Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joeki
#1921940
Ik heb een labradorpupje Joeki, die ondertussen 19 weken oud is. Bij de fokker kreeg ze Orijen dus ben ik daar mee verder gegaan. Na veel lezen wil ik overschakelen op Barf. Ik heb nog twintig kilo brokken waar ze het heel goed op doet tot nu toe, dus die zou ik willen verder voeren. Ik heb hier al heel veel gelezen, maar heb toch nog een paar vraagjes.
Ik had gedacht om haar S'morgens en smiddags Barf/KVV te geven en s'avonds brokken. Haar brokjes gebruik ik ook als beloning. Het lijkt mij ook gemakkelijker als ze wat brokken blijft eten voor als we weg gaan en als ze bij mijn ouders is. Ik ben al begonnen met te proberen of ze rauw wil eten, kippenekken en vis gaat er in elk geval vlot in. Kauwen is niet haar specialiteit, de kippennekken zijn meer hapslikweg, maar ze verteert ze wel heel goed.
Ik ben volop aan het verzamelen om een gevarieerd menu samen te stellen.
In de vriezer ligt ondertussen ook al een zalmkop en koppen van andere vissen, kvv van lotgering( eend en pens), lamspens, lamsribbetjes.
Door nienk
#1921943
Persoonlijk zou ik die zak brokken aan het asiel doneren. Of uitdelen aan andere honden bazen. (heb zelf veel vrienden gemaakt toen Reus voorgoed over ging, alle brokjes, kluifjes, koekjes, etc, met kilo's tegelijk staan trakteren.) als het echt nog veel is gewoon wat geld voor vragen.

de precieze details over brok/rauw door elkaar voeren zou ik neit goed kunnen zeggen, maar er is hier vast wel iemand die je het een en ander uit kan leggen over de maag zuurgraad e.d.

eetbrokjes als beloning gebruiken heb ik ook een tijd gedaan, ook orijen, 1 zo'n puppybrokje ging dan in vieren.

super goed dat je je puppertje over gaat zetten! zou leuk zijn als je even een foto kan posten van Joeki?

edit: voor het onderweg of uitlogeren zijn, maak een duidelijke beschrijving van wat jij joeki voert en waarom, verpak de kvv per maaltijd porties, dat kan dan zo hup in de koelkast (blijft na ontdooien zo 2 dagen goed), of vriezer. in een klein koeltasje met een vriesblok is ook meenemen geen probleem. minder handig dan een zakje brokjes mee nemen inderdaad, maar wel het beste voor je hondje!
Laatst gewijzigd door nienk op wo 02 feb 2011, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1921977
Origen bevat geen granen, dus je hebt denk ik niet het probleem dat de mengeling van brokken met vlees het maagzuur zodanig ontzuurt dat het vlees heel slecht verteert. Maar het maagzuur zal nog steeds niet optimaal zijn, zodat je moet oppassen met botten. Want hoewel Origen alleen vlees en/of vis bevat, is het door de verhitting wel eiwit waarvan de structuur veranderd is, waardoor het anders wordt verteerd dan natuurlijk eiwit.

Als je het financieel kunt opbrengen (Origen is duur, zo'n hoeveelheid weggeven doet natuurlijk wel een beetje pijn...), doneer de brokken dan inderdaad aan het asiel. Alternatief kun je ze voorlopig nog wel als beloningssnoepjes gebruiken, dan is de hoeveelheid die je hondje binnenkrijgt niet zo groot dat het maagzuur erdoor ontregeld raakt (een van onze katten eet Origen, en als ik vergeten ben beloningssnoepjes te maken in de droger, grijp ik wel eens een handje van haar voer mee).

