Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door AnnemiekenBram
#1922386
Ik begrijp het hele verhaal rond zelf samenstellen, percentages, afwisseling in diersoorten enzovoorts: de praktische kant zie ik niet zitten want hoe ga je in hemelsnaam vanuit meerdere zakken hardbevroren vlees een dagportie samenstellen? Daar kun je toch niets mee met die hompen vlees? Hoe doen de barf-gebruikers dat?

gr. Annemiek :-\
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1922392
Als het vlees bevroren binnenkomt laat ik het (gedeeltelijk) ontdooien, maak er dag-porties van en leg het in de vriezer (die ik even van-te-voren op invriezen heb gezet).
Vaak als het een paar uur uit de vriezer is dan is het nog wel bevroren maar wordt het toch wat minder hard en makkelijker te snijden, hakken of knippen.
Het is zelfs geen probleem om 't volledig te laten ontdooien, maar ik zorg er dan wel voor dat het koud/koel blijft.
Door Lonaa
#1922414
Als ik besteld heb maak ik porties, in mijn geval voor alle katten samen = 600 gram. dus zakjes met 600 gram spiervlees, 600 gram vleesbot en zakjes met 300 gram orgaan. Iedere dag pak ik dan een zakje uit de vriezer, laat dit ontdooien in de koelkast en geef dat de volgende dag. :)

Met de hond net zo. Vlees laten ontdooien, porties maken in gewenste grote, invriezen in de vriezer en dan iedere dag het benodigde eruit pakken. :)
Door ulla
#1922427
Bij mij gaat alles zo de vriezer in, ik moet er niet aan denken een kilo of 200 bijvoorbeels in portie,s te verdelen.
Ik haal per dag eruit wat ik nodig heb, en wat ik over heb gaat de vriezer weer in, of wordt de volgende dag opgevoerd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1922436
:biggrin2: altijd leuk om te zien hoe ik ook in het begin zoiets had van hoe doe ik dat.
Maar eigenlijk heel makkelijk, vlees mag je best een paar keer ontdooien en weer invriezen.
Wel het liefst koel houden tussendoor (in de koelkast ontdooien).
Honden kunnen daar prima tegen, nu moet dingen natuurlijk niet 10x ontdooien en weer invriezen, maar 2-3 keer is geen enkel probleem als dat nodig is.

Als hier vlees binnenkomt maak ik gelijk portie's, dus net als Lonaa bv 300gr orgaan in een zakje, 300gr pens enz.
Wel heb ik in het begin gekeken wat handig is in het menu.
Mijn honden aten toen 500gr vleesbot per dag, dan ging ik die kilo's echt niet overpakken.
Maar ontdooide gewoon een kilo en de helft ging de koelkast in voor de volgende dag.

Nu heb ik meer honden en is het veel makkelijker, alles gaat per kilo de vriezer in.
Door Lonaa
#1922503
Senta schreef: Waarom ontdooien? De voedingswaarde gaat achteruit dat willen we juist niet.

Ik leg het een paar uur van te voren in de groentelade, dan is het nog stevig bevroren maar wel snijbaar, snel porties maken en klaar.
Dat doe ik al als het vlees binnenkomt. Dan heb je 1 x heel veel werk, en hele koude handen, en er daarna alle gemak van. :)

Ik heb wel het voordeel dat de katten samen 600 gram per dag eten, en Sally ook (300 vleesbot, 300 spier ongeveer) dus voor mij alleen maar pakjes van 600 gram in de vriezer.  :biggrin2:

Hoewel er inderdaad wel eens een kilo ligt van het een of ander, maar dan krijgen ze dat allemaal op 1 dag.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1922745
Senta schreef: Waarom ontdooien? De voedingswaarde gaat achteruit dat willen we juist niet.Ik leg het een paar uur van te voren in de groentelade, dan is het nog stevig bevroren maar wel snijbaar, snel porties maken en klaar.
Ik denk dat dat wel meevalt hoor ;)
Als je maar 1 hondje hebt en je krijgt portie van bijv 2 kilo binnen, heb je geen keuze!
Hier word bij binnenkomst ook alles licht ontdooit, en dan in porties van 1.5 kg verpakt en dan de vriezer in.
Een kind kan de was doen ;)
Door wijkje
#1924281
Hier laat ik het vlees ook merendeel ontdooien als ik het binnenkrijg. Ligt er ook beetje aan hoe het verpakt is. Als het per kg verpakt is, gaat het zo de vriezer in. 

