Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1926724
Hallo barfplaats,

Hier ben ik weer met mijn 1e week-update.
Deze week kreeg jasco 5 gemalen barf maaltijden van konijn en 2 kvv maaltijden (kiezebrnk konijnen-mix)
De eerste dagen was de ontlasting wat onregelmatig, ook zat er 1 dag onverteerd bot in zen ontlasting.
De laatste 2-3 dagen is er echter een duidelijke verbetering ontlasting is mooi vast en hij eet niet zoveel gras meer.
De eerste dagen stonk zen vacht verschrikkelijk! ... ontgiften???
Gisteren had ik de indruk dat hij minder schilfers had maar dat vind ik wel vrij snel ... dus ga ik vandaag zen vacht nog is goed uitpluizen...
Hij is wel 400gram afgevallen en dit mocht niet.
Hij weegt nu 32.4 kg zen ideale gewicht zal iets van een 40kg zijn vermoed ik.
Ik gaf 1kg per dag deze week volgende week ga ik 1.2kg per dag gaan voeren dit is 3% van 40 kg. Goed plan???
Verder lukt het wel goed maar ik blijf nog even malen ben op zoek naar een grote tafelcutter ik weet niet of een grote gehaktmolen goed bot zal kunnen malen.
Zo een klein keukenmodel zie ik niet zitten :d.
Heb daarnet weer voor een week gehakt en gemalen :) een heel werk maar voor Jasco doe ik alles he ;).

Ik hou jullie op de hoogte hoe alles verder verloopt ;)

Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Patj88 op zo 06 feb 2011, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#1926736
Fijn dat het goed lijkt te gaan met Jasco! het zelf malen lijkt me inderdaad een behoorlijk werk, maar hee, als het je hond helpt dan is het het waard.

De vachtgeur zou inderdaad het ontgiften kunnen zijn, Reus heeft dit ook een tijdje gehad.

Heb je overwogen om het dieet wat te ondersteunen met natuurlijke middelen? Pro-biotica bijvoorbeeld? En Doils Skin (olie) tegen de schilfers?

Hoewel, met die Doils kan je misschien beter even wachten, wellicht herstelt zijn vacht vanzelf wel en het zou altijd kunnen dat Jasco er juist op reageert.
#1926748
[quote="nienk"]
Fijn dat het goed lijkt te gaan met Jasco! het zelf malen lijkt me inderdaad een behoorlijk werk, maar hee, als het je hond helpt dan is het het waard.

De vachtgeur zou inderdaad het ontgiften kunnen zijn, Reus heeft dit ook een tijdje gehad.

Heb je overwogen om het dieet wat te ondersteunen met natuurlijke middelen? Pro-biotica bijvoorbeeld? En Doils Skin (olie) tegen de schilfers?

Hoewel, met die Doils kan je misschien beter even wachten, wellicht herstelt zijn vacht vanzelf wel en het zou altijd kunnen dat Jasco er juist op reageert.
[/quote]

Ik ga de natuur zen werk laten doen nienk.
Er werd me deze week geadviseerd om het elimineren te stoppen en gwn vers te gaan voeren met ook pens.
Maar ik ga wel even door met konijn voeren.
In de toekomst wil ik uiteraard andere dingen gaan voeren maar kip en rund zou ik liever willen vermijden. Wat denk jij daarvan?
Ik had gedacht aan diersoorten als: konijn eend paard zalm fazant geit schaap hert.
Maarja dis is pas voor over enkele maanden eerst ga ik nog 11 weken door met konijn voeren.

Met reus alles ok?

Grtz ;)
#1926777
hmm ja opzich is voor zowel konijn blijven voeren, als een gewoon vers menu allebei iets te zeggen. Lijkt me dat je dat zelf moet bepalen. het punt is wel dat je nu een deel in het menu mist doordat je inderdaad geen pens voert, denk ik. Daarom denk ik dat pro-biotica (wat puur natuur is, alleen dan wel uit een potje) een goed idee zou zijn. Zeker omdat je dit zolang vol moet houden.

àls Jasco een vlees-allergie heeft, is de kans het grootste dat het inderdaad kip of rund is. Daarom lijkt het verstandig om kip en rund gewoon maar nooit meer te geven. Aan de andere kant is daar op gokken ook wel zonde, want kip en rund zijn lekker makkelijk te krijgen, goedkoopt, en goed voor de hond (vooral pens) als hij er niet allergisch voor is. Ik ga zelf met Reus eerst nu nog zo verder, iedere maand ongeveer iets nieuws er bij zolang het goed gaat. Dan denk ik, als dat zo'n 5 soorten ofzo zijn, dat ik dat menu een paar maanden vol houd, en dan rund of kip er bij.

Maarja, ik heb natuurlijk alleen mijn eigen ervaring he en ik heb jou hond nooit gezien.

Reus zijn vorderingen houd ik bij in mijn topic onder Gezondheidsproblemen!
#1926793
Klinkt goed!
Stinkende vacht en in het begin even wat mindere ontlasting kan idd duiden op ontgifting.

