Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#1898394
Ik heb van de week lopen puzzelen met een menu en eventuele leveranciers en ik kwam uit op onderstaand menu. Dit is nog een probeersel en het duurt nog wel eventjes voordat ik echt ga bestellen, maar ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden en wat ik beter anders kan doen.

Ik ga nog uit van 's ochtends doordeweeks fabriekskvv, maar ik zat er ook een beetje aan te denken om misschien voor s'ochtends zelf kvv te gaan maken zodra mijn voorraad fabriekskvv op is en de westmark handmolen eindelijk geleverd is.

Menu:
Maandag: CB Eend in de ochtend, kippenorgaan, kippennek en kalkoenvlees in de avond
Dinsdag: CB Eend in de ochtend, konijnenorgaan aangevuld met kippenhart, eendennek en eendenvlees in de avond
Woensdag: CB Diabetes in de ochtend, kippenorgaan, kippenvleugel en paardenvlees in de avond
Donderdag: CB Diabetes in de ochtend, konijnenorgaan aangevuld met kippenhart, kippennek en kipfilet
Vrijdag: HB konijn in de ochtend, kippenorgaan, eendennek en rundvlees in de avond
Zaterdag: 50/50 Snoezepoes tonijn met verse vis door de vleesmolen gehaald (zalm, haring of sardiene) in de ochtend, konijnenorgaan met kippenhart en duif in de avond (ik kan moeilijk aan complete duiven komen, dus de duiven die ik koop zijn schoongemaakt en dus orgaanloos)
Zondag: Complete kwartel
Hiernaast: 1x per week een rauw eitje

Is dit voldoende variatie?
Nu acht ik de kans klein dat Nimueh de poes ooit duif gaat eten, dus voor haar zou ik iets vervangends moeten zoeken. Rat lust ze in ieder geval ook niet en hert vind ze stinken. Ik zat te denken aan misschien iets van parelhoen?
Daarbij het verloop van de organen is erg laag. Hoe lang kun je ingevroren organen bewaren?

Ook zat ik dus te denken om de fabriekskvv te vervangen door home made kvv. Ik dacht zelf aan 2x eendkarkas met kippenorganen en 3x parelhoenkarkas met konijnenorganen, of kan dit beter anders? Ik wil konijn alleen geven als het niet meer herkenbaar is, aangezien ik zelf twee fluffies thuis heb huppelen. Orgaan vind ik niet herkenbaar meer als konijn, poten ook nog wel, maar karkas word al moeilijker en het gehele dier dat is echt nog een vervanmijnbedshow. Vandaar dus dat het aandeel bunny nogal laag is, maar ik zag ook dat het niet-herkenbaar niet veel verkocht word bij leveranciers.

Op den duur zou ik ook graag de grotere dieren zoals paard en rund eruit willen halen, maar waarmee zou ik dat dan kunnen vervangen wat een beetje makkelijk aan te komen is?

De nu nog kitten Khalid krijgt daarbij ook nog ratten (vind ie erg lekker) en als ik de mogelijkheid heb om te bestellen bij een leverancier, wil ik ook gerbils bestellen voor hem.
Door *Flip*
#1898457
je zit op 6 vleessoorten in de week, als ze de duif niet lusten en je de KVV eend later vervangt door eend. Dat wordt aangehouden als het minimum, dus dan zit je wel goed. Ik zie dat je per avondmaal compleet wilt voeren, er staan geen gewichten bij, dus over de percentages is moeilijk iets te zeggen.
Zolang je 's morgens nog KVV voert hoef je niet elke avond orgaan te geven, dat zit al best veel in KVV (welk merk?)

Is kip- & konijnorgaan een mix? Je schrijft hart namelijk apart en dat is ook orgaan.

Is er een reden waarom je 's morgens gemalen wil blijven geven? Zelf voer ik 's morgens spiervlees, soms een kippennek en 's avonds orgaan met vleesbot of enkel goed bevleesde botten. In het begin deed ik, omdat ik 's morgens niet thuis was en zo kon ik zien of er niets mis ging met de botjes, nu is het een gewoonte en eet hij 's avonds ook wel eens alleen.  

waarom wil je paard en rund uit het menu halen? Ik voer dat ook niet veel, rund als we zelf over hebben en soms hart uit de supermarkt, paard eens in de week. Paarden kunnen als enige dieren een bepaald meervoudig onverzadigd vetzuren aanmaken, geen idee of dat nuttig is voor de kat :-\ (die een van de slechtste is wbt zelf onverzadige vetzuren aan te maken) en bevatten een hoger omega 3 & ijzer gehalte dan ander roodvlees, daarom voer ik liever paard dan rund.