Orgaan hoeven ze maar heel weinig van..Dus dat verpak ik per portie voordat het in de vriezer gaat.

Ik ben net begonnen om mijn vriezer iets te reorganiseren omdat ik alles door elkaar heb liggen..En ik hou wel graag beetje structuur in mijn vriezer zodat ik beetje overzicht hou.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1924335
Ze eten hier maar een pond met zijn 2 dus ik moet wel verdelen als het binnenkomt,ik ga geen vlees een paar dagen in mijn koelkast bewaren.

Ik pak als ze hebben gegeten gelijk eten voor de volgende dag en leg dat in de koelkast en s'morgens haal ik het er uit en laat het verder op het aanrecht staan.

En ik doe niet alles in een keer van alles wat per dag , of ze krijgen vlees/bot en dan s'morgens orgaan en groente of spiervlees en dan een eitje in de ochtend.

Dan nog een keer zalm per week en de ander week pens.


Als ik van alles iets moet geven dan worden de porties zo klein ,lijkt mij erg moelijk geven dan.
Door sinaxy
#1924344
Als de boel binnenkomt maken we per hond dagporties, hier zit alles in orgaan,bot,en spier dus vlees is compleet en de groente geef ik verdeeld over 2 dagen de weekportie.
uithalen van vlees doe ik ook iedere dag. tis effe een dag werk als alles binnenkomt maar daarna is het gemak dient de mens.....
Door jara
#1924363
Hier wordt alles in dagporties verdeeld als het half ontdooid is.
De blokken van een hele kilo nemen meer ruimte in en ik heb altijd al ruimtegebrek..
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1924421
Senta schreef: Waarom ontdooien? De voedingswaarde gaat achteruit dat willen we juist niet.

Ik leg het een paar uur van te voren in de groentelade, dan is het nog stevig bevroren maar wel snijbaar, snel porties maken en klaar.
Daarom ook niet te vaak ontdooien.
Maar een paar ontdooit en weer ingevoren in geen enkel probleem voor honden ook valt de achteruitgang van voedingswaarde hard mee, zolang je het maar koel houd.

Vaak heb je ook weinig keus, bij 1 hond moet je kilo's ookal vaak verdelen.
En zoals hier met meer honden koop ik vaak blokken van 15-20kg, ja dat moet ook in portie's.
Wel probeer ik het dan te ontdooien totdat het handelbaar is, maar nog wel koud dus.
Door muntdropje
#1924832
Dat probleem had ik de eerste keer ook.  Ik laat het enigszins ontdooien, en ga het te werk met rubberenhamer en een oud hakmes. Dan verdeel ik het in porties, alles verpak ik apart in zakjes, t/m de kippenekken (per 200 gram) toe. Dan sorteer ik het in grote plastic tasjes, waar ik etiketten opplak met wat voor vlees er in zit. En vries alles weer in.

Dan ga ik er dagmenu's (meestal een dag later) van maken, alles haal uit de diepvrieskist die in mijn schuur staat.
Dan heb ik van die diepvrieszakjes met afsluiting, ik heb er een stuk of 14 voorberschreven met alle dagen van de week, en zo stel ik voor 2 weken het dagmenu samen. Ik gooi daarvan een stuk of 4, 5 in mijn vrieskast die binnen staat, de rest gaat terug in de vrieskist.
Elke avond haal ik het zakje voor de volgende dag uit de vriezer, tot ik weer een tijdje moet gaan samenstellen.

Nu met dit koude weer, kan ik gemakkelijk een uurtje alles op de grond (in plastic tassen) leggen, maar hoe ik dit ga volhouden als het buiten 30 graden is?
Dan zal ik het toch op een andere manier moeten gaan doen. :-\
Door TMG1961
#1924842
Als het bevroren binnenkomt laat ik het zover ontdooien dat ik het kan snijden en dan wordt het in porties voor 2 dagen verpakt. Dit doe ik met vlees en bot. Orgaan wordt in dag porties verpakt in kleine zakjes en dan alles in 1 grote zak per orgaan soort. Pixie krijgt dus 2 dagen achter elkaar hetzelfde bot en vlees te eten, alleen orgaan is dagelijks verschillend
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door