Zou zeker meer gaan voeren als ie te mager is, ik zou zelf nog wat meer voeren 1300-1400gr per dag.
Want konijn is vrij mager, dus daar zou het ook door kunnen komen dat hij wat afgevallen is.
En als hij zo'n 40kg moet wegen, moet hij nog aardig wat aankomen.

Waarom moet je het eleminatie-dieet eigenlijk 12 weken aanhouden?
Meestal is 6-8 weken volgens mij genoeg om te zien of er resultaat is.
#1926912
[quote="May Linn"]
Klinkt goed!
Stinkende vacht en in het begin even wat mindere ontlasting kan idd duiden op ontgifting.

Zou zeker meer gaan voeren als ie te mager is, ik zou zelf nog wat meer voeren 1300-1400gr per dag.
Want konijn is vrij mager, dus daar zou het ook door kunnen komen dat hij wat afgevallen is.
En als hij zo'n 40kg moet wegen, moet hij nog aardig wat aankomen.

Waarom moet je het eleminatie-dieet eigenlijk 12 weken aanhouden?
Meestal is 6-8 weken volgens mij genoeg om te zien of er resultaat is.
[/quote]

Hoi may linn,

Ja 40 - 44 kg is het ideale gewicht voor een volwassen beauceron.
Hij begint behoorlijk uit te zetten maar is op de ribben wat te mager je ziet net niet de ribben door de vacht, hij is ook nog niet volwassen he.
Ik wil hem dus wat zwaarder hebben en denk dat 40kg zen ideale gewicht zou zijn.
Ik da toch maar 200gr bijvoeren per dag ik wil niet teveel gaan bijvoeren in 1 keer kan weer invloed hebben op zen ontlasting en vertering enzo.
Maar ik volg zen gewicht op hoor :).

Het 12 weken aanhouden van de eliminatie werd door men da aangeraden.
Omdat hij voorheen op brokken stond en het meestal 8 weken goed ging voor we problemen kregen...
Daarom vond men da het nodig om 12 weken het zelfde te voeren.
Men da was zelf te vinden voor hypoallergene korrels maar het is dus konijn geworden he. :)
Wat is jouw mening hierover?

1 van de komende weken moet de da hier zijn  om men paard katten en jasco te vaccineren.
Ik ben benieuwd wat voor gesprek we gaan hebben ... :d

Heb vandaag zen vacht uitgepluisd met men vader en zen schilfers lijken wel verbeterd :o
Ook merkwaardig is dat hij enorm minder water drinkt.

Bedankt voor je reactie ;)
#1926919
Ah een beauceron, mijn vriend vind dat zulke mooie honden!

Dan snap ik het advies van je dierenarts om het eliminatie-dieet langer voort te zetten.
Ik zou dat ook doen dan wat langer om het zeker te weten.
Het kan ook geen kwaad om 1 diersoort voor zo'n tijd te voeren.
Dit lijkt me zeker beter dan hypoallergene brok, waar meerdere stoffen inzitten waar een hond op kan reageren.
Bij dit dieet heb je iig straks zekerheid of het werkt of niet.

Het kan best dat je al zo snel resultaat ziet, ik hoop het dat het echt helpt, zou heel fijn zijn natuurlijk!
Weinig water drinken is normaal op vers, zit gewoon veel meer water in dan in droge brok  ;)

Ik zou overigens Jasco niet vaccineren zolang hij dat eliminatie-dieet krijgt omdat ze ook kunnen reageren op de enting en jij dan niet weet of het van het dieet is of van de enting.
Dan liever even wachten tot na die 12 weken, dan heb je meer zekerheid.
#1926990
May Linn schreef: Ah een beauceron, mijn vriend vind dat zulke mooie honden!

Dan snap ik het advies van je dierenarts om het eliminatie-dieet langer voort te zetten.
Ik zou dat ook doen dan wat langer om het zeker te weten.
Het kan ook geen kwaad om 1 diersoort voor zo'n tijd te voeren.
Dit lijkt me zeker beter dan hypoallergene brok, waar meerdere stoffen inzitten waar een hond op kan reageren.
Bij dit dieet heb je iig straks zekerheid of het werkt of niet.

Het kan best dat je al zo snel resultaat ziet, ik hoop het dat het echt helpt, zou heel fijn zijn natuurlijk!
Weinig water drinken is normaal op vers, zit gewoon veel meer water in dan in droge brok  ;)

Ik zou overigens Jasco niet vaccineren zolang hij dat eliminatie-dieet krijgt omdat ze ook kunnen reageren op de enting en jij dan niet weet of het van het dieet is of van de enting.
Dan liever even wachten tot na die 12 weken, dan heb je meer zekerheid.
Ok over dat vaccineren vraag ik op het moment de mening van de da ook is.