Parelhoen vinden de meeste katten ook lekker, wel zit daar vaak veel overtollig huid bij (net als bij eend) dat is hier voor de kliko. Naast gebrils kan je ook hamsters en muizen proberen, misschien vind je kitten die ook lekker.

edit: ik heb de barfvriezer tot nu toe op -35 staan, ooit geleerd dat bij hogere temperaturen vet in vlees va 6mnd ranzig wordt. Ik heb eens per ongeluk te veel hart gekregen, denk dat dat nu al 9mnd in de vriezer ligt. 1 zak nog onaangeraakt... denk niet dat het nog de optimale voedingswaarde heeft, maar ik maak het wel op. Er zijn tenslotte heel veel kipjes voor dood gegaan... Zo heb ik nog wat dingen die te traag gaan/te veel van besteld. Ik doe nu vaker kleinere bestellingen, want ik wil zelf het vlees max 3mnd in de vriezer houden (dan hoeft t ook niet meer op -35, man in huis ook weer blij als het van de zomer +35 wordt, hij vind het allemaal al zo een gedoe).
Lamsnier en runderhart gaan te traag per kilo, dus die koop ik meestal in de super en bij de turk. Kippenlever & -hartjes kan je vaak ook bij de poelier op de markt krijgen. 
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 14 jan 2011, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Emytje
#1898742
Ook handig om er even bij te zetten wat de percentages zijn ja. Slim van me. :biggrin2: Ik heb gekozen voor 15% orgaan, 45% spier en 40% bot. Ik heb hiervoor gekozen omdat de oudjes nogal snel de neiging hebben om steenpoep te creeren en ik las hier dat een hoog percentage bot daar ook voor kon zorgen. Vandaar dat ik spier en bot heb omgedraaid. Khalid eet 2-3x zoveel als één oudje. Ik ben bij de oudjes uitgegaan van 50 g kvv en 50 g barf. De percentages heb ik dan ook van die 50 g genomen. Voor Khalid heb ik 2x zoveel berekend en als hij dan nog honger heeft, wil ik dat aanvullen met een rat, gerbil of muis en af en toe eendagskuiken als hij daar zin in heeft (vind hij niet zo lekker).

De merken kvv die ik bedacht had om te gaan voeren zijn carnibest eend, carnibest diabetes en haaksbarf konijn. Maar ik zat er dus aan te denken om zelf met de vleesmolen aan de slag te gaan zodat het verloop van orgaan wat meer is en dat niet gigantisch lang in de vriezer ligt, maar ook zodat het orgaangehalte of juist het botgehalte niet gigantisch hoog is. Plus ik dacht ook dat het misschien wel lekker voor ze is om dan parelhoenkvv te krijgen. Die ben ik nog nergens als fabrieksversie tegen gekomen. Ik speel ook met de gedachte om All animal te geven. Ik neem aan dat de percentages daarbij wel meer kloppen omdat dat een compleet dier in gemalen vorm is?

