Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1918400
Hey iedereen,

Sinds gisteren is Jasco dus begonnen aan het eliminatie-dieet op konijn.
Vandaag tijdens de wandeling was zen ontlasting zeer slecht!
Waterachtig met veel gras en ook rode stukjes precies onverteerd vlees of lever  :-\
Heb ook men ronde gedaan in de tuin daar vond ik een hoopje dat er wat beter uit zag vast wel met gras en ook vezels van de wortel van gisteravond.
Maar die van vanmorge zag er echt niet goed uit.
Stonk ook enorm net als de winden die hij laat.

Is dit normaal?
Kan ik toch beter wat groenten bij geven zodat hij voldoende vezels binnen krijgt.
De pels van het konijn geven is voorlopig geen optie.
Wel ben ik van plan ook all animal te gaan geven hier zit ook de pels in dacht ik.

Groeten Peter
Door pallas
#1918434
Wat heb je precies gegeven?

Alles in wel de goede verhoudingen dus bot/vlees/orgaan?

Als je teveel orgaan of hersenen hebt gegeven kunnen ze aan de diaree gaan.
Ik zou nu nog even geen groenten geven als je alles in de juiste verhoudingen geeft zal het verteren geen probleem zijn, ook niet zonder vachtje hoor :)
Door Patj88
#1918459
pallas schreef: Wat heb je precies gegeven?

Alles in wel de goede verhoudingen dus bot/vlees/orgaan?

Als je teveel orgaan of hersenen hebt gegeven kunnen ze aan de diaree gaan.
Ik zou nu nog even geen groenten geven als je alles in de juiste verhoudingen geeft zal het verteren geen probleem zijn, ook niet zonder vachtje hoor :)
Ik heb 750 gr konijn geven veel en bot die ik gemalen heb tot het fijn was hier was ook wel een deel kop met ogen en hersenen bij...
Orgaan gaf ik 150gr hart long nier en lever en 50gr gesneden wortel niet gepureerd.
vacht voeren gaat voorlopig niet moet hem nog leren knagen dus maal ik alles in een keukenrobot ... eerst goed met een hakbijl hakken.
Is het normaal dat de ontlasting zo rood eruit zag? of was dit gwn omdat er iets misgelopen is met de vertering?
Door Lizzy
#1918465
Patj88 schreef: Ik heb 750 gr konijn geven veel en bot die ik gemalen heb tot het fijn was hier was ook wel een deel kop met ogen en hersenen bij...
Orgaan gaf ik 150gr hart long nier en lever en 50gr gesneden wortel niet gepureerd.
vacht voeren gaat voorlopig niet moet hem nog leren knagen dus maal ik alles in een keukenrobot ... eerst goed met een hakbijl hakken.
Is het normaal dat de ontlasting zo rood eruit zag? of was dit gwn omdat er iets misgelopen is met de vertering?


Ik zou zelf geen wortel meer geven. Met ongepureerde wortel kan je hond niks. Mijn Brutus ging daar altijd ontzettend van aan de diarree, van ongepureerde rauwe wortelen. Ik zou echt alleen konijn geven, voor zo lang je dit eliminatie dieet geeft.
Door Patj88
#1918472
Senta schreef: Wortel niet gepureerd dus, dan is het logisch dat die dr heel uitgekomen is kan je hond niets mee ;)
En die 150 gram hart long nier en lever was dat totaal 150 gram of van elk orgaan soort 150 gram?
150gr orgaan mix van hart lever nier en long ;)
Door Patj88
#1918483
Lizzy schreef: Ik zou zelf geen wortel meer geven. Met ongepureerde wortel kan je hond niks. Mijn Brutus ging daar altijd ontzettend van aan de diarree, van ongepureerde rauwe wortelen. Ik zou echt alleen konijn geven, voor zo lang je dit eliminatie dieet geeft.
Ok lizzy dus over te weinig vezels moet ik me dan geen zorgen maken?
Ik heb voor deze week konijnen uit de supermarkt hier krijgt hij elke dag 750gr van + 150gr orgaanmix van nier long en hart.
verder heb ik ook koppen die ik gemalen heb (een heel werkje) dit wil ik mengen bij de rest van het konijn maar zal de ene dag wel en de andere dag geen kop geven en zo kijken hoe zen ontlasting is.