Of je voert natuurlijk gewoon die zakken op terwijl je net als nu je pup af en toe een barfhapje toestopt. Maar wij overtuigde barfers raden je natuurlijk aan gewoon meteen volop te gaan barfen en die zakken aan een goed doel te schenken! ;)

Verder sluit ik me bij Nienk aan: als je hondje uit logeren gaat, maak je voor de periode dat je afwezig bent gewoon porties klaar die je ouders dan in de voerbak van Joeki kunnen laten ontdooien. Izza iizi! ;D
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1922006
Welkom op barfplaats. Goed dat je gaat verdiepen in het voeren vlees. Verdiep je er goed in, want ook dan kun je er achter komen dat lamsribben geen beginnersbotten zijn, en dus nog even in de vriezer moeten blijven liggen.
Over de voors en tegens van vlees voeren is al het nodige geschreven. Idem over het voeren van brokken
Ik ga met mijn voorgangers mee, en zou de brokken doneren aan het asiel, of weggeven aan andere mensen. Je kunt zelf heel gemakkelijk zelf (gezonde(re)) beloningsbrokjes maken. Denk hierbij aan gedroogde long, pens, spiervlees, enz.
En ja of je het gemakkelijk vind om je hondje gedeeltelijk op brokken te houden om wat voor reden dan ook, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Mijn honden gaan niet vaak uit logeren maar als ze dit wel doen, gaat er een bakje KVV mee i.p.v een BARFmaaltijd. Heel gemakkelijk hoor ;)
Als kippen nekken erin gaan als hapklare brok, dan kun je een kipkarkas proberen. Dat si een van de vele beginnersbotten.
Maar nogmaals verdiep je goed in het bottenhoofdstuk hier in de bieb, en laat de lamsribben nog even liggen, totdat je zeker weet dat je hondje zich goed door de beginnersbotten heen werkt
Veel succes, maar vooral veel plezier :)
Door Joeki
#1922013
De lamsribben was idd de bedoeling om nog even te laten liggen, net als de zalmkop. Volledig op barf zetten zie ik zeker nog niet zitten, daarvoor ken ik er nog niet genoeg van, en heb ik nog niet genoeg variatie waar ik gemakkelijk aan kan geraken. Voor bij mijn ouders vind ik brokken het gemakkelijkste: ik heb nogal moeite om mijn vader in te tomen met eten geven, ik heb er nu echt ingepeperd dat Joeki enkel hondeneten krijgt (lees geen potten en pannen vol vet uitlikken, salami , kaas, ... eten) Ik ben bang dat als ik met iets anders kom, dat hij dat als een excuus gaat zien om toch terug vanalles te geven en mijn hond moddervet te maken. Het verschil tussen rauwe en gekookte botten is ook iets dat er maar niet in wil gaan dus zeg ik dat ze absoluut geen beentjes mag krijgen, anders zou hij ze ribben en kip durven geven van tafel.
We gaan ook vaak weg voor 1 of meerdere dagen en ik neem Joeki graag overal mee naartoe, ook met openbaar vervoer, een zakje brokken dat steek ik zo in mijn rugzak, vlees zie ik zo niet zitten.
Voor de rest wil ik ze wel zoveel mogelijk vers gaan geven.
Met brokken weet ik ook dat ze alles binnenkrijgt dat ze moet hebben, bij vers ben ik veel onzekerder.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1922023
Joeki schreef: De lamsribben was idd de bedoeling om nog even te laten liggen, net als de zalmkop. Volledig op barf zetten zie ik zeker nog niet zitten, daarvoor ken ik er nog niet genoeg van, en heb ik nog niet genoeg variatie waar ik gemakkelijk aan kan geraken. Voor bij mijn ouders vind ik brokken het gemakkelijkste: ik heb nogal moeite om mijn vader in te tomen met eten geven, ik heb er nu echt ingepeperd dat Joeki enkel hondeneten krijgt (lees geen potten en pannen vol vet uitlikken, salami , kaas, ... eten) Ik ben bang dat als ik met iets anders kom, dat hij dat als een excuus gaat zien om toch terug vanalles te geven en mijn hond moddervet te maken. Het verschil tussen rauwe en gekookte botten is ook iets dat er maar niet in wil gaan dus zeg ik dat ze absoluut geen beentjes mag krijgen, anders zou hij ze ribben en kip durven geven van tafel.
We gaan ook vaak weg voor 1 of meerdere dagen en ik neem Joeki graag overal mee naartoe, ook met openbaar vervoer, een zakje brokken dat steek ik zo in mijn rugzak, vlees zie ik zo niet zitten.
Voor de rest wil ik ze wel zoveel mogelijk vers gaan geven.
Met brokken weet ik ook dat ze alles binnenkrijgt dat ze moet hebben, bij vers ben ik veel onzekerder.
dat is omdat je nu nog in de orienterende fase zit m.b.t vers voeren. Of er alles in de brokken zit, moet je maar geloven wat op het zakje staat :-\
enne......een zakje gedroogde longetjes steek je ook zo in je rugzak hoor ;)
Door nienk
#1922031
Ik ben het volledig eens met Monique, er zijn zat smakelijke snackjes te koop die wel in een rauw vlees menu passen, je kan zelf drogen of het in de betere dierenwinkel kopen. ik bestel geregeld wat bij zooplus.nl, is wat goedkoper dan de dierenwinkels en grotere verpakkingen.