De reden waarom ik s'ochtends kvv wil voeren is omdat dat even net wat sneller gegeten word en ik er eigenlijk altijd wel bij moet zijn om bietsen uit een ander voerbakje te voorkomen. Het scheelt al wat dat Nimueh de poes, absolute rust om haar heen nodig heeft met eten en zij dus in de logeerkamer eet met de deur dicht, maar dan zijn er nog twee die erg graag uit het andere voerbakje eten. ;) Khalid at bij de fokster samen met zijn (surrogaat) moeders, neppappa en broertjes en zusjes (in totaal 16 katten) van 3 borden. Hij heeft dan ook nogal de neiging om zijn snuit bij Muninn in het bakje te stoppen, al begint dat wel minder te worden, maar ik moet echt niet weglopen. Als ik niet oplet eet Khalid overal het bot uit en eet Muninn overal het orgaan eruit. Dus dan krijgt Muninn geen bot binnen en Khalid geen orgaan. Lijkt me niet handig. Daarbij mag Muninn echt niet meer eten dan 100 g, aangezien hij al aan de dikke kant is. Maar als ik dus niet oplet, eet hij na zijn bakje, rustig een ander bakje leeg als hij er de kans voor krijgt. Het is wel zo dat ik nu met mijn werk op zich behoorlijk de tijd heb om erbij te zitten, maar stel dat ik ander werk heb en ik veel vroeger aanwezig moet zijn, betekend dat dus ook erg vroeg opstaan om ervoor te zorgen dat de katten zowat alles opgegeten hebben voordat ik de deur uit ga. Op zich heb ik dat wel voor ze over hoor, maar het lijkt me dan wel zo handig als ik dan toch die 5 ochtenden voor kvv kies. VIs wil ik malen en mengen met snoezepoes omdat het anders niet gegeten word. Ik heb al verschillende soorten vis geprobeerd, maar Muninn eet wel enigzins sardiene, terwijl de andere twee die niet aanraken, de twee oudjes eten een klein beetje makreel, Khalid raakt het niet aan en met de oudjes heb ik nog wat andere vissoorten geprobeerd waarbij alleen Tilapiafilet door Nimueh gegeten word. Zet ik snoezepoes voor hun snufferts neer, is het binnen 10 minuten weg.

De organen zijn geen mix. Het is alleen zo dat ik van konijn alleen lever en nier kon vinden en ik begrepen had dat het 3 organen moesten zijn? Vandaar dat ik dat aan wilde vullen met kippenhart. De kippenorganen bestaan uit lever, hart, maag.

Ik zou paard en rund het liefste uit het menu halen vanwege het fosforgehalte, maar dan mis ik weer voldoende variatie.

Dat vind ik dus ook ja, dat het zonde is om al dat orgaanvlees weg te gooien, er zijn zoveel diertjes voor dood gemaakt. Ik had uitgerekend dat ik met dit menu met een kilo orgaan van bijvoorbeeld lever 24 weken doe... Erg lang dus, maar het valt nog wel net binnen de half jaar. Voor maag en nier is dit nog 2x zo lang. Met 1 kg zou ik dus gewoon 48 weken doen en zou ik de helft weg moeten gooien; zonde! (bovendien is bestellen bij een leverancier als je de helft weggooid al meteen minder goedkoop) Vandaar dat ik er dus ook al aan zat te denken om zelf kvv te gaan maken. Dan gaan de organen net even wat harder. Ik kan hier in de buurt alleen kippenorganen aan komen. De poelier op de zaterdagmarkt zou voor mij in zijn vriezer kijken naar wildorgaan, maar hij achte de kans erg klein aangezien het jachtseizoen allang voorbij is. Bestel ik dus geen konijnenorganen valt er én 1 diersoort af, maar is het aandeel kip ook ineens erg hoog. Of heeft iemand anders daar een ideetje voor? Onze vriezer staat overigens op -20. Dit is een Amerikaanse koelkast. Alles is wel goed bevroren. Er komt sowiezo nog een kleine vrieskist bij van 100 L inhoud, want anders is een bestelling bij een leverancier nogal lastig. Ik weet niet hoeveel kg er per liter vriezerinhoud in past?
Door *Flip*
#1898831
ik snap niet zo goed hoe orgaan sneller gaat als je maalt, ga je dan meer orgaan voeren?! Dan kloppen je precentages toch niet meer  ??? Je hoeft ook niet elke dag hart nier en lever te geven hoor.

ik doe het zo:

Voor lever een max van 5% en nier een max van 2%, de rest van de 15% vul ik aan met hart en kippenmaagjes.
Lever heb ik ook van konijn en kip. Op het moment heb ik nog 1/2 kilo konijnlever, de kippenlever is al 2 weken op. Volgende bestelling komt enkel kippenlever, dan heb ik een tijdje van beide, konijnenlever is dan op en dan een tijdje enkel kippenlever en weer konijnen lever bestellen.
Hartjes voer ik van konijn, eend en kip en soms rund. Lamshart kan ook. Ik zie hart als een grote spier met extra's, dus vind het niet zo erg om hier eens wat meer van te voeren. Dat gaat dus sneller dan lever en meestal per 2 soorten in huis.
Van 1 kilo konijnennieren blijft 3/4 over, want ik gooi het vet weg. Lamsniertjes haal ik per 2, maar heb ik niet altijd in huis.
Maagjes geef ik soms als tussendoortje en soms (1x/2wkn denk ik) als een ontbijt, zie dat ook een beetje als een spier ::). Toch kom ik zelden boven de 15% orgaan uit.

