% uit vuile pens en hart (uit één of ander kant en klaar pak, wel een duur merk).
Dit ook op advies van de DA.
Ik heb 2 vragen:
Wat vinden jullie van Orijen, zijn er mensen mee bekend? Ik vind het er goed uitzien, maar weet niet veel van KVV.
Is het een goed idee om 25% vers in de vorm van orgaan (vuile pens en hart) en 75% in de vorm van brok, merk Orijen te geven?

Alvast weer bedankt voor de adviezen!
Door Linda_Bonbon
#1932000
[quote="Paquita"]
Mijn zus heeft een anderhalfjarige Ruwharig Teckel, een teefje, ze weegt 4 kilo.
Ze heeft problemen gehad met haar spijsvertering en infecties en gaat nu over op KVV.
Ook de DA adviseerde KVV en pens! (Wat ik dan wel weer goed vond! ;))
Ik zie mijn zus geen rauwvoer geven, dat is teveel gedoe voor haar met botten, spiervlees etc.
De hond gaat nu over op Orijen, ik vind het er goed uitzien, 70 % vlees, 30 % groente en fruit en 0% graan. Link naar Orijen: http://www.orijen.nl/ac/index.php
En, makkelijk, in brokvorm! (Wel duur, maar ja, dat is geen probleem voor mijn zus).
Mijn zus wil nu 75 % van de voeding laten bestaan uit Orijen en 25% uit vuile pens en hart (uit één of ander kant en klaar pak, wel een duur merk).
Dit ook op advies van de DA.
Ik heb 2 vragen:
Wat vinden jullie van Orijen, zijn er mensen mee bekend? Ik vind het er goed uitzien, maar weet niet veel van KVV.
Is het een goed idee om 25% vers in de vorm van orgaan (vuile pens en hart) en 75% in de vorm van brok, merk Orijen te geven?

Alvast weer bedankt voor de adviezen!
[/quote]
Orijen is brok, geen kvv. Het wel 1 van de betere brokmerken, dat wel. Vanwege het hoge vleesgehalte en dat er geen graan in zit.
Waarom zou je zus niet over willen op een echte kvv? Is echt geen gedoe hoor, zit gewoon kant en klaar verpakt, hoeft ze alleen maar te laten ontdooien en klaar! Net zo gemakkelijk als brokken :)
Door nienk
#1932035
Ik heb Reus een tijdje getraind met Orijen brokjes, en hij heeft het ook wel eens een tijdje achter elkaar gehad op vakantie ofzo. Vind het van alle brokjes die hij gehad heeft voordat hij kvv kreeg (en ik heb echt een heleboel soorten in huis gehad!) een van de beste. hij deed het er bijna net zo goed op als op kvv voordat hij jeuk kreeg.

Snap dat je zus kvv geven wat veel gedoe vind, met zo'n licht hondje is het ook wel meer werk dan met een grotere hond waarbij je zo een ontdooide rol in zn bak gooit. Als het geld toch niet uitmaakt zou ze eens kunnen kijken naar kvv voor de kat, dat scheelt qua samenstelling niet veel, is iets fijner gemalen (maar voor zo'n klein teckeltje is dat ook niet erg) en zit vaak in verpakking van bijvoorbeeld 250 gram. dat zou ze in 2,5 dag kunnen voeren. dan leg je dat worstje dus gewoon in de koelkast en geeft er per maaltijd een beetje van. Dat is wel duurder dan grotere verpakkingen, maar misschien kan ze er dan aan wennen en dan hoeft ze in ieder geval geen slagertje te spelen.

en dan hoeft ze dus geen pens bij te voeren, dat zit er immers in. en als ze bereid is om verse pens te geven, wat  toch echt wel het vieste is in het menu van een vleesetende hond, dan moet kvv toch ook wel lukken?
Door Linda_Bonbon
#1932055
[quote="nienk"]
Ik heb Reus een tijdje getraind met Orijen brokjes, en hij heeft het ook wel eens een tijdje achter elkaar gehad op vakantie ofzo. Vind het van alle brokjes die hij gehad heeft voordat hij kvv kreeg (en ik heb echt een heleboel soorten in huis gehad!) een van de beste. hij deed het er bijna net zo goed op als op kvv voordat hij jeuk kreeg.

