Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door muntdropje
#1924407
Hé hallo allemaal,  ;D
Mn eerste berichtje, maar ben wel erg ingelezen in dit forum.

Toen Diesel zo'n drie maanden was, ben ik over gestapt op Barf. Het bevalt me goed, hoewel mn kids en man nog wel es klagen over het bloederige gedoe. (watjes ::))
Maar goed... Onze Diesel is nu 6 maanden en een week, hij is een labra-herder, en nu zo'n 24 kilo.
Ik geef m ongeveer 5% van zn gewicht, dus kom ik rond de 1200 gram uit. Ik heb een mooi weekmenu van dit forum gehaald en aangepast aan het gewicht, ik hou me er niet altijd aan, maar vertrouw een beetje op eigen inzicht.
Tenslotte werkt het ongeveer hetzelfde als met kinderen. Die probeer je ook zo gezond mogelijk te laten eten, maar dat wil niet zeggen dat ze elke dag een uitgebalanceerd dieet krijgen.

Vaak zit ik met vlees,botten, en groente op gemiddeld een kilo of iets meer per dag, want daarnaast krijgt hij ook nog wel wat brokken van FarmfoodHE in een activitiebal, en trainen we hem met deze brokjes. En dan heb je al gauw wat handjesvol gegeven. Als mijn informatie goed is, mag je farmfood wel combineren met vers voedsel, omdat deze brokken verschillen van de 'gewone' brokken.

Om op mijn vraag terug te komen. Hoelang ga ik door met deze 5% van zijn gewicht aan voedsel?
Tot hij helemaal uitgegroeid is?
Wanneer is dat? Ik kom daar verschillende dingen over tegen.
Sommigen hebben het over een jaar en bij anderen lees ik dat een hond pas op 2 jarige leeftijd is uitgegroeid. Moet ik tot die tijd 5% van zn gewicht blijven geven, of kan ik al eerder minderen naar 4 of 3%.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1924439
Blijf vooral kijken naar je hond.
Voel je geen ribben meer of begint de taille te verdwijnen, dan kun je gaan minderen.
Begin je juist ribben te zien, dan krijgt ie te weinig.

Als je met lichte druk de ribben kunt voelen, dan is je hond op een goed gewicht.
Denk ook aan de beweging die de hond krijgt, een actieve (sport)hond zal eerder op 5% blijven staan, dan een rustige hond.

Hier een teefje van 2 jaar die nog steeds 4% krijgt, omdat ze anders echt te mager wordt.
Maar ook een reu die maar 1,5-2% krijgt, omdat ie anders te dik wordt.
Door TMG1961
#1924553
Is echt verschillend van hond tot hond. Pixie krijgt nog altijd 3,75% met bijna 1 jaar, rent 2 maal daags over de hei. Krijg er zelfs met 3,75% geen gram extra bij. Vergelijk ik dat haar beste vriendin dan krijgt ze veel, die zit momenteel op een 2% en is 2 maanden ouder. Kwa hoogte en gewicht zijn ze bijna gelijk, Pixie is iets lichter met haar 27kg
#1925908
Als algemene richtlijn houd ik dit aan bij (middel)grote honden:

tot 4 maanden: 5%
4-7 maanden: 4%
7-10 maanden: 3%
10+ maanden: 2%

Maar het verschilt per hond of je deze algemene richtlijn ook kunt volgen. Sommige honden doen het goed op meer of minder per dag. Houd het gewicht goed in de gaten; hij mag niet te weinig en niet teveel aankomen. Bij Bodhi heb ik altijd elke week gewogen. Ik hield me redelijk aan de richtlijnen, tot hij de 10 maanden gepasseerd was. Ik heb toen 2% gegeven, maar dit bleek te weinig voor hem. Ik houd nu nog steeds zo'n 3% aan voor hem en geef regelmatig wat vetter vlees, zodat hij goed op gewicht blijft.
#1926460
Ik kijk naar de hond. Logi heeft tussen de 4 en 7 a 8% gekregen en momenteel krijgt hij weer aardig veel omdat hij dun werd. Het hangt af van het activiteitsniveau en van de groeisnelheid. Beide kunnen varieren en daar moet je als baas op inspelen. En dan zijn er nog individuele verschillen waardoor de ene hond kennelijk efficienter met de hap omgaat dan de andere als de overige factoren gelijk zijn. Daarom zijn richtlijnen ook geen wetten.
#1927408
Onze Blitz is bijna 6 maanden, 24 kg en 1200gram p.d. Perc. is 5%.
Gisteren op de club zeiden ze dat hij een goed kosthuis heeft. Ik dacht al wel dat hij wat molliger werd.
maar hij komt netjes 1 kg per week aan zoals het hoord voor een D herderpup. maar hij heeft best vaak trek en loopt regelmatig de bakken na van alle dieren. We gaan nu 140 gram groentemix voeren, dat kreeg hij niet. en gaan we terug naar een kg vlees per dag. Hij sport minimaal 2 x per week, gaat 3 x per week mee met boswandeling en is de hele dag verder heel actief. maar heeft dus waarschijnlijk minder voeding nodig.
Door poesewoes
#1928192
Hier is de 5% nooit gehaald de mijn lab x rottie is altijd heel rustig geweest als pup (nu is hij drukker met zijn 2.5 jaar dan voordat hij 1 jaar was) heb hem altijd rond de 2% gehouden.
Zou dus gewoon kijken naar je hond en zolang die het nodig is het geven. Yaro had ik kunnen rollen met zoveel voer  ;)
Hij eet nu 1.5 á 2% van zijn lichaamsgewicht en is nog wat te fors maar ja minder voeren is geen oplossing dus moet gaan zoeken naar niet vet voeren.
Mijn andere hond is 10 kg lichter en eet wel 3% van zijn gewicht aan vlees zonder te dik te worden. Maar das dan ook zo'n boxer stuitergeval  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door