Voor ruimte gebrek helpt het ook als je 1kilo eerst halveert, 1 helft meteen in de diepvries en enkel van andere helft porties maken.  Als ik dan de 2e helft aanbreek weet ik dat het weer besteld kan worden.

Ik heb een exelprogramma gemaakt voor 4 weken. Als ik porties maak gaat dat op de goede gok, voor ik het geef weeg ik het en schrijf ik dat op uit geprinte versie. Elke week ff invullen en je weet precies wat je de volgende week meer/minder moet voeren. Eigenlijk klopt het altijd en doe ik het nu meer zodat ik kan zien wat er die week al gevoerd is, ik ben nog al een chaoot...

Kippenmaagjes zijn vrij taai, dus die kan je gebruiken als 'tandenpoets' voor als je gaat malen. (de maagjes dan niet malen hè ;) )

edit: kuikentjes zijn speciaal verpakte katten eitjes, superleuk :D
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 14 jan 2011, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Emytje
#1898867
Als ik zelf ga malen gaat orgaan harder, omdat de fabriekskvv dan wegvalt en dat dan vervangen word door mijn home made kvv. ;) Omdat ik het erg lastig vind rekenen vind ik het makkelijker om dagelijks compleet te voeren dan over een week of 2. Daar breek ik namelijk nogal mijn hoofd over... Maar misschien dat dat volgend jaar wel weer heel anders is. In november zag ik barfen niet zitten en nu ben ik al half aan het barfen. :D Maar ik denk ook niet dat mijn katjes er al klaar voor zijn om alleen een maaltijd orgaan of bot te krijgen. Nu weet ik dat er met wat hulp door de oudjes alles in principe gegeten word als ik het combineer. Zou ik maag zo geven, word het waarschijnlijk niet gegeten, want dat vinden ze het minst lekker. Muninn vind hart weer minder, terwijl Nimueh dit dan wel weer lekker vind. Lever word door beiden in principe wel lekker gevonden. Khalid eet zowat alles, behalve wat minder graag eendagskuikens. Maar dat is niet zo'n punt, want als deze zak leeg is, denk ik niet dat ik ze nog koop.

Ik had begrepen dat lever de helft van het percentage orgaan moest zijn  maar dat heb ik dan verkeerd begrepen? Jij maakt dus eerst de ene verpakking orgaan op voordat er een andere open word gemaakt?

Zo'n exel programma is misschien ook wel handig. Vanavond eens vragen of mijn vriend dat voor mij in elkaar zou kunnen zetten/uitleggen, want ik heb daar nog steeds geen kaas van gegeten. Ik kan cijfertjes er wel inzetten, maar ik reken voor de rest alles met een rekenmachientje uit en das nou net niet de bedoeling van exel. :P
Door *Flip*
#1898939
hehe nee, excel is om het gemakkelijker te maken ;)

De verschillende soorten orgaan geef ik wel elke week, ene dag lever dan hart of nier dan weer eens een maagje. Ik heb niet altijd meerdere diersoorten van 1 orgaan in huis, als ik nijn & kiplever heb voer ik dat om en om tot er 1 op is, dan ligt het eraan hoe lang de volgende bestelling duurt of ik dan bv enkel een tijdje nijn lever voer of er weer kip bij koop.

Ik heb altijd geleerd dat lever 3% van het lichaamsgewicht van een hond is en bij grote herkauwers is dat 1-1,5%. Hoe kleiner het dier, hoe groter het aandeel lever, dit geldt overigens ook voor botten. Ik vind 7,5% lever veel, het is toch ook een opslagplaats voor schadelijke stoffen, ondanks dat er ook weer veel goeds in zit en je het zeker niet uit je menu mag laten.

