Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#1931419
Sinds gistermiddag heeft Sokjes al een paar keer overgegeven (twee keer een flinke hoeveelheid gemalen konijn/konijnkarkas, twee of drie keer alleen wat slijm, vannacht of vanochtend nog een keer slijm, beetje schuimerig), en vannacht is hij ook niet op de kattenbak geweest maar heeft hij een klein beetje op het vloerkleed in mijn werkkamer gepiest. (Dat lag al omgeklapt om te drogen, want daar had hij dus een paar keer op gekotst.)

Hij wil niets eten, zelfs niet de brokjes van Bambi waar hij anders altijd zo wild op is. Hij loopt wat doelloos in het rond, zit soms wat naar buiten te staren, speelt soms eventjes met een elastiekje (maar ook niet heel enthousiast) en is verder gewoon wat down. Hij spint wel als ik hem aai, maar niet zo hard en langdurig als normaal.

Hij is niet buiten geweest, heeft geen rare dingen gegeten voor zover ik weet (eergisteravond een likje zure room, maar dan ook echt een likje, minder dan een vingertop). Zijn ontlasting was gisteren wel goed. In hoeverre hij aan kamerplanten heeft gezeten, weet ik niet.

Ik bedenk me nu dat het overgeefselvocht de eerste keer wat rood was (daarom dacht ik eerst dat een van de honden had gekotst, want die krijgen rode biet door hun groentenmix). Zou dat bloed zijn (het was meer transparant-rood dan echt rood), of kan dat nog van het vrij donkerrode gemalen konijn zijn?

Het hardste bot wat hij niet gemalen krijgt is kwartel, dus gewoon zacht. Zou hem iets dwars zitten in z'n keel?

Pfff. Ik heb hier letterlijk geen tijd voor (deadline die niet meer verschoven kan worden), en voor een da eigenlijk al helemaal niet, al ga ik natuurlijk wel als het in de loop van de dag niet beter wordt.

Iemand ideetjes voor snelle verlichting? Of een telediagnose? Kan het groeipijn zijn?
Door millyckk
#1931652
Ik zou ook zeggen: dierenarts, klinkt niet fijn :-\

Nog een tip: ik zou hem niet met elastiekjes laten spelen, hij zou niet de eerste kat zijn die ze opvreet en problemen met zijn darmen krijgt.
Sterkte met Sokkemans!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1931665
Zou ook naar de DA gaan, een niet etende en overgevende kat wil je niet te lang mee wachten ivm uitdroging.
Drink hij wel?
Is zijn buik gevoelig?
Door Joyce/sepp
#1931683
Je zegt dat hij een klein beetje op het kleed heeft geplast. Kan hij wel goed plassen?
Ik raad aan om naar de da te gaan. Een kat die niet eet, braakt en op het kleed plast voelt zich echt niet goed.
Door Leonike
#1931697
Als je kattenmelk in huis hebt, kijk of hij dat wil drinken.
Desnoods van je vingers af laten likken.
Zo krijgt hij toch wat vocht en voedingsstoffen binnen.

En idd, zoals al door meer gezegd, niet te lang aankijken, maar naar de dierenarts als ie niet snel opknapt.
Door Borke
#1931723
Direct naar de DA met grote spoed!
Ik wil je niet bang maken, maar 2 van onze katten hebben dit gehad en de een is er aan overleden.
Ook schuimig slijmerig braaksel, bleek vergiftigd te zijn.
Komt hij naar buiten, of kan hij in huis iets giftigs hebben opgepikt (kan ook schoonmaakmiddel zijn).

Een hond kan goed vasten, een kat kan dat absoluut niet en gaat dood...
Door Anne in Zweden
#1931729
Dank voor de reacties!

Even in vogelvlucht: hij heeft het elastiekje niet opgegeten. Het is een stoffen haarelastiekje dat ik ergens anders voor had gebruikt en dat nog op tafel lag, en het ligt nu op de grond. Normaal gesproken liggen er geen elastiekjes om mee te spelen in huis.

