Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1930148
Ik heb begrepen dat een implantaat beter werkt en minder ´troep´ is dan een chemische castratie. Wat is het grootste verschil hierin?

Mijn man wil Baiko niet laten castreren, maar laat me nu na het jachtseizoen wel vrij om het te ´proberen´, dus met een implantaat of chemisch. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een implantaat, maar ik wil graag duidelijk hebben waarom.

Ga zo ook even de dierenarts bellen voor informatie.
Laatst gewijzigd door WillyP op do 01 mar 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1930156
Volgens dierenarts is er geen verschil, alleen dat het implantaat langer werkt. Dus kies ik nu voor een implantaat.

Wel zou ik willen weten van jullie of jullie je hond op latere leeftijd ook hebben laten castreren, chemisch of niet en welke verandering jullie hebben waargenomen.

Baiko is nu ruim 4 en een behoorlijke macho man. Mijn man wil hem niet volledig laten castreren, dus is dit een mooie oplossing om het te proberen.

Wat ik hoop is dat hij minder gefixeerd is op geurtjes van loopse teefjes, en zodat ik met hem loop i.p.v. andersom. En tegenover reuen hoop ik ook dat hij wat neutraler wordt. Omdat ik er rekening mee houd gaat het goed, maar ik zie hem liever iets rustiger.

Mijn man wil juist die drive behouden voor in de jacht, maar ik werk vooral in het voorjaar en zomer met hem. Mijn man in het najaar en winter. En omdat in het voorjaar veel teefjes loops worden....
Door Esther Q
#1930208
Mijn reu is op 4 jarige leeftijd gecastreerd. Daarvoor had hij een half jaar een implantaat. Zijn reactie op geurige teefjes is duidelijk veel minder geworden en vooral ook zijn interesse in gecastreerde reutjes, die soms heel lekker ruiken. Ik geloof niet dat de jachtdrive of welke andere werkeigenschap dan ook minder wordt door castratie. Wij hebben hier een hele hoop gecastreerde sledehonden en die werken nog even goed als voorheen. Bij mijn jachthond is zijn jachtdrive iig beslist niet minder geworden.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1930215
Juist! Dat antwoord wil ik horen. Want ik roep ook altijd al dat zijn jachtdrift echt niet minder gaat worden. En in de jacht heeft hij geen last van andere teven of reuen die hij niet kent, daar is hij alleen aan het werk. Maar ik kom met hem veel vaker in contact met andere reuen en teven. Normaal, als de teven niet loops zijn gaat hij daar heel goed mee om, maar het is de geur die ze verspreiden als ze loops zijn, dan loopt hij niet weg hoor, maar het is dan niet fijn wandelen voor mij als hij aangelijnd is. En volgens mij is hij dat veel dominanter naar de reuen toe, vooral die hij niet kent.

En straks gaan we weer trainen voor de GG en dan weet ik precies hoe hij daar is. Ik hoop dat ik op dat gebied een positieve verandering zie.

Het implantaat zou volgens de DA tot een jaar kunnen werken, maar vaker hoor ik tot ongeveer een half jaar. (Zelf hoop ik langer, dan kunnen we direct zien hoe hij zich in de jacht gedraagt)

Hoe snel merk je dat het is uitgewerkt? Komt dat geleidelijk of ineens?
Door sella
#1930216
Diego is met 2 gecastreerd ivm met een grote teelbal(groeide in 6 dagen tot een tennisbal)

Ik was weleens radeloos omdat ik geen contact kon maken tijdens de wandeling.
Op mijn kop staan, weet ik veel, het hielp niet te winnen van de neus.
Een week na de castratie kwam ik jubelend thuis, de opvoeding is dus wel gelukt.
Diego vocht nooit, keek agressors verachterlijk aan en draaide zijn kont toe en liep weg.

Er is nooit op gereden(ik heb hem 3 en een half jaar gecastreerd meegemaakt), vacht is goed gebleven, hoe het was geworden als hij ouder zou zijn weet ik niet, daar hij is overleden in november.

Ik heb nu Buffel, die hadden we er al bij, maar mensenkinderen wat een gereedschap hangt er met net 7 maanden :o
Ik ben aan het nadenken over een implantaat, als hij dus heftiger wordt tegen andere honden.
Ik had toch Diego niet gecastreerd, als hij niet die enorm grote bal had gekregen.
Overigens is hij weleens chemisch gecastreerd, omdat geen enkel middel hielp tegen zijn hormonen, als ze zo hoog in de hormonen zit, lijkt het wel of de tardaq veel korter werkt, ik heb het over een week of 2.
Vandaar dat ik nu als ik wat probeer, naast de druppels voor beheersing van de geslachtsdrift, en ook krijgt hij hop ect, ik het implantaat overweeg.
Als ik lees hoeveel het doet voor Indy, de hond van Dorothea, die milder kan reageren hierdoor en zichzelf niet meer in de problemen stort, dan vindt ik het overwegen waardt.
Een castratie is on om keerbaar, vandaar dat ik ze graag laat uitgroeien.