Snap dat je zus kvv geven wat veel gedoe vind, met zo'n licht hondje is het ook wel meer werk dan met een grotere hond waarbij je zo een ontdooide rol in zn bak gooit. Als het geld toch niet uitmaakt zou ze eens kunnen kijken naar kvv voor de kat, dat scheelt qua samenstelling niet veel, is iets fijner gemalen (maar voor zo'n klein teckeltje is dat ook niet erg) en zit vaak in verpakking van bijvoorbeeld 250 gram. dat zou ze in 2,5 dag kunnen voeren. dan leg je dat worstje dus gewoon in de koelkast en geeft er per maaltijd een beetje van. Dat is wel duurder dan grotere verpakkingen, maar misschien kan ze er dan aan wennen en dan hoeft ze in ieder geval geen slagertje te spelen.

en dan hoeft ze dus geen pens bij te voeren, dat zit er immers in. en als ze bereid is om verse pens te geven, wat  toch echt wel het vieste is in het menu van een vleesetende hond, dan moet kvv toch ook wel lukken?
[/quote]
Niet in katten-kvv, toch?
Door nienk
#1932059
Oh dat weet ik niet helemaal zeker nee, ik heb geinformeerd bij Tinlo over katten Barfmenu, en die zeiden dat er alleen iets meer of minder (dat weet ik niet meer) van een stofje in zit waar een kat juist meer/minder van nodig heeft voor het hart. oh maar wacht, mijn fout, ik heb dat gevraagd met de strekking van Reus zijn elaminatiedieet, dus dat ging alleen over de smaak konijn en eend. excuus!
Door Limpy
#1932121
Het klopt dat er in de kvv-kattenversies idd meer taurine zit daar katten dat nodig schijnen te hebben, en kattenversies bevatten meer vlees en géén pens of groentes.
Wordt dus alsnog pens en evt groente bijvoeren, maar voor het gemak is er toch ook gemalen pens te krijgen?
2 van mijn katten lusten dat overigens wel, de zotten  ;D


Ook al is orijen dan wel beter qua samenstelling, tis wel misleidend voor een leek dat er groot barf op de zak staat terwijl het toch gewoon brokken zijn en dus totaal nix noppes nada met kvv te maken heeft...

Denk dat je zus beter eerst eens goed kan gaan inlezen en dan ergens een vrieser induiken om echte kvv te halen..
Succes met dr hondje!!
Door Paquita
#1932136
Het is voor zuslief al heel wat om dit te gaan geven (Orijen en pens/hart)!
En hier inlezen zie ik haar al helemaal niet doen....dit is echt al een megastap voor haar, erkennen dat een hond geen granen nodig heeft!
Dus dat inlezen laat ze aan mij over.... ;)
Ik zie haar woensdag en zal haar dan proberen over te halen KVV te geven.
Eerst eens bellen wat de dierenzaak bij haar heeft.
Carnibest en Energique zijn goed toch?
Hoe houdt een hond die KVV eet zijn gebit trouwens schoon? Ze eten immers geen botten en alleen zacht vlees?
Door Limpy
#1932171
Mijn broer is net zo hoor met hun hond  :D
Met carnibest en energique kom je idd al een heel eind.

