Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lynn
#1928015
Beginnen bij het begin:

Ik gaf Hester (een Welsh Corgi Cardigan) 2% van haar lichaamsgewicht (= 300 gr per dag).
Hiermee stond ze wat te zwaar waardoor ik ben gaan halveren, wat dus neer komt op 150 gram per dag, 1% van haar lichaamsgewicht.
Ondertussen is zij nog niets afgevallen, ik heb wel de indruk (samen met anderen) dat ze steviger is, en wat zeker is is dat ze heviger is, ook tijdens de trainingen in de gehoorzaamheid. Dus ik denk wel dat het goed gaat, spieren ontwikkeld ipv vet denk ik dan... Maar wat kan ik nog doen om er nog wat af te krijgen?
Ze krijgt nu eigenlijk veel mager vlees (gevogelte) met ook wat rood vlees en vette vis om toch maar genoeg afwisseling te hebben. Vlees met veel vet aan, zoals geit, geef ik niet, of zo weinig mogelijk.

Tips?
Gebruikersavatar
Door pike
#1928135
1% en nog te dik? Hoe lang krijgt ze dat al?
1% is wel héél erg weinig.  Goh dan had ik hier drie huidjes met rammelende botjes. Geef je misschien nog dikmakende tussendoortjes, of geef je soms veel beloningssnoepjes (uit de winkel) tijdens het trainen. In die laatste zitten nl. ook granen = koolhydraten. En als dat niet het geval is, en ze krijgt ook voldoende beweging, dan zou je misschien eens de schildklier moeten laten testen  :-\
Door Lynn
#1928138
Ze krijgt inderdaad nog wel beloningssnoepjes (meestal kaas) tijdens het trainen. Maar ik zou denken dat ik dan nog verschil moet zien.
Dat trainen deden we daarvoor ook al...

Ze krijgt dit nu al 3 maanden.
Door Lynn
#1928145
Ik zag trouwens hier net een stukje over schildklierproblemen.

Daar stond onderstaand als gevolg van een slecht werkende schildklier:
Door het tekort aan schildklierhormoon wordt de stofwisseling trager waardoor de hond sloom, traag en dikker wordt zonder dat hij meer eet. Hij is niet meer zo actief, slaapt veel, kijkt soms een beetje treurig uit zijn ogen en wil niet zo graag meer mee uit.
Ook wil de hond graag op warme plekken liggen.
Een belangrijke aanwijzing voor deze aandoening zijn huidafwijkingen. De flanken kunnen kaal worden (symmetrische kaalheid) waarbij de huid soms een zwarte kleur krijgt. Door verlies van de ondervacht ziet de vacht er dun uit en kunnen er zelfs huidontstekingen ontstaan. Zelden vertoont een patient al deze verschijnselen tegelijkertijd! Omgekeerd kunnen de beschreven verschijnselen vele andere oorzaken hebben.
Maar geen van deze gevolgen is van toepassing op haar.
Ze is veel feller geworden, ze wil altijd maar mee, wil altijd op koude plaatsen liggen, en haar vacht heeft nog nooit zo mooi dik gestaan... Lijkt allemaal tegenovergestelde.
Wat zijn gezondere hap-slik-weg-beloningssnoepjes? Ik vind dat gedroogde vlees niet echt hap-slik-weg  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1928784
Tja dan weet ik het ook niet. Ik gebruik met trainen kleine stukjes zelf gedroogde long of pens, en die zijn echt hap-slik-weg. En alleen voor speciale oefeningen een stukje kaas. Maar van een paar stukjes kaas kunnen ze niet dik worden. Misschien moet je eens wegen wat je aan beloning geeft. Zodat je een goed beeld hebt hoe het snoep zich tot het eten verhoudt. Want als je een plak kaas in stukjes snijdt, dan is dat ook al gauw eens ons.
Misschien dat iemand anders raad weet?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1929002
Op 1% zou je zeggen dat ze idd wel wat afvallen.
Hoe oud is Hester?
Is ze gesteriliseerd?

Qua beloningssnoepjes die makkelijk wegslikken:
stukjes half gedroogde long (zijn nog zacht van binnen).
Een omelet bakken in anti-aanbakpan zodat je geen olie of boter hoeft te gebruiken, daarna in stukjes knippen.
Tube smeerkaas en dan steeds klein stukje af laten likken.
Door Lynn
#1929059
Ik ga zeker een keer die beloningssnoepjes wegen, wat ze ongeveer binnen krijgt van die spullen per dag.
Gedroogde kip en struisvogel krijgt ze nu inderdaad ook al wel regelmatig. En dat is inderdaad ook bij haar hap-slik-weg  :)
We zullen eens op zoek gaan naar wat 'gezondere' alternatieven... Long vind ik ook een goeie, maar die geur  :-X
Ik zal misschien ook maar eens op zoek gaan naar zo'n droogmachine. Dan kan ik zelf dingetjes drogen, weet ik teminste wat ik geef...