Bedenk me ook, die reklame die er tijdje terug hier rechts boven op Barfplaats stond, over dat gedroogde voer uit Australie, wellicht is dat iets voor je voor onderweg en bij je ouders. weet even niet meer hoe het heet, in de Bar is een topic 'vreemde reklame op BP' of iets dergelijks, daar staat het in.

Ik weet hoe het kan zijn met mensen in de hele directe omgeving van jou en je hondje, Reus is op het moment wat te dun, ik geef hem al meer (maarja, wat er in 2 maanden af is gegaan, zit er niet in 1 week weer aan) maar moet echt mijn best doen om te voorkomen dat mijn vader een zakje vlees extra ontdooit en hem dat stiekem voert! allemaal goed bedoeld natuurlijk, dat wel..

Succes met alles uitzoeken en veel plezier!
Door Deesje
#1922043
en met alle steriele en daarvoor verhitte brok mist je hond een heleboel (en krijgt een boel stoffen die hij goed kan missen die ontstaan bij het verhitten).. dus ik zou er niet te zeker van zijn..
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1922046
Joeki schreef: De lamsribben was idd de bedoeling om nog even te laten liggen, net als de zalmkop. Volledig op barf zetten zie ik zeker nog niet zitten, daarvoor ken ik er nog niet genoeg van, en heb ik nog niet genoeg variatie waar ik gemakkelijk aan kan geraken. Voor bij mijn ouders vind ik brokken het gemakkelijkste: ik heb nogal moeite om mijn vader in te tomen met eten geven, ik heb er nu echt ingepeperd dat Joeki enkel hondeneten krijgt (lees geen potten en pannen vol vet uitlikken, salami , kaas, ... eten) Ik ben bang dat als ik met iets anders kom, dat hij dat als een excuus gaat zien om toch terug vanalles te geven en mijn hond moddervet te maken. Het verschil tussen rauwe en gekookte botten is ook iets dat er maar niet in wil gaan dus zeg ik dat ze absoluut geen beentjes mag krijgen, anders zou hij ze ribben en kip durven geven van tafel.
We gaan ook vaak weg voor 1 of meerdere dagen en ik neem Joeki graag overal mee naartoe, ook met openbaar vervoer, een zakje brokken dat steek ik zo in mijn rugzak, vlees zie ik zo niet zitten.
Voor de rest wil ik ze wel zoveel mogelijk vers gaan geven.
Met brokken weet ik ook dat ze alles binnenkrijgt dat ze moet hebben, bij vers ben ik veel onzekerder.
Maar er zit ook genoeg in wat niet thuis hoort in een hondenlijf........

