Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door AussieSue
#1930455
Vrijdag komt het vlees van Slagerij West binnen. Daarom heb ik toch meaar een menu gemaakt zodat ik alles gevarieerd geef en voor mezelf meer overzicht heb. Daarvoor had ik alles wel per gewicht verpakt en pakte ik elke dag gewoon spier bot en orgaan.
Ondertussen een andere vriezer omdat de oude overleden is en nu heb ik alles ook nog per la, ben ik ook super blij mee.
In Maart komt er nog eendenvleugels bij en parelhoen, konijnkarkas en witvis. Maar met de bestelling van SW( en de lotgering voor de andere hond die niet wil barfen) zit de vriezer even vol.


Sue weegt 20 kilo, krijgt 3,5% is 10,5 maanden oud en mooi slank.

700 gram per dag per dag   per week

spiervlees 40% 280       1960
vleesbot   45% 315       2205
orgaan     15%               735      (waarvan 50% pens)
Pens                184            367,5
7%   lever            5             26      (7% van 367.5= 26 gram : 5 dagen= 5 gram)
50% orgaan       75                     (367.5 : 5dagen=75 gram per dag)

Ze krijgt dus 5 dagen orgaan en 2 dagen pens
Orgaan bestaat uit:
lamshart en lever
Lams testen
geit hart en lever
rundernier
runderhart
kip hart maag en lever
De longen droog ik voor beloningsnoepjes.
Ik geef geen groente omdat ze dat niet lust...rauw ei af en toe omdat ze daar super stinkende winden van laat.
Sardien kreeg ze elke week maar dat eet ze in ene niet meer. Ik wil wel weer naar de visboer om zalm kop te halen, die luste ze als kleine pup wel maar later ook weer niet dus die heb ik toen ook weg kunnen doen.

Maandag
Geit 280 Kipkarkas 315 Orgaan 75

Dinsdag
Rund 280 Geitnek 315 Pens 180

Woensdag
Lam 280 Eendrug 315 Orgaan 75

Donderdag
Schaap 280 Kipnek 315 Orgaan 75

Vrijdag
Geit 280 Eendnek 315 Pens 180

Zaterdag
Rund 280 Kipkarkas 315 Orgaan 75

Zondag
Lam 280 Eendrug 315 Orgaan 75
Laatst gewijzigd door AussieSue op wo 09 feb 2011, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angela_Bodhi
#1931163
Ziet er prima uit, voldoende variatie. Wel lastig om per dag spiervlees, botvlees en orgaanvlees te geven, dan moet je alles in kleine pakketjes verdelen. Maar als jij dat prettig vindt, dan kan dat wel. Je zou bij orgaanvlees bijvoorbeeld ook kunnen wisselen met orgaanvlees, bijvoorbeeld 1x een pakketje van lever-hart, dan weer een pakketje van nier-hart of hart-maagjes, etc... Je hoeft niet elke keer lever zeg maar te geven. Maar misschien doe je dat wel met een reden.
Door AussieSue
#1931194
Bedankt!
Ik was bang dat Sue misschien aan de dunne gaat als ik meer lever zou geven dus dacht ik als ik het nu gewoon verdeel en elke dag een beetje....
Van die porties...hoe doe jij dat dan? Meteen alles van 1 dag bij elkaar verpakken?
Ik heb nu 1 la met spiervlees 1 la met vleesbot en 1 la met orgaan en pens.
Door Marchje
#1931432
Ik doe het ook min of meer zoals Angela zegt. Ze krijgen hier elke dag vleesbot, het spiervlees wordt verdeeld over 4 dagen en orgaan over 3 dagen. Daarvan maak ik dan 1 dag pens, 1 dag lever en nier, en 1 dag hart.

Verder ziet het er goed uit volgens mij!
Door Lonaa
#1931435
[quote="Marchje"]
Ik doe het ook min of meer zoals Angela zegt. Ze krijgen hier elke dag vleesbot, het spiervlees wordt verdeeld over 4 dagen en orgaan over 3 dagen. Daarvan maak ik dan 1 dag pens, 1 dag lever en nier, en 1 dag hart.

Verder ziet het er goed uit volgens mij!
[/quote]

Sally gaat dan aan de diarree of krijtpoep.
Sinds een week doe ik het ook iedere dag spier, bot en orgaan/pens. Gaat hier een stuk beter. :)
Door TMG1961
#1931498
Even een aanvulling op Orgaan. Je geeft 15%, dat is 735gram. Daarvan geef je de helft pens, dat is goed en is 368gram (afgerond)
De resterende 368gram verdeel je dan over lever, nier en andere organen.

Je geeft 26gram lever per week. Ik vindt dat zelf vrij weinig, je geeft dan 0,5% lever per week.
Bij 20kg zou ik zelf 100 gram lever per week geven (dat is 2%) , 50 gram nier en de overige 218 gram verdelen over hart, long, testen.
Door AussieSue
#1931578
Als ik dus 1 dag lever geef 100 gram (als ze daar niet van aan de dunne gaat) bv. met nek of kipkarkas..en 1 dag 50 gram nier met 25 overig orgaan en de andere 3 dagen de rest van het orgaan vlees dan is het goed qua percentages? Ik vind het niet erg om het allemaal apart in te pakken en te wegen, vind het wel leuk werk...dus wat dat aangaat is het geen probleem.
Door TMG1961
#1931752
Ik zelf geef 1 dag lever, 1 dag nier, 1 dag pens en de overige hoeveelheid orgaan deel ik en geef ik op 2 dagen. Je hoeft dus niet bij de 50 gram nier nog eens 25gram overig orgaan te geven. Gewoon de 218gram overig orgaan in 2 delen en dan 2 dagen telkens 110gram geven.
Door Angela_Bodhi
#1936384
Ik geef meestal 2x hart en 1x combinatie lever/nier. Maar soms doe ik ook combinatie hart-lever en hart-nier.
Van lever geef ik zo'n 75-100 gram en van nier zo'n 25-50 gram. Hart meestal 125-200 gram per keer. De ene dag iets meer of minder geven is niet erg hoor, als de hond elke week maar alles binnen krijgt. Maar als je het leuk vindt om te wegen, dan kun je het verdelen zoals je zelf wilt. Lever en nier kan behoorlijk laxeren, dus daar geef ik dan ook altijd vleesbot bij en dan het liefst vleesbot met wat meer bot zoals karkas of rib. Hart combineer ik trouwens ook met vleesbot, bijvoorbeeld nekken of vleugels.
Door AussieSue
#1936415
Ik heb jullie advies ter harte genomen en het als volgt aangepast:

Maandag
Rundvlees Kipkarkas                   Nier 50gr.

Dinsdag
Rundvlees Geitnek                 Pens 190gr.

Woensdag
Lamsvlees Eendrug                 Orgaan 100gr.

Donderdag
Schaapvlees       Kipnek                   Lever 100 gr.

Vrijdag
Geitvlees   Eendnek                 Pens 190gr.

Zaterdag
Rundvlees Kipkarkas Orgaan 100gr.

Zondag
Lamsvlees Eendrug


Krijg het alleen niet zo netjes onder elkaar maar het is volgens mij wel duidelijk...
spiervlees is 280gr.
Vleesbot is 315gr. dat is verder hetzelfde gebleven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door