Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door liljebo
#1925845
Hoi,
Ik ben nieuw hier, woon in zweden en heb 3 honden, 1 kat en 3 paarden.
Ik wil dus graag overgaan op versvoer om een aantal redenen zoals oa de conclusie dat brok een duur afvalprodukt is, proefdieren door voerfabrikanten worden gebruikt en omdat onze oudste hond altijd van alles mankeert en aanleg heeft tot dik worden sinds zijn castratie vanwege vergrote prostaat.
Ik heb natuurlijk al allerlei sites e.d. bekeken, maar ben erg overdonderd door de hoeveelheid info, sites, etc.

Wat ik mij afvraag... bestaat er niet een simpele schijf van vijf (of drie) bij wijze van spreken zoals  bv

Voeding hond (of kat) bestaat uit:

65/70 % eiwitten (moet dit vlees/botten zijn of valt daar ook ei en melkproducten onder? Vis?)
...% groente (Gekookt? Vers?)
...% graanproduct zoals macaroni,rijst? (of hoeft dit niet?)

Kortom een simpele schijf met een indeling en wat onder die indeling valt.
Bestaat zoiets? Lijkt me erg handig in het begin...

Ik werk al veel aan de computer en zoek het niet zo om elke site te gaan uitpluizen/boeken te lezen etc :-[


Hoe doen jullie het trouwens met botten als je geen gereedschap hebt tot fijnmalen?

Ik wil liefst weekporties maken, ook voor als we bv op vakantie gaan (over 2 weken -1 weekje) voor het gemak van ons en de oppasser. Maar kan ik daartoe kant en klaar barfporties uit de diepvries (ze verkopen hier pakketjes met bv kippenekken, kippevleugels,wild, etc. ontdooien, mengen met groenten (en evt ander sput) en dan weer invriezen?



Vast bedankt voor de tips... een verwijzing naar een heldere site met een makkelijk overzicht, speciaal voor Barf dummies is ook prima.  ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1925850
je kunt via www.barfclub. nl heel gemakkelijk de BARF rekenhulp gebruiken. Die rekent precies uit wat je hond per week nodig heeft aan vleesbot/ spiervlees/groente/orgaan
En je hoeft niet te malen hoor, gewoon lekker grote stukken gaan geven als je hond eraan gewend is ;)
Door liljebo
#1925943
Ok bedankt. Naar die site en wat andere sites gekeken en weer wat wijzer.

Paar aanvullende vraagjes: Als je ook ei/zuivel geeft, vul je dan daarmee het percentage vleesbot aan? Of spiervlies?

Als je diepvries vers vlees hebt, bedoelt voor hond zoals bv kippenekken  of orgaanvlees... Kun je dat ontdooien, mengen met bv groente etc en dan weer invriezen?

Macaronie/rijst/graan=niet nodig? Niet wenselijk?

Budgettips?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1925970
er zijn wel mensen die eierschalen geven om hun botpercentage aan te vullen. Maar dat wete ik niet hoeveel je aan moet houden omdat ik geen eierschalen geef, Af en toe een rauw ei maar dat is te verwaarlozen. Een hond heeft geen zuivel nodig, hier krijgen ze het af toe (kefir, kwark o.i.d).
Hier word bijna alles licht ontdooit, porties gemaakt en weer terug de vriezer in. Ook kun je dan groente toevoegen. Ik vries de portie groente altijd apart in voor drie honden tegelijk zodat imk er per keer een bakje uit kan halen en ik mengen met vlees.
Macaroni rijst en granen hoort niet in een menu van de hond thuis. Tja en budgettips??? Wat heb je te besteden? Ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Ik heb een jaar alles bijgehouden, en hier word per week voor ongeveer 7/8 euro opgegeten door de honden geloof ik. Je kunt het natuurlijk zo duur en goedkoop mogelijk maken zoals je zelf wilt ;)
Door Boez
#1925979
De 'schijf van vijf' voor de hond is een schijf van vier, namelijk:

50% vleesbot (dat wil zeggen zacht, verteerbaar bot met veel vlees er aan)
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10 % rest (dat wil zeggen groente, fruit, zuivel, ei)

Dit vindt je ook terug in de barf rekenhulp. De percentages zijn richtlijnen, ik zelf geef bijvoorbeeld meer spiervlees en nauwelijks 'rest'.