Kan jij me zeggen hoelang het duurt voor het maagzuur van een rauw etende hond op punt staat?
Pas dan wil ik het konijn wat grover gehakt gaan geven.
Ik ben mss wel wat een zeurpietje maar heb liever geen problemen met verstoppingen.
De stukken vlees die ik er zo kan af snijden geef ik wel in lapjes zo heeft de maag er ook wat meer aan,toch?

Ik las ook in een topic dat sommigen konijn wat laten "rijpen"
Hij eet het op maar was precies wel meer verzot op de kip...
Dus wil ik het is wat laten liggen tot het wat aantrekkelijker ruikt...
Hoe lang mag ik dit in de koelkast laten steken.
Ik ga strax voor 5 dagen hakken en malen mg dit gwn in de koelkast blijven de volgende dagen? of toch een deel de vriezer in?

Groeten en bedankt voor je uitleg over die wortel dit wist ik niet ;)
Door pallas
#1918511
Als je een volledig barf menu zou maken geen je ook nog ander orgaan dan nieren en lever. Als je alleen lever, hart en nier voert omdat je elimineert zou ik het % daarvan behoorlijk laag laten. Je voert 900 gram per dag, daarvan zou je de volgende verhoudingen kunnen nemen:

50% vleesbot (450gr)
40% vlees (360 gr)
Max 10 % orgaan in de vorm van lever, hart en nier. (90 gram)



En dan eens kijken hoe ie het erop doet.
Door Patj88
#1918596
pallas schreef: Als je een volledig barf menu zou maken geen je ook nog ander orgaan dan nieren en lever. Als je alleen lever, hart en nier voert omdat je elimineert zou ik het % daarvan behoorlijk laag laten. Je voert 900 gram per dag, daarvan zou je de volgende verhoudingen kunnen nemen:

50% vleesbot (450gr)
40% vlees (360 gr)
Max 10 % orgaan in de vorm van lever, hart en nier. (90 gram)



En dan eens kijken hoe ie het erop doet.
bedoel je dus 90% konijn en de rest orgaan het bepalen van vlees en vleesbot bij konijn vind ik nogal moeilijk.alles is vlees met wat bot juist wal vlees ok de rug en buik kan je er zo afsnijden.
Door pallas
#1918678
Zit er ook wat orgaan in de konijn die je koopt?
Want dan heb je al de goede verhoudingen hoor. Hoef je verder niet veel meer aan te doen.
Alleen dan misschien nog wat hakken om op de 900gram te komen.

Je maalt het nu nog toch? Als het goed gaat kan je over een week of 3-4 wel proberen of je het ook zonder malen kan geven. Begin dan eens met een romp, dus de poten eraf. Dan heb je allemaal zacht bot erin zitten.
Door Patj88
#1918933
pallas schreef: Zit er ook wat orgaan in de konijn die je koopt?
Want dan heb je al de goede verhoudingen hoor. Hoef je verder niet veel meer aan te doen.
Alleen dan misschien nog wat hakken om op de 900gram te komen.

Je maalt het nu nog toch? Als het goed gaat kan je over een week of 3-4 wel proberen of je het ook zonder malen kan geven. Begin dan eens met een romp, dus de poten eraf. Dan heb je allemaal zacht bot erin zitten.
Hoi Pallas,

Het konijn die ik dit weekend voerde had nieren, long,lever en hart nog in zich.
Zaterdagmorgen kreeg hij een stuk van de rug en een achterpoot gemalen met een stuk lever en de nieren dit kwam er goed uit zen ontlasting was vast.
Zaterdag avond kreeg hij een stuk rug aangevult met kop en lever toen gaf ik ook een stuk wortel (ik gaf dit omdat dit me gezegt werd op de hondenschool omwille van de vezels zeiden ze me)

Vandaag kreeg hij kop voorpoten en ribben met long had en ook nog nieren die ik had. Hij heeft sinds vanmorgen nog 1 keer zen behoefte gedaan ook diaree :s
Voor morgen heb ik me gehouden aan de percentages die jij me aangaf  900gr gemalen konijn (zonder kop) en 100gr orgaanmix : long hart en nier.
Dit ga ik 3 dagen  geven dan donderdag en vrijdag geef ik 250gr gemalen kop + 600 gr rug + 150gr orgaanmix.

Ik hoop wel dat zen ontlasting morge beter is want dit had ik niet verwacht en dat doet de moed wel wat zakken.

Maar we houden vol.