Als hij 4 is zoals jouw hond, zou ik voor een implantaat gaan, dan heb je ook een langere periode dat de hormonen rustig zijn en er mischien een langere tijd rust komt.
Met de tardaq krijg je ook een opleving van het gedrag voordat het afzwakt, en dan is de werking te kort voor de inspanning om de boel te kalmeren.
Dus implantaat wint voor mij qua werkingstijd.
Door pallas
#1930229
Ik zou alleen chemisch castreren of een implantaat laten zetten als je wél overweegt om hem dan uiteindelijk te laten casteren.
Telkens een implantaat zetten heeft wat mij betreft te veel nadelen (te grote hormoon schommelingen en bij didot ging zijn schildklierfunctie onderuit)

Didot heeft enorm veel drive, met implantaat bleef alleen die enorme werklust nog bij hem over....ook niet erg fijn hoor.
Hij is met 5 jaar gecastreerd en doordat de bijnieren nog wat hormonen aanmaken is hij nu netjes in balans gekomen.
Zeker niet minder werklustig dus eerder nog beter geconcentreerd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1930237
sella schreef: Ik was weleens radeloos omdat ik geen contact kon maken tijdens de wandeling.
Op mijn kop staan, weet ik veel, het hielp niet te winnen van de neus.
Een week na de castratie kwam ik jubelend thuis, de opvoeding is dus wel gelukt.
Diego vocht nooit, keek agressors verachterlijk aan en draaide zijn kont toe en liep weg.
Echt radeloos om contact ben ik niet, maar wel als we op GG-cursus bezig zijn. Hij heeft dan buitengewoon veel aandacht voor de andere honden. Hij is dan echt opgewonden.
sella schreef: Als hij 4 is zoals jouw hond, zou ik voor een implantaat gaan, dan heb je ook een langere periode dat de hormonen rustig zijn en er mischien een langere tijd rust komt.
Met de tardaq krijg je ook een opleving van het gedrag voordat het afzwakt, en dan is de werking te kort voor de inspanning om de boel te kalmeren.
Dus implantaat wint voor mij qua werkingstijd.
Ik ga dus ook voor de implantaat.
Is het gedrag na de werkingstijd niet heftiger, als het uitgewerkt is? Of gaat het dan verder zoals voorheen?
pallas schreef: Ik zou alleen chemisch castreren of een implantaat laten zetten als je wél overweegt om hem dan uiteindelijk te laten casteren.
Telkens een implantaat zetten heeft wat mij betreft te veel nadelen (te grote hormoon schommelingen en bij didot ging zijn schildklierfunctie onderuit)

Didot heeft enorm veel drive, met implantaat bleef alleen die enorme werklust nog bij hem over....ook niet erg fijn hoor.
Hij is met 5 jaar gecastreerd en doordat de bijnieren nog wat hormonen aanmaken is hij nu netjes in balans gekomen.
Zeker niet minder werklustig dus eerder nog beter geconcentreerd.
Nou, ik wil het dus nu gaan proberen. En dan misschien manlief toch zover krijgen dat hij een castratie toelaat. Nu wil hij daar nog totaal niet aan. Maar het punt is dat ik ook met de hond werk. En het dan vooral gaat om de omgang met andere honden.
Nu komt het over alsof hij niet hanteerbaar is, maar dat is niet zo. Hij is gewoon wat driftig en af en toe nogal heftig, ik kan hem dan wel de baas. Maar graag zie ik het wat rustiger.
En hopelijk (en ik denk het ook wel) blijft hij zijn werkhouding houden. Hij is heel erg gedreven tijdens de jacht, dus ietsje minder zal ook niet zo heel erg zijn ;)

Graag hoor ik nog meer reacties.
Door sella
#1930249
Ik heb verschillende meningen gehoord, ik ken ook een paar mensen in Krommenie die het hebben gedaan.
De een bleef een stuk rustiger en een ander verviel weer in hetzelfde gedrag.

