Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door madeleine
#1925057
Eind februari komt mijn Australian Kelpie puppy naar huis, en ik heb nog eens goed naar mijn oude menu gekeken. Ik heb een aantal dingen aangepast en het volgende is er uit gekomen. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.  :)

Als richtlijn ben ik van plan de volgende percentages aan te houden.
Vanaf 8 weken 8%
Vanaf 5 maanden 6%
Vanaf 7 maanden 3%

Voor nu hou ik even een gewicht van 4 kilo aan (8%)
Behoefte dag: 320
Behoefte week: 2240

Vleesbotten: 45 %, is 1008 gram afgerond 1000.
Spiervlees: 25 %, is 560 gram afgerond 550.
Orgaanvlees: 15%, is 336 gram afgerond 350.
Vis: 5 % is 112 gram, afgerond 100.
Groentemix: 10 %, is 224 gram afgerond 250.

Maandag
ochtend: 150 gram eendennekken
middag: 125 gram paardenvlees
avond: 100 gram hertenvlees

Dinsdag
ochtend: 75 gram parelhoenvleugels
middag: 75 gram parelhoenvleugels
avond: 150 gram orgaan pens geit

Woensdag
ochtend: 100 gram kippennekken
middag: 100 gram kippennekken
avond: 100 gram hazenvlees

Donderdag
ochtend: 75 gram eendennekken en 50 gram orgaan nier rund
middag: 75 gram eendennekken
avond: 100 gram orgaan lever lam

Vrijdag
ochtend: 100 gram vis
middag: 125 gram groente + ei
avond: 125 gram groente + ei

Zaterdag
ochtend: 100 gram kippennekken
middag: 100 gram kippennekken
avond: 125 gram rundervlees

Zondag
ochtend: 150 gram parelhoenvleugels
middag: 50 gram orgaan hart lam
avond: 100 gram geitenvlees

Uiteindelijk wil ik dit menu uitbreiden met: kalkoennekken, fazantkarkas, en prooidier rat en lams ribben. En hier ook meerdere menu's van maken, met een half jaar wil ik haar om 2 keer voeren per dag zetten.
De vis bestaat uit; sardientjes, haring en gemalen zalm en dit wordt elke week afgewisseld.

Groentemix 1: Broccoli, bloemkool, waterkers, andijvie, paksoi, alfalfa, winterpeen, peterselie, knolselderij.  
Groentemix 2: Boerenkool, Chinese kool, witlof, courgettes, bietjes, alfalfa, winterpeen, komkommer, peterselie.
Bij de groentemix wordt ook nog een notenmix toegevoegd. Hier zitten de volgende noten in:
Walnoten, sesamzaad, pompoenzaad, pecannoten, hazelnoten, amandelen, para-noten, cashewnoten,

Verder als pup zijnde wil ik haar in de wintermaanden 2 x per week een theelepeltje levertraan bijgeven. Alleen komt ze eind februari naar huis, het is een beetje afhankelijk van het weer of ik het wel of niet doe.
Ik zit er nog over de denken om visolie toe te voegen (ook als pup zijnde) en later soms te geven. Is dit verstandig?
Laatst gewijzigd door madeleine op za 05 feb 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1925572
madeleine schreef: Eind februari komt mijn Australian Kelpie puppy naar huis, en ik heb nog eens goed naar mijn oude menu gekeken. Ik heb een aantal dingen aangepast en het volgende is er uit gekomen. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.  :)

Als richtlijn ben ik van plan de volgende percentages aan te houden.
Vanaf 8 weken 8%
Vanaf 5 maanden 6%
Vanaf 7 maanden 3%
Gefeliciteerd met je puppy!!
Laat dit inderdaad een richtlijn zijn want voorspellen kun je de hoeveelheden echt niet.
Voor nu hou ik even een gewicht van 4 kilo aan (8%)
Behoefte dag: 320
Behoefte week: 2240

Vleesbotten: 45 %, is 1008 gram afgerond 1000.
Spiervlees: 25 %, is 560 gram afgerond 550.
Orgaanvlees: 15%, is 336 gram afgerond 350.
Vis: 5 % is 112 gram, afgerond 100.
Groentemix: 10 %, is 224 gram afgerond 250.
Helemaal prima!
Maandag
ochtend: 150 gram eendennekken
middag: 125 gram paardenvlees
avond: 100 gram hertenvlees

Dinsdag
ochtend: 75 gram parelhoenvleugels
middag: 75 gram parelhoenvleugels
avond: 150 gram orgaan pens geit

Woensdag
ochtend: 100 gram kippennekken
middag: 100 gram kippennekken
avond: 100 gram hazenvlees

Donderdag
ochtend: 75 gram eendennekken en 50 gram orgaan nier rund
middag: 75 gram eendennekken
avond: 100 gram orgaan lever lam

Vrijdag
ochtend: 100 gram vis
middag: 125 gram groente + ei
avond: 125 gram groente + ei

Zaterdag
ochtend: 100 gram kippennekken
middag: 100 gram kippennekken
avond: 125 gram rundervlees