Een stukje 'barfen voor dummies' vind je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
en hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Het is niet nodig om hele boekwerken door te spitten, maar het is wel belangrijk dat je weet wat je doet! Als je het goed doet is vers voeren veel gezonder en goedkoper dan brokken voeren, maar als je het verkeerd doet kan het gevaarlijk zijn voor je hond.
Door liljebo
#1926032
OK allebei bedankt  voor de handige info en tips
.
Boez... ik heb inmiddels wel al de sites bekeken bij Barf voor beginners, dus ben al beetje op de hoogte.


Monique, Ik heb geen specifiek bedrag hoor. Maar ik wil het graag financieel gewoon binnen de perken houden. Kan me voorstellen dat je veel geld kwijt bent als je je inkopen uitsluitend bij supermarkt doet. Budgettips in die zin dus... als extraatje.
Door Nynke
#1926079
woon je in de buurt van of in een grote stad ? Hebben jullie Islamitische slagerijen? Zo ja, dan kun je vaak aan diverse soorten vlees komen die je bij reguliere supermarkten of slagerijen niet kunt vinden. Ik neem aan dat dat in Zweden niet veel anders is. Weet je anders een slachter in de buurt of regio ? Dan zou je daar ook eens kunnen informeren naar restvlees.

Verder heb ik het idee dat barf goedkoper is dan een "goede" brok, maar het vergt wel meer energie en tijd van jezelf  :) :)
Door liljebo
#1926088
Ik woon 'op het land'. Geen slagers (al helemaal geen islamitische) in de buurt en ook geen slachthuizen
Maar wel jagers. Zou kunnen vragen of ze evt afval van de jacht voor mij bewaren.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1926099
liljebo schreef: Ik woon 'op het land'. Geen slagers (al helemaal geen islamitische) in de buurt en ook geen slachthuizen
Maar wel jagers. Zou kunnen vragen of ze evt afval van de jacht voor mij bewaren.
vraag dan om speciefiek slachtafval. Ik heb hier namelijk al eens de fout gemaakt dat ik om slachtafval vroeg en ging er maar automatisch van uit dat ze me long, lever, nieren enz. zouden brengen maar kreeg bijna een vuilniszak vol met darmen :puke: en vellen
Door liljebo
#1926114
*Monique schreef: vraag dan om speciefiek slachtafval. Ik heb hier namelijk al eens de fout gemaakt dat ik om slachtafval vroeg en ging er maar automatisch van uit dat ze me long, lever, nieren enz. zouden brengen maar kreeg bijna een vuilniszak vol met darmen :puke: en vellen
iek.  :o
Goeie tip!!!
Door liljebo
#1926570
Nog even drie aanvullende vragen:

Ik ben begonnen met 1 keer per dag kippevleugeltje (ff allemaal wennen) Er staat dat je die in het begin klein moet maken. Ik heb ze met een mes in stukken gesneden omdat ik geen vleeshamer had. Is dat goed of zijn ze dan te groot?
(Ze hebben gisteren het eerste vleugeltje gehad. Ging erin als koek :) )

Hoe lang moet je het klein snijden, alvorens je een heel kippevleugeltje kan geven?

Ik heb geen keukenmachine. Verplicht kopen of gewoon klein snijden of koken?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1926589
ik weet niet waar je gelezen hebt, kippevleugels klein te maken, maar inknippen op het scharniergedeelte is het beste. ik zou het niet te klein maken maar wel in het begin inknippen. Er zijn hier ergens foto's van maar weet ff niet waar. Misschien in de bieb bij beginnersbotten
En hoe lang je dit moet doen, dat ligt een beetje aan je hond. Als het een schrokker is zou ik het even blijven inknippen, om te voorkomen dat het ergens terecht komt waar je het niet wilt hebben.
Keukenmachine is gemakkelijk om je groente te pureren maar ik denk niet dat een doorsnee keukenmachine ook botten aankan.
Ik zou in geen geval botten gaan verhitten (koken ook niet!), juist dan gaan ze splinteren en dat is niet wat je wilt
Door Anne in Zweden
#1926642
Hé, vad kul att det finns någon från Sverige på Barftorget! Välkommen! ;D

Waar in Zweden woon je?! 'Op het land' is in Zweden een tamelijk weids begrip, haha!

