Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Karin&Philip
#1927177
Ik lees veel over konijnen organen en spiervlees, dat wordt gegeven in de menu's, en nu wil ik dat wel eens proberen, gezien onze philip echt een pietlut is qua spiervlees... En tot op heden heb ik hem ook geen hart kunnen geven, want hij eet het gewoon niet, de etter...

Maar HOE kom ik aan Konijn (een beetje betaalbaar), en liefst in onderdelen, want ik ben nog een beetje een mietje met hele dieren enzo...

EN hoe leer ik mn kat kippenvleugels eten? ik had hem al in stukken geknipt, maar hij plukte er een paar stukjes vlees van, en dat was het... dat schoot niet op... dus ik ga de komende keer voor plat meppen... (met wat doe ik dat? want een deegroller wou niet zo), tips??? Hij heeft nooit hoeven "kluiven", want ja, brokjes zijn broos, en knapperig. En makkelijk uit een bakje te pakken... niet zo klef als al het vlees enzo...
Eigenwijs met eigen willetje? welnee, hoe kom je erbij... (hahaha, en dan moet het nog een senior zijn ook, met zn 8 jaar jong)

EN meneer vind Zalm ook wel erg lekker, en een witvis uit vietnam (begint met een P, weet ff niet meer hoe die heet, pangasius ofzoiets), kan ik dit mengen in een menu? of is het beter om los te geven? ik geef alleen filets, want wij eten zelf helemaal geen vis...  :)

BEDANKT WEER!!

ps; we krijgen tegen de zomer waarschijnlijk een kitten erbij, kan ik die net zo overzetten als ik met Phil aan het doen ben? die zal misschien wel makkelijker zijn eigenlijk... al heeft ie dan nog kleine tandjes enzo...  (ik hoop stiekem op een slipnestje hier in de buurt, half brit, of oosterling, ragdoll, somali, ach maakt me ook niet uit, als ie maar een leuk karaktertje heeft, en gezond is :))
Door mirdj
#1927260
Hou er rekening mee dat er katten zijn die nooit zullen gaan knagen, zo heb ik er hier ook een. Een stuk kipfilet verslint hij binnen een minuut maar iets anders krijg ik er bij hem niet in. De andere eet dan weer wel bijna alles en kan ik ook redelijk laten knagen. Spiervlees en orgaan heeft hij helemaal geen moeite mee. Een kippennek lukt ook aardig, maar iets anders laat hij rustig liggen.

De vleugels zou je in een zakje kunnen doen, dan in een handdoek wikkelen en dan met een (vlees)hamer kapot meppen.

Konijn zou je even bij Herby kunnen kijken. Ik haal zelf bij Richard, maar dat is een beetje ver bij je uit de buurt.
Door Mevroi Kruim
#1927399
Kippenvleugels knip ik in met een snoeischaar en je kunt ze voor mutsmeuten ook nog in kleine stukjes verdelen. Wil je echt vleugelmoes dan is in een zeer stevige plastic zak en slaan met de bankhamer aan te bevelen. Vind ik beter werken dan een vleeshamer.

Van konijn voer ik voornamelijk ruggen (karkassen, dus, waar de filets van af zijn) en die scoor ik meestal via Danielle, Herby/Richard verkopen ze iig ook. Hele konijnen zijn een tikkie prijziger maar bv voorbenen zijn mooi bevleesd en goed te eten voor katten, mits voor de meuten geknipt.

Zalm is prima, pangasius vind ik zelf goed te knagen en voor je kat is het een leuke eiwitbron, al is het gehalte lager dan in vlees. Qua interessante vetten voegt het niet zoveel toe.
Door Tamomi
#1928060
Hier heb ik ze in hun ‘beginnerstijd’ aan het knagen gekregen met zalmmoten, dus van die ovale stukken compleet met graat en vel. Ook de twee die voorheen niet wensten te knagen gingen daardoor overstag.

Pangasius heb ik ook weleens gegeven, maar toen las ik dit:
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/461954/2010/02/08/Pangasius-is-niet-zo-n-verantwoorde-vis-als-het-lijkt.dhtml

Nou is er met elke vissoort wel wat, maar ik vond dit toch wel bar en boos. Ook wat onderaan het artikel staat over Tilapia (oftewel Nijlbaars, oftewel Victoriabaars).

Schelvis en zeewolf lusten ze hier trouwens ook graag. Totdat ik dáár weer een vreselijk verhaal over lees natuurlijk... :o
.
Door Tamomi
#1928066
koekje schreef: Ik heb dat artikel (over de strontvis) wel eens aan mn moeder doorgestuurd, toen ze zei graag tilapia te eten op vrijdag :D
:biggrin2: Heeft ze het sindsdien nog gegeten?

Normaal ben ik een grote visliefhebber, maar Tilapia en Pangasius vond ik nooit te vreten. Nadat ik dat stuk had gelezen was ik blij toe. ;D
.
Door Henkje
#1928231
Een van mijn katten was ook een zeikerd met bot (kruising Somali). Eenmaal platgeslagen at ze het wel. Nu knaagt ze met gemak een konijnenrug weg.
Aan karkassen is zoals gezegd via internetwinkels makkelijk aan te komen. De poelier op de markt hier heeft ze ook.

Sinds een jaar lusten de katten hier geen vis meer. Dus dat heb ik maar geschrapt.

Mijn ervaring met kittens is dat ze vrij snel knagen en bijna alles lusten. Persoonlijk zou ik niet zo snel hopen op een slipnestje, maar een kat uit het asiel halen of bij een betrouwbare fokker gaan kijken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door