Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door macgirlie
#1923981
JayJay is vorige week getrimd en de trimster merkte op dat JayJay zijn gebit schoongemaakt moet worden. Zijn tandvlees is bij de kiezen ontstoken en dat moet dus onder een antibiotica schild gereinigd worden. Nu zal dat de eerste keer worden dus waar moet ik op letten? Gaat dit onder narcose of met een roesje?
#1924006
Ik heb bij Guinnie de eerste keer het gebit laten reinigen toen ze toch onder narcose was voor haar operatie die niet anders kon (ivm baarmoederontsteking).
De tweede keer gewoon 'zo' door de DA-assistente, geen narcose, geen roesje geen nix nie. Wilde ik niet en was ook niet nodig.

Als het lukt zou ik het zonder laten doen.. maar als de hond het niet toestaat maar het moet wel gebeuren zou ik in overleg gaan over de beste methode. Afhankelijk van de ernst van het probleem dan de juiste optie kiezen, maar in de basis "zo min mogelijk en zo kort mogelijk"... zeker als je een mdr1-gevoelig ras hebt.

Groetjes,
Suzanne
Door Lizzy
#1924096
Ik zou zelf eerst aan de slag gaan met een gaasje met chloorhexidine om de ontsteking weg te krijgen. Dan even kijken hoe het gebit er onder vandaan komt. Soms kun je het zelf wel wegkrabben als het niet te gek is. Om te voorkomen dat je daarna weer een ontsteking krijgt, weer met een gaasje met chloorhexidine.
#1924415
Bedankt voor de tip. Kan ik chloorhexidine bij de drogist krijgen of moet ik daarvoor naar een apotheek? En gaasjes... dat is gewoon van dat dunne verbandgaas?
Heeft iemand van jullie ervaring met Plaque-of van Amicure? Dat zou tandsteen en tandvleesontstekingen moeten voorkomen.
Door tessa
#1925113
Maakt de trimster het gebit niet schoon dan?
Als de hond het toelaat maak ik bij elke behandeling het gebit schoon, desnoods met behulp van de eigenaar.
Als je dat bijhoudt wordt het dus nooit zo erg dat het door de dierenarts moet gebeuren
#1926081
tessa schreef: Maakt de trimster het gebit niet schoon dan?
Als de hond het toelaat maak ik bij elke behandeling het gebit schoon, desnoods met behulp van de eigenaar.
Als je dat bijhoudt wordt het dus nooit zo erg dat het door de dierenarts moet gebeuren
Voor zover ik het weet maakt ze inderdaad de tanden schoon. Bij Pepper heeft ze dat ook gedaan maar bij JayJay durfde ze het niet aan omdat zijn tandvlees ontstoken is. Ik ga eerst maar eens met die choorhexydine aan de slag en kijken hoe het dan gaat.
#1927420
Vandaag begonnen en dat vond ie natuurlijk niet leuk. Maar ja, ik ga het toch even volhouden. Sinds ik het weet krijgt ie ook van dat PlaqueOff en van 1 kies kon ik sowieso al het tandsteen er afwippen.
#1927680
Dagelijks met een zachte borstel poetsen verhelpt - als er niet al mer loos is natuurlijk - ontstoken tandvlees. Wel je vinger op de borstelkop leggen, zodat je niet per ongeluk te diep achter in de bek stoot tijdens het poetsen, want dat doet pijn en maakt het poetsen dus onnodig vervelend.
Ontstoken tandvlees zal natuurlijk aanvankelijk bloeden tgv poetsen, maar dat gaat over zodra het weer gezond is.
Antibiotica nav ontstoken tandvlees is overigens zinloos. Allereerst verhelpt het geen tandvleesontsteking, dus kun je het hooguit ná behandeling geven, maar nooit als behandeling. Maar niet minder belangrijk: een mond krijg je onmogelijk steriel. Zou je dat tóch willen nastreven, er kunnen natuurlijk specifieke omstandigheden zijn waarin dit toch raadzaam is, dan zou gekozen moeten worden voor en breed spectrum ab en dus niet voor het vaak gekozen Stomorgyl!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door