Durft je zus wel kippennekjes te geven als knaagwerk? Anders af en toe eens een stukje/lapje vlees wat niet gemalen is, met dat kauwwerk maken ze de kiezen ook wel wat schoner.
Door nienk
#1932177
tanden van een hond die vers eet worden minder vies dan honden die brokjes/blik eten. daarnaast kan je de hond rawhide kluif materiaal geven, of gedroogde stukken huid, oren, etc. In dentastix en dergelijke kluiven zit ook heel veel graan! bij gewone dierenwinkels zijn steeds meer knaagjes te vinden die goed passen in een vers vlees menu.

als ik me niet vergis is energique dat merk dat van die kleine schijfjes kvv in zakken heeft? dat is ook praktisch voor kleine honden. goed  op de verpakking lezen of er geen graan(en/of rijst) in de kvv zit, niet ieder merk/soort is graan vrij namelijk.

succes met overtuigen van je zus! hopelijk lukt dat en waagt ze zich er aan, en dan zal de hond vanzelf laten zien dat het een goede keus is.
Door Paquita
#1932211
Maar, zit ik me net te bedenken, wat voor argument moet ik  haar geven om van Orijen over te stappen naar KVV?
Wat is er beter aan KVV dan aan Orijen....zij zal gewoon roepen 'ja maar dat is toch ook vlees en groente'.
Wat is de meerwaarde van KVV ten opzichte van Orijen?
Help, want ik weet dat dus niet, ik geef 'gewoon' vers....
Door Limpy
#1932223
Brok is bewerkt en verhit vlees, ook al zit er zoveel in als orijen, en rauw onbewerkt vlees is nou eenmaal het beste voor hond en kat!

Laat haar anders het boekje van Tannetje Koning "voer voor carnivoren" eens lezen, erg helder en duidelijk boekje voor beginners!
Door Paquita
#1932239
Ok, goed argument, brok is bewerkt!
Die ga ik erin gooien!
Helaas lees ik net op hun websites dat zowel Carnibest als Energique granen bevatten...
Welk merk KVV bevat geen granen?
Is er een merk KVV dat bestaat uit gemalen bot, spiervlees, organen en groente, zoals ik als 'vers'voerder geef?
Door Limpy
#1932248
Carnibest heeft ook een paar smaken zonder rijst, de diabetes versie in 3 versies/smaken: rund/kip, lam, eend.
Je zou kunnen vragen of de kalkoen inmiddels ook al rijstvrij is...
Dit kun je ook geven aan gezonde honden.

Haaksbarf en Tinlo zijn rijst/graanvrije kvv´s maar niet overal even makkelijk te krijgen, zullen vast wel verkooppunten op hun site staan.
Mijn katsels vonden HB en Tinlo ook veel lekkerder dan CB toen ze nog kvv kregen.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1932277
[quote="Paquita"]
Wat is de meerwaarde van KVV ten opzichte van Orijen?
[/quote]

Orijen is brok en dus meuk. Ook al is het op een lagere temperatuur (90ºC volgens hun website) gemaakt,
het is steriel en de eiwitten zijn van structuur veranderd door de temperatuur.

KVV is vers en bevat (goede) bacteriën, zorgt voor een (véél) beter milieu in de darmen en de eiwitten zijn in hun natuurlijke vorm optimaal verteerbaar.

Als ze alleen (makkelijk) aan Energique en Carnibest kan komen, dan zou ik inderdaad ook de Diabetes varianten van CB nemen.
Daar zit geen graan en/of rijst in en is ondanks dat het "diabetes" varianten heten prima ook geschikt voor honden zonder gezondheidsproblemen.
Het enige verschil met de normale varianten is de rijst die er niet in zit en het bevat koolhydraat arme groenten.
Door nienk
#1932341
precies, orijen is bewerkt vlees, veel van de goede stoffen uit het vlees zijn er uit door de verhitting, of zo dusdanig van structuur veranderd dat de hond zijn verteringsstelsel er niet veel meer bij kan. daar bij is kvv ook beter voor de tanden (er staat daar nu een mooi topic over in de Barf vraag&antwoord rubriek, over 10jarige Romeo zijn tanden, laat anders dat eens aan je zus lezen). en er zijn nog wel wat redenen te bedenken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door