Barfmateriaal vinden is inderdaad niet makkelijk en/of goedkoop, is mijn ervaring, maar als je jagers kent, kun je al een heel eind komen met konijn, haas, gevogelte en hopelijk dingen als eland/rendierpens en reeribjes misschien zelfs wel.

Ik heb ooit voor iemand die daar om vroeg een heel 'hoe begin ik met barfen als ik er echt geen h*l van begrijp'-epistel geschreven; als je wilt dat ik je dat opstuur via een persoonlijk berichtje, dan geef maar een brul. (Op zich staat die informatie ook allemaal in de bibliotheek hier, maar dat meisje begreep er toen nog steeds niet veel van, vandaar dat ik het nog eens heb uitgelegd aan d'r.)

En nee, wát er ook gebeurt: NOOIT gekookte of gerookte of anderszins verhitte botten geven. Helemaal honderd procent rauw moeten ze zijn. Groente mag wel gekookt zijn geweest, dat is geen punt.
Door liljebo
#1926973
Hej annie, du talar ju svenska. Jätte kul.

Maarruh... ik woon in småland. värnamokommun
En tegen het aanbod van je schrijfwerk zeg ik echt geen nee.
Graag dus.

Dat botten niet verhit mogen zijn geweest, had ik al begrepen. Groente dus wel. Hmmm... als ik die voorkook, kan ik ze met de stamper pureren. Dan hoef ik dus niet meteen een keukenmachine te kopen.

En ja, er is best moeilijk aan barfvoer te komen. Ik kan eens wat jagers vragen, maar als beginneling vind ik dat best heftig.
(gruwelt al een beetje bij kippevleugels :-[)

Bovendien gaan we over anderhalve week een weekje weg en moet ik het wel een beetje haalbaar en makkelijk houden voor de oppas. Ff kijken dus hoe ik dat doe...

Monique... bedankt voor de tip met de botten. Zal het zo doen. Wat de keukenmachine betrof... ik vroeg me alleen af of ik die nu verplicht meteen moest aanschaffen. Dat daar geen botten in kunnen, begrijp ik wel ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1926986
[quote="liljebo"]
Hej annie, du talar ju svenska. Jätte kul.

Maarruh... ik woon in småland. värnamokommun
En tegen het aanbod van je schrijfwerk zeg ik echt geen nee.
Graag dus.

Dat botten niet verhit mogen zijn geweest, had ik al begrepen. Groente dus wel. Hmmm... als ik die voorkook, kan ik ze met de stamper pureren. Dan hoef ik dus niet meteen een keukenmachine te kopen.

En ja, er is best moeilijk aan barfvoer te komen. Ik kan eens wat jagers vragen, maar als beginneling vind ik dat best heftig.
(gruwelt al een beetje bij kippevleugels :-[)

Bovendien gaan we over anderhalve week een weekje weg en moet ik het wel een beetje haalbaar en makkelijk houden voor de oppas. Ff kijken dus hoe ik dat doe...

Monique... bedankt voor de tip met de botten. Zal het zo doen. Wat de keukenmachine betrof... ik vroeg me alleen af of ik die nu verplicht meteen moest aanschaffen. Dat daar geen botten in kunnen, begrijp ik wel ;)
[/quote]

Als groente gekookt is hoef je het niet persé nog te stampen erna. Het gaat erom dat de cellen stuk gemaakt zijn en dat is na koken zo (net als pureren).

Als je een weekje weggaat en je wilt de oppas niet te moeilijk maken, zou je ook kunnen zeggen ze krijgen even een weekje alleen wat spiervlees, groente en orgaan in pakketjes van tevoren gemaakt. Evt met wat gedroogde eierschaalpoeder erdoor, dit geef je ter vervanging van bot. Een theelepel per 500gr vlees.
Gewoon eierenschalen laten drogen en dan fijn malen met een vijzel bv.
Zo hoeft de oppas geen botten te voeren en enkel de zakjes te ontdooien en leeg te kiepen in de bak.
Als je dan terug bent kun je weer verder met vleesbotten introduceren  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door