Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1927861
Hallo allemaal,

Met de zoekfunctie kan ik heel veel over groene leem vinden. Zo las ik dat het zowel inwendig gegeven kan worden als uitwendig op de plek zelf als een papje gesmeerd kan worden.
Ivan heeft 3 weken geleden een spier in zijn voorpoot gescheurd.
Als pijnstiller/ontstekingsremmer kreeg hij in het begin metacam met tramadol en vervolgens alleen tramdol.
Nu lijkt het alsof hij uitslag krijgt van de tramadol wat zich uit in pussige groene bultjes op zijn buik (die zijn nou overigens bijna weg, nog wat zwartig) en een hotspot achtige plek op zijn ''bil''.
Op advies van de dierenarts ben ik nou gestopt met de tramadol. Ik heb hem dit weekend geen andere pijnstilling gegeven omdat ik wou kijken hoe het ging qua lopen en warempel ik vind eigenlijk dat Ivan beter loopt zonder pijnstilling, dan met. Dus ik ga straks nog even overleggen hoe verder, want ik heb voor het geval dat wel novacam/metacam opgehaald.

Anyway, ik wil dus die vieze plek gaan aanpakken op zijn bil. Ik heb nou een beetje groene leem door een niet metalen bak gedaan wat hij kan opdrinken en een papje gemaakt en op zijn bil gesmeerd. Ivan heeft nou dus 1 groene bil  :biggrin2:
Doe ik het zo dan goed?  :-[ En dit ongeveer 2-3 weken doen? En moet ik hem dan meedere keren per dag insmeren of nou juist zo lang mogelijk laten zitten en later er afweken? En moet ik de plek van te voren schoonmaken / haren wegknippen? Nu niet gedaan namelijk..
Ook wou ik als ontgifting van de hoop medicijnen en als weerstand boost chlorella tabletjes geven. Hoeveel mag een hond van pak weg 30 kilo hebben?

Bedankt!  :notworthy:
Laatst gewijzigd door Irish op ma 07 feb 2011, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#1927897
Plek schoonmaken en haren wegknippen zodat er zoveel mogelijk lucht bij kan. Groene leem als papje erop smeren, lekker dik en gewoon laten zitten. Je kan het ook als poeder erop doen als de wond alweer wat beter gaat.

Dit kan je tweemaal daags herhalen. Totdat de wond droger wordt, dan geen papje er meer op doen anders blijft het steeds nattig.

Als je leem inwendig erbij geeft zou ik niet ook nog chlorella doen, dan wordt het ontgiften wel heftig. Ik zou eerder met chlorella beginnen, dan opvoeren en daarna die kuur nog een keer groene leem inwendig gevne asl het nodig is. Chlorella is nl wat milder dan leem.
#1928299
Irish schreef: Dank voor je reactie!

Ik heb het er dus maar weer afgehaald en ga straks poging 2 doen en dan dus zonder haren.
Ook heb ik de bak met inwendige gebruik weggehaald en hou ik het bij chlorella.
Chlorella werk milder en kan je rustig aan opvoeren elke dag een paar tabletjes meer geven :)
Als je hond er wat groene leem van de hotspot aflikt zou ik niet een groot probleem van maken hoor , als het maar wel de tijd krijgt om zijn werk te doen.

Succes!
#1928322
pallas schreef: Je hebt het nu net erop gedaan, dan zou ik het even met rust laten. lIgt erook aan hoeveel hij er weer vanaf likt  ;)
Aflikken doetie (helaas) niet. Hij gaat namelijk op zijn groene bil liggen, dus heel de bench wordt groen  ::)
En verleggen heeft net al weer de enige angstagressie reacties opgeleverd, dus ik heb de strijdbijl maar neergelegd (hij is nou een half jaar bij mij, moest geeuthanaseerd worden wegens bijtgedrag naar de kinderen.)
#1928324
Irish schreef: Aflikken doetie (helaas) niet. Hij gaat namelijk op zijn groene bil liggen, dus heel de bench wordt groen  ::)
En verleggen heeft net al weer de enige angstagressie reacties opgeleverd, dus ik heb de strijdbijl maar neergelegd (hij is nou een half jaar bij mij, moest geeuthanaseerd worden wegens bijtgedrag naar de kinderen.)
Lekker laten liggen dan. Als de boel opdroogd kan je het meeste wel met een stofzuiger en doekje weghalen.
#1930174
Inmiddels een paar dagen verder en ik merk nog niet echt vooruitgang.
Maar misschien ben ik ook te ongeduldig.
Wel heb ik een andere vraag...
Ivan likt na enige tijd het groene leem op de plek van de hotspot er wel weer vanaf.
Nou heb ik begrepen dat dit niet heel veel kwaad kan, als het maar wel even heeft kunnen zitten.
Maar er blijft rondom dus nog wel groen leem zitten, wat inmiddels helemaal hard is geworden.
Nou bracht ik gewoon weer nieuwe groene leem aan waar het weggelikt was.
Of moet ik eerst de oude resten er helemaal afspoelen, schoonmaken (mag dat met sterilon/betadine of alleen water) en dan pas opnieuw aanbrengen? Of mag ik het dus ook tussendoor alleen de plek zelf opnieuw insmeren?
#1930250
Tussendoor zou ik gewoon een extra dotje erop doen. Al je het maar wel één of twee keer per dag helemaal even schoonmaakt (ook om te zien of het beter gaat)

