Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#1924510
Frank is inmiddels ruin 11.5 jaar oud en loopt op zijn laatste pootjes. Hij heeft heel zwaar artose in zijn ellebogen waar hij pijnstillers, prednison en allerlei preparaten voor krijgt. Ook heeft hij de laatste twee maanden last van zijn spijsvertering, waar dat precies aan ligt is niet bekend.
Hij moet een nieuwe rabies inenting omdat die verlopen is en ik woon in het grensgebied. Deze maand verlopen ook zijn andere entingen, hij is bij mij ieder jaar geënt vanaf zijn vierde levensjaar. Het afgelopen jaar heeft hij een kleine cocktail gehad.
Hij komt buiten op het maisveld achter ons huis, bij mijn ouders op een groot veld waar wel andere honden lopen en ook katten. Verder komt hij nergens meer. Zoë is normaal geënt en dat blijf ik ook gewoon doen. Ook mijn katten zijn normaal geënt.
Is het zinvol om Frank te enten of juist niet?
Door Lizzy
#1924597
Ik vaccineer geen honden die niet optimaal gezond is. En een hond die prednison krijgt: in mijn ogen totaal zinloos om deze te laten vaccineren. Prednison onderdrukt het immuunsysteem en deze moet door de enting juist aangewakkerd worden. Dat gebeurd dus niet, onder invloed van prednison. Het effect van de enting is dus absoluuuuut niet gegarandeerd en de kans op complicaties na de enting is erg groot. Mijn advies? Absoluut niet enten.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1924667
Lizzy schreef: Ik vaccineer geen honden die niet optimaal gezond is. En een hond die prednison krijgt: in mijn ogen totaal zinloos om deze te laten vaccineren. Prednison onderdrukt het immuunsysteem en deze moet door de enting juist aangewakkerd worden. Dat gebeurd dus niet, onder invloed van prednison. Het effect van de enting is dus absoluuuuut niet gegarandeerd en de kans op complicaties na de enting is erg groot. Mijn advies? Absoluut niet enten.
Helemaal mee eens, geen honden vaccineren die prednison gebruiken.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1924970
Ik rijd met Kjell al bijna 12 jaar meerdere malen per week de NL-B grens over en er heeft mij nog nooit iemand naar entingspapieren gevraagd.
Al kan eens de eerste keer zijn natuurlijk... Maar Kjell wordt al jaren niet meer geënt, ook niet tegen Rabiës.
Als ik bv naar de Ardennen zou gaan (of een ander gebied waar Rabiës nog voorkomt) dan zou ik waarschijnlijk nog wel Rabiës enten.
Door hannabelgje
#1924982
Als hij nog onder ons is in mei dan moet hij mee op vakantie naar Normandië. Ik wil hem niet achterlaten. Ik zal het voorlopig achterwege laten en dan kijk ik in april wel verder.
Door Elvira
#1925011
HannekeKjell schreef: Ik rijd met Kjell al bijna 12 jaar meerdere malen per week de NL-B grens over en er heeft mij nog nooit iemand naar entingspapieren gevraagd.
Al kan eens de eerste keer zijn natuurlijk... Maar Kjell wordt al jaren niet meer geënt, ook niet tegen Rabiës.
Als ik bv naar de Ardennen zou gaan (of een ander gebied waar Rabiës nog voorkomt) dan zou ik waarschijnlijk nog wel Rabiës enten.
Ik ga ook wekelijks de BE-Nl grens over zonder aangehouden te zijn, maar ik heb gehoord van iemand die even bier in België ging halen en de hond in de auto had zitten en toen aangehouden werd. Hond was wel geent, maar eigenaar had boekje niet bij zich. Hond werd vast gehouden totdat het boekje getoond werd. Je moet maar de pech hebben een ijverige ambtenaar tegen te komen. Ik heb sinds ik dit gehoord heb, altijd de paspoorten bij me.
Door Nynke
#1925256
ik zou Frank niet meer de entingen laten geven die hij elk jaar gehad heeft. Waarschijnlijk zijn zijn titers torenhoog, dat was bij Gunnar ook zo, die had ook elk jaar zijn entingen gehad tot hij op zijn 11e getiterd werd  :-\ :-\ :-\
Door hannabelgje
#1925348
Ik laat de gewone enting sowieso achterwege, ik durf hem alleen niet mee te nemen naar Frankrijk zonder rabiësenting, maar daar wacht ik mee tot april. Als hij er dan nog is dan kan ik het dan laten doen. In de tussentijd ga ik proberen de prednison af te bouwen. Hij doet het best goed op zijn corta en andere hulpjes.
Door Suzanne
#1929599
Ik zou het om twee redenen nooit aandurven om een hond de grens over te laten gaan zonder geldige rabies-enting:
- mogelijke controle en moeten achterlaten van de hond
- mogelijke besmetting in het land waar je heen wilt

Kortom: als je naar het buitenland wilt / gaat; wel rabies laten enten en zorgen dat je dat op tijd doet. Per land kan een aanvullende eis gelden voor bijvoorbeeld een titerbepaling (zoals Engeland, van andere landen weet ik het niet).

Overige entingen; nee, tenzij de hond veel door water gaat en/of daaruit drinkt; dan zou ik Weil overwegen.

Oh, ja, Rabies.. de 3-jaars-enting uiteraard!!

Suzanne
Door hannabelgje
#1931313
Ik ga ook niet zonder rabiesenting de grens over, dat vind ik ook een te groot risico. Nu neem ik hem dus gewoon de grens niet meer mee over en als hij nog meegaat naar Frankrijk dan zal hij dus wel geënt moeten worden in april. Nu laat ik het er even bij. We zien in april wel verder.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door