Iedereen barft wel op zijn eigen manier met zijn eigen redenen. Hoe meer je leest/ervaring op doet/meningen je hoort, hoe beter je voor jezelf kan bepalen wat jij denkt dat goed is voor jouw dier. Zolang wij het eten nog voor de beestjes klaar moeten maken zal er geen optimale voeding zijn, maar iedereen probeert zijn best te doen om daar in de buurt te komen.
Of de kat anders zal zijn al ik 7,5% lever zou voeren, ik denk het niet en misschien is het zelfs wel beter wie zal het zeggen?!
Door hannabelgje
#1898979
Ik voer ook iedere dag compleet. 's morgens krigjgen ze spiervlees en orgaan en 's avonds vleesbot, ook omdat ik er dan bij ben. Mijn orgaan komt uit een zelfgemaakte mix. Dan eten de honden het beter. (lees: de Zoë). Ik maak orgaanmix van 1 kg lever, 1 kg nier, 1 kg maagjes, 1 kg hart. Het liefst van verschillende diersoorten, ik probeeer err minimaal vier verschillende diersoorten in te doen. Het vleesbot wat ik geef is eend, kip en konijn. Af en toe krijgen ze parelhoen of kwartel ofzo.
Ik ben ook begonnen met het zelf malen, maar doe dat nu dus alleen nog met de orgaantjes. De katten eten alles nu heel goed.
Door Emytje
#1899012
Ik ga er ook vanuit dat het over een aantal maanden alweer heel anders gaat. In november zouden de oudjes nog geen barf hebben aangepakt en hun avondmaaltijd (barf) word nu wel gewoon goed gegeten. Het gaat langzaam, maar in principe word nu alles wel gegeten. Ik doe dit dit weekend net twee weken, dus het is nog heel pril.

Ik zie dat jij ook weer andere verhoudingen van orgaan geeft, gewoon alles 1/4e. Misschien moet ik er nog eens goed over nadenken hoe ik orgaan wil gaan voeren. Ik heb nu dus steeds de helft lever gegeven en de rest 50/50 hart en maag. Nier kan ik niet in de supermarkt of markt krijgen en bij de slager alleen in grote dierenvorm en die bevatte toch dan teveel afvalstoffen?
Door *Flip*
#1899042
heb je een islamitische slager of een turkse winkel in de buurt? Daar kan je lamsnieren en lamshart krijgen, 2 kan ik er altijd mee nemen, als ik een kilo wel moet ik de dag ervoor even bellen. Ze vonden het zo leuk, een nederlandse die lamsnieren eet. Toen ik vertelde dat het voor de kat was waren ze wel wat teleurgesteld ;D
Je kan daar ook naar lamslever vragen, denk alleen dat dat meer is dan 1kilo...