Mocht het telang duren dan kan je ook met hibiscrub wassen, dat is ontsmettend.
Betadine en groene leem gaan niet zo fijn samen.
Veel zweren bij honingzalf, maar daar heb ik niet zoveel ervaringen mee, bij mij ging het met leem altijd goed.
#1930276
Je wordt bijna mijn persoonlijke adviseur  :biggrin2: :-*
Ik zal het er straks even helemaal afweken. Heb toch wel het idee dat het wat minder nattig is.
Dan wil ik vandaag en misschien morgen nog een papje aanbrengen en als het dan echt droger wordt, zal ik het gaan poederen zoals je schreef :)
Honingzalf heb ik nog in huis dus wil ik wel proberen.
Is de volgorde dan restant opgedroogde leem afweken, schoonmaken, honingzalf erop, even laten intrekken en daarna kwak nieuwe groene leem?
#1930348
Irish schreef: Je wordt bijna mijn persoonlijke adviseur  :biggrin2: :-*
Ik zal het er straks even helemaal afweken. Heb toch wel het idee dat het wat minder nattig is.
Dan wil ik vandaag en misschien morgen nog een papje aanbrengen en als het dan echt droger wordt, zal ik het gaan poederen zoals je schreef :)
Honingzalf heb ik nog in huis dus wil ik wel proberen.
Is de volgorde dan restant opgedroogde leem afweken, schoonmaken, honingzalf erop, even laten intrekken en daarna kwak nieuwe groene leem?

Volgorde is wel oke maar ik zou dan kiezen of groeneleem gaan doen of honing zalf gaan doen. Groene leem droog volgens mij meer uit, maar ik heb dus niet veel ervaring met honingzalf. even een dag of twee drie volhouden met hetzelfde middel. Anders weet je nog niks.
#1930593
Senta schreef: Hotspot spuit ik altijd Cortevance spray op nadat ik het kaal heb geschoren. Heb ook lopen modderen met zalfjes en poedertjes en weet ik veel wat, hielp voor geen meter. Ondertussen kreeg ze wel koorts en het doet ook erg pijn.
Met 2 dagen is het weg.
"Cortavance is een spray met de werkzame stof hydrocortisonaceponaat (HCA). HCA is een glucocorticoïd dat geactiveerd wordt in de huid tot een zeer potent metaboliet, zonder de gangbare systemische en lokale effecten van de huidige corticosteroïden (biologische beschikbaarheid 0,2%). Alle voordelen zonder de nadelen!

Cortavance spray kan worden ingezet bij jeukerige dermatitis van allergische oorsprong. Het is de eerste corticosteroïd dat effectief is in de huid en nergens anders."


Dit zou ik dus niet direct gaan gebruiken  :-\  in de meeste gevalen kan je het met goed schoonhouden en ontsmetten best wel aan.















   
#1930680
Senta schreef: Ik heb het het eerste jaar ook met allerlei middeltjes geprobeerd, plek werd steeds groter en breide zich erg snel uit en hoge koorts weken lang mee rondgelopen wat verschrikkelijk.  Dit middel werkt prima en al met 2 dagen.

ga zelf maar eens met een plek van zo'n 20 bij 20 cm met je vel dr af en zwaar ontstoken rondlopen, dat voel je wel.

Sorrie ik ga niet lopen 'klooien' en mijn dier onnodig laten lijden, als het al zo snel weg kan zijn  ;)
Ik zeg ook niet dat jij het onnodig gebruikt hebt, maar in de meeste gevallen is goed schoon houden en verzorgen afdoende. Als dat niet het geval is ga je naar je d.a. en krijg je misschien ook wel deze spray.
Om meteen met deze spray te gaan beginnen ben ik geen voorstander van.
Verder vind ik ook niet dat TS zijn hond onnodig laat lijden door groene leem te gebruiken..... 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door