Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Francisca
#1930303
Sinds kort heeft Hummer er een handje van om het vleesbot van de gans (kip en zalmkop eet hij direct op) in de tuin te begraven of gewoon in het gras neer te leggen. Eerst ruimde ik het gelijk op maar nu heb ik het al een paar keer laten liggen om te kijken wat hij er mee wil. Pas de volgende dag of de dag daarna zie ik hem weer opzoeken en het smakelijk opeten. Kan dit kwaad?
Door nienk
#1930312
Ik heb hier tijden geleden eens een topic over geopend, Reus doet het namelijk ook. Bot begraven, en tijd laten (zo 2 weken) opgraven en verder eten. het ziet er enorm smerig uit, maar geloof dat de meeste mensen zeiden dat het geen  kwaad kon. Het kan dat ze het doen omdat het te veel is, of te hard (door het in de vochtige aarde te laten wordt het zacht). Bewaren voor later, heel natuurlijk gedrag. dingen die (zeker als het wat warmer wordt) in de zon liggen zou ik mee oppassen (al is dat misschien ook mensen logica en kan het bij een hond minder kwaad),  maar wat hij begraaft en later op wil eten, daar laat ik Reus zijn gang mee gaan. Hij laat ook wel eens in huis het laatste restje van een bot liggen, dan legt hij het in zijn mand en kluift er af en toe nog eens op. als ik hem er een dag of wat niet meer mee gezien of als er scherpe randjes aan komen doordat het indroogt gooi in het weg.
Door Francisca
#1930374
Vond het eigenlijk ook heel natuurlijk gedrag maar ja  :-\ je ben zo snel bang dat hij er ziek van wordt. En voor kinderen die hier in de tuin spelen is het soms echt vreemd om een hond met "vies" karkas te zien rond lopen. Gatsie! is dan vaak de reactie  ;D ;D  ;D
Door Esther Q
#1930396
Het kan op zich geen kwaad. Alleen soms vergeten ze wel eens waar of dat ze iets verstopt hebben. Wel handig als jij dat dan voor ze in de gaten houdt dat je tuin geen kerkhof wordt van barfmateriaal :biggrin2:
Door smulpaap
#1930438
Hier doen ze het eigenlijk alleen nadat ze een konijnenkop hebben gehad , de tandjes worden altijd begraven . In de beginperiode probeerden ze het wel vaak te doen , vooral met een hele kwartel . Er werd dan hevig geschud en daarna werd het begraven . Nu gebeurt het nog heel soms met ""stinkie karkas "" zoals haas , vooral hazenborst . Het bloed wordt dan eerst door de aarde gewreven
Door Francisca
#1930576
Zou het dan met de geur te maken hebben? Vindt het wel  :( vreemd dat hij eerst gewoon de gans op peuzelde. Na een tijdje liet hij de ganzenlever  >:( in zijn bak liggen. En nu sleept hij het botvlees  :-\ door de hele tuin heen. Heb net weer twee karkassen achter in de tuin gevonden. Ik vind het echt niet smakelijk.
Door Mevroi Kruim
#1931041
Hoe oud is Hummer? Ik heb gemerkt dat honden tijdens het wisselen wel eens gaan miepen met bot en het dan gaan begraven. En hier gebeurt het ook wel eens als ze te veel krijgen. Dan ga ik dus minderen met de hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Door Wijnie
#1931161
Hier nog een (be)graver.
Vooral zalmkop begraven is favoriet bij Honey en dan zo'n week of drie later opgraven en oppeuzelen.
Vervolgens binnenkomen, naar het vrouwke gaan en zeggen: "HALLO, vrouwke, het was hééééééééééééééérlijk."
Dat is haar mening, de mijne is een tikkeltje anders.  :D
Ze begraaft van alles. Zelfs walnoten worden begraven en later weer opgegraven.
Ze heeft een keer een rauw ei (héél voorzichtig! Alsof ze het wist dat het breekbaar was.) begraven.
Ze mag van mij haar gang gaan en ze is er nooit ziek van geworden.  ;)
Ik zie trouwens ook regelmatig dat er her en der herbegrafenissen plaatsvinden.  :biggrin2:
Je kan het er maar druk mee hebben.
Door malimaniac
#1931208
Haha zelfs herbegravingen  :biggrin2: Je kan het er idd maar druk mee hebben!

Iza begraafd ook wel eens wat. Zeker dingen die ze eigenlijk niet zo lekker vind, wil ze begraven. Soms loopt ze er gelijk mee naar de achterdeur, maar zo werkt t bij mij niet. Doe dan gewoon de deur niet voor haar open en dan neemt ze het mee naar haar mand om t toch maar op te eten. Is dus maar een enkele keer dat ze wat mag begraven. En wat buiten is geweest komt ook niet meer binnen  :-X
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1931253
Hier nog zo eentje. Toen ze haar nest had was het bijna iedere dag raak ;-)
Vooral met parelhoenkarkas.

En een lol dat ze had als ik het wel door had, maar niet had gezien waar ze het verstopt had. Deed ze verdorie een zoekspelletje met míj.
Naar allerlei plekjes stuiterend mij überblij aankijkend...ligt het hier?? Heey vrouwtje....ligt het hier?? Misschien HIER?  ;D
En ik maar: Pak en geef Yanthe, pak en geef. Whahaha. En gewoon vertikken te geven (uiteraard).

Gelukkig ging ze ook regelmatig een inspectierondje lopen, dus dan stond ik achter het raam te koekeloeren waar ze haar buit controleerde ;)
Maar ook zij at het met plezier een dag of twee later op.

Ze verstopte al gedroogde oren toen ze nog een hele jong pupje was, erg schattig; gat graven, oor erin duwen en dan met de neus aarde aanbrengen.
Als ze dan niet buiten mocht gerust binnen... in mijn bed, tussen de kussens van de bank.....

Ik zou me er niet zo druk om maken inderdaad, tenzij zoals al gezegd is de tuin in een karkaskerkhof verandert.
Door Nicolette Wildschut-Kamst
#1931549
Wie wat bewaard heeft wat nietwaar!
Hier wordt ook regelmatig iets begraven. Toen ik nog brokken voerde deden ze dat met bullepeesjes en oren en oh wat fijn als ze die dan na een poosje weer teruggevonden hadden  :yucky:
Ja het is gewoon hun instinct. Niet meer zo'n trek, dan begraven en bewaren voor periodes met meer trek. Onder de grond ligt het vrij van vliegen en andere aaseters dus wel een logische keuze ook.
Dieren in het wild doen het precies zo met het overschot van hun maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door