Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door java
#1923116
Mijn honden eten al jaren dagelijks smeerwortelblad (symphythum) uit onze tuin, ze zijn gek op de jonge blaadjes.
Nu heb ik ze dat altijd laten eten zoveel als ze wilde. Nu zei iemand mij laatst dat het blad van de smeerwordtel
slecht is voor de lever. Mijn honden zijn nooit ziek...weet iemand hier meer van? De wortel van deze plant wordt wel gebruikt bij
homeopatie zover ik weet.

groetjes Will
Door ScentandSpice
#3467168
De pyrrolizidine alkaloïden in Smeerwortel zijn bewezen schadelijk voor de lever bij dieren, en bij de mens veroorzaakt het aderverstopping na chronisch gebruik. Overigens kun je wonden (zowel bij mensen als honden) wel veilig behandelen met Smeerwortelzalf.
Door Lizzy
#3467176
ScentandSpice schreef: di 16 jan 2024, 12:06 De pyrrolizidine alkaloïden in Smeerwortel zijn bewezen schadelijk voor de lever bij dieren, en bij de mens veroorzaakt het aderverstopping na chronisch gebruik. Overigens kun je wonden (zowel bij mensen als honden) wel veilig behandelen met Smeerwortelzalf.
Interessant! Dank voor je link. Alleen best wel vervelend dat veel honden er gewoon graag af en toe een hapje van nemen. Niet te stoppen. En als ze loslopen, kun je het ook niet tegen gaan. Mijn hond doet dit dus al jaren :-\

Maar geldt ook voor smeerwortel niet dat het de dosering is die de giftigheid bepaald?

‘Alle dingen zijn vergif, niets is zonder gif, alleen de dosis bepaalt of iets vergif is.’ Citaat van Paracelcus.
Door MillyMol
#3467184
De Amerikaanse Voedsel- en warenautoriteit FDA heeft in 2002 een dringend verzoek uitgevaardigd om smeerwortel niet meer in voedingssupplementen te gebruiken nadat uit raproeven was gebleken dat er in de lever kankergezwellen ontstonden. De ratten kregen gedurende langere tijd (ik weet niet hoe lang) een 10% smeerworteloplossing oraal toegediend.

De University of Minnesota (the Agricultural Experiment Station) nuanceerde dat later en stelde dat in de praktijk de consumptie van smeerwortel lager is dan wat bij dat onderzoek werd gebruikt en dat er nog nooit meldingen zijn ontvangen van leverschade bij dieren of mensen en dat nader onderzoek gedaan moet worden met normale consumptie hoeveelheden.

Ik zou me dus niet al te druk maken, zeker niet als je honden altijd gezond zijn geweest.

Op www.mergenmetz.NL/blog/notities/basiske ... ocking-14/ kun je meer erover lezen met ook de verwijzingen naar de geciteerde berichten.

Ik ga zelf dit jaar de bocking14-variant proberen te kweken uit de wortel en als de honden of de kippen daarvan willen snoepen vind ik het prima! Het stikt namelijk ook van allerlei essentiële mineralen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3467190
MillyMol schreef: di 16 jan 2024, 16:58 De Amerikaanse Voedsel- en warenautoriteit FDA heeft in 2002 een dringend verzoek uitgevaardigd om smeerwortel niet meer in voedingssupplementen te gebruiken nadat uit raproeven was gebleken dat er in de lever kankergezwellen ontstonden. De ratten kregen gedurende langere tijd (ik weet niet hoe lang) een 10% smeerworteloplossing oraal toegediend.

De University of Minnesota (the Agricultural Experiment Station) nuanceerde dat later en stelde dat in de praktijk de consumptie van smeerwortel lager is dan wat bij dat onderzoek werd gebruikt en dat er nog nooit meldingen zijn ontvangen van leverschade bij dieren of mensen en dat nader onderzoek gedaan moet worden met normale consumptie hoeveelheden.

Ik zou me dus niet al te druk maken, zeker niet als je honden altijd gezond zijn geweest.

Op www.mergenmetz.NL/blog/notities/basiske ... ocking-14/ kun je meer erover lezen met ook de verwijzingen naar de geciteerde berichten.

Ik ga zelf dit jaar de bocking14-variant proberen te kweken uit de wortel en als de honden of de kippen daarvan willen snoepen vind ik het prima! Het stikt namelijk ook van allerlei essentiële mineralen.
Ik heb die staan hier en de kippen eten er regelmatig van. Ze leven nog allemaal.
Door MillyMol
#3467191
Het wordt ook gebruikt in allerlei diervoeders.
Ik heb niet gezocht naar publicaties m.b.t. toediening van hogere doses gedurende langere tijd bij mensen.
Door MillyMol
#3467193
ScentandSpice schreef: di 16 jan 2024, 12:06 De pyrrolizidine alkaloïden in Smeerwortel zijn bewezen schadelijk voor de lever bij dieren, en bij de mens veroorzaakt het aderverstopping na chronisch gebruik. Overigens kun je wonden (zowel bij mensen als honden) wel veilig behandelen met Smeerwortelzalf.
Ik heb de link geactiveerd en het betreffende stukje tekst gelezen:
“De pyrrolizidine alkaloïeden in de plant zijn inderdaad bewezen hepatotoxisch (giftig voor de lever) bij dieren, en bij de mens is er in elk geval 1 (één) geval beschreven waar smeerwortel wellicht mede oorzaak was van een veno-occlusieve aandoening (aderverstopping) thv de lever na chronisch gebruik.”

Wat ik dan weer jammer vind is dat een referentie naar de bron(nen) ontbreken.
Je kunt dus niet in zijn algemeenheid beweren dat het consumeren van smeerwortel blad (en dus niet de wortel!) hepatotoxisch is en aderverstopping veroorzaakt als het maar één al dan niet beschreven geval betreft en dan ook nog eens zonder de details te vermelden of op zijn minst de bronvermelding.

Vind ik dan hè. ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467204
Dat zegt idd weinig tot niets.
'Waarschijnlijk mede verantwoordelijk'
Kan het nog voorzichtiger? En 1 geval...
Dan zal er toch iets meer bewijs nodig zijn...

Er zijn trouwens niet veel zaken waar kippen niet tegen kunnen. Die verdragen vrijwel alles. Of het gezond is, is iets anders. Mate is zowiezo het codewoord.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door