Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1924602
Hei hei!
Ik hoop dat men mij hier zou kunnen helpen?

Ik heb na tips op een eerder bericht nog eens goed alle opties bekeken en hoe en wat.
Ik wil natuurlijk het beste voor mijn katten en daarom zit ik ook op dit forum.

Nou kan ik nog steeds geen compleet Barf menu aan ze geven helaas zijn niet alle onderdelen beschikbaar in dit mini dorp in Noorwegen.
Even naar de stad is 7 uur rijden totaal over niet zulke prettige bergweggetjes en kan dus niet even heen ;).
Binnenkort hopen we zo snel mogelijk weer in of om een stad te wonen want dit is niks!

Wel vinden ze verse vis lekker gekookt, rauwe kipfilet, rauwe rundergehakt en entrecote rauw.
Ik heb eindelijk in de supermarkt diepvries runderlever gevonden als enige orgaanvlees.
80% van het vlees is diepvries en helaas dus niet vers daarbij ook nog extreem duur.
Een slager hebben ze niet en een slachterij is niet in de buurt.
Niet echt veel opties helaas, ik heb daarom lang gezocht voor voeding waar geen granen, tarwe of wat dan ook in zit.
En vond zo (bestel ik) de biologische 75% vleesbrokken van Orijen, 80% vleesbrokken van Carnia Lynx(gemaakt naar de natuurlijke behoefte van de kat zonder troep), natvoer Applaws med 75% vis of vlees en zonder toevoegingen/troep en Bozita natvoer verschillende smaken met 75-93% vlees van Zweeds kwaliteit(streng gecontroleerd).

En nee tuurlijk ben ik niet blij met droge brok, maar dit is wel het beste wat ik ze momenteel kan bieden en er is maar 1 webshop die verkoopt wat ik wil.
Alle winkels hier verkopen allemaal hoofdzakelijk Royal Canin en ze zijn er hier helemaal waus van...
Anders van datzelfde soort voer...alleen van 2 andere merken.

Nou heb ik 2 KVV`s gevonden voor honden waarvan ik denk die zouden kunnen voor katten!?
1.
Deze heet Norwegian-Polar hondenvoer.
Ik heb deze man gelijk gebeld en gevraagd of dit ook voor katten kon, volgens hem geen probleem aangezien het dierlijk is en het dus ook voor katten verkocht wordt.
Hier komt (nogmaals) de samenstelling zouden jullie even willen meekijken?

Norwegian-Polar Hundemat
Gemaakt van dierenartsgecontroleerde slachtproducten:

-Maagzak van rund
-Longen
-Lever
-Kelen
-Afsnijdsels van vlees(rund, schaap en varken)
-Mais
-Vitamine&Mineralen
(complete voeding)

Nou las ik in het vorige bericht geen varken ivm Aujesky ziekte.
En heb ik dit uitgezocht hoe dit zit in Noorwegen en vond dit in een onderzoeks brochure van Mattilsynet(de strenge Voedsel en Veiligheid autoriteiten van Noorwegen):

AUJESZKY’S DISEASE
Norway is free from Aujeszky’s disease (AD). All breeding boars
selected for AI centres are tested serologically subsequently
within the next 12 months. Since 1994 testing for antibodies to
AD-virus has been performed on a large scale for documentation
purposes. Blood samples from pigs in all counties have been
examined, all with negative results.

Since 1 July 1994, EFTA Surveillance Authority (ESA) has recognised
Norway as free of Aujeszky’s disease (AD) and adopted decisions
concerning additional guarantees relating to AD for pigs destined
to Norway (ESA Decision No 226/96/COL December 4, 1996).

Dus dat lijkt me geen risicovoeding.
Wel balen alleen te verzenden in 24 kilo.
-----------

En deze 2.
Vom og Hundemat A/S
Noors-geproduceerde levensmiddelen die bestemd zijn voor honden. Uitsluitend gemaakt van Noorse producten en bestaat uitsluitend uit dierlijke producten. Grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van dit voedsel: kip, innmat(geloof dat ze organen bedoelen), rundermaag, zalm, rundvlees lever en eieren. Alle mengsels zijn verrijkt met vitaminen en mineralen die de dagelijkse behoeften voor een hond dekken. Alle mixen kunnen worden gebruikt als toevoegingsmiddelen en de meeste mengsels werkt ook prima als compleet voer.
Er zitten geen toegevoegde aroma's of kleurstoffen in de voeding. Bevat geen conserveermiddelen en geen toegevoegd water.
KVV Worsten:
ZALM
Kip, innmat(organen?), rundermaag, en zalm.
DHA en EPA.
Toegevoegde vitamines.