Ik overweeg bij Buffel 1 keer een implantaat, omdat er hier veel open teven zijn waar ze mee willen fokken mischien.
Heel fijn, die loopse lola's mogen zelfs voor mijn poort pissen :-X
Dus de hormonen gieren wel bij de mannen.
Om daar nu voor te castreren gaat voor mij tever.
Ik wil de periode implantaat gebruiken om goed te kunnen trainen en dat ik dan genoeg basis heb kunnen leggen voor de toekomst.
Kijk verhuis ik binnen 3 maanden, dan gaat er geen implantaat in, dan zijn er niet zoveel loopse lola's die tegen mijn poort aan adverteren.
Door Esther Q
#1930390
WillyP schreef:Hoe snel merk je dat het is uitgewerkt? Komt dat geleidelijk of ineens?
Mijn hond had een implantaat voor een jaar, wat na een half jaar was uitgewerkt. Dat ging geleidelijk maar wel heel snel, in een week tijd had ik zoiets van oh je foute boel. Toen heb ik hem meteen laten castreren, omdat ik erg tevreden was over het effect.
#1930649
ik heb mijn jongste reu een implantaat gegeven, in de hoop dat ie minder macho werd.....integendeel, in het begin dacht ik dat het wel werkte maar niet dus.......hij bleef zich hetzelfde gedragen tegenover reuen en helaas ging ie zo ook tegen teven doen--omdat zijn hormonen stil lagen kon ie zich ook niet meer bekommeren om teven......maar dus wel precies andersom!!!
nu is zijn implantaat al een poos uitgewerkt en ik heb een andere hond!!
vriendelijk naar teefjes, hij kan weer bijna alles van hun hebben en tegenover reuen is ie veel gecontroleerder, kijkt naar mij wat wel en niet mag...
daarbij is ie sinds het implantaat is uitgewerkt ook naar ons toe veel kroeliger en aanhankelijker...
hier voor hem geen implantaat meer en zeker geen castratie..
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1930854
vanaalst schreef: ik heb mijn jongste reu een implantaat gegeven, in de hoop dat ie minder macho werd.....integendeel, in het begin dacht ik dat het wel werkte maar niet dus.......hij bleef zich hetzelfde gedragen tegenover reuen en helaas ging ie zo ook tegen teven doen--omdat zijn hormonen stil lagen kon ie zich ook niet meer bekommeren om teven......maar dus wel precies andersom!!!
nu is zijn implantaat al een poos uitgewerkt en ik heb een andere hond!!
vriendelijk naar teefjes, hij kan weer bijna alles van hun hebben en tegenover reuen is ie veel gecontroleerder, kijkt naar mij wat wel en niet mag...
daarbij is ie sinds het implantaat is uitgewerkt ook naar ons toe veel kroeliger en aanhankelijker...
hier voor hem geen implantaat meer en zeker geen castratie..
Dus dat kan ook nog! Maar eigenlijk heeft dat implantaat een averechts effect gehad. Gelukkig heb je dat zo ontdekt. Je hebt misschien een hele slimme hond ;) Hij zal wel gedacht hebben...  :-X

Wij gaan in ieder geval het implantaat laten zetten. Manlief is nu toch ook wel overtuigd dat ie toch nogal heel erg fel is. In de jacht zou het ook ietsje minder mogen. Wij hopen dan toch wel op het gewenste effect, dat ie minder macho wordt en gecontroleerder in het bijzijn van andere honden die hij niet goed kent. De tijd zal het leren.
Laatst gewijzigd door WillyP op wo 09 feb 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#1930878
WillyP schreef: Volgens dierenarts is er geen verschil, alleen dat het implantaat langer werkt. Dus kies ik nu voor een implantaat.
Er is wel zeker een verschil! Een chemische castratie (Tardak) dat zijn vrouwelijke hormonen. De werking ervan is niet te vergelijken met een castratie. Een chemische castratie moet dan ook niet gebruikt worden om het effect van een echte castratie te voorspellen. Daar is een implantaat veel meer voor geschikt. Een implantaat dat werkt heel anders en legt echt de testosteronproduktie plat.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1930930
*Dorothea* schreef: Er is wel zeker een verschil! Een chemische castratie (Tardak) dat zijn vrouwelijke hormonen. De werking ervan is niet te vergelijken met een castratie. Een chemische castratie moet dan ook niet gebruikt worden om het effect van een echte castratie te voorspellen. Daar is een implantaat veel meer voor geschikt. Een implantaat dat werkt heel anders en legt echt de testosteronproduktie plat.
Dan kiezen we toch voor het goed middel.
Door Fynn
#1932392
Fynn heeft twee keer het implantaat gehad.
De 1e keer werkte het ongeveer een half jaar en de 2e werkte zeker een jaar.
Het duurt ongeveer 4 weken na het plaatsen voordat je echt goed verschil ziet in gedrag .
Ik vond het goed werken en Fynn reageerde beter op mij en was niet zo geobsedeerd door geurtjes.
Na het 2e implantaat vond ik dat ik een keuze moest maken wel of niet castreren daarom geen 3e keer meer.

Groetjes Rian
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1932438
Het implantaat is vandaag gezet. Nu even afwachten. Ik hoop ook dat het resultaat is dat hij minder geobsedeerd is door geurtjes (want vandaag was het wel heel erg, ik werd de berm flink ingetrokken  >:() Manlief hoopt toch stiekem ook dat hij wat geconcentreerder wordt (maar dan gefocust op ons)

Hij liep vandaag weer rond, tijdens de wandelingen, met het schuim op zijn bek, neus tegen de grond en maar rennen achter geurtjes aan. Hij is nog nooit weggelopen, maar daar wil ik niet op wachten.
Volgende week weer GG training, voor het eerst. Het zal dan nog niet goed zijn ingewerkt, dus wie weet zien we in de loop van de cursus wel verschil komen, dat is een goede graadmeter denk ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door