Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door margje
#1923356
Onze golden retriever Floor is nu 9 maanden. Wij hebben haar gekregen met 7 weken. Bij de fokker kreeg ze carnibest (1 keer per dag) en eukanuba. Dit heb ik thuis de eerste weken voortgezet, maar dat ging niet goed. Haar ontlasting was altijd heel zacht en vaak zelfs diaree. Dus omgeschakeld naar uitsluitend kvv en dat ging een stuk beter. Tenminsten zolang ik haar niks tussendoor geef. Ze verdraagd behalve kvv niks anders. Geen hondenkoekjes, geen gedroogde kipfilet, geen pensstaafje, geen bullepees, geen kaas, geen worst (heb ik allemaal uitgeprobeert). Verder is haar ontlasting nooit 100%. Meestal is het wel stevig maar er zit altijd slijm bij. Soms is het zalvig en als ze overdag toch iets lekkers heeft gehad (bullepees) krijgt ze 'snachts diaree. Verder valt het me op dat ze heel veel viezigheid eet. Zo is ze bv dol op hondenpoep. Ik hou haar tegenwoordig maar aangelijnd want als ze de kans krijgt teveel poep te eten krijgt ze daar ook weer diaree van. Wat moet ik hier nu mee? Ik had gedacht dat honden die vers eten geen ontlasting problemen hebben. Althans niet in die mate dat Floor het heeft. Ze groeit goed, is vrolijk en speels, maar die ontlasting..... is nog nooit goed geweest zolang ik haar heb.

Iemand nog tips of ideeen wat ik anders kan doen?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1923729
Welke variant(en) geef je van CB? Het kan zijn dat ze niet zo goed reageert op de rijst die in diverse varianten van CB zit.
Ze hebben ook Diabetes varianten, daar zit geen rijst in. (Is verder ook gewoon geschikt voor honden zonder diabetes.)
Dat zou ik eens proberen, of een ander merk zonder rijst kan natuurlijk ook.

En ik denk ook dat het geen kwaad kan om eens een ontlastingsonderzoek te laten doen bij de DA.
(Als je dat nog niet gedaan hebt tenminste  :))
Door margje
#1923801
Hmm, mijn da werkt niet erg mee. Floor ziet er prima uit, mooi in de vacht, goed op gewicht enz. (kreeg ik nog een complimentje voor  :) ) Dus hij ziet het probleem niet. Kon nog wel een zak hypo-allergene hondenbrokken mee krijgen. Nou, dat gaat hem niet worden. Ik heb niet het gevoel dat ik voor voedingsadvies daar moet zijn. Daarom heb ik me ook hier aangemeld  ;)

Waar ik zelf aan zat te denken is dat haar darmflora nooit goed is opgebouwt. Maar ze krijgt toch alweer heel wat maanden kvv, hoelang duurt het eigenlijk om een darmflora op te bouwen? En dat slijm, zou dat nog steeds ontgiften kunnen zijn? Verder denk ik dat ik in het begin teveel geexperimenteerd heb met voedsel wat ze misschien zou kunnen verdragen. Dat we daardoor in een soort spiraal terecht zijn gekomen, waarbij haar darmen niet genoeg rust kregen en overprikkeld raakten. Klinkt dat logisch?

Dat ze niet tegen de rijst in de cb zou kunnen is nooit in me opgekomen  :-[ Ik zou nog een andere variant kunnen proberen. Hoewel ik eigenlijk niets meer durf te proberen..... bang dat het weer erger wordt.

Zucht, ik zou zo graag willen dat ik haar eens een pensstaafje zou kunnen geven zonder dat ze daar meteen weer last van krijgt....
Door nienk
#1923975
hm vervelend dat je DA niet echt mee werkt. voor voedsel advies ben je bij de meeste DA's (wat ik zo hoor) aan het verkeerde adres, maar als een hond de hele tijd aan de diaree is lijkt het me handig om puur medische oorzaken uit te sluiten. ik neig er dus naar je te adviseren eens naar een andere DA te gaan, bij voorkeur eentje die pro-vers is. ik bedoel, je hond is nog volop in de groei, en diaree is al nooit goed (als het zo lang duurt)

Dat het aan de rijst ligt zou inderdaad ook goed kunnen!

Als je zelf het idee hebt dat het aan een gebrekkige darmflora ligt dan zou je probiotica kunnen gaan geven.
Door inni
#1924062
Ik zou haar heel voorzichtig een andere carnibest variant (of een ander merk zonder granen)bijgeven, een deeltje van haar voer van nu vervangen door iets nieuws en dat stilletjesaan opbouwen. Als je ziet dat 't mis gaat kan je terug naar 't oude voer. Ik heb er hier eentje die 't 5weken schitterend deed op Carnibest eend(diabetes) en dan was 't mis. Ik kan ook niks geven van beloningen of tussendoortjes of een knabbel, moeilijk maar 't went gedeeltelijk.

Veel succes.
Door Lil
#1924287
ik zou ook eerst medische oorzaken uitsluiten en tevens overgaan op graanvrije varianten als carnibest diabetes, haaksbarf, tinlo. Eventueel ondersteunen met pro biotica en okugest.
als dat niet helpt en het niets medisch is zou ik gaan elimineren.
Door margje
#1924309
Floor is niet de hele tijd aan de diaree. Zolang ik er op let dat ze niks tussendoor krijgt gaat het 'goed'. Dat wil zeggen normale ontlasting, maar wel altijd met slijm. Het laatste stukje zit dan in een soort slijm jasje. (het wordt wel een vies verhaal  :biggrin2:) Andere dierenarts gaat hier niet zo makkelijk. Ik woon in een heel dunbevolkt gebied met voornamelijk veeartsen. Er zijn er slechts 2 die er ook  huisdieren bij doen. Bij 1 daarvan ben ik vorig jaar al weggegaan wegens onenigheid en de andere daar ben ik nu dus. Ik zal het hier mee moeten doen.  

Vanmiddag ga ik eens kjken of de dierenwinkel ook een andere carnibest variant voor mij wil bestellen. En dan langzaam opbouwen, wat inni zei.

Waar koop je probiotica en okugest?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door