In de nieren worden geen afvalstoffen opgeslagen. Er wordt wel bloed gefilterd, wat nuttig is wordt terug op genomen in het bloed en wat niet nuttig is wordt uitgeplast.
Bij veel rommel in het bloed raken delen vd nier verstopt, je krijgt dan infarctjes en dat weefsel wordt vervangen door littekenweefsel, wat geen voedingswaarde heeft. Lammetjes hebben niet zo lang geleefd en dus, naar mijn idee, betere niertjes.
Door Emytje
#1900238
Ik ben pas net bezig met barfen en ik heb tot nu toe alleen wat dure slagers, de markt en de supermarkten ontdekt. Ik kan me het haast niet voorstellen dat er hier geen islamitische slagers zitten of turkse winkels (er zat er in ieder geval wel 1 bij het station, maar die is weg) Ranzijn verkoopt overigens wel lamshartblokjes, maar dat word hier niet zo lekker gevonden. Veel stukjes zijn ook erg wit, is dat vet? Ik heb bij een slager wel niertjes zien liggen. Ik zal er vandaag nog eens naar kijken. Overigens bestel ik ook mee met Slagerij West Dronten en ik heb daarbij lamsorgaanmix en geitenorgaanmix besteld, dus dan zou ik voor een tijdje goed moeten zitten, mits ze het lusten natuurlijk. :D
Door Emytje
#1904154
Turkse winkel gevonden. Ik zag dat ze wel veel kip hadden, in ieder geval goedkoop orgaan, dus daar ga ik dat voortaan kopen en de kippennekken voor een euro op de markt. Ik heb niet gevraagd of ze ook eendennekken en dergelijke hebben, dat ga ik morgen doen (moet ik toch naar de markt). De poelier van de zaterdag had in ieder geval wel een kg (eigenlijk vijf, maar dat vond ik wel heel veel) lever van de ree voor me. Dan heb ik al iets meer variatie in orgaan.
Door Emytje
#1924149
Ondertussen weer een tijdje verder. De oudjes barfen s avonds ook goed hun klein gesneden stukjes vlees, al merk je wel dat ze voorkeur hebben voor paard, kalkoen en kip en daarbij is mijn eigen gemaakte pekingeendenkvv toch echt favoriet bij ze. Khalid vind jammer genoeg fabriekskvv lekkerder, maar eet het na een tijdje toch wel op. Eventueel voer ik hem s ochtends ook barf. s'Ochtends dan het orgaan met een gedeelte spier en dan s avonds bot en de rest spier. Hij doet soms nogal gevaarlijk met zijn kippennekjes, eendennekken en kippenvleugels. Als het een beetje door te slikken is, doet hij dat ook. :o Ik laat daarom alles zoveel mogelijk heel, maar sla en wel een paar keer goed op met een hamer. In stukken snijden moet ik in ieder geval niet doen, want dan is het hap slik weg en dan komt hij erachter dat dat toch geen goed idee was en kotst het dan weer uit om weer hetzelfde te doen. Voor de rest eet hij erg graag volledige dieren. Kwartel en rat zijn zijn favoriete hapjes. Muis en duif eet hij ook graag. Bij de volledige dieren knaagt hij overigens wel beter. De oudjes vinden kwartel niet te kanen. 8) Nimueh gaat naast haar voerbakje zitten graven en Muninn eet heel heel langzaam. Niet lekker dus. Het aparte is wel dat Muninn wel graag een door de vleesmolen gehaalde duif eet.

Op dit moment heb ik voor nimueh kip, kalkoen, eend, rund, paard, konijn (in Tinlo) en af en toe een stukje hertenvlees (lust ze alleen sporadisch graag, zit dus niet vast in het menu) en op dit moment heb ik parelhoenkvv gemaakt wat ze ook lekker vind. Alleen parelhoen kan ik niet zo makkelijk aankomen. Toch maar een extra vriezer aanschaffen dus, dan kan ik bij Herby bestellen. Deze parelhoen heb ik bij een slager gehaald voor zo'n 11 euro... * slik * Muninn eet hiernaast nog duif, maar lust geen hert. Hij eet wel weer graag reeenlever, wat Nimueh weer niet lust. Khalid eet dan nog kwartel, rat en muis. Op dit moment wil ik eerst het menu goed bevestigen voordat ik nog wat uit ga proberen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Nimueh nog tandsteen heeft. Ze eet botjes nu steeds beter. Een week of 5 terug toen ik met haar bij de DA was zei de DA nog dat we wel over een tijdje wat aan de tandsteen moesten laten doen, maar nu vraag ik me af of het er nog wel zit. Ze stinkt niet meer uit haar bekkie en als ze gaapt zie ik eigenlijk ook niets zitten. Zou het eraf zijn?
Door Mevroi Kruim
#1926271
Klinkt prima zo! Lekker veel diersoorten!
Hele parelhoenen zijn idd peperduur, hier eten ze karkas en vleugels voor rond de 1,75, da's beter te doen.
En wb tandsteen zul je toch echt ff in de bekkies moeten kijken, vooral naar de achterste kiezen. Maar het kan goed dat die verdwenen is door het barfen.
Door Emytje
#1927753
Waar haal jij de vleugels en de karkassen van de parelhoen vandaan? Ik zag namelijk dat Herby ook geen parelhoen verkoopt en Gelukkig dier levert hier niet meer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1927864
Ik heb vleugels gehad van Lupa (zijn op) en karkassen van Lupa en Herby. Poelier Kukeleku verkoopt ook parelhoenkarkassen, wel erg kaal en klein. Herby heeft 2 websites en de andere kan het wel zijn dat het erop staat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door