Kattenmelk heb ik niet, heb net even wat slagroom geprobeerd maar dat wil ie ook niet. Heb het om z'n bekkie gesmeerd en dat heeft hij afgelikt en nu zit ie zich te wassen.

Zijn buik is niet gevoelig. Sterker nog, als ik eraan zit, gaat ie snorren en op zijn rug liggen en moet ik kietelen (doen we normaal ook altijd).

Qua plassen: hij is niet op een kattenbak geweest sinds vanochtend, maar als hij gisteren alles heeft uitgekotst en vanochtend nog een plasje heeft gedaan, zal hij ook weinig vocht hebben om uit te piesen.

Zucht. Toch maar naar de da dan. Hij is op zich rustig en kijkt helder uit zijn ogen, maar m'n normale Sokkenkind is ie toch niet.

Oké Borke, lees net jouw berichtje. Hij komt niet buiten, en in huis staat geen schoonmaakmiddel waar hij bij kan, en we hebben ook niet in de afgelopen dagen schoongemaakt met een of ander middel. Het enige wat ik me kan bedenken is een plantje waarvan Laika gisteren een blaadje tussen haar slobberlippen had; ik heb dat afgenomen en weggegooid, maar aangezien Laika normaal niet met de planten speelt, zou het kunnen dat Sokjes dat blaadje eraf heeft geslagen en er misschien aan heeft gelikt. Ik weet het niet.

Maar ik ga naar de da, want vasten is inderdaad niks voor een kat.
Door fem fatale
#1931944
Naar de DA. Het zou volgens mij best niesziekte kunnen zijn (daar gaan ze niet altijd van niezen, soms krijgen ze last van hun keel en maagje) en dan biedt een pijnstiller al uitkomst.

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, hoe dan ook moet hij naar de DA om te bepalen wat er is en wat je eraan kunt doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1931950
Hier hebben ze beiden als kitten wel eens schuim gekotst. Sien bleef daar een keer in hangen en bleef over haar nek gaan en stond binnen een paar uur op haar kleine korte pootjes van 4 maanden te wankelen.
Ik vind het klinken dat hij een virusje heeft. Aangezien hij officieel nog kitten is, is zn afweer nog niet compleet, dus kan het zijn dat hij daarom wel ziek is en de rest niet. Dokter ook naar darmen, maag, blaas etc laten voelen enzo.
Door Too
#1931951
Ga maar effies, ik vind t niks hoor als ze langer dan 24uur pierig zitten te zijn.


T kan goed een virusje/infectie zijn, ik zei ooit tegen de da :"ze doet t niet helemaal maar ik ben een beetje een miemel dus t zal wel meevallen" had t arme zieltje 40graden koorts, kon/wilde haast niet slikken vanwege keelonsteking...
Door Anne in Zweden
#1931952
Ben bij de da geweest. Mijn grote vriend George Clooney was er weer, die heeft Sokjes even doorgelicht en bevoeld en vastgesteld dat z'n oogwit wat rood zag maar dat hij verder in orde is. Temperatuur 38,8, gewicht 4,2 kilo. "Infectietje", luidde de diagnose. Da heeft er wat spullen ingespoten (vraag me even niet meer wat, o.a. ab) waardoor over een paar uurtjes al wat beter moet gaan. Als het goed is, krijgt ie dan ook weer honger en dorst. Op z'n laatst morgenvroeg moet hij weer trek krijgen, anders terug naar de da voor röntgen.

Heb van de assistente nog wat RC-vraagmenietwaarvoor meegekregen, daar mag Sokjes vanavond een paar brokjes van hebben. Ik denk dat de kattenopvang Leipzig er heel blij mee zal zijn. :biggrin2:
Door fem fatale
#1931980
Pijnstiller en AB waarschijnlijk. Althans, dat kregen die van mij toen ze aan het kotsen waren. Alleen bij Plien heb ik nog een paar dagen om het uur een theelepeltje KVV gevoerd, maar die was ook ondervoed toen en had de neiging om alles op te eten wat ze zag, tot ze weer ging kotsen omdat het teveel was. (dat probleem heeft ze nog steeds met KVV).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door