HOND
Kip, innmat(organen?) en rundermaag.
Toegevoegde vitamines.
Aanbevolen met een theelepetje visolie.

KIP
100% Kip(vlees, afsnijdsels, huid en bot)
(Geen pens, kop, klauwen)
Toegevoegde vitamines.

RUNDERMAAGZAK
100% rundermaagzak(minder vet dan voorheen veel vet weggesneden)
(Laag niveau calcium en fosfor)
Mag niet gebruikt worden als compleet voer voor langere periode.

PUPPY
Kip, rundermaagzak, zalm, ei en runderlever.
Met MacroGard (MacroGard is a purified beta 1,3/1,6 glucan that boosts the immune defenses to promote optimal health. )
Toegevoegde vitamines, beetje meer proteines(29%) en beetje minder vet.
In plaats van innmat(orgaanvlees?) is er rundermaagzak en ei toegevoegd.

SPRINT
Kip, rundermaag, runderlever, zalm en eieren.
Toegevoegde vitamines, meest eiwitrijke voeding.
Net als bij de PUPPY de innmat(organen?) weggelaten maar juist meer rundelever als aanvulling en eieren.
Dus 32% proteine.(speciaal voor werkhonden)

Er zijn duidelijke voedingstabellen op hun site te vinden, kan de link geven.
-----

Welke zou eventueel als KVV geschikt zijn voor katten of welke juist niet?
Of een combinatie ervan?
En zou ik dan wat moeten toevoegen als botten/spiervlees/vis etc.?

Oja K9 kan ik ook laten verzenden in Noorwegen, maar daar las ik zit groente en fruit in...

Ik hoor het heel graag van jullie en alvast ontzettend bedankt :)!!

Hilsen uit het noorden
Laatst gewijzigd door Selline op vr 04 feb 2011, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1924619
Brokjes zijn geen vers voer, dus daar gaan we niet over adviseren.
Voor de kvv's die je hebt gevonden, zou ik kijken wat je katten eten. Rundermaagzak lijkt me pens en veel katten moeten dat niet. Ik weet niet in hoeverre deze kvv's compleet zijn (supplementen daarin zitten), dus wissel zoveel mogelijk af en beschouw het niet als compleet. 24 kilo is niet zoveel. Als ze dat merk eten, zou ik ze dat ook voeren. Zet niet in op 1 merk.
De vis die je zelf voert, hoef je niet te koken. Ook vissen kunnen katten goed rauw eten.

Wat mss ook nog een ideetje is, is om meerder Nederlandse kvv-fabrikanten aan te schrijven en vragen wat de mogelijkheden zijn om het naar Noorwegen in te voeren.
#1924642
Bedankt!

Nee van de brokken wil ik natuurlijk juist af, maar betere brokken dan dat kan ik niet geven...
En helaas verse vis rauw wel doodgemaakt al maar vinden ze helemaal niets al meerdere keren geprobeerd...zonde voor het visje.

Aha dus geen KVV met pens erin.
Dus dan zou ik alleen de KIP van de VOM kunnen voeren.
Ze hebben nog niets ervan geprobeerd omdat het besteld en verzonden moet worden, vandaar mijn vraag.

Mag ik de link neerzetten van het voedingstabel zodat je kan zien of het om een complete voeding gaat?
Wanneer kan ik het als compleet beschouwen wat zou ik daarvoor moeten toevoegen als ik dus enkel de KIP van COM kan voeren?
Laatst gewijzigd door Selline op vr 04 feb 2011, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#1924686
Dit zijn de supermarktproducten die we kunnen kopen voor ons `Barfmenu`:

-diepvries walvisfilet
-diepvries hele kip
-diepvries rundelever
-diepvries rendierfilet en rendiervlees
-rundergehakt
-kippengehakt
-diepvries lam/schapenvlees en worst(denk aan rookworst)
-diepvries vis
-verse vis(zelfgevangen Schelvis, Kabeljauw, Mackreel, Koolvis, Poon, Zeebaars, Rog, Blauwe Lipvis, Wijting)
-noorse garnalen
-diepvries rendier plakken
-diepvries hele lam/schaapspoot
-kipfilet
-luxe rundvlees(entrecote, tournedos)

Als ik dus die KIP van VOM neem en stel er zit voldoende vitamine in dan mis ik nog steeds:
afwisseling en botten toch?
Ik zou het af kunnen wisselen met supermarkt vlees of verse vis.
Botten dan denk ik dat ik enkel de botten van een hele kip kan geven?
En mis ik dan nog wat of zit ik er helemaal naast, ja sorry ik moet het echt nog leren!

