Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maurice79
#1925812
Hoi,

Mijn pup (is het nog wel een pup?) van 17 weken oud heb ik vanaf de 9e week overgezet op 50% kvv en 50 % brokken en langzaam overgegaan in een week naar volledig KVV van smuldier, met name pens, compleet mix en kip, dit meng ik ook nog wel eens met Rijst, rauw ei, gekookte pasta etc etc.

Nu we weer een hoop aantal weken verder zijn en ze het vreselijk goed doet op volle KVV ben ik sinds deze week overgegaan op BARFomdat erbij te doen ik heb me lokale slager gesproken en daar krijg ik goed bevleesde kippekarkassen en kippen nekken van om te beginnen, ik heb ook een redelijke order geplaatst bij herby-vers zodat de extra vriezer die ik heb aangeschaft in de schuur gevuld word :)

Op dit moment eet ze
- 600 gr. Pens met wat rijst +/- 150 gr.
- 600 gr. Koolvis met rijst +/- 150 gr
- 600 gr. Complete maaltijd
- 200 gr. gekookte kipfilet met rijst 400 gr.
- 600 gr. Kip (kvv)

Dit varieer ik door de week heen ongetwijfeld zal ik het een en ander doen qua percentage's maar ze ziet er goed, gespierd zoals het hoort, ik fiets/wandel met haar voor het eten, ik voer haar 1x per dag bovengenoemde maaltijden, en sinds 3 dagen 1 kippekarkas rond 11 uur (brunch zeg maar :) )

Sinds 3 dagen geef ik haar dus ook kippenkarkassen en kippennekken, aangezien ik 5kg om 3 kg nu in de vriezer heb liggen :) ze eet het graag en kauwt er goed op, echter is haar ontlasting nu wat moeizaam, niet echt opstipatie maar het komt er wat moeilijker doorheen, ik heb al 2x olijfolie bij d'r eten gedaan maar het wil niet echt makkelijk eruit komen. wat is de beste oplossing voor nu volgens jullie? Ik heb haar gister KVV complete maaltijd/gekookte kipfilet en rijst gegeven om te kijken of het al wat beter werd, maar nog niet echt verbetering gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




ze weegt op dit moment 14 kg, het betreft een kruising Amerikaanse Stafford/Pitbull
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1925825
Hoi Maurice, welkom op Barfplaats  :)

Wat een leuk pupje heb je en wat een prachtige kleur!

Fijn dat je je wil verdiepen in het zelf samenstellen van haar voeding.
Ik ben alleen bang dat je wat je nu geeft absoluut geen BARF-menu kunt noemen.
Op dit menu gaat ze niet gezond opgroeien.

Een BARF-menu bestaat uit 45-50% vleesbotten, 15-25% spiervlees, 15-20% orgaanvlees en 10-15% groentenmix.
Alles wordt 100% rauw gegeven, dus geen gekookte kip enz.
Rijst, pasta enz. hoort niet thuis in een BARF-menu, je hond heeft daar echt niks aan.
Wat wel goede aanvullingen zijn is vette vis, een eitje en bijvoorbeeld een gemalen notenmix.
Ook dit allemaal rauw en onbewerkt.

Als ik jou was zou ik even een stap terug zetten naar kvv en dan bij voorkeur een merk met een natuurlijke calciumbron (gemalen karkassen).
De Smuldier compleet versies bevatten helaas geen natuurlijke calciumbron.

En dan eerst beginnen met dit te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html
Dat is beginners informatie die je echt minimaal moet weten voordat je BARF kunt gaan voeren.

De volgende stap zou kunnen zijn dat je een menu voor haar maakt en dat hier op Barfplaats plaatst zodat andere mensen even met je mee kunnen kijken.
In het begin is het even puzzelen en het is dan ook zeker geen schande mocht het de eerste keer niet meteen helemaal kloppen.
Als je dan een goed menu in elkaar gedraaid hebt, dan zou ik pas de overstap maken naar BARF.

Het is even wat werk, maar je hondje heeft maar 1x de kans om goed op te groeien dus het is zeker de moeite waard!

Succes!
Door Maurice79
#1925954
Dank je voor je reactie, was al bang dat ik het een en ander niet juist deed. Ik heb zojuist de rekenhulp gebruikt en zal een menu voor haar in mekaar flansen en dit hier neer zetten.
Door BbvDoerak
#1926436
Reageer even niet op het barf stukje want daar zijn meer kenners van maar ik las dat je al gaat fietsen met je 17 weken oude pup?
Vanuit de hondenclub, vanuit de dierenarts en vanuit het asiel waar ik vrijwilligerswerk voor doe wordt aangeraden om niet met een hond te gaan fietsen voor deze een jaar oud is, of iig. lichamelijk uitgegroeid. Fietsen (of het meelopen dan) is enorm belastend voor de gewrichten en kan tot problemen leiden wanneer hier te vroeg mee wordt gestart.
Vanaf een maand of 8/9 kun je je pup wel langzaam aan gaan aanwennen om aan de fiets mee te lopen (dus jijzelf niet fietsend maar lopend).
Wilde dit toch als advies meegeven want ik ken helaas een herder van nu 1,5 jaar oud die al versleten gewrichten heeft omdat de baas het leuk vond om er al zo vroeg mee te gaan fietsen, zijn nieuwe bazen moeten nu al over operaties na gaan denken :'(
Door Maurice79
#1927722
Even voor de duidelijkheid het is niet me 1e pup maar wel de 1e keer barf/kvv , dat fietsen moet je ietwat genuanceerder zien als dat het is, dat is even hetzelfde blokje om wat ik loop maar dan rennend naast of los bij de fiets heel erg verschilmakend is het niet als rennen/spelen met een andere hond.
Door poesewoes
#1928219
BbvDoerak schreef: Oke, duidelijk.
Ik heb de gevolgen van te vroeg fietsen bij een jonge hond gezien en dan wordt je er wel heel alert op ;)
Idd hier ook zo mensen die al vanaf 12 weken meerdere km's fietsend en skeelerend met een flatcoated aflegden. Hun hond met 1 jaar weg deden hond was mank aan alle kanten en leed echt pijn zo enorm triest. In asiel gedumpt daar bleek later ook nog dat deze niet zindelijk was nog en gewoon tijdens lopen/rennen onlasting liet lopen. Schijnbaar totaal niet gewend geweest dat er gestopt werd om zijn behoeften te laten doen  :'( :'( :'( :'(

Zelf ook al op jonge leeftijd (6 maanden) mijn hond aan de fiets laten wennen (hij vond fietsers te interessant en zo op kunnen lossen) gewoon straat op en neer (400 meter?) dravend en langzaam opgebouwd tot 2 km rechtlijnig draven (toen 8 maanden) en langer niet voor 1 jaar. Fietsers waren normaal geworden inmiddels en hij kon ernaast lopen dus 's ochtends lekker mee op het gemak naar de bakker en terug. Leek mij gezonder dan gek doen met uitgelaten rennen en vliegen en bokkesprongen maken over ongelijke grond. Mijn hodnen mogen naast de fiets nooit harder dan draven. hij is gerontgend en geheel gezond bevonden gelukkig.

Succes met zoeken van goede voeding dat wat je nu geeft lijkt mij ook niet kloppen maar ben zelf niet zo goed met goede menu dus daar moet je anderen voor hebben. Ben zelf begonnen met smuldier compleet en 3x een maaltijd per week niet compleet voeren en niets anders ernaast. Inmiddels weet ik voor mijn honden hoe te regelen met barfen en ze vinde nhet echt helemaal het einde!!!
Door Maurice79
#1930724
Heb de afgelopen week alleen maar gevoerd met KVV , complete maaltijden, kip, rundvlees, pens,  en barf kippennekken en karkassen  en lamshart, ben voor nu druk bezig met een menuutje samen te stellen ben benieuwd wat jullie ervan vinden en uiteraard of ik het goed doe!

deze kon ik jullie niet onthouden :)
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door