Een beauceron is echt een super hond ik kan je vriend goed begrijpen!
Wel niet te vergelijken met een border he :)

Maar voor mensen die weten waar ze aan beginnen kan het een super hond worden hoor.
Maar ze zijn groot dominant snel en sterk :) maar met genoeg beweging komt dat allemaal in orde :)

Als de karaktereigenschappen van een beauceron je vriend ook aanspreken kan ik het ras zeker aanraden :)
#1927033
De ex-vriendin van mijn vriend had 2 beaucerons, vandaar zijn liefde voor dat ras.
Hij had er zelfs bijna 1 uit het asiel gehaald.
Maar ze schijnen idd soms wel wat gebruiksaanwijzingen te hebben.
Nu heeft hij herders, ook leuk  :)
Idd niet mijn karakter, maar vind ze wel prachtig om te zien!
Ook vind ik het geweldig dat ze ook schapen kunnen hoeden, dat lijkt me wel gaaf met zo'n hond :biggrin2:
Ze zijn alleen zo groot  :P
#1927043
May Linn schreef:

Ik zou overigens Jasco niet vaccineren zolang hij dat eliminatie-dieet krijgt omdat ze ook kunnen reageren op de enting en jij dan niet weet of het van het dieet is of van de enting.
Dan liever even wachten tot na die 12 weken, dan heb je meer zekerheid.
Ik wou net hetzelfde voorstellen. 
Ik ben wel blij te kunnen lezen hoe het verder gaat en al helemaal als ik kan lezen dat het de goede richting uit gaat.  Volhouden is de boodschap dan en beter inderdaad iets langer dan te snel stoppen.
En aangezien je nu toch ingesteld bent om een eliminatiedieet te doen zou ik dit toch eerst doen en dan geleidelijk aan andere dingen bij te geven.  Kan goed zijn dat het probleem simpel bijkip en rund ligt maar het kan ook nog zooooveel anders zijn.  Niet te vlug willen gaan nu is volgens mij het beste om zo snel mogelijk resultaat te hebben waar je op mag vertouwen.
Hou ons op de hoogte!
#1927132
Fijne berichten zeg!

Meer eten geven : ja doen ga gerust naar 3,5-4% aangezien hij ook nog moet aankomen. Als de porties te groot wordne naar  je zin kan je twee keer daags gaan geven.
De konijneniertjes bij herby hebben veel vet erbij, als het allemaal te mager is kan je daar ietsje van voeren, het vet kan je makkelijk van de niertjes afplukken.

Rustig volhouden en pas na ruim 4 weken kan je echt wat zeggen. Reken erop dat je ook nog een ontgiftings reactie kan krijgen, dan lijkt het ineens weer slechter te gaan , maar dat moet weer na een paar weken bijtrekken.
Eten zou ik nu ook even nog niet doen en ook het liefste niet ontwormen en/of pipietjes geven tegen vlooien. alleen maar doen dat aantoonbaar nodig is.

Succes!
#1927352
pallas schreef: Fijne berichten zeg!

Meer eten geven : ja doen ga gerust naar 3,5-4% aangezien hij ook nog moet aankomen. Als de porties te groot wordne naar  je zin kan je twee keer daags gaan geven.
De konijneniertjes bij herby hebben veel vet erbij, als het allemaal te mager is kan je daar ietsje van voeren, het vet kan je makkelijk van de niertjes afplukken.

Rustig volhouden en pas na ruim 4 weken kan je echt wat zeggen. Reken erop dat je ook nog een ontgiftings reactie kan krijgen, dan lijkt het ineens weer slechter te gaan , maar dat moet weer na een paar weken bijtrekken.
Eten zou ik nu ook even nog niet doen en ook het liefste niet ontwormen en/of pipietjes geven tegen vlooien. alleen maar doen dat aantoonbaar nodig is.

Succes!
Bedankt voor je bericht.
Ik zal zeker volhouden ;)

Ik voer momenteel 2 keer per dag

Verder nog iets hoe zit het met de kwaliteit van de artikelen van lupa?
Vooral nu intresse in konijn jullie weten wel waarom :p
Laatst gewijzigd door Patj88 op zo 06 feb 2011, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1927540
May Linn schreef: De kwaliteit van konijn van lupa is zeer goed vind ik.
Ken wel alleen de koppen, ruggen, voorbenen, lever en nier.
Is alleen wat lastig met leveren de laatste tijd van konijn bij lupa.
Hebben ze niet altijd konijn?
Ik zoek namelijk een goede leverancier die niet onmiddelijk door zen vooraad heen zit...
De komende maanden zal er zeker 100kg konijn naar jasco zen voederbak gaan :)
Hier in belgië ga ik is bij kiezebrink bestellen :)
#1927545
Nou het laatste half jaar heb ik 3x besteld, waarvan er 3x of geen of te weinig konijn was.
Ik vertrouw er dus niet meer zo op dat lupa het ook heeft.
Maar miss dat je goede afspraken kan maken, meestal is er wel goed te overleggen.
Kiezebrink heeft volgens mij altijd wel flinke voorraad en ook veel konijnproducten.
Danielle (omg. Arnhem/Doetinchem) heeft ook nog weleens konijnkarkas, is geen leverancier maar wel hier lid.
Orinake ook hier een lid van het forum kan ook aan konijn komen (gemengd orgaan, karkas, spiervlees en koppen) woont in Belgie maar komt wel vaker naar NL.

Is dus ook een beetje afhankelijk waar je woont of je er makkelijk aan kan komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door