Ik heb 50% van de KVV in NL gemaild maar die gaan niet uitbreiden of verzenden naar Noorwegen(nog niet).
Wij hebben met strenge invoerregels, kosten en douane te maken.
Ik mag geen vlees invoeren, tenzij ik via Mattilsynet een aanvraag doe en dit moet worden goedgekeurd en hier moet ik dan schriftelijk bewijs voor krijgen(invullen en afhandelen van import papierwerk enzo).
Ik heb wel contact hierover gehad en zou dit dus heel misschien een keer kunnen proberen.
Onze katten deden het zo goed op Carnibest!
#1924692
Ik kan weinig met voedingstabellen, maar anderen mss wel. Je mag best een linkje plaatsen ter informatie (geen reclame etc natuurlijk). Ik vind alle brokken rommel, dus denk niet in betere of slechtere brokken. Brokken zijn brokken. Je zou het kunnen proberen om eens een rolletje met pens te voeren, er zijn immers katten die het wel eten.
Er zijn ook (in NL) supplementen op de markt om een incompleet menu compleet te maken. Dit is primair een soort vleesbot vervanging (calcium-magnesium complex) en ik ben daar niet in thuis. De fabrikant is Groene Os dacht ik. Je zou eens kunnen kijken wat zij voorhanden hebben en wat de mogelijkheden met transport naar Noorwegen zijn.

Ik denk dat als ik in jouw situatie zou zitten, ik dan ook zelf zou kweken. Mss niet alles zelf kweken, maar wel een gedeelte ter aanvulling op het menu. Kwartels, muizen, ratten en gerbils nemen niet zoveel plek in beslag. Het is even inlezen en hokken bouwen (of kopen) en voer inslaan voor de voedseldieren, maar als het eenmaal draait, is het veel minder werk. Konijnen en kippen nemen al meer ruimte in, maar dat is nog steeds niet erg veel. En je weet het met konijnen; die fokken als konijnen (muizen overigens ook). Dus redelijk een stabiele aanvoer van kattenvoer.
Het doodmaken is niet leuk, maar ik denk dat dat voor een gedeelte uiteindelijk wel went. Er zijn meer mensen hier op Barfplaats die zelf fokken voor hun katten en honden. Zo kan je wel ook voedseldieren voeren waarvan jij precies weet hoe die geleefd hebben en wat er in is gegaan. Als je genoeg overhoudt van eigen productie, zou je dat ook weer verder kunnen verkopen. Er zijn daar in NW ook mensen met katten en slangen.
Of zet eventueel een eigen invoerbedrijf voor kvv op. Heb je zelf kvv naar eigen maatstaven en bij een goede bedrijfsvoering ben je ook verzekerd van inkomsten etc.

Op zich is het niet heel dramatisch wat je daar kan krijgen. Net voldoende vleessoorten, alleen weinig orgaan (ik zie geen hart) en idd een tekort aan vleesbot.
#1924724
Ok :)

Hier is de link van het voedingstabel:
http://www.vomoghundemat.no/tabell.asp

Ja supplementen zouden denk geen probleem zijn met verzenden!
Ik wist echt niet dat men zelf kweekte voor katten ook, ik zou dat echt niet kunnen sorry.
Ik vind het al vreselijk als mijn man de vissen doodmaakt en dat moet al van mij op de meest `vriendelijke` manier.
Het zou idd wel een goede optie zijn, als we wat tuin zouden hebben zou kippen wel kunnen maar weet niet zou ik ook vreselijk vinden.

Ja slangenvoer daar zou ik natuurlijk voor kunnen gaan kijken wel moeilijk te vinden maar ga me best doen!
Goed idee bedankt!!!
Daar moet toch zeker wel een webshop voor zijn of iets waar wel muizen enzo te koop zijn als voeding?!

Ok nou gelukkig zou ik er met het vlees dus kunnen komen, nu nog de rest botten en orgaanvlees.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door