Idd ik maal alles, eerst alles hakken met een slagers-bijl en dan gaat het een kleine keukencutter in.
Het ziet er dan uit als vlees van smuldier :)

Op deze manier voel ik me ook zekerder ivm verslikken of verstopping.

Maar misschien is binnen enkele weken enkel hakken voldoende.

Ik moet nog is uitzoeken hoe ik hier fotos kan uploaden dan zal ik eens zo een zelf gemaakte mix laten zien ;)

Groetjes en bedankt voor je reactie !
Door pallas
#1919800
Trek je wel de organen die al in het konijn zit van die 100 gram af anders zit je nog te hoog met orgaan en daar gaan veel honden dun van poepen.

In principe proberen we met de % een compleet prooidier na te bootsen. Als jou konijn dus hart lever long en nieren in zich heeft, dan kan je dan allemaal in één malen en als complete maltijd geven. Verder heb je de eerste weken dan niks nodig als je een eliminatie doet.
Als je extra orgaan toevoegt loop je de kans dat je daarmee dus net de fout in gaat.


Verder kan het natuurlijk ook een virusje zijn óf een behoorlijke ontgiftings reactie, allebei van voorbijgaande aard.
Door Patj88
#1919855
pallas schreef: Trek je wel de organen die al in het konijn zit van die 100 gram af anders zit je nog te hoog met orgaan en daar gaan veel honden dun van poepen.

In principe proberen we met de % een compleet prooidier na te bootsen. Als jou konijn dus hart lever long en nieren in zich heeft, dan kan je dan allemaal in één malen en als complete maltijd geven. Verder heb je de eerste weken dan niks nodig als je een eliminatie doet.
Als je extra orgaan toevoegt loop je de kans dat je daarmee dus net de fout in gaat.


Verder kan het natuurlijk ook een virusje zijn óf een behoorlijke ontgiftings reactie, allebei van voorbijgaande aard.
vandaag vond ik 2 merkbaar kleinere drollen in vergelijking met wat er vroeger met de brokken uitkwam.
de ontlasting was vast.
volg het de volgende dagen op.

Ja natuurlijk reken ik de organen die reeds in het konijn zitten als orgaan.
De konijnen die ik voor deze week gekocht heb waren panklare stukken voorpoten en ribben rug en achterpoten zonder orgaan en kop dit heb ik ook gemalen en vul ik aan met hart nier en long 3 dagen 10% 2dagen 15% en dan kijken of ik verschil zie in zen ontlasting.

Volgens mij was het gewoon de omschakeling die effe een schok was voor zen darmen :)
Door pallas
#1919892
Patj88 schreef: vandaag vond ik 2 merkbaar kleinere drollen in vergelijking met wat er vroeger met de brokken uitkwam.
de ontlasting was vast.
volg het de volgende dagen op.

Ja natuurlijk reken ik de organen die reeds in het konijn zitten als orgaan.
De konijnen die ik voor deze week gekocht heb waren panklare stukken voorpoten en ribben rug en achterpoten zonder orgaan en kop dit heb ik ook gemalen en vul ik aan met hart nier en long 3 dagen 10% 2dagen 15% en dan kijken of ik verschil zie in zen ontlasting.

Volgens mij was het gewoon de omschakeling die effe een schok was voor zen darmen :)
Nou, dat klinkt al een heel stuk beter :)

Het mooie van barfen is dat je het helemaal aan kan passen op de hond. Dus kijken hoe het gaat en uitproberen hoe je hond erop reageert.
De één kan een weekportie orgaan zonder probleem verteren in één maaltijd en bij de ander moet je het orgaan verdelen over de hele week. Tis maar net hoe je hond er mee omgaat.

Succes en hou ons op de hoogte :)
Door Patj88
#1921325
Vandaag kreeg hij het zelfde dan gisteren.
Men moeder gaf hem echter een stukje wortel als beloning :s. Ik was vergeten zeggen dat dit niet mocht...
Resultaat Jasco weer diaree ...
Ik vind het best raar dat hij zo heftig reageert op een klein stukje wortel.
Maar mams heeft het begrepen nu hij mag enkel nog konijn...
Vandaag merkte ik dat hij ook wat oprispingen van maagzuur had, het is dus de volgende dagen goed opvolgen.
Zen vacht stinkt een beetje dit is waarschijnlijk door het ontgiften :-)

Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door