Hester is 2.5 jaar oud en niet gesteriliseerd. We hebben altijd moeite gehad met haar op gewicht te krijgen en te houden. Toen ze nog brokken kreeg, kreeg ze ook hills r/d (denk ik toch dat het zo noemt, die dieetbrokken van hills in ieder geval). Ook dat ging lastig...

Haar zusje heeft wel last van luie darmen, misschien dat ik daar eens wat meer achter moet gaan zoeken. Maar bij het zusje nam het wel andere proporties aan.
Gebruikersavatar
Door pike
#1929079
In luie darmen ben ik niet thuis maar ik dacht dat dat meer te maken had met een slechte peristaltiek met verstoppingen tot gevolg. Dus als je hond normaal ontlast zou daar geen probleem kunnen zitten.

Voordeel van long is dat het nauwelijks voedingswaarde heeft. Vleessnoepjes wel.
Ik heb zelf wel eens een zakje gedroogde kleine trainingsvleessnoepjes uit de winkel gehad. Daar moest inderdaad behoorlijk op gekauwd worden. Met zelf gedroogde beloningssnoepjes, of het nou kip of long is of pens is, heb ik dat nooit meegemaakt. Hap slik weg.

Jouw corgi weegt 15 kg toch? Het  "normale"  gewicht voor een Cardigan teefje is toch tussen de 14 en 17 kg. Dus rasstandaardtechnisch  klopt het gewicht wel. Kan je echt geen (laatste) ribben voelen onder die volle vacht??
Door Lynn
#1929088
Volgens de rasstandaard klopt haar gewicht inderdaad prima. Maar ze staat op smalle pootjes, bone is minder dan bij de gemiddelde cardigan.
Ik kan wel ribben voelen onder die volle vacht ja. Je ziet ze niet, maar kan ze prima voelen. Ik denk ook niet dat ze 3-4kg te veel weegt, maar 1-2kg zou er toch wel af mogen.

Zoals gezegd heeft ze ook nergens geen last van. Ze gaat helemaal op in haar tak van schapendrijver, dit doet ze met volle overgave en veel uithouding. Ook wandelingen van 2 uur zijn geen probleem, training van een uur gehoorzaamheid is geen probleem. Dus het zal allemaal wel redelijk meevallen. Ik vind het gewoon raar dat ze niet afvalt nu ze op de helft van haar eten staat...

Goed dat je dat zegt ivm luie darmen, want van ontlasting of beter gezegd, gebrek aan ontlasting heeft ze geen last.

Die gedroogde snoepjes uit de winkel zijn misschien net iets te ver gedroogd, zodat ze wat taaier worden. Als je zelf droogt kan je waarschijnlijk nog zorgen dat ze nog sappig zijn vanbinnen. Wel een goeie tip! Misschien toch maar eens proberen...
Gebruikersavatar
Door pike
#1929850
Als je de ribben kan voelen dan is ze toch niet te dik.  Waarom wil je dan toch nog 1-2 kilo eraf? Onder een dikke Corgi-vacht zul je nooit de ribben zien.

Zelf droog ik alles gortdroog. Stukjes long die zacht zijn van binnen blijven nog wel eens aan de tandjes plakken. En dan is het dus niet hap slik weg maar staan ze allerlei toeren uit te halen om het van hun tanden af te krijgen  ::)
Door Lynn
#1930121
Gisteren al aan het zoeken geweest naar een droogmachine, maar nog niks besteld. Vandaag hoop ik een goeie te vinden, en te bestellen. Dat we volgende week kunnen drogen  :)

Ik wil absoluut haar ribben niet kunnen zien. Dat wil ik niet, ben niet zo voor dat magere... Maar een kilotje mag er zeker wel af. Dan nog ga je haar ribben niet zien.
En ik zou graag haar niet te dik laten worden/blijven omdat ze zwakke voorpoten heeft.

Bedankt voor de tips!! We gaan hiermee aan de gang. Vooral dat drogen lijkt me een goeie voor haar.
Door Mevroi Kruim
#1930802
Gaat het om haar gewicht in kilo's of om haar postuur? Oogt en voelt ze spekkig of kijk je naar de norm-gewichten?
Hou er rekening mee dat spieren meer wegen dan vet en dat kilo's dus minder zeggen dan hoe ze er uitziet en aanvoelt.
Door Lynn
#1931369
Dat ze meer spieren heeft aangemaakt ben ik wel zeker van. Dus in dat opzicht weet ik wel dat het de goede kant opgaat (zoals ook in het starttopic, ze is veel heviger en alerter). Normgewichten kijk ik niet naar. Bij de cardigan is het zo 'wazig' (het moet in verhouding) zijn, dat ik daar niet naar kijken.
Ze voelt en ziet er absoluut niet spekkig uit. Ze heeft spekkiger gestaan  ;D
Maar de taille in de lenden is er nog niet helemaal...
Door Lynn
#1931478
De droogmachine is besteld.
Dan weet ik beter wat er in gaat. En kan ik het makkelijker afwegen.

Gaat helemaal goed komen! Bedankt voor de tips en reacties.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door