Zondag
ochtend: 150 gram parelhoenvleugels
middag: 50 gram orgaan hart lam
avond: 100 gram geitenvlees
Deze verdeling gaat niet helemaal goed komen. Je geeft de groenten in 1 maaltijd. Ten eerste is dat veel te veel in 1 maaltijd (je gaat dan ook creeeren dat pup hekel krijgt aan groenten) en ten tweede is het gewoon zinloos om groenten in 1 maaltijd te geven. Ik zou het verspreiden over tenminste 5 dagen. Want groenten levert onder andere ook vezels en het heeft dus geen zin om 1 maaltijd vol vezels te geven en dit de andere maaltijden niet te geven. De rest ziet er prima uit! Goede afwisseling in diersoorten ook.
Uiteindelijk wil ik dit menu uitbreiden met: kalkoennekken, fazantkarkas, en prooidier rat en lams ribben. En hier ook meerdere menu's van maken, met een half jaar wil ik haar om 2 keer voeren per dag zetten.
De vis bestaat uit; sardientjes, haring en gemalen zalm en dit wordt elke week afgewisseld.
Prima!
Groentemix 1: Broccoli, bloemkool, waterkers, andijvie, paksoi, alfalfa, winterpeen, peterselie, knolselderij.  
Groentemix 2: Boerenkool, Chinese kool, witlof, courgettes, bietjes, alfalfa, winterpeen, komkommer, peterselie.
Bij de groentemix wordt ook nog een notenmix toegevoegd. Hier zitten de volgende noten in:
Walnoten, sesamzaad, pompoenzaad, pecannoten, hazelnoten, amandelen, para-noten, cashewnoten,
Ook prima. Ik zou zelf alleen wat minder kool geven en kiezen voor 1 koolsoort per mix.
Verder als pup zijnde wil ik haar in de wintermaanden 2 x per week een theelepeltje levertraan bijgeven. Alleen komt ze eind februari naar huis, het is een beetje afhankelijk van het weer of ik het wel of niet doe.
Ik zit er nog over de denken om visolie toe te voegen (ook als pup zijnde) en later soms te geven. Is dit verstandig?
Ik heb mijn pup geen levertraan gegeven (omdat ik genoeg dingen voer met vitamine D, vleesbot, lever, vette vis, eieren) maar ik heb wel visolie gegeven. Pups die visolie krijgen schijnen intelligenter te zijn dan pups die dit niet krijgen :biggrin2:
Door madeleine
#1926285
Ik heb het menu weer een beetje aangepast. De groente heb ik verspreid over 5 dagen.

Maandag
ochtend: 100 gram eendennekken
Middag: 50 gram eendennekken + 50 gr am groente
avond: 100 gram hertenvlees

Dinsdag
ochtend: 75 gram parelhoenvleugels + 50 gram groente
middag: 75 gram parelhoenvleugels
avond: 150 gram orgaan pens geit

Woensdag  
ochtend: 100 gram kippennekken + 50 gram groente
middag: 100 gram kippennekken
avond: 100 gram hazenvlees

Donderdag
ochtend: 75 gram eendennekken
middag: 50 gram orgaan nier rund + 50 gram groente
avond: 100 gram orgaan lever lam  

Vrijdag
ochtend: 100 gram vis
middag: 125 gram paardenvlees
avond: 75 gram eendennekken + 50 gram groente + ei

Zaterdag  
ochtend: 100 gram kippennekken
middag: 100 gram kippennekken
avond: 125 gram rundervlees

Zondag
ochtend: 150 gram parelhoenvleugels
middag: 50 gram orgaan hart lam
avond: 100 gram geitenvlees

De groentemix heb ik ook aangepast. Er zit nu minder kool in. Moet ik sperziebonen eigenlijk verwarmen?
Groentemix 1: Spruiten, paksoi, meiknolletjes, selderij, snijbonen, waterkers, appel, courgette, pompoen.
Groentemix 2: andijvie, bietjes, sperziebonen, broccoli, peterselie, alfalfa, winterpeen, komkommer en witlof.

Dan geef ik de pup visolie. Kan ik deze bij de kruitvat halen (bional) en dat dan samen met de groentemixen geven?
Geeft zeewier nog een aanvulling voor de pup?
Door Angela_Bodhi
#1926403
Ziet er goed uit... Ik zou de diersoorten die je nog wilt introduceren z.s.m. doen. Jonge pups hebben gauw trek, omdat ze in de groei zijn. Nieuwe dingen zijn makkelijker om te leren eten dan als ze ouder zijn.  ;)
Door madeleine
#1926404
[quote="Angela_Bodhi"]
Ziet er goed uit... Ik zou de diersoorten die je nog wilt introduceren z.s.m. doen. Jonge pups hebben gauw trek, omdat ze in de groei zijn. Nieuwe dingen zijn makkelijker om te leren eten dan als ze ouder zijn.  ;)
[/quote]

Dat geloof ik graag. Maar wanneer ik kan beginnen aan de andere diersoorten is een beetje afhankelijk van wanneer de pup het eten goed zal eten en verteren. En dan is het nog stappen maken van kalfsribben naar lamsribben en naar karkassen en complete prooidieren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door