Ik denk dat je moet voeren waar je jezelf prettig bij voelt, als dat een combi van kvv en brok is moet je dat doen, er zijn veel mensen die dit ook jaren naar tenvredenheid voeren.
Wel wordt aan geraden om dan een geperste brok te nemen, die valt/ligt op dezelfde manier in de maag als wat vlees doet.
Bedenk wel dat een hond sneller dik wordt van brok als van vlees....
En een hond hoeft niet dagelijks compleet te eten, dat wordt je graag verteld door de brokfabrikanten, als het per 14 dagen maar compleet is dan is het goed !
Maar dat zal je wel duidelijk worden als je hier alles gelezen hebt..
Succes met je pup !
Door Joeki
#1922056
Ik zou voorlopig 2/3 barf/kvv willen geven en nog 1/3 brok. Beginnen met vooral KVV en dan opbouwen naar meer Barf. Ik las ergens dat je tussen Brok en rauw 8 uur tijd moet laten, dus ik dacht daarom de brok s'avonds te geven.
Ofwel alleen als we weg gaan of als ze bij mijn ouders is, toch zeker nu in het begin. Volledig Barf vind ik echt nog veel te beangstigend. Mijn vorige hond is met 4 jaar gestorven door een darmperforatie, waarschijnlijk door infectie en nierproblemen, maar ik ben dus als de dood om zoiets nog eens mee te maken. Kippennekken en vis durf ik al geven omdat dit toch vrij zacht is, hoewel ik na de eerste kippennek een halve paniekaanval had. Nu weet ik al dat ze dit heel goed verteert dus dat geef ik met een gerust hart.
Ik weet dat ik nu zou moeten overgaan op karkassen zodat ze leert om te kauwen, maar vind het toch echt wel eng.
Het grote nadeel van kvv vind ik dan weer dat ze niet moet kauwen (pup van 4 maand heeft toch wel behoefte om te kauwen) Op haar brokjes kauwt ze ook niet, maar die hebben wel het voordeel dat ik ze daar een half uur mee kan bezig houden: in de kong doen, in een voederbal, brokjes verstoppen in huis en zoeken, oefeningen doen voor haar hapjes,... De brokken krijgt ze eigenlijk bijna nooit in haar bak, ik laat haar graag werken voor haar eten.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1922073
Joeki schreef: Ik zou voorlopig 2/3 barf/kvv willen geven en nog 1/3 brok. Beginnen met vooral KVV en dan opbouwen naar meer Barf. Ik las ergens dat je tussen Brok en rauw 8 uur tijd moet laten, dus ik dacht daarom de brok s'avonds te geven.
Ofwel alleen als we weg gaan of als ze bij mijn ouders is, toch zeker nu in het begin. Volledig Barf vind ik echt nog veel te beangstigend. Mijn vorige hond is met 4 jaar gestorven door een darmperforatie, waarschijnlijk door infectie en nierproblemen, maar ik ben dus als de dood om zoiets nog eens mee te maken. Kippennekken en vis durf ik al geven omdat dit toch vrij zacht is, hoewel ik na de eerste kippennek een halve paniekaanval had. Nu weet ik al dat ze dit heel goed verteert dus dat geef ik met een gerust hart.
Ik weet dat ik nu zou moeten overgaan op karkassen zodat ze leert om te kauwen, maar vind het toch echt wel eng.
Het grote nadeel van kvv vind ik dan weer dat ze niet moet kauwen (pup van 4 maand heeft toch wel behoefte om te kauwen) Op haar brokjes kauwt ze ook niet, maar die hebben wel het voordeel dat ik ze daar een half uur mee kan bezig houden: in de kong doen, in een voederbal, brokjes verstoppen in huis en zoeken, oefeningen doen voor haar hapjes,... De brokken krijgt ze eigenlijk bijna nooit in haar bak, ik laat haar graag werken voor haar eten.
wat vreselijk van je vorige hond :'(
Ik kan me voorstellen dat je het dan ook eng vind om grotere stukken te gaan voeren. Ik weet niet gretig je hond is, maar je kunt het in het begin natuurlijk ook vast gaan houden (met een tuinhandschoen o.i.d aan). Maar dat ligt ook een beetje aan je hond.
Bij mij ging het bij Bantu goed (is ook een echte dame met eten ;)), maar Didge ging alleen maar meer schrokken, en vrat mijn vingers er zo'n beetje bij op. Didge is ook geen nette eter. Die heeft maar 1 doel; zo snel mogelijk van mond naar k.....en alles wat daar tussen zit :D
Door nienk
#1922075
Kvv kan je ook in de Kong proppen! ik doe dat voor Reus ook wel eens, eerst half vol met kvv en dan een gedroogd, plat snackje er in duwen zodat het klem zit. Die donder van mij is enorm handig, maar als het klem zit is hij er echt wel een halfuurtje mee zoet.
Door Joeki
#1922086
Ik heb geen eter, ik heb een vreter, hoe sneller ze het kan binnen schrokken hoe beter. Als ik beloning geef moet ik ook goed opletten voor mijn vingers. :'(
Tipsy heeft heel erg afgezien voor ze gestorven is, dus dat is voor mij echt nog een groot trauma :'( . Daarom dat ik alleen het beste wil voor Joeki en ik bij het minste bij de dierenarts sta.
De kvv in de kong proppen ga ik eens proberen, ik moet eerlijk zeggen , zelf eet ik eigenlijk zo goed als geen vlees en ben ik er vies van. Dus ik probeer zo weinig mogelijk aan het vlees te komen  :-[ . Toen ik de kippennekken met wat orgaantjes in porties deed om in te vriezen stond ik al te walgen. De geur van gedroogde pens vind ik misselijkmakend, maar blijkbaar is het voor de hondjes hoe feller het stinkt, hoe lekkerder het is. Dus ik ben volop bezig met mij te vermannen en ik heb net een groot verpakking met huishoud handschoenen gekocht
Door nienk
#1922344
zo, extra goed dan van je dat je hebt besloten je hondje rauw te gaan voeren! ik heb ook vegetariers in mijn vriendenkring, sommige daarvan moeten ook echt even wegkijken als Reus eten krijgt. het eten in de kong prakken gaat ook met een vork of lepel, dan hoef je er niet met de vingers aan te zitten.

