Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendi
#1918395
vraag aan de technische geesten hier.
kreeg zomaar ineens een (duurzaam!) idee.
bij een vrieskist komt altijd veel warmte vrij aan de achterkant.
stel dat je daar nou eens een kast omheen zou bouwen met luchtgaten zodat de warmte kan ontsnappen, maar wel eerst door de kast gaat.
en je daar een aantal roosters in maakt...dan gebruik je toch de restwarmte om je spullen te drogen?
of moet er dan nog een ventilator bij ofzo? en schiet je dan je doel voorbij...
en hoe zou je temperatuur kunnen regelen?

nouja, zomaar een ideetje, misschien dat iemand die er meer verstand van heeft er iets zinnigs over kan zeggen?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1919152
tja het eerste wat me te binnen schiet , 'zal de vriezer hierdoor wel zn warmte weg krijgen ?.... "  zodat ie niet nog harder gaat werken of oververhit raakt?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1920868
Mwoah geen deskundige  ::)
Maar weet wel dat berekeningen en simulaties gedaan worden aan warmtehuishouding. Dat het niet zomaar een paar gaatjes en zomaar ergens een ventilatortje plaatsen is. Luchtstromen en temperaturen en hotspots worden bekeken.
Maar ja wat voor een vaart loopt het nu met een vriezer? Geen idee. Je heb wel aparte inbouwapparatuur i.v.m. met deze warmteafgifte, een 'gewoon' apparaat zou je niet in mogen bouwen.
Door Wendi
#1921159
hmmm....beetje technisch allemaal idd...
wat ik niet snap is dat de vriezer warmte gebruikt?
hij trekt de warmte uit de ruimte en zet dat om in koude?
maar de warmte die erachter vandaan komt is echt warmer dan de omgevingsruimte.
Die warmte is toch restwarmte van de vrieskist zelf die verdwijnt en dus niet gebruikt wordt?
of ben ik nu heel blond?

(ben bang van wel...)
Door Limpy
#1921188
;D  Nee hoor, zo blond vind ik dat niet.
Jammer dat een oud-collega van me geëmmigreerd is ander was ik accuut gaan brainstormen met hem.
Hij is wél heel technisch en zou dit een geweldige uitdaging vinden...
Door Wendi
#1921230
wie weet :D
het lijkt me zo'n mooi idee om die restwarmte te kunnen gebruiken en ja, wil dan ook meteen heul veul ruimte in de droogkast uiteraard :yes: :yes:
Door Wendi
#1921280
;D ;D ;D

hier liggen ze in het kader van het hergebruik van restwarmte allemaal tegen m'n laptop aan, ook lekker warm, zucht...

of lopen er overheennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn................... :-\
Door Xada
#1921502
Geeft die vriezer dan 50 graden af? Lijkt mij vrij warm. Maar je kunt het natuurlijk uitproberen.
De temperatuur begrenzen lijkt mij ook moeilijker. Dit omdat de vriezer zelf al een regeling heeft om hem op een lage temperatuur te houden. Door deze begrenzer loopt de motor van de vriezer ook niet altijd en waar haal je dan je warmte vandaan?
Ik heb er niet veel vertrouwen in, maar misschien iemand die er meer vanaf weet wel?
Ik ben wel heel benieuwd.
Door Wendi
#1921659
Door deze begrenzer loopt de motor van de vriezer ook niet altijd en waar haal je dan je warmte vandaan?
dat is idd ook waar :g:

misschien dat het daardoor nooit gemaakt is.
slagers heben bijvoorbeeld ook vaak een droogruimte en een koelruimte, dan had er vast wel iemand op het idee gekomen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door