Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paula1976
#1929109
Ik ben bezig met de nieuwe menu's voor Tico en Eddie. Nu heb ik vrijdagavond de eendenvleugels opgehaald die via Tonny kwamen. Ik heb ze in de koelkast gelegd met de bedoeling dat ze in het weekend verwerkt zouden worden. Maar aangezien ik er niet aan toe kwam ben ik nu dus bezig met de menu's, al het andere heb ik gisterochtend uit de diepvries gelegd maar de eend was ik helemaal vergeten en die "ruikt" nu dus een beetje!!

Kan ik dit nog gebruiken?? Ik heb wel eens eerder gehad dat er een luchtje aan zat en dat ik het wel verwerkt heb, maar ik twijfel nu toch.

Ook heb ik wel eens gelezen dat iemand hier schreef dat de honden het alleen maar lekkerder vinden als het vlees lekker "rijp" is.

Graag jullie adviezen!!! Dan kan ik weer verder!!
#1929123
Dank dames, het gaat nu in een dagmenu dus het hoeft niet nog eens extra ontdooid te worden voor het uiteindelijk gegeten wordt.

Ik ben niet zo snel bang, ik ga er van uit dat Tico zijn maag sterk genoeg is, in de natuur ligt een dood prooidier ook wel eens langer en zal dan vast nog heerlijk opgepeuzeld worden. Maar ik twijfelde nu toch maar ik volg Nadia's advies en ga het gewoon gebruiken!
Door nienk
#1929180
Ik denk ook wel dat een hond veel kan hebben, en dat als het ècht bedorven is ze het niet meer eten. heb dat eens uitgeprobeerd met een plakje ham wat niet meer goed rook. hield het Reus voor, zo van, ruik jij eens? nou snuffel snuffel, en mooi dat ie er van weg liep. terwijl hij die ham wel eens heeft gehad als beloning, en het super lekker vond.
#1929486
Ga daar maar niet vanuit hoor, dat een hond iets niet opeet als het bedorven is.
Er zijn honden genoeg die alles opvreten dat er voor hun neus komt, zelfs als de schimmels erop staan.

Maar om je vraag te beantwoorden (ook al is het te laat), rijp vlees is idd prima.
Ik geef onze honden heel vaak vleugels en karkassen die al behoorlijk ruiken en plakkerig aanvoelen.
Ze vinden dat extra lekker, en verteren het goed.
Nog nooit is er hier ééntje ziek van geworden.
Door wijkje
#1929490
Ik ben er altijd wat voorzichtig mee. Maar dat komt omdat ze hier flink aan de dunne geweest zijn waarbij er waarschijnlijk relatie was met wat ze hadden gegeten..Als het een beetje ruikt, geef ik het wel..Zeker als het wel gewoon gekoeld heeft gestaan.
#1929713
nienk schreef: Ik denk ook wel dat een hond veel kan hebben, en dat als het ècht bedorven is ze het niet meer eten. heb dat eens uitgeprobeerd met een plakje ham wat niet meer goed rook. hield het Reus voor, zo van, ruik jij eens? nou snuffel snuffel, en mooi dat ie er van weg liep. terwijl hij die ham wel eens heeft gehad als beloning, en het super lekker vond.
behalve als je "jimmy" (mijn kat) bent... die had ooit bedorven zure groen uitgeslagen ham uit de prullenbak gejat en gegeten, en is toen 2 dagen ziek geweest...

Maar die eend, als het gewoon koud is gebleven zal het wel goed zijn. Wat ik vaak doe is het doorsnijden, en kijken hoe de binnenkant vna het vlees eruit ziet, ziet dat er nog net uit, gewoon geven :)
#1929789
Bedankt voor jullie reacties!!! Ik heb het inderdaad gewoon gebruikt en het zal allemaal wel loslopen. Eddie doet 5 dagen met een rol carnibest en die heb ik ook al die tijd in de koelkast liggen en maak ik op en hij verdraagt dat ook prima.

Wat zijn wij mensen dan toch watjes patatjes hè? Als wij er van zouden eten liggen we een week plat met voedselvergiftiging!!! Zouden de mensen die een paar honderd jaar geleden leefden en geen koelkasten enzo hadden ook zo'n gevoelig maagdarmstelsel hebben? Of zaten die van binnen net als onze barfers ook sterker in elkaar?? gewoon maar een gedachtenkronkel  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1929835
dancingdaydream schreef: behalve als je "jimmy" (mijn kat) bent... die had ooit bedorven zure groen uitgeslagen ham uit de prullenbak gejat en gegeten, en is toen 2 dagen ziek geweest...

Maar die eend, als het gewoon koud is gebleven zal het wel goed zijn. Wat ik vaak doe is het doorsnijden, en kijken hoe de binnenkant vna het vlees eruit ziet, ziet dat er nog net uit, gewoon geven :)
Maar dan heb je het over ham. Dat is gekookt of gerookt of zo, in elk geval verhit. En verhit voedsel bederft dus echt em wordt ziekmakend. Rauw vlees gaat wel "lekker" ruiken maar de extra bacterieën vormten voor de honden geen probleem. Althans niet voor de mijne.  Ik zou er dan ook geen probleem van maken en het alsnog invriezen of voeren.  ???

Doorsnijden en de binnenkant bekijken zegt op zich niets. Want de bacterieën groeien aan de buitenkant, niet binnenin.
Door El_Kato
#1929859
Hier krijgen ze ook wel eens kip die op het aanrecht is blijven staan en dan eigenlijk te warm heeft gestaan. Gaat meestal om het restje wat over is van het ontdooien en dan tot de volgende dag staat. Meestal gaat dat terug de vriezer in maar ja soms niet.

Denk wel dat we tegenwoordig verwend zijn ja met als die antibiotica resten in de melk en alles wat we eten wordt behandeld zodat het langer houdbaar is. Ga maar eens op vakantie naar oost azie geheid dat je daar ergens ziek wordt terwijl die mensen zelf nergens last van hebben. In india drinken ze toch ook uit de Tanger, waar ook lijken in drijven.......  ??? Hoewel ze daar niet zo oud worden als wij hier, ten minste in de statistieken dan....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door