om haar af te leren je vingers op te eten als je iets geeft:

maakt een vuist van je hand, met je duim binnen in. klem het snoepje tussen je duim en de palm van je hand en laat de hond je vuist zien. open alleen je hand als ze er met haar neus zachtjes tegen aan duwt. dus niet als ze hapt of wild doet. train je haar met de clicker? dat is hier bij ideaal, doet ze netjes, click + hand open.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1922742
nienk schreef: zo, extra goed dan van je dat je hebt besloten je hondje rauw te gaan voeren! ik heb ook vegetariers in mijn vriendenkring, sommige daarvan moeten ook echt even wegkijken als Reus eten krijgt. het eten in de kong prakken gaat ook met een vork of lepel, dan hoef je er niet met de vingers aan te zitten.

om haar af te leren je vingers op te eten als je iets geeft:

maakt een vuist van je hand, met je duim binnen in. klem het snoepje tussen je duim en de palm van je hand en laat de hond je vuist zien. open alleen je hand als ze er met haar neus zachtjes tegen aan duwt. dus niet als ze hapt of wild doet. train je haar met de clicker? dat is hier bij ideaal, doet ze netjes, click + hand open.
werkt niet bij alle honden hoor :-[
Ik heb dus een halve randdebiel die alles uit de kast en ook zijn poten gaat gebruiken. Maar dat is ook een cattle en die zijn niet helemaal wijs :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door