Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#192220
Heb vanmiddag een man op bezoek gehad die zelf samen stellen maar niks vond (moet hij weten, ik ben er super tevree mee en mijn hondjes ook ;D ), kant en klaar eenmaal in de zoveel tijd (1 dag in de 2 weken alleen maar schijven dacht ik) vond hij wel wat, dan kon hij de darmflora weer een beetje oppeppen oid.
Verder zat hij dus gewoon op brokken.
Farmfood, was volgens hem het beste merk, geen rotzooi en dat blablabla, ik ben er iig van genezen ;) , hij gaf dan als tip de brokken een beetje nat te maken, zou mijn inziens niet nodig zijn als het zon goeie brok was, maargoed.
Als vvv gaf hij Rodi, was het beste merk, Smuldier vond hij trouwens ook geen verkeerd merk.
Ik gaf aan nu sochtends Rodi te voeren, maar over wou stappen op Carnibest tzt, en savonds zelf samen stel.

En dat laatste, daar was hij het dus niet mee eens.
Want je kon dat nooit compleet krijgen en als het niet compleet gevoerd werd, dan werd het niet verteerd of voor maar een gedeelte.

Nou lijkt me dat niet, maar kan ik daar geen onderbouwing voor geven.
Wie o wie wel?
Behalve dan wat er aan de achterkant uitkomt nu veel minder is, en wat er dus niet uitkomt, verteerd wordt, en dat dus veel meer is dan op brokken want er komt minder uit.

Dan zouden al die theorieen toch niet kloppen, prooidieren nabootsen, proberen het compleet te krijgen over een bepaalde periode (dus niet elke dag alles, maar afwisselen) en die dingen.
En ik neem aan dat dat allemaal wel uitgedokterd is en onderbouwd, al zijn er onderling ook verschillen, maar dat hetzelfde blijft dat je wel compleet kan voeren.
Ook dat je niet precies alles afmeet, want van sommige dingen hoefde maar zo weinig in dat je dat niet kon meten.

En dan had hij het nog over kalk, sporenelementen en die dingen.
Maar dat zouden dan niet de goede verhoudingen zijn, daarbij kon je het niet precies weten, maar in de fabriek meetten ze alles precies af en dan was het wel goed.

Nou, van zijn hele verhaal geloof ik vrij weinig (nouja, de rest eerst maar eens zien, maar bedoel over het voeren, verder zaten we aardig op dezelfde lijn) maar kan het niet goed onderbouwen, dus wie helpt me?
Mijn moeder gelooft die verhalen meteen en heeft het kaartje van de brokken aangenomen.
Nou fijn, verdwijnt ergens in een laatje oid, en zien we pas met opruimen terug, want wat heb ik nou aan die verkooppunten van die brokken, ik voer geen brokken meer en al helemaal die niet meer.
Door 202spots
#192246
MarijeJoanne schreef: Want je kon dat nooit compleet krijgen en als het niet compleet gevoerd werd, dan werd het niet verteerd of voor maar een gedeelte.
Nou lijkt me dat niet, maar kan ik daar geen onderbouwing voor geven.
Wie o wie wel?
Waarom vraag je niet of hij dan de onverteerde voeding aan je wil laten zien??
Als het volgens hem niet verteerd is,dan moet het er dus herkenbaar uitkomen.
Door oebaya
#192248
Was dat die nieuwe gedragstherapeut? Je treft het wel met ze zeg :( Nu weet ik wel, dat ook in de opleidingen, helaas ook in Engeland, nogal makkelijk naar brokken wordt verwezen.
Maar er is niets tegen zelf samenstellen of compleet vers voeren. Alleen vanuit wat we weten over gedrag zouden jouw honden gebaat zijn met meer koolhydraten. Maar ik geloof dat ik je Proquiet al had doorgegeven als voedsel-supplement en daarmee bewerkstellig je hetzelfde als met meer koolhydraten, nl. dat er meer serotine vrijkomt, wat de honden rustiger en minder agressief maakt.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#192281
Huh? Eerlijk antwoord? Ik heb nog nooit zoveel gezwets in de ruimte gehoord!

Je kunt prima 's morgens Rodi geven en 's avonds zelf samenstellen. Je kunt ook prima helemaal zelf samenstellen. Je kunt ook prima 2 of 3 dagen Rodi geven en de rest samenstellen. Hoe komt de man erbij dat het niet of gedeeltelijk verteerd wordt? En nu wil jij onderbouwen dat het niet zo is, maar ik ben stik benieuwd naar ZIJN onderbouwing!

Dus als ome-wolf op een dag pech heeft dat er met 10 wolven een bizon wordt gevangen en hij alleen een hap bil krijgt, dan verteerd hij dit niet goed? Want? Eet jij in iedere maaltijd compleet? Eet hij iedere maaltijd compleet? Eten wolven iedere dag compleet? (wild of in de dierentuin levend). Nee, natuurlijk niet. En compleet heeft werkelijk niets te maken met iets wel of niet goed kunnen verteren.

En dan deze:
En dan had hij het nog over kalk, sporenelementen en die dingen.
Maar dat zouden dan niet de goede verhoudingen zijn, daarbij kon je het niet precies weten, maar in de fabriek meetten ze alles precies af en dan was het wel goed.
Ja sorry hoor... Kalk? Ja, kalk in brokken. Wij geven maar 1 echt goede calciumbron en dat zijn rauwe botten. Sporenelementen? Weet de man wel wat dat zijn dan?

Sporenelementen zijn mineralen waar we slechts een zeer kleine hoeveelheid van nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn chroom, koper, ijzer en selenium.
Sommige mineralen hebben we in grotere hoeveelheden nodig dan andere, deze noemen we de macro-elementen. Tot de macro-elementen behoren: calcium, magnesium en fosfor.

Sporenelementen zijn voldoende aanwezig in verse voeding. Chroom zit in vlees. Ijzer zit in vlees. Selenium zit in knoflook, granen, fruit en tonijn. Koper zit in groene groente en lever. Allemaal dingen die de hond van een zelfsamensteller voldoende binnen krijgt. Want, een zelf samensteller weet wat hij/zij doet, weet wat de hond nodig heeft en wisselt zo veel mogelijk af.

Ik zou zeggen: stuur de man maar eens bij me langs ;D. Zal ik hem zijn broodnodige lesje over hondenvoeding geven.
Door Peet
#192292
en sinds wanneer heeft het thema " compleet" iets te maken met " vertering" ?

Niet complete voeding verteert niet? Wat een onzin. Dus als jij een keer een frietje eet, verteer je dat niet? Dat zou mooi zijn......een goudmijn voor de laxeerpillen!

Wahahaha...nee hoor, stuur 'm inderdaad maar gauw langs bij Lizzy!
Door yalla
#192350
oebaya schreef: Was dat die nieuwe gedragstherapeut?
De allernieuwste gedragstherapeuten weten ook iets over gezonde voeding ;) 8)
En wat ze niet weten, vragen ze aan Lilzzy :P
Met andere woorden: voor al uw vragen en problemen KOM NAAR ZOETERMEER ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door yalla op za 23 okt 2004, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#192358
yalla schreef:

De allernieuwste gedragstherapeuten weten ook iets over gezonde voeding ;) 8)
En wat ze niet weten, vragen ze aan Lilzzy :P
Met andere woorden: voor al uw vragen en problemen KOM NAAR ZOETERMEER ;D ;D ;D
Lieve lieve lieve lieve lieve monique...... ;D
Zou je niet alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft een leuk dependancetje kunnen beginnen in Zeist???????????????
please!!!!!!!!!!!!!!!!!
;D;D;D;D;D
#192362
chooky schreef:

Lieve lieve lieve lieve lieve monique...... ;D
Zou je niet alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft een leuk dependancetje kunnen beginnen in Zeist???????????????
please!!!!!!!!!!!!!!!!!
;D;D;D;D;D
haha slijmbal, :o
heb je iets nodig ;) ;D ;D ;D ;D
Door yalla
#192364
chooky schreef:

Lieve lieve lieve lieve lieve monique...... ;D
Zou je niet alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft een leuk dependancetje kunnen beginnen in Zeist???????????????
please!!!!!!!!!!!!!!!!!
;D;D;D;D;D
Volgens mij kom jij in Zeist al een heel eind in de richting van wat Lizzy en ik in Zoetermeer doen....... ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#192365
danielle1980 schreef:

haha slijmbal, :o
heb je iets nodig ;) ;D ;D ;D ;D
Yep!
Een leuke cursus, met de clicker, waar ze niet gelijk bij de eerste stap die je op het veld zet vragen om je inentingsboekje en waar ze ook niet kijken of je je hond vergiftigt als je vertelt dat je ze geen brokken maar versvlees voert.
#192367
chooky schreef:
Yep!
Een leuke cursus, met de clicker, waar ze niet gelijk bij de eerste stap die je op het veld zet vragen om je inentingsboekje en waar ze ook niet kijken of je je hond vergiftigt als je vertelt dat je ze geen brokken maar versvlees voert.
haha

ja dat zou idd wel erg leuk zijn.
heb je dat nergens bij jullie? :o
hier vragen ze niet om je entingsboekje,
tenminste nog nooit aan ons gevraagt ;)
en clicker kennen ze hier niet >:(
tenminste niet op de manier waarop ik het zou willen doen.
ja en dat vers vlees,
ik krijg hier ook steeds van die vragen ::)
vooral of je hond een koekje mag,
nee dat mag ze niet.
dan kijken ze me aan of ik een heks ben ;D
Door An
#192442
Ja mag die kerel wel danken voor het leuke stukje humor op een zaterdagochtend ;D

Verder kan me alleen maar aansluiten bij Lizzy! Go Lizzy ;)

En tsja in brokken wordt alles afgemeten, niet wat een hond nodig heeft maar waar een hond net genoeg aan heeft om niet ter plekke dood te vallen. Da zijn zowat 99 procent van de dierenproeven die brokkenfabrikanten doen zien hoe weinig je erin kan stoppen en hoelang een hond het dan uit houdt, zonder al te veel onacceptabele tekenen van slechte voeding te laten zien.

Zeg tegen die kerel maar is dat hij de gezondheidsrubrieken afgaat op hondenfora. Als brokken zo prima zijn waarom is dan bijna elke hond op lam en rijst omdat hij spuitende diarree van brokken heeft, is verharen en vooral roos, hot spots en kale plekken schering en inslag? Om over braken, overgewicht, alle gevolgen van graanallergieën (wat dan handig plots vlees allergieën zijn en desbetreffende hond moet weer op lam en rijst...wat is lam geen vlees dan??? hahahahaha) en lusteloze honden en niet te vergeten alle nier en blaasproblemen nog maar te zwijgen?

Ik wordt er echt ook elke maand heftiger in :P

Maar lieve meid...ik zou zeggen maak je er niet druk in. Je weet het veel beter dan die persoon en zo'n mensen zijn vaak zo stug in hun overtuigingen die zij denken dat juist is dat je er beter je adem niet aan verspilt! ;D
Laatst gewijzigd door An op za 23 okt 2004, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door