Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marjan23
#1926588
Stiekem raak ik een beetje in de stress van mijn konijn omdat ik het heel graag goed wil doen voor mijn honden en ik beginnende barf-er ben en er even niemand is die over mijn schouder mee kan kijken.

Gister heb ik via Danielle 40 kilo konijnkarkas opgehaald.
Als ik het god begrepen heb ik één doos met buikstukken en één doos met rugstukken.
Nu zitten er nog orgaantjes in en die in de buikstukken zit krijg ik er heel moeilijk uit en wil ik laten zitten. Zover ik begrepen heb is dat geen lever.....maar long en dat boon-achtige ding is.....?

De organen uit de rugstukken kan ik er moeilijk uit krijgen en hou ik apart (zit er over te denken dit in de droogmachine te gooien morgen om te proberen)

Kan het kwaad om het te laten zitten ivm de verhoudingen?

En in mijn éne zak zit iets meer gram, de ander iets minder. Is dat heel erg?
Ik vind het namelijk met van die grote honden als ik heb geen doen om ergens 20 gram van af te knippen, dat is namelijk hap slik weg en word niet gekraakt.

Ze hebben gister er al van mogen smikkelen en dat ging best goed....
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1926592
ik heb hier ook wel eens karkassen met nog orgaantjes erin. Ik laat ze zitten want ze zijn zo klein, dat is in mijn ogen te verwaarlozen :)
En het maakt niets uit hoor, als je de ene dag wat meer of minder voert dan de ander. Als er maar geen kilo verschil in zit :D, want als je de ene dag een kilo meer voert dan zou ik de andere dag wel een stuk minder voeren.
Didge krijgt normaal 500 gram per dag maar heb ook wel eens koppen of ribben van rond de 800 gram. Die gaan er gewoon in 1 keer in en geef ik hem de volgende dag wat minder.
Door Liz
#1926598
Die boonachtige dingen zijn niertjes ;) Gewoon laten zitten hoor. Ik reken het hier ook niet mee. En ik kijk ook niet op de paar gram. De ene dag krijgen ze wat meer, de andere dag wat minder. Net hoe het het makkelijkst uitkomt.
Laatst gewijzigd door Liz op zo 06 feb 2011, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Veerle-scrappyToo
#1926600
Volgens mij kan het helemaal geen kwaad om het te laten zitten.  Als ik het geef zit er ook nog steeds een klein beetje long in en het hartje ( is dat misschien wat je bedoelt als boonachtig iets?).  Als je dit niet elke dag geeft beschouw ik het gewoon als een klein extraatje, geef je het wel een paar keer per dag trek je van je geheel aan orgaan een deeltje af.
Wat betreft het gewicht dat er ergens eens 20 gram over of onder gaat.  Geeft ook niets hoor.  De volgende keer krijgen ze misschien eens 30 gram minder en zo wordt het op het totaal van de maand toch terug recht getrokken.  Zoooo heel nauw hoeft het allemaaln iet, zolang er maar geen verschillen van een kilo  ontstaat per maand bvb.
Als beginnend barfer snap ik het wel dat je je zo nauw mogelijk aan die grammen wil houden maar het komt echt niet op 100 gram in een maandtotaal  ;)  Al bedenk ik me nu wel dat ik niet weet welke hond je hebt...bij een chihuahua zal het waarschijnlijk wel op 100 gram aankomen  :-\ maar dan is 20 gram misschien niet hap slik weg?  Daarom dat ik er van uit ging dat je een iets groter kaliber had  ::).  Of is het een ongelofelijk vreetmonster van een chihuahua??

Zie ik net je banner...duidelijk geen chihuahuaformaat  :D ;D
Door marjan23
#1926609
Bedankt, ben weer even gerust gesteld.
Dan laat ik het gewoon zitten, en ga ik weer vol goede moed verder met de porties maken.

Veerle ik heb een hond van 60 kilo en één van 40 kilo (cane corso). En er gaat zo'n 900 gr vleesbot per dag doorheen ;D
Door Veerle-scrappyToo
#1926616
[quote="marjan23"]
Bedankt, ben weer even gerust gesteld.
Dan laat ik het gewoon zitten, en ga ik weer vol goede moed verder met de porties maken.

Veerle ik heb een hond van 60 kilo en één van 40 kilo (cane corso). En er gaat zo'n 900 gr vleesbot per dag doorheen ;D

[/quote]

;D was ik achter gekomen toen ik je banner zag.  Daarom dat ik nadien toch maar even aangepast heb dat in uw geval 100 gram verschil op een maand niet zo heel erg is  ;D
Door Anthraciet
#1926626
Heel herkenbaar!
Je zal het nog wel merken als je wat langer barft: dat is juist het mooie bij barf. De ene dag geef je wat meer en de andere dag wat minder, je hoeft juist niet zo nauw te kijken.

Hier zitten de honden zo tussen de 600 en 800 gram per dag per hond. En als ik het idee heb dat ze wat luier zijn (1 van mijn reuen heeft die neiging nogal eens), dan krijgt die gewoon een weekje wat minder eten. En Dara, die de neiging heeft om vel over been te zijn omdat het zo'n stresskip is, krijgt gewoon wat meer, die krijgt regelmatig meer dan 1 kilo per dag en weeg alsnog maar 26 kilo. :biggrin2:

In het begin keek ik ook op de gram nauwkeurig, maar nu doe ik het 'ongeveer' en kijk meer naar de honden zelf.
Door Anne in Zweden
#1926629
Geen nood, gewoon laten zitten die organen! Het komt écht niet op de gram aan, zeker niet bij die bakbeesten van jou! ;D

Dat boonachtige ding is inderdaad een niertje (tenzij het lang, dun en groen is; dan is je konijn waarschijnlijk met een sperzieboon neergeknald! ;D)
Door Anthraciet
#1926640
[quote="Anne in Duitsland"]
Dat boonachtige ding is inderdaad een niertje (tenzij het lang, dun en groen is; dan is je konijn waarschijnlijk met een sperzieboon neergeknald! ;D)
[/quote]


:2funny: :2funny: :2funny:
Ik lag hier werkelijk even naast de stoel van het lachen

Pfffff dat had ik echt even nodig, thnx! :-* :biggrin2:
Door marjan23
#1926673
[quote="Anne in Duitsland"]
Geen nood, gewoon laten zitten die organen! Het komt écht niet op de gram aan, zeker niet bij die bakbeesten van jou! ;D

Dat boonachtige ding is inderdaad een niertje (tenzij het lang, dun en groen is; dan is je konijn waarschijnlijk met een sperzieboon neergeknald! ;D)
[/quote]

:mbounce: :2funny:

Alles ligt in de vriezer en ik ga minder stressen 8)
Nu nog op zoek naar parelhoenkarkas voor leuke prijs en dan zijn we er ECHT helemaal klaar voor geloof ik ;D
Door nienk
#1926784
Ik geef reus de orgaantjes er ook gewoon bij als ze er nog in zitten, sommige (ik denk de niertjes inderdaad, dat is dan boon dingetje. denk aan het engels, nier = kidney, kidneybonen!) eet hij niet op, maar